Häst pass??

L

linabergmer

Hur vet man om hästen har hästpass??

Om den inte har det, hur skaffar man det?

Kostar det något??

Tacksam för svar!
 
Då har man en bok som det står hästpass på.

Om man inte har det så får man ta kontakt med sin avelsförening. Och ja det kostar ett par hundralappar, mer om hästen inte är registrerad.
 
Om hästen har hästpass, ska du få det till hästen när du köper der. Har hästen inget pass, så skaffar man det genom att ta kontakt med det avelsförbund hästen är registrerad hos, tex travare- STC, halvblod- S hbl föreningen osv. Är hästen inte registrerad måste du göra det hos Svenska avels häst föreningen (tror jag det heter). Och regga hästen först och så får du alla papper som ska fyllas i. Hästen ska även ID kontroleras och eventuellt chipmärkas och blodtypas. Detta gör godkänd veterinär. Tror registrerin kostar runt 500kr, pass också runt 500kr, vet/ID-kontroll har jag ingen aning om vad det kostar. Kolla på SHV hemsida, där står det mycket mer. Har du tavare gå in på STC hemsida. Har tyvärr inte adresserna, men det har nog nån annan här, eller kolla in länkarna här på buke.
Tror jag fått det mesta rätt, men om nån annan känner att jag missat nåt eller skrivit fel, rätta mig gärna. ;)
Hoppas det här har hjälpt dig lite. :)
 
Nja, man registrerar ju hästen i det avelsförbund dit den hör. T ex registrerar man travhästar hos STC, halvblod hos ASVH osv. Tänk på att även äldre travare (dvs äldre än tolv månader) numera kan registreras hos STC.

SH, Svenska Hästavelsförbundet har hand om en hel massa andra raser.

Kostnader registrering varierar beroende på vilken avelsförening hästen tillhör.

Vad gäller ID-kontroll ska travare ID-kontrolleras av veterinär, i övrigt finns det speciella godkända ID-kontrollanter.
ID-kontrollen med konturdiagram samt chipmärkning kostade 450 kronor för min häst för två år sedan.
Blodtypning ingick i registrerings- och hästpasskostnaden, som för min del var 1000 + moms.

Immer
 
Vad ska syftet med de här passen egentligen vara? Vad står i ett pass? Om hästen är registrerad och så, behöver man ändå passet?

Hur ska alla veta att man behöver pass egenligen? Jag läste om det här första gången...

malu - den som ingenting frågar får ingenting veta :)
 
Passet ska följa hästen genom livet och är en form av id-handling. Alla medicinska behandlingar ska vara införda, vem de är gjorda av och vilket medel som använts. Hästar som behandlats med vissa medikamenter får inte ingå i livsmedelshanteringen utan ska slaktas separat och kropparna destueras.

From år 2005 skall alla hästar ha pass. En lantbrukare fick sina kor avlivade för att han vägrade märka dem, jag misstänker att det är vad som kommer att ske om en hästägare vägrar skaffa pass till hästen. :(
 
Hästpasset är till för att alla hästar ska vara registrerade och deras medicin intag. Det är i princip så att våra "vänner" syderuperna ska veta vad det är dom har på tallriken. Så nu spenderar vi pengar på att få pass till deras kött istället för att göra något åt det rena djurplågeriet som förekommer på slakt transporterna ner till europa. Högre makter tror att passet ska hjälpa till att förhindra sådana här transporten, men hur då? Ett pass påverkar väll inte om hästen får mat och vatten på resan ner eller hur trångt de står packade?
Dom vill väll även att det ska stoppa häst stölder och där kommer det nog att hjälpa till en börja med i alla fall, ända till det profisionella ligorna kommer på hur man förfalskar passen. Då är i och för sig microchipningen bättre. För tävlings hästar är det nog bra i alla fall med pass, men så vitt jag vet har de hästar som behövt det redan haft det också.
Sen hur det ska gå till att registrera alla vildhästar i tex Storbritanien är en stor fråga. Vem ska fånga in dom och registrera dom? Det finns Dartmoor, Exmoor, New Forest och ett andra ställen med vild hästar och tro mig det är ganska många. Grupper har redan bildats där för att försöka rädda vildhästana då det finns risk för att de måste avliva ett stort antal, dvs skjuta dom och sen bränna dom. Men det har dom ju stor erfarenhet av i storbritanien efter hur de hanterade mul och klöv sjukan.
Oj då, nu babblade jag på lite för mycket.
Men jaja, det finns fördelar med passet också, det blir lättare att ta med sig hästen i Europa om man ska flytta eller importera/exportera hästar. Och det blir lättare att få med sig papperna till tävlingen när man ska tävla och när man köper ny häst är det mycket lättare att kolla dess historia. :)
 
I mitt ponny-pass finns sidor enbart för ägarändring och mätresultat. Handlar ju inte bara om medicinering och vilket kött de äter nere i södra Europa. Det är inte för deras del vi skaffar pass till våra hästar.

Det ÄR faktiskt viktigt att inte medicinerade hästar hamnar som pålägg. De hästar som fraktas ner till tex Italien och slaktas där hamnar sen hos oss igen på mackorna!

Sen ÄR det faktiskt även så att inte ALLA hästar slaktas i Italien. Det slaktas en hel del även här hemma i Sverige. Nog för att transporterna ner till Italien borde förbjudas, eller åtminstone regleras, så ska man inte köra med skräckpropaganda. De flesta hästar här i Sverige körs faktiskt inte ner till Italien. De allra flesta slutar sina dagar här hemma. Med eller utan pass.
 
Jag har en korsnings ponny Fjording/new-forest/vbl

Vem tar jag kontakt med då?
 
Sluta tjafsa om hastar som mat!!
Ett hastpass ska hasten ha for att man ska veta vart hasten kom fran, vilka som agt den, vad det varit for fel pa den, vad den medicinerades med. Vilka tavlingar hasten har tavlat i, vad den presterat mm mm.
Det handlar om att visserligen veta vad italienarna eller fransmannen ater, men aven som er for hastagare handlar det om praktiska fragor. Forhoppningsvis kommer det finnas valdigt fa hastar kvar utan harstammning, utan forra agare och utan att veta vad de gjort eller presterat.
Passet ar en ID-handling, som alla agare bor forvara som om det vore guld.
 
Vildhästar

Problemet med utslaktning av ponny har väl mycket lite med pass att göra? Det rör sig inte om vildhästar, alla hästar har i princip ägare och betesrätten är reglerad, men om man får en ponny för 2£ är det inte lönsamt för ägarna att fortsätta hålla sina avelshästar och långt ifrån säker att alla har råd att ha dem kvar även om man skulle vilja.

Det låga hästpriset har medfört att personer utan större eftertanke skaffat en häst de sedan tröttnar på och släpper vind för våg. Om det är bättre för dessa hästar att svälta och fara illa än att slaktas kan nog diskuteras, passen lär i alla fall inte göra det svårare att spåra dessa ägare och ställa dem till svars.

Har du något annat förslag på att stoppa mul- och klövsjukan än att slakta ut smittade djur och djur i riskzonen eller tycker du det varit bättre att låta smittan härja fritt :confused:
 
Re: Vildhästar

Om inte hästarna på Dartmoor och Exmoor och new forest är vild hästar, vad är dom då? Och så vitt jag vet svälter dom inte där, som alla vild hästar kan dom ta vara på sig själv, och dom har stora vidder att gå på och finna mat. Så att slakta dom för att de skulle få det bättre kan jag inte se som en bättre utväg. Jo, visst är det sant att hästarna släpps vin för våg av oansvariga människor, är visserligen sant, men tror ni det komer att sluta bara för att hästarna får ett pass? Och vem ska utfärda passen till dessa hästar från början, med tanke på att hästarna i Stor britanien måste ha pass redan till detta års skiftet.
Att slakta klövdjur och bränna dem i så stor mängd som GB gjorde, tycker jag är rent hemskt och oansvarigt. Visst skulle absulut det sjuka djuren slaktas eftersom det är en mycket plågsam sjukdom. Många av djuren var inte ens testade utan dödades för att de befann sig inom ett visst område från en smittad farm. Ett vaccin utveklades, men det kom knapt på tal om att använda det, då det skulle bli för dyrt och osäkert. Hur mycket har det kostat GB nu med alla ersättningar och efter arbete? Plus allt fusk som pågick med ersättningarna, då det fanns bönder som tom spred smittan med vilje till sina djur för att få ersättning.
Alla andra länder lyckades stoppa smittan innan den spred sig genom hela landet genom strängare karantäns regler och ett snabbare agerande. Ok, de fick slakta djur också, men det blev aldrig i samma utsträckning som GB.
Vad som mer lustigt va, var att raporterna om FMD började tystas ner ju närmare valet man kom. Veterinärer blev uppmanade att inte rapportera för många fall om dagen så att det inte skulle se allt för hemskt ut i media. Innan valet var det kanppt nån här hemma i Sverige som visste om att det fortfarnade förekom, medans vi som var i GB visste mkt väl att det pågick än, om än väldigt nertystat.
Nä, GB skulle vidtagit större åtgärder åt smittan från början istället, med hjäp av strängare karantäns regler, och så fort vaccinet kom fram, tagit chancen att vaccinera dom.I stället för att avfärda det som en mindre epedemi, som sedan exploderar rakt i ansiktet på dem. GB gjorde nog vad de kunde, man kan ju inte förvänta sig allt för mycket av ett land som ligger 1 timme och 20år bakåt i tiden.
Så om de inte klarar av det här med häst pass, förvånar mig inte alls.
Som jag skrev tidigare är jag väl medveten om att det finns fördelar också. Frågan är bara om nackdelarna är tillräkligt väl genomtänkta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Lotta Wahlborg har hästar av alla nivåer i sitt stall på Grevagården. Från unghästar till de som hoppar svår klass. Då är det bra med...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 779
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp