Häst som behöver hovskydd i hagen - vad göra?

Tips på boots (utan inbördes ordning) att kolla och lägg gärna en tunn sula (eller stimuleringssula om modell och storlek rymmer det) i när hästen går i hagen för då kommer inte mycket småskit in under hoven:
Flex hoof boots
Easyboot Glove
Easyboot Cloud
Equine Fusion All Terrain Ultra

Lite mer osäker på hur dessa fungerar i hage men vid motion:
Evoboots
Renegade
 
För att hen inte kan?

Det är inte ovanligt, för det är inte vanligt än med hovisar som har erfarenhet. Ibland får man ringa runt lite.

Säger hen nej till boots också så är det läge att se sig om efter en ny.
Boots har jag blivit rekommenderad av just hovslagaren. Det var den första bootsutprovaren som jag kontaktade som inte trodde på boots i hagen pga skavrisken.

Wrapsen skulle inte funka pga att det blir blött och hoven riskerar smulas sönder. Jag har förtroende för att min hovslagare, som har sett hovarna, kan råda/avråda kring olika material/produkter.
 
Jag har haft barfotaboots och en egenhändig lösning med vetflex och silvertejp i flera veckors tid vid hovproblem
Hittar du en par barfotaboots som passar perfekt så är risken för skav mindre
Lösningen jag gjorde med vetflex gav faktiskt inget skav alls och det har jag haft i drygt en månad på två olika hästar men det är lite meckigt
Är det 25 åringen som har dåliga hovar?
Det är 19-åringen som har dåliga hovar.
 
Prio ett måste ju vara att reda ut bristen på tillväxt. Parallellt med att skydda mot slitage utan att minska tillväxten. Får hästen en balanserad foderstat även avseende mikromineraler och får den i sig tillräckligt av allt? Testad för PPID?

Har du möjlighet att motionera hästen? I sådana fall gör det med boots med stimuleringssulor.

Din hovslagare verkar inte så superinsatt i alternativa hovskydd, du har ingen annan du kan ta hjälp av? Vill du främst undvika att sömma i hovväggen eller det går inte ens?

Min häst har i perioder boots på lösdrift i en hage som är alldeles för lerig. Byter till torrt par en gång om dagen och har hovpuder i så fungerar det ok när man hittar modell som passar. Gäller det bara framhovarna? Har du råd att köpa två olika par direkt?

Uppfattar det som att du har hästen hemma och att den står på box på natten, det är jättegoda förutsättningar för att hjälpa till mot slitaget medan man köper sig tid att utreda bristen på tillväxt :)
Bristen på tillväxt beror förmodligen på b-vitaminbristen.

Japp. Hästen bor hemma hos mig och hon står i box på spån om nätterna.
 
Tips på boots (utan inbördes ordning) att kolla och lägg gärna en tunn sula (eller stimuleringssula om modell och storlek rymmer det) i när hästen går i hagen för då kommer inte mycket småskit in under hoven:
Flex hoof boots
Easyboot Glove
Easyboot Cloud
Equine Fusion All Terrain Ultra

Lite mer osäker på hur dessa fungerar i hage men vid motion:
Evoboots
Renegade
Equine fusion har jag fått som förslag av annan utprovare nu, pga att de är mjuka och att det är minst risk för skav.
 
Equine fusion har jag fått som förslag av annan utprovare nu, pga att de är mjuka och att det är minst risk för skav.

All Terrin är modellen på sulan, mjuk som tillåter hovens rörelser och ändå bra skydd. Ultra är ovandelen som är mycket mjuk och formbar (min häst fick skav av vanliga All Terrain). Min häst älskar dem! Finns till och med att köpa på "en vanlig" hovslagarbutik Team Alutorp.

Här der du den mjuka o bra baksidan över ballarna, den klart mest tillåtande bootsen för olika hovformer och höjd/bred på ballar och trakter. Tillsammans med Easyboot Cloud om man vill ha lite mer skydd mot lera.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221027-122524_Chrome.jpg
    Screenshot_20221027-122524_Chrome.jpg
    107,9 KB · Visningar: 57
Skulle flyttbar, lite större sjukhage på de bästa/torraste partierna inuti den normala hagen kunna funka? Då kan hästarna gå "tillsammans" i hagen. Hästen i sjukhagen kan få mycket grovfoder i olika högar så att den rör sig en del och inte stelnar till helt + att hästarna får vara ute.
 
All Terrin är modellen på sulan, mjuk som tillåter hovens rörelser och ändå bra skydd. Ultra är ovandelen som är mycket mjuk och formbar (min häst fick skav av vanliga All Terrain). Min häst älskar dem! Finns till och med att köpa på "en vanlig" hovslagarbutik Team Alutorp.

Här der du den mjuka o bra baksidan över ballarna, den klart mest tillåtande bootsen för olika hovformer och höjd/bred på ballar och trakter. Tillsammans med Easyboot Cloud om man vill ha lite mer skydd mot lera.
Hur länge håller equine fushion om man använder dem i hage? Tyvärr måste hon ha boots på alla fyra, så jag lär inte kunna köpa mer än en omgång.... :(
 
Har ni utrett varför hästen har B-vitaminbrist? Mikroberna i grovtarmen ska nämligen producera B-vitamin så det räcker och blir över, så B-vitaminbrist hos häst finns liksom inte dokumenterat i vetenskapen överhuvudtaget.
När jag ville testa en fölunge för det så fick jag svaret att det inte finns några sådana analyser för häst.
 
Bristen på tillväxt beror förmodligen på b-vitaminbristen.

Japp. Hästen bor hemma hos mig och hon står i box på spån om nätterna.
Låter konstigt att det skulle vara b-vitaminbrist tror snarare på proteinbrist i så fall. Protein är oerhört viktigt för hovarna och nu när dom sätter päls så är risken ännu större för proteinbrist, framförallt vid brist på högkvalitativt protein. Tyvärr så är det för sent att få ett snabbt resultat av att sätta in men bättre sent än aldrig.
 
Låter konstigt att det skulle vara b-vitaminbrist tror snarare på proteinbrist i så fall. Protein är oerhört viktigt för hovarna och nu när dom sätter päls så är risken ännu större för proteinbrist, framförallt vid brist på högkvalitativt protein. Tyvärr så är det för sent att få ett snabbt resultat av att sätta in men bättre sent än aldrig.
Det vet jag inte? Hon äter ett grovfoder med 50 g smrp/kg foder. Kvot 5,1.
En haflinger i d-ponnystorlek och hon får 8-9 kg/dygn. Det borde räcka och bli över?
 
Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den andra de senaste åren. Har funkat bra. Fram tills nu. Hennes hovar växer inte alls. De slits mer än de växer. Enligt hovslagare går det inte att sko i nuläget. Blodprov visar på b-vitaminbrist, och jag ska börja ge tillskott med en gång. Enligt en försäljare av barfotaboots som jag har varit i kontakt med KAN det gå att använda boots i hagen, men troligtvis funkar det inte så bra pga skavrisk och dylikt.

Vad göra??? Jag inser att jag kommer att få överväga att ta bort min häst om inte problemet rättar till sig med b-vitamin och eventuellt någon typ av hovskydd. Hon måste ju kunna gå ut..... Finns det någon som har stött på ett vettigt skydd som funkar vid hagvistelse under en - förhoppningsvis - rehabperiod?
När min fick en hovböld blev han ordinerade boxvila. Vilket absolut inte hade gått.
Gjorde bandage med blöjor, vetwrap, bomull och silvertejp. Flera lager. Det brukade i genomsnitt hålla i två dygn.
Är kanske värt att prova?
 
Min haflinger har också helkassa hovar och det har fungerat med boots dygnet runt i perioder för att hovarna ska kunna växa. Utan på natten men på bete gått dygnet runt med dem. Har vanliga tubsockor under och det har helt motverkat skav, utan strumpor har hon haft skav på ett dygn.
 
Min haflinger har också helkassa hovar och det har fungerat med boots dygnet runt i perioder för att hovarna ska kunna växa. Utan på natten men på bete gått dygnet runt med dem. Har vanliga tubsockor under och det har helt motverkat skav, utan strumpor har hon haft skav på ett dygn.
Vad har du för typ av boots?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: Gilette
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
1 900
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 573
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp