Bukefalos 28 år!

Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

D Eller så får hästen totalflipp - ett *spännande* minne jag har är när vi fick baxa loss 650 kilo halvblodshäst som försökt att hoppa/klättra ut genom boxens öppna del (mot stallgången), och fastnat på mitten.

Precis därför jag poängterade att det behövde vara en rymningssäker box dvs en med heltäckande galler och inget hästen kan fastna i om den sparkar eller reser sig. Den får inte mentalt tro att den kan ta sig ut för då jagar dom garanterat upp sig till den grad att den försöker hoppa ut.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Javisst. Och jag lade till att:

Är de lite spända och mest vill ha uppmärksamhet kan man lämna dem att leva rövare en stund. Är de däremot riktigt rädda och flippar ut så kan man stå med en söndersparkad box och en illa skadad häst.


Jag skulle aldrig våga lämna en häst som verkligen var rädd ensam i en box - oavsett om den var helt instängd eller inte. Att den är nervös och lite spänd är en annan sak, då kan den vanka runt runt en stund bara.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Är hästen tillräckligt panikslagen kommer den nog försöka slå sig ut, oavsett om det är möjligt eller inte. Jag skulle inte chansa, inte med en häst som har tendens att hamna fullkomligt i panik.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 975
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 486
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp