Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Lill

Trådstartare
En vän till mig har bett mig om hjälp med hennes ena häst (hon har två) Den ena kan inte vara ensam överhuvudtaget. Hon måste ta in dem båda samtidigt och lägga ut dem båda samtidigt, hela tiden. Hon kan inte rida ut med bara en åt gången osv. Rider hon ut ensam med hästen som inte kan vara ensam, så svänger han och skenar hem igen, stannar inte före han står vid stalldörren. Rider hon ut med den andra hästen så kommer han igenom staketet och står han i stallet så sparkar han sönder boxen.
Lägger hon ut den andra själv på morgonen, så står den andra och sparkar frenetiskt och helt i panik tills han slipper ut. Då han sen slipper ut så är det fullt ös medvetslös till hagen!! Gör hon tvärt om så kommer han rakt igenom hagen och skenar tillbaka till stallet!
Det räcker med att hon går in i boxen till den andra hästen på morgonen för att lägga täcke på, så blir genast den andra orolig och börjar skrapa, sparka, hoppa och ha sig! Han har alltså enormt svårt med att vara ensam, och är hela tiden rädd för att bli lämnad verkar det som.
Det här begränsar ju henne något enormt, och hon har seriöst börjat fundera på att sälja bort hästen som "ställer till det" :(
Nu sitter jag här och funderar på hur man ska lägga upp träningen med en sådan här häst, och hur pass litet man ska börja med? Hur småa steg man måste ta med honom och liknande? Någon som kan komma med bra tips om hur vi ska lägga upp schemat? Och hur vi ska börja, vad vi ska fortsätta med osv. Jag har tidigare också haft att göra med sådana här hästar, men aldrig med någon som har haft så här enormt svårt för att vara ensam.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Hur mycket har hon tränat med detta?
Har h*n alltid varit så eller har det kommit senare?

Hon har ingen möjlighet att ta in fler hästar i stallet så hästen slipper vara ensam? Alt stalla upp/låna ut den hästen som har separationsångest på/till ridskolan så den slipper vara ensam? Och kanske ta en inackordering i sitt stall istället? =)
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Min har också varit så och är betydligt bättre om hon står i ett stort stall. Känns lite som att hon tycker det är pinsamt att hetsa upp sig om hon inte är säker på att hon är själv :grin:. Dock så har hon fått lära sig att vara själv i mindre stall också på så sätt att vi har haft en totalt rymningssäker box och hästen inpacketerad i skydd och med massor med mat i boxen. Så har fått vara inne själv en stund varje dag. Det man absolut inte får göra då är att släppa ut hästen eller ge den någon som helst uppmärksamhet innan den lugnat ner sig. Lite klagar hon fortfarande om hon är ensam i mindre stall men hon försöker inte riva stället längre. Det har tagit ca fem år för min häst med konsekvent träning att kunna vara själv men så är hon lite speciell också med järnvilja (och var grymt bortskämd som unghäst).
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Finns tyvärr inga sådana möjligheter, då hästen inte är passande för ridskola och liknande. Några andra hästar finns inte i stallet/i närheten av stallet heller :(
Hästen köptes tidigt på våren, och i början var den ju lite nervös, helt förståeligt eftersom det var nytt stall, nya människor, nya rutiner och liknande. Då hakade den genast fast vid den andra hästen, men det var inte så farligt som det är nu. Nu verkar den här separationsångesten bara bli värre och värre, trots träning och liknande. Som sagt, hon kan inte ens gå in i den andra hästens box för att lägga täcke på den på morgonen, utan att den andra genast blir orolig att bli lämnad ensam och börjar skrapa, sparka och ha sig....
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Jag tycker det låter som hästen är mer än lovligt nervös av sig. Visst att de kan vilja vara ihop med andra hästar, men att inte ens kunna rida iväg på hästen utan att den skenar hem verkar lite mysko.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Så länge hästen är tillsammans med den andra hästen, så är den lugn som en filbunke. Alltså, riktigt rejält totalt lugn. Men så fort den ska vara ensam så är det total panik direkt och han är som en mardröm. Då hon försöker rida ut eller bara gå ut och gå ensam med honom, så hinner hon bara några hundra meter från stallet, så är det åt helsike. Försöker hon då få honom att fortsätta gå framåt/hoppar av och ska leda eller liknande, så är det direkt tvärt 180 graders sväng om på bakbenen och skenar iväg hem igen :eek:
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Jag tycker det låter som att hästen är väldigt otrygg rent allmänt i hemmamiljön. Enda gången den kan slappna av är när den andra hästen är med? Jag skulle definitivt testa att antingen ta dit fler hästar eller flytta hästen till ett annat stall.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Att ta dit fler hästar går ju inte eftersom det är ett två hästars stall. Och att flytta den till ett annat stall går ju inte heller, då blir ju den andra ensam istället. Och att börja stå och betala svindyra hyror för två hästar då man själv har stall hemma, är ju helt idiotiskt, och det vet jag att hon inte kommer att göra.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Alltså, vad är det här? Är det ingen som har träffat på hästar tidigare som har haft svårt med separation? Det enda alla pratar om är att flytta bort hästen till annat stall. Menar ni att det på något sätt är hennes fel/stallets fel/platsens fel eller vad är det frågan om? Ingen som har något vettigt att komma med? Ingen som har haft att göras med träning av sådana här hästar? Han kan ju för sjuttan inte vara enda hästen i världen med separationsångest, och jag tror nog inte att alla sådana hästar flyttas bort till andra stall.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Om den säljs så hoppas jag verkligen att hon är övertydlig med problemet.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Dock så har hon fått lära sig att vara själv i mindre stall också på så sätt att vi har haft en totalt rymningssäker box och hästen inpacketerad i skydd och med massor med mat i boxen. Så har fått vara inne själv en stund varje dag. Det man absolut inte får göra då är att släppa ut hästen eller ge den någon som helst uppmärksamhet innan den lugnat ner sig.

Tror du verkligen en sådan häst som är beskriven bryr sig om mat??

Jag hade ALDRIG paketerat in en sådan häst själv som du gjort.Enormt stressande och vansinnigt.

Till TS.

Man tar heller ALDRIG ut en annan häst från en sådan häst i stallet.

Jag skulle ta in båda, göra iordning den som inte kan vara själv, ta en kort runda med sällskap.

När den är befäst skulle jag med ledare ta samma runda, kanske bara 10 m eller 20, första gångerna för att sedan öka på.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Tror du verkligen en sådan häst som är beskriven bryr sig om mat??

Jag hade ALDRIG paketerat in en sådan häst själv som du gjort.Enormt stressande och vansinnigt.

I början nej, självklart inte men efter ett tag så börjar dom äta. Och inte är det vansinnigt att lära hästen vara själv genom att låta den vara just själv (med en människa i stallet i början såklart men inte inne i boxen och pluttinuttandes med hästen). Det är klart det är stressande för en häst som inte fått lära sig att vara ensam från början men man kan inte dalta för mycket med dom heller om man nu inte har möjlighet till att flytta dom till ett större stall. På vilket sätt är det skillnad på att försöka "gå en kort runda med hästen" än att lämna den ensam en stund i boxen mer än att skaderisken ökar för människan om den måste befinna sig i närheten av den superstressade hästen?

Min egen har aldrig varit stressad av att vara själv så länge det har funnits en människa med så att rida en runda själv eller liknande har inte varit ett problem utan det var just om hon var ensam i stallet utan att se en häst eller människa som hon inte gillade och för att väja henne vid det så behövde hon utsättas för just det.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Då jag fått hem hästar som inte tycker om att vara själv i hagen eller stallet så är bland det första jag gör att vänja dom att vara själv just för att man inte ska få problem om någon blir kvar själv. Och det har alltid funkat, vissa har tagit lite längre tid än andra.
När jag vant dom att vara själv i hagen så har jag släppt ut den ensam, börjat med en kort stund som 10-15 minuter medans jag har hållit på med olika saker på stallplanen (t ex städat och sånt) så att hästen ska se mig hela tiden. Däremot så ska jag inte ägna nån uppmärksamhet till den. Visst kan han springa fram och tillbaks en stund och gnägga lite. Lägger man ut lite hö så har dom efter en stund lugnat ner sig och börjat äta. När det funkar bra så kan man öka på tiden och korta stunder gå in i stallet eller på annat sätt försvinna från hästens blickfång men ändå komma tillbaks så att hästen ser en efter bara några minuter så brukar dom känna sig inte helt ensamma.

Att vänja dom att vara ensamma i stallet brukar jag göra på ungefär samma sätt. Kanske att man kan börja med att binda upp dom i stallgången medans man mockar eller så, för dom har bättre överblick över stallet om dom står i stallgången än i boxen, så det kan kanske vara lättare att börja med det.

Lycka till och hoppas att det kommer att funka.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Jag tycker det låter som hästen är mer än lovligt nervös av sig. Visst att de kan vilja vara ihop med andra hästar, men att inte ens kunna rida iväg på hästen utan att den skenar hem verkar lite mysko.

Jag håller med, det känns inte som om några av de vanliga knepen skulle göra någon nytta här.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Jag brukar leda iväg den ena hästen (inom synhåll, bara några meter i början) för att sedan genast komma tillbaka och bara stå precis framför den som inte vill vara ensam tills den lugnar sig, för att sedan upprepa många gånger, punkt A till punkt B, alltid samma väg tills man fått något litet framsteg, då slutar man för dagen och börjar om nästa och ökar sen "jobbigheten" några dagar senare. Baby steps och tålamod :)
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Det kan funka att göra så. Eller så får hästen totalflipp - ett *spännande* minne jag har är när vi fick baxa loss 650 kilo halvblodshäst som försökt att hoppa/klättra ut genom boxens öppna del (mot stallgången), och fastnat på mitten.

Är de lite spända och mest vill ha uppmärksamhet kan man lämna dem att leva rövare en stund. Är de däremot riktigt rädda och flippar ut så kan man stå med en söndersparkad box och en illa skadad häst.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

[/QUOTE] /.../
Man tar heller ALDRIG ut en annan häst från en sådan häst i stallet.

Jag skulle ta in båda, göra iordning den som inte kan vara själv, ta en kort runda med sällskap.

När den är befäst skulle jag med ledare ta samma runda, kanske bara 10 m eller 20, första gångerna för att sedan öka på.[/QUOTE]




Klok som en bok. :bow:
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Alltså, vad är det här? Är det ingen som har träffat på hästar tidigare som har haft svårt med separation? Det enda alla pratar om är att flytta bort hästen till annat stall. Menar ni att det på något sätt är hennes fel/stallets fel/platsens fel eller vad är det frågan om? Ingen som har något vettigt att komma med? Ingen som har haft att göras med träning av sådana här hästar? Han kan ju för sjuttan inte vara enda hästen i världen med separationsångest, och jag tror nog inte att alla sådana hästar flyttas bort till andra stall.

Anledningen till varför man vill byta stall är för att andra hästar är så mycket bättre på att förändra en hästs beteende än vad vi är. Om du har en häst som är jätteängslig att rida ut på ex. så rider du ut med tre andra hästar som inte säger något och du kan se att det tar inte många minuter innan den säger 'jaha, så det är inget farligt.'. Att ställa den i ett stall där dom andra är coola med att vara själva gör att hon mycket snabbare kan lugna sig och vänja sig. Särskilt när det är många hästar. Har man bara 1 kompis så är det givetvis hemskt när denna försvinner, man har man 8 på tur så gör det inte lika mycket.
 
Sv: Häst som blir orolig direkt! Vad göra?

Jag flyttade till egen gård för ett halvår sen och tog (såklart) med mitt halvblod som jag haft i 10 år samt hans dåvarande stallkompis.
Min stora kunde inte vara själv, inte ens i hage bredvid andra om någon tar ut just hans hagkompis. Sen vi flyttade till gården kan jag ställa honom i en liten hage där han kan titta på när jag tömkör/longerar den andra killen. Vill jag motionera båda i skogen samtidigt rider jag den mindre och har min som handhäst. Funkar super!
Den stora är dock alltid stencool så länge jag är med, han har inga problem att gå ifrån sin kompis och ridas ut. Oavsett om den andra skriker efter honom, då viftar han knappt med ett öra.
Jag hoppas det går bra!!!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
826
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 890
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 482
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp