Bukefalos 28 år!

häst som fäller.. nu?!?

Kivina

Trådstartare
Min pålle har börjat fälla riktigt ordentligt nu, även fast det bara blir kallare och kallare, har inte tagit på honom ngt tjockare täcke än, utan han har samma som han haft tidigare, (han har haft innetäcke sen början på september på vets. inrådan.)

Nu fäller han ganska ordentligt, inte nog med det så är han riktigt skavkänslig i sin vinterpäls (Har skav från skänklar, schabrak, sadelgjord, täcken osv.) Idag såg jag stora områden på baksidan av låren som var hårlösa :confused: , och han tappar stora tussar där när man plockar..

HAr tänkt prova bada honom i veckan om det skulle råka hjälpa, men annars vet jag inte vad jag ska hitta på.. Nån som varit med om detta tidigare?? tips?
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

Samma här! Har varit sjuk i veckan och igår skulle jag gå en promenad med henne för att hon stått sedan i söndags(skrotat i hagen) Hade inte borstat på ett par dagar och jisses vad hon fäller :eek: Vet ju inte hur det var förra hösten då jag köpte henne i dec och då hade hon redan satt vinterpälsen.
Men förra stoet jag hade på foder fällde i samband med pälssättning och blev känslig för skav osv.
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

Jo, många av ponnisarna har satt ordentliga vinterskruder redan..! :eek:
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

En klasskompis arab är precis likadan. Hon får B-vitamin och olja i sitt kraftfoder nu. Får se om det hjälper.

/Maria
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

MIn har fått olja och b-vitamin i ca tre veckor nu, och det är först de senaste dagarna jag har lagt märke till den här extrema fällningen..

Och att han har stora hårlösa områden gör mig än mer orolig..

Han ska ju klippas, men jag vet inte om jag kan göra det nu när han fäller så här mkt?? Nån som vet?
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

det är inte bra för klippmaskinen att klippa när dom fäller, och det gör ju inte så stor nytta om du inte klipper snart igen, eftersom en tjockaste pälsen kommer efter fällningen :smirk:

hur ser områdena ut? är dom runda, oregelbunda? har någon mer häst dom?
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

Okej,.. då kan jag nog vänta med klippningen ett tag till.. Områdena ser inte ut som ringorm om det är det du mistänker...

De är alldeles för stora för det, och är lite väldigt oregelbundna, och de sitter på samma ställe på båda sidor..

Misstänker att matte har varit lite dålig på att tvätta efter han svettats, men samtidigt har han ju stått i två veckor, skrittats i tre veckor efter det, och nu joggas han lugnt, så svettats har han ju inte direkt gjort..
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

ja det var det jag tänke :)
ja det kan det ju vara, om han inte var typ bensnören på täcket som skaver eller något.
 
Sv: häst som fäller.. nu?!?

Ja, han har haft bensnören på täcket, men nu bytte jag ut dem till ett svanssnöre, som jag ju tiidgare hade på det täcket, och jag akn inte förstå varför jag satte dit bensnören igen..

Han var lite varm på en kalfläck "där bak", så jag misstänker skav från bensnöret, där iallafall, men en del av de kala fläckarna sitter högre upp..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 319
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 442
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp