Hur sent är det ok att fälla vinterpälsen?

Mitt 8-åriga sto har också börjat fälla väldigt mycket nu i sommar... Har funderat om det kan vara något annat än bara den "kalla" sommaren som de flesta jag frågat säger att det antagligen är.
Hon har sommarpäls sen våren och slutade ish fälla ett tag men har nu börjat fälla ofantligt mycket att det rasar av. Annars är hon fin i hull och päls.
 
Min häst har som sagt också börjat fälla nu. Och mina kaniner. Så de är helt enkelt i en fällningsperiod just nu. Det är mer om vinterpälsen sitter kvar som man kan oroa sig (som TS frågar om), att de fäller sommarpäls nu är normalt.
 
Jaha, era fäller sent medan mina har aldrig fällt klart såhär tidigt :confused: Mina har haft sommarpäls i flera veckor, normalt sett så brukar de ha kvar vinterpäls vid det här laget.

Har gjort ändringen att mina ej går ute nattetid under sommaren längre, misstänker att det har med saken att göra.
 
Ingen av mina hade någonsin lockig päls. Bara tjockare päls än när de var yngre. Tätare och något längre.
Min gammelman med. Tjockare och längre.
Ingen skillnad när han åt Prascend.
Började fälla vinterpäls vid jul. Höll på i perioder under vinter och våren att fälla. Var aldrig helt avfälld. Började "skaffa" ny päls i början av augusti:cool::cool:
"Hjälpte" honom med att fälla genom att helklippa honom på sommaren. Halvklippning höst-vinter och vår. Då mådde han bra
 
Så, provet är taget. Bara att vänta och hålla tummarna. Men oavsett skönt att ha fått det gjort :).

Annars så tror jag att vinterpälsen är borta nu. Lite svårt att säga på de ställen hon inte har varit klippt eftersom det inte är någon tydlig skillnad mellan vinterpälsen och sommarpälsen, men hals och mage är definitivt färdigfällda.
 
Hur går det - Har den fått sommarpäls än? Det skulle kunna bero på vädret, men en sak som ger sen hårfällning är mycket(!) mask. Så har du kollat masken än? Om inte, borde du verkligen göra det då sånna mängder kan påverka hästens allmäntillstånd! Hoppas det bara är väder :)
 
Hur går det - Har den fått sommarpäls än? Det skulle kunna bero på vädret, men en sak som ger sen hårfällning är mycket(!) mask. Så har du kollat masken än? Om inte, borde du verkligen göra det då sånna mängder kan påverka hästens allmäntillstånd! Hoppas det bara är väder :)
Jodå, skulle tro att vinterpälsen är borta nu (om det inte sitter lite på rumpan, svårt att säga eftersom hon har kort vinterpäls). Jag står uppstallad på ett större ställe där man inte kollar masken utan där det är obligatoriskt att avmaska 2 ggr/år oavsett, så har inte kollat men tror inte att det är någon fara med det - hon har ju inga andra symptom heller utan har superblank päls, är lika pigg som vanligt så här års, är fin i kroppen osv :).
 
Jodå, skulle tro att vinterpälsen är borta nu (om det inte sitter lite på rumpan, svårt att säga eftersom hon har kort vinterpäls). Jag står uppstallad på ett större ställe där man inte kollar masken utan där det är obligatoriskt att avmaska 2 ggr/år oavsett, så har inte kollat men tror inte att det är någon fara med det - hon har ju inga andra symptom heller utan har superblank päls, är lika pigg som vanligt så här års, är fin i kroppen osv :).

Vad bra att det går åt rätt håll och att hon ser pigg och fräsch ut!
Men jag blev lite oroad över den obligatoriska avmaskningen? Jag skulle aldrig stalla upp min häst i ett stall med sån regel. Man ska aldrig avmaska hästen om det inte behövs och dessutom är det superviktigt att man vet hur mycket som ska ges! Och därav ska masken kollas. Annars om man ger i onödan så kan maskarna bli resistenta mot avmaskningsmedlet och därefter biter det inte längre på maskarna. Eller om vi vänder på det - du ger en viss mängd, men så skulle det vara för lite. Då skulle det ju inte bli någon effekt mot maskarna.

Nu vet jag att det inte var detta tråden handlade om men eftersom det är någonting viktigt så ville jag berätta det och det tycker jag du borde ta upp med stallägaren om det går. Istället för krav på avmaskning, krav på att kolla hur mycket mask hästen har och utgå därifrån om avmaskning är aktuell/vilken mängd avmaskningsmedel som behövs.

Ha det gott och lycka till med hästen! :)
 
@Hastflickan Tack för lyckönskningarna! :) Jo jag vet att det inte är särskilt bra och det pågår diskussioner om huruvida vi kan få möjlighet att kontrollera först. Dock så tror jag - tyvärr - att förhållandena är sådana att det faktiskt behövs avmaskas så ofta. Det där med mängden av avmaskningsmedel var däremot något nytt - här har vi alltid kört avmaskning anpassat efter hästens vikt, är inte det ok (så tillvida att det inte är för lite) såvida hästen inte har jättemycket mask?

Tror dock att det hela är en ekonomisk fråga för stallägaren. Jag kommer inte heller att stå kvar i stallet så länge att jag kommer att flytta tidigare pga avmaskningen, även om det förstås skulle vara fint med andra regler :).
 
Provet var bra, inga tecken på PPID :). Är ju inte hundraprocentigt, men det var god marginal till gränsen. Så jag skyller på den kalla våren och väntar ett par år eller så med att börja oroa mig igen om inget nytt händer.
 
Hej!

Skönt att det inte verkar vara PPID- :-).

Angående avmaskning: i stallet jag står mockas aldrig stora hagen, den är ganska lerig och där har gått hästar året om senaste 5 åren. Beteshagen är dessutom liten och ganska blöt och mockas inte heller. Superbra för maskarna kan man tro och alla borde ha mängder av mask. Men så ser det inte ut. Vi har 3 hästar som inte behöver avmaskas alls och 2 (de som är unga) som måste avmaskas. Så har det sett ut i flera år. Många hästar bygger ju upp en immunitet mot maskarna och behöver inte avmaska alls. Min förra var en sån. Min nuvarande har än så länge behövt avmaskas varje år, trots att jag mockar hagen och hon inte ens går på gräs.

Jag har heller aldrig hört att det varierar med hur mycket medel man maskar med, däremot kan man växla medel beroende på maskmängd (och som sagt, slippa avmaska om hästen inte sprider några ägg).

/Lavinia
@Hastflickan Tack för lyckönskningarna! :) Jo jag vet att det inte är särskilt bra och det pågår diskussioner om huruvida vi kan få möjlighet att kontrollera först. Dock så tror jag - tyvärr - att förhållandena är sådana att det faktiskt behövs avmaskas så ofta. Det där med mängden av avmaskningsmedel var däremot något nytt - här har vi alltid kört avmaskning anpassat efter hästens vikt, är inte det ok (så tillvida att det inte är för lite) såvida hästen inte har jättemycket mask?

Tror dock att det hela är en ekonomisk fråga för stallägaren. Jag kommer inte heller att stå kvar i stallet så länge att jag kommer att flytta tidigare pga avmaskningen, även om det förstås skulle vara fint med andra regler :).
 
@Hastflickan Tack för lyckönskningarna! :) Jo jag vet att det inte är särskilt bra och det pågår diskussioner om huruvida vi kan få möjlighet att kontrollera först. Dock så tror jag - tyvärr - att förhållandena är sådana att det faktiskt behövs avmaskas så ofta. Det där med mängden av avmaskningsmedel var däremot något nytt - här har vi alltid kört avmaskning anpassat efter hästens vikt, är inte det ok (så tillvida att det inte är för lite) såvida hästen inte har jättemycket mask?

Tror dock att det hela är en ekonomisk fråga för stallägaren. Jag kommer inte heller att stå kvar i stallet så länge att jag kommer att flytta tidigare pga avmaskningen, även om det förstås skulle vara fint med andra regler :).

Om det är en ekonomisk fråga för stallägaren så borde hen verkligen kontrollera parasitstatusen innan avmaskning. Det är mycket dyrare att avmaska hejvilt utan koll än att ta träckprov och enbart avmaska de som har så mycket mask att de behöver avmaskas.
 
Sista sommaren min gammelponny levde fällde hon inte vinterpälsen alls. Hon satte helt normal (jättetjock) päls hösten innan, började fälla ungefär samtidigt som treåringen men blev aldrig av med den. Först tänkte jag att det var normalt för hennes ålder, hon var "sen" med pälsfällningen även året innan (började fälla samtidigt som den andra, då två år, men hade fortfarande lite vinterpäls kvar i mitten på maj, sen rök det mesta rätt fort efter det) och det hade varit en svinkall vinter med snö in i april (bor i södra Sverige, brukar aldrig vara så kallt här så sent som det var det året). När den mesta pälsen fortfarande var kvar i början av juni och det dessutom blev 25-30 grader varmt åkte klippmaskinen fram för att häststackaren skulle slippa svettas ihjäl. Men då var hon nästan 30 år gammal. Hon hade ätit B-vitaminer hela våren för att underlätta, i och med att vi hade haft de problemen redan året innan.

Jag hade dock en hyrhäst för många, många år sen som hade vinterpäls kvar i slutet av juni när jag fick hem honom. Han var bara sex år, så det var knappast hög ålder som var anledningen till det. När jag hade borstat och grejat med honom i en vecka var det borta. I år har min femåring också varit lite sen (slutet av april var nog det mesta borta), och det tror jag har att göra med att det varit en kall vår/sommar.
 
@Lavinia och @TinyWiny Ok! Det låter som att det kanske är värt att dra upp frågan igen i så fall! Jag trodde att det var hopplöst med mask i alla fall eftersom hagsituationen är nästan så illa som Lavinia beskriver, och att det var mycket dyrare med träckprov (kanske blir det i alla fall dock med tanke på arbetsinsatsen).

Och nu ögnade jag förresten igenom senaste kontraktet, och där verkar det inte stå något om avmaskning längre. Så det kanske kan gå att slippa undan ...
 
Hej!

Jag har också haft enorma problem att få stallet att ställa upp på träckprov, eller för den delen gemensam avmaskning. Från början var det lite "den som vill kan väl avmaska", men i år lyckades jag få alla med på träckprov och de hästar som behövde avmaskades innan betet.

Har man många hästar kan man få ner kostnaden rätt rejält och såå mycket dyrare blir det ju inte för de som bara behöver träckprovet och inget annat :-).

Och arbetsinsats för träckprov? Det är ju bara att gå runt och plocka några bollar från varje häst, stoppa i varsin plastpåse och skicka in. Vi lyckades tom lösa lösdriftshästarna genom att låta de bo inne eller i sjukhage en natt, så kunde jag plocka där. Skitenkelt! :-)

/Lavinia, som tagit på sig träckprov, koll på avmaskningar och höanalys, så blir det gjort :-)


@Lavinia och @TinyWiny Ok! Det låter som att det kanske är värt att dra upp frågan igen i så fall! Jag trodde att det var hopplöst med mask i alla fall eftersom hagsituationen är nästan så illa som Lavinia beskriver, och att det var mycket dyrare med träckprov (kanske blir det i alla fall dock med tanke på arbetsinsatsen).

Och nu ögnade jag förresten igenom senaste kontraktet, och där verkar det inte stå något om avmaskning längre. Så det kanske kan gå att slippa undan ...
 
Hej!

Jag har också haft enorma problem att få stallet att ställa upp på träckprov, eller för den delen gemensam avmaskning. Från början var det lite "den som vill kan väl avmaska", men i år lyckades jag få alla med på träckprov och de hästar som behövde avmaskades innan betet.

Har man många hästar kan man få ner kostnaden rätt rejält och såå mycket dyrare blir det ju inte för de som bara behöver träckprovet och inget annat :-).

Och arbetsinsats för träckprov? Det är ju bara att gå runt och plocka några bollar från varje häst, stoppa i varsin plastpåse och skicka in. Vi lyckades tom lösa lösdriftshästarna genom att låta de bo inne eller i sjukhage en natt, så kunde jag plocka där. Skitenkelt! :-)

/Lavinia, som tagit på sig träckprov, koll på avmaskningar och höanalys, så blir det gjort :-)
Och där sa du en till smart sak - jag/de övriga som vill ha träckprov kan ju faktiskt ta på oss att fixa det för alla hästarna! Så har vi ytterligare ett argument mot stallägarna ;).

Då får jag bara ta och forska lite i det här med träckprov - verkar som att man ska ta det före betessläppet, men vi brukar ju avmaska en gång då och en gång till i samband med installningen vilket ju också är avmaskningen som står på tur nu :cautious:.
 
Men det blir väl jättebra. Ta prov nu på de som vill och se om de behöver avmaskas efter betet, med lite tur behövs det ju inte :-)

Lycka till!

/Lavinia

Och där sa du en till smart sak - jag/de övriga som vill ha träckprov kan ju faktiskt ta på oss att fixa det för alla hästarna! Så har vi ytterligare ett argument mot stallägarna ;).

Då får jag bara ta och forska lite i det här med träckprov - verkar som att man ska ta det före betessläppet, men vi brukar ju avmaska en gång då och en gång till i samband med installningen vilket ju också är avmaskningen som står på tur nu :cautious:.
 
Drar fram en gammal tråd med ett för mig aktuellt ämne - sen vinterpälsfällning... Hur har det gått för era hästar som var aktuella i tråden 2015?
Jag har fått hem en häst som hade nästan all vinterpäls kvar i april, men med ett rejält bad så startade lossningen fint. Problemet är att fällningen inte är klar än!
Så fort det blir en dag med värme igen så ska jag bada hästen igen för att se om det hjälper det sista att lossna.
Berätta gärna om ni har "kommit på" något revolutionerande :)
 
Drar fram en gammal tråd med ett för mig aktuellt ämne - sen vinterpälsfällning... Hur har det gått för era hästar som var aktuella i tråden 2015?
Jag har fått hem en häst som hade nästan all vinterpäls kvar i april, men med ett rejält bad så startade lossningen fint. Problemet är att fällningen inte är klar än!
Så fort det blir en dag med värme igen så ska jag bada hästen igen för att se om det hjälper det sista att lossna.
Berätta gärna om ni har "kommit på" något revolutionerande :)
"Koskrapa"
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 023
Senast: LenaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 041
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Min häst har haft en jättetjock vinterpäls nu i vinter, som han började fälla i februari och håller på fortfarande. Dock så har han en...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp