Hur sent är det ok att fälla vinterpälsen?

Vira

Trådstartare
Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit en kall vår och inledning på sommaren, men det känns ändå inte riktigt bra. Det är en häst som aldrig sätter särskilt mycket päls, är bara de senaste två åren som jag har behövt klippa trots att hon alltid har arbetat i varmt ridhus. Nu syns fortfarande klippranden på magen (klipptes i november), och det lossnar en del päls när jag borstar eller drar - samtidigt som fällningen är helt klar på halsen, och den vinterpäls som är kvar är bara någon centimeter lång. Hon svettas inte överdrivet mycket vid arbete, så det lilla som är kvar stör inte så mycket. Hon var sen även förra året, men inte så här sen. Tidigare år har jag haft sämre koll eftersom hon har varit oklippt.

I övrigt är hästen pigg och i god kondition, inte särskilt överviktig och normalt musklad. Inga fettdepåer. Är det ändå läge för ett cushingprov? Något annat jag bör tänka på? Eller bara några lugnande "det-är-heeeelt-normalt-att-fälla-så-här-års-när-det-är-kallt"? :p
 
Såg en tråd i en ridtravar grupp på fb som frågade samma sak. Tydligen hade flera hästar fortfarande vinterpälsen kvar, eller delar av den. Kollade inte så någa vad som stogs.
 
Det är tvärkonstigt i år.

Min ena har fällt av sen ett bra tag trots att han började sist.

Nummer två har fällt av vinterpälsen men inte slutat fälla. Man blir fortfarande vit av päls när man håller på med honom, vet inte om han gav upp sommaren och tänker sätta vinterpäls. Han har sommarpäls men släpper miljoner korta hår.

Nummer tre har inte fällt klart, men det är en 30+ shetlandsponny så han må vara ursäktad. Men han fäller för fullt än.
 
Jag har en inackordering här som inte heller fällt av. Under mina 30 år som hästägare har jag aldrig varit med om det... hon fölade i mitten på maj så jag har tänkt att det blivit ngt konstigt hormonellt, men det kanske är den kalla våren?? Det kommer ju bli hemskt jobbigt nu om det blir 25-30 plus liksom.

"Min" häst verkar helt frisk för övrigt, äter och är i bra hull etc. Jätteskumt.
 
Min häst har sommarpäls men har nu börjat fälla igen, det har dock en eller två av mina kaniner också börjat göra så jag antar att de gått in i en fällningsperiod?

Sen har en annan av mina kaniner fortfarande grymt tjock vinterpäls, fast han bor aldrig i buren längre utan är ute dynget runt (kan inte se om den andra kaninen som bor med honom har sommar eller vinterpäls eftersom han är långhårig). Så det verkar lite knepigt i år?
Det finns även en kanin som inte fäller alls men har vanlig sommarpäls.

Det har dock varit väldigt kallt nu i vår och i början av sommaren, plus en lite mildare vinter?
 
Skönt att höra att det inte bara är min häst som fäller märkligt! :) Det hade ju varit jättebra om det bara var vädret, även om det är svårt att låta bli att oroa sig.
 
11åringen jag rider har fortfarande vinterpäls kvar. Det är inte så mycket men det är några fjun som envist hänger sig kvar som är ca. 2 cm längre än den övriga pälsen och hon verkar ha slutat fälla nu :cautious:
 
Här har båda fällt som de ska men hingsten först, såklart. Minst två månader före valacken.
Att min valack sedan fäller en gång till mitt i sommaren ser jag som naturligt nu när det börjar bli ännu varmare.

Men, någon klipprand ser jag inte. Skulle jag se det skulle jag bli orolig. Jag bor i ABC-län.
 
Pga åldern hade jag ringt veterinär i morgon för att ta prov för PPID. Det är ett enkelt blodprov. Problem med päls är ofta ett av de första symptomen. Dumt att inte kolla upp det.
 
Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit en kall vår och inledning på sommaren, men det känns ändå inte riktigt bra. Det är en häst som aldrig sätter särskilt mycket päls, är bara de senaste två åren som jag har behövt klippa trots att hon alltid har arbetat i varmt ridhus. Nu syns fortfarande klippranden på magen (klipptes i november), och det lossnar en del päls när jag borstar eller drar - samtidigt som fällningen är helt klar på halsen, och den vinterpäls som är kvar är bara någon centimeter lång. Hon svettas inte överdrivet mycket vid arbete, så det lilla som är kvar stör inte så mycket. Hon var sen även förra året, men inte så här sen. Tidigare år har jag haft sämre koll eftersom hon har varit oklippt.

I övrigt är hästen pigg och i god kondition, inte särskilt överviktig och normalt musklad. Inga fettdepåer. Är det ändå läge för ett cushingprov? Något annat jag bör tänka på? Eller bara några lugnande "det-är-heeeelt-normalt-att-fälla-så-här-års-när-det-är-kallt"? :p


Mina shettisar brukar vara klara med fällingen när juli börjar men i år är de lite senare. Det är inte så mycket vinter päls kvar men det är lite senare än tidigare år.
Mvh
Pudlan
 
Pga åldern hade jag ringt veterinär i morgon för att ta prov för PPID. Det är ett enkelt blodprov. Problem med päls är ofta ett av de första symptomen. Dumt att inte kolla upp det.
Hm, fastän pälsen bara är kvar länge och inte lång eller lockig? Och är det inte också en massa krångel med blodprovet typ att man måste ta flera prov för att vara säker? Eller det kanske syns på första om man har tur?

@Efwa Då bor jag en bit längre norrut. Men de flesta andra hästarna härikring har ju fällt ändå.

*kl*

Tack alla för input. Veterinär kommer att komma ut av annan orsak inom några veckor, så jag kommer allra minst att fråga henne då. Hade ju varit smidigt att ta det samtidigt, men är osäker på om det går att kombinera.

Bara för att jag postade tråden har förresten klippranden nästan försvunnit på bara några dagar. Det satte fart när det äntligen blev lite varmare.
 
Hm, fastän pälsen bara är kvar länge och inte lång eller lockig? Och är det inte också en massa krångel med blodprovet typ att man måste ta flera prov för att vara säker? Eller det kanske syns på första om man har tur?

@Efwa Då bor jag en bit längre norrut. Men de flesta andra hästarna härikring har ju fällt ändå.

*kl*

Tack alla för input. Veterinär kommer att komma ut av annan orsak inom några veckor, så jag kommer allra minst att fråga henne då. Hade ju varit smidigt att ta det samtidigt, men är osäker på om det går att kombinera.

Bara för att jag postade tråden har förresten klippranden nästan försvunnit på bara några dagar. Det satte fart när det äntligen blev lite varmare.

Jag har nu träffat två hästar med PPID och ingen av de två hade den typiska lockiga pälsen. Båda har väldigt lång päls som finns kvar länge och på en släppte den så sent som runt midsommar. Den ena hade typiska fettdepåer på hals och rumpa men var smal resten.
Den andra inte alls typiska depåer trots en sådan ras.

Den tredje misstänker jag starkt att den har PPID. Den åker jag förbi två gånger per dag och den är mager, äter långsamt och ser trött ut. Den har päls hela sommaren, också rak, inte lockig.
 
Min 19 åriga ponny har precis tappat sin päls. Hon har PPID men har ingen lockig päls.
Det togs ett blodprov som visade att hon hade PPID i september. äter 1/2 tablett prescend per dag o mår bra nu.
 
Min kompis halvblod började också fälla mer päls nu förra veckan även om hon ser ut att ha tappat allt redan och shettisen jag sköter har väl i stort sett fällt klart nu men har en del långa strån kvar :p de är 23 respektive 26 år gamla för övrigt.
 
Min 23-åring har lite päls kvar på rygg och rumpa men inte alls mycket.
Skulle gissa att hon börjar bli lite gammal överlag, visar vissa tecken på IR.
I vintras svettades hon så mycket att jag fick klippa henne... (Ren sällskapsponny.)
 
Hm, fastän pälsen bara är kvar länge och inte lång eller lockig? Och är det inte också en massa krångel med blodprovet typ att man måste ta flera prov för att vara säker? Eller det kanske syns på första om man har tur?

@Efwa Då bor jag en bit längre norrut. Men de flesta andra hästarna härikring har ju fällt ändå.

*kl*

Tack alla för input. Veterinär kommer att komma ut av annan orsak inom några veckor, så jag kommer allra minst att fråga henne då. Hade ju varit smidigt att ta det samtidigt, men är osäker på om det går att kombinera.

Bara för att jag postade tråden har förresten klippranden nästan försvunnit på bara några dagar. Det satte fart när det äntligen blev lite varmare.
Det syns på första provet. SEn tar man fler prov för att ställa in rätt mängd medicin efter ett tag, man vill ju ge lägsta möjliga mängd sa veterinären.
 
Har en här som fäller sent, vi är nu i slut tampen, men han började långt mycket senare än sina kompisar men just i år har det tagit längre tid än normalt.
 
Sista två åren innan jag visste att min hade PPID så hade han sommarpäls 2 veckor i slutet av juli. Sista året tappade han päls som en våffla. Som små rutor, 2x2 cm. Inte förrän han fick prascend tappade han nästan allt , men då fick han vandra vidare.
 
Ingen av mina hade någonsin lockig päls. Bara tjockare päls än när de var yngre. Tätare och något längre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 022
Senast: LenaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 041
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Min häst har haft en jättetjock vinterpäls nu i vinter, som han började fälla i februari och håller på fortfarande. Dock så har han en...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp