Hur sent är det ok att fälla vinterpälsen?

Finns det några andra tecken på att nåt inte är som det ska?
Nej inte alls. Jag lider av fångest och kollar hästarna nooooga efter tecken ;) det inkluderar otillbörliga fettansamlingar, konstig hårväxt mm
Det enda som störde var att den var så oerhört smutsig när den flyttade hit, det gick inte ens att komma igenom pälsen med en borste :wtf: än mindre man och svans... men efter det stora badet så började ju pälsen släppa och det gick att nå hud igen. Men visst behövs det ett till bad (så fort lite mer värme kommer).
Jag vet inte hur länge den varit smutsig, men det var inte bara damm/lera - det kändes liksom kletigt i hårbotten, som om någon haft på något medel t.ex pälsglans ovanpå gammal smuts :yuck:
Kan smuts störa ut en pälsfällning :confused:
(Nu låter jag hur novis som helst, men jag har inte träffat en så smutsig häst förr :o)
 
Min har börjat fälla för fulla muggar sista veckan... Han brukar inte fälla så jättetidigt annars heller, men det här året har varit rent extremt....
Han är testad för PPID men hade bara 1.8 på provet där man max skulle ha 7.0.
 
Min ena häst fäller alltid sent. Början mitten av juni har det varit borta tidigast. Jag har haft honom i femton år. Inga sjukdomar.

Däremot fällde han senare och segare när han var klippt (fram till för tre år sen). Nu när han har all vinterpäls kvar (och det är myycket) och är otäckad funkar fällningen mycket mycket bättre.
Han är 24 iår. Nästan all päls är borta nu men han har lite fjun kvar men jag har inte hjälpt till så mycket heller.
 
Nej inte alls. Jag lider av fångest och kollar hästarna nooooga efter tecken ;) det inkluderar otillbörliga fettansamlingar, konstig hårväxt mm
Det enda som störde var att den var så oerhört smutsig när den flyttade hit, det gick inte ens att komma igenom pälsen med en borste :wtf: än mindre man och svans... men efter det stora badet så började ju pälsen släppa och det gick att nå hud igen. Men visst behövs det ett till bad (så fort lite mer värme kommer).
Jag vet inte hur länge den varit smutsig, men det var inte bara damm/lera - det kändes liksom kletigt i hårbotten, som om någon haft på något medel t.ex pälsglans ovanpå gammal smuts :yuck:
Kan smuts störa ut en pälsfällning :confused:
(Nu låter jag hur novis som helst, men jag har inte träffat en så smutsig häst förr :o)

Då var den kanske allmänt nedsatt och därför inte fällde. Då kommer det nog :)
 
Mina ponnier fäller fortfarande- började fälla i mars - de har tjock päls :p -de är halvrakade och fäller mycket de dagar de är soligt och mindre de molniga dagarna. Är hästen fin i pälsen - glansig skulle jag inte vara orolig. är den matt och "lurvig" skulle jag vara oroligare och ev ge något tillskott eller rådfråga veterinär.
 
En är färdig sen några veckor tillbaka och en lite lite kvar.

På mina tycker jag det är dom med mest fullblod i som blir klara tidigare än dom med mindre eller inget och att även ju bättre kondis ju tidigare klara, högst ovetenskapligt :D.
 
Ytligare en iakttagelse från mig är från travet när jag jobbade i stall var att valackerna var senare och hade länge vinterpäls än ston och hingstarna.

Lägger till att valacker var ovanligt i dom stallen jag jobbat i.
 
Senast ändrad:
Ytligare en iakttagelse från mig är från travet när jag jobbade i stall var att valackerna var senare och hade länge vinterpäls än ston och hingstarna.

Lägger till att valacker var ovanligt i dom stallen jag jobbat i.

Min blev valack sent i livet och det var tydligt att han fäller klart mycket senare efter det. Han börjar fälla i december-januari men är inte klar förrän juni-juli och börjar sätta vinterpäls i augusti.

Men, nog är jag alltid orolig att det ska vara PPID ibland men det har varit så sedan kastreringen och det var 10 år sedan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 022
Senast: LenaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 041
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Min häst har haft en jättetjock vinterpäls nu i vinter, som han började fälla i februari och håller på fortfarande. Dock så har han en...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp