Bukefalos 28 år!

häst som går igenom staketet.

Sv: häst som går igenom staketet.

Har inte hästen hemma men där hon står de hade precis fixat strömmen till hagen allt, så där var bra med ström.
Det brukar vara jordningen som brister. Med ett isolerande snötäcke mellan jord och häst så blir det väldigt svaga stötar när de går emot stängslet.
Vi har (pga tidigare rymmande shettisar - och får...) dragit en extra tråd mellan de lägsta trådara, som inte på några villkors vis får vara i kontakt med de strömförande trådarna, som är direkt kopplad till ett jordspett. OM hästen nuddar både den jordade tråden och en av de strömförande samtidigt, så får den en smäll som heter duga!
 
Sv: häst som går igenom staketet.

:) Sen är ju järntråd en bra grej. Rätt uppsatt så ska det vara en säker och bra tråd.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Precis som andra skriver så hade jag satsat på att dra en separat jordtråd men den ska vara tilräckligt nära så om hästen kommer åt eltråden så ska den även komma åt jordtråden några cm ifrån.
Då får hästen sig en jäkla smäll.
Det i kombination med högre tråd, gärna välspänd ståltråd och klipp hästen fram på bogen så kommer hästen att lära sig.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

:) Sen är ju järntråd en bra grej. Rätt uppsatt så ska det vara en säker och bra tråd.

Precis som andra skriver så hade jag satsat på att dra en separat jordtråd men den ska vara tilräckligt nära så om hästen kommer åt eltråden så ska den även komma åt jordtråden några cm ifrån.
Då får hästen sig en jäkla smäll.
Det i kombination med högre tråd, gärna välspänd ståltråd och klipp hästen fram på bogen så kommer hästen att lära sig.
Håller med om ståltråd den leder strömmen bra och går inte av så himla lätt eftersom den inte är hårtunn, som ledare i elband är...

Men VIKTIGT! Det ska vara ståltråd, absolut INTE wire (vajer)!! Ståltråden går nämligen av vid hög belastning, så skaderisken är inte så stor som man kan tro. Vajer däremot går inte av, utan kan orsaka riktigt fula skärskador!
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Men VIKTIGT! Det ska vara ståltråd, absolut INTE wire (vajer)!! Ståltråden går nämligen av vid hög belastning, så skaderisken är inte så stor som man kan tro. Vajer däremot går inte av, utan kan orsaka riktigt fula skärskador!
Exakt, och även elrep kan det bli rejäla skador av om det vill sig illa, jag vet en häst som tom. hängde sig i elrepet.

Järntråden (nej det är INTE ståltråd) är glödgad, varmförzinkad och förspänd och går av istället för att ge några skador på hästen eller älgar om nån sån trycker sig igenom. Trots det så håller den för en hel del och livslängden är ungefär 20 år innan den börjar rosta.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Tack så mycket för fler tips :). Sist hon gick igenom var det järntråd, en sådan som gå av och har jag inte fler för mig var det trä staket också där. Men tackar så mycket för alla tips värt att prova :).
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 224
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp