Bukefalos 28 år!

häst som går igenom staketet.

sannish

Trådstartare
Jag vet inte alls hur man gör, är ny som sagt och jag har säkerligen gjort fel..
Jag har en häst på 3 år, som har fått för sig att inte stanna kvar i hagen. Hon springe inte igen om utan hon bara trycker sig ut med bogen. Jag har kollat även strömmen osv även mätt hur mycket ström och sånt där är. Men även fast där är bra med ström gör hon så vilket inte är bra för någon. Så jag undrar om ni har några tips!
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Har hon täcke på sig eller väldigt tjock päls så att hon inte känner strömmen?
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Hon har inte täcke, men har liten "björnpäls" om säger så..
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Har ni snö? Om ni har det så beror det antagligen på att hon inte får markkontakt och då funkar inte strömmen på staketet. Bästa tipset är att sätta en s.k. jordtråd där hon brukar gå ut. Man drar då en eltråd ifrån jord på aggregatet och lägger den parallellt (men inte i kontakt med) översta tråden i staketet. Den tråden behöver inte ens ha isolatorer. Det kan räcka att bara dra den några meter just där hon går ut, den måste alltså inte gå hela vägen runt. När hon då går på staketet får hon kontakt med båda trådarna och får en stöt. Ta av ev. täcke för att öka sannolikheten att hon får en bra "träff" vid första försöket.

Det här funkar på min grabb som annars kan gå ut vintertid för att han har tråkigt/är hungrig. Jag behöver bara dra vid grinden.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Shettisen här hemma kan promenera igenom staketet när hon har tjock päls, hon känner helt enkelt inte tråden. Det var därför jag undrade :)
Det kanske går att klippa henne lite just på bringan/bogen?
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Tack så mycket för tipset! Det är värt att prova! Vet inte riktigt om de är på samma ställen hon går ut utan det enda jag vet är att hon bara trycker ut trådarna som ingenting och hon har även gjort de när de är trästaket vilket jag tycker är väldigt märkligt.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Ja, det skulle man kanske pröva att klippa henne lite så kanske det funkar! :)
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Vill man vara riktigt säker på att det blir kontakt kan man blöta bringan lite innan utsläpp.... Men de får en rätt bra smäll när man har jordtråd på det viset så en gång brukar räcka, om det inte är en riktigt notorisk rymmare.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

ja jag får testa mig fram, för hon har dock gjort det nu några gånger. Hon har liksom ingen alls respekt för ström. I somras gick hon på tråden 2-3 gånger innan hon lämna den ifred.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Sen måste man ju kolla varför hon rymmer, tråkigt, för lite hö att äta o.s.v.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Har jag redan gjort, hon hade precis fått man när hon går ut ur hagen. Sen har hon massor hav kompisar som hon brukar leka med i hagen så tror inte hon har tråkigt :).
 
Sv: häst som går igenom staketet.

För många år sen hade jag en rymmare som inte stannade i hagen och eftersom hon var ensamvarg och jag därför bara hade henne så löste jag det hela med att ta bort grindarna och ha stalldörren öppen då hon aldrig gick längre utan mig än att hon såg husen. "Hemkär" var bara förnamnet på den lilla damen och hon var väl överallt, i vedboden, i källaren och i huset också. :D
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Har en häst på 3 år, hon går igenom staketen och hon har inte sats. Hon gjorde det i somras, vi kollade strömmen och då märkte vi ju att den var svag. Vi fixade det och sen fick hon sig 2-3 stötar sen lät hon den vara. Sen nu har hon börjar gå igenom bara helt plötsligt. Hon har mat i hagen och hon har lekkamrater men går ändå ut. Sen stod hon ensam i hagen ett tag och då verkade precis som hon fick respekt för staketet. Dock har hon nu börjat igen.

Har fått några tips här redan men vill se om det finns fler. :)

Aktiverar du henne tillräckligt.? Vet att min ena unghäst gick igenom ett par gånger (hoppade över) när hon var understimulerad. Tror det beror på rastlöshet. Om hon står själv kan det ju även bero på detta.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Just nu blir det inte så mycket motion och då kan jag förstå det på ett sett, men när hon var själv rörde hon inte staketet(skrev kanske de otydligt). Där nu det senaste halvåret hon har gått igenom när hon känner för ddet.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Nu med tjäle i marken kan det bli sämre med ström i staketet. Har du kollat det nyligen?
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Har inte hästen hemma men där hon står de hade precis fixat strömmen till hagen allt, så där var bra med ström.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Just nu blir det inte så mycket motion och då kan jag förstå det på ett sett, men när hon var själv rörde hon inte staketet(skrev kanske de otydligt). Där nu det senaste halvåret hon har gått igenom när hon känner för ddet.

Då är det ren orespekt. Mitt råd är att höja staket , kanske sätta dubbelt och även känna efter så att strömmen tar bra på henne.
 
Sv: häst som går igenom staketet.

Kan ju testa att klippa henne fram så hon känner av strömmen bättre.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 231
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp