Häst som gör sig illa i hagen

Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Nej, när jag själv har satt fast skydden har det varit nemas problemas, men nu får hon gå lindad med fleece och tjocka
paddar i hagen nu, lindor som jag lindar på kvällen innan. Hon står ändå i en liten hage på grund av skada, så lindorna sitter där de gör.

Men har ju som sagt lagt vantarna på några intressanta "lindskydd" som man absolut inte kan dra för hårt, *peppar peppar ta i trä*

Vad är det för några?? Dela med dig nu :D

Det som verkar mest lämpligt är att köpa några skydd som är lätta att sätta på, som inte är så svåra att få på fel. Och dessutom utan resår så de inte sätts på för hårt. Då tror jag inte du behöver oroa dig :)


Ja jag måste hitta några som är lätta att sätta på, inte fastnar snö på eller blir blöta, inte har resår, är heltäckande och relativt billiga om han ska förstöra dem i hagen. :)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Går din häst ute i djupare snö med dessa skydd? Tänkte om du vet om det brukar fastna snö i dem. Men om de ligger bra borde de inte bli nån glipa. Usch får beslutsångest nu....... :crazy:

Min går i en stor hage med djup snö i partier och den här vintern har det inte fastnat någon snö i dem alls. Kan inte minnas att det gjorde det förra vintern heller... och om det nu skulle fastna lite precis runt kanterna så tror jag inte att det skulle va något problem ändå, iaf inte på min, då själva skydden sitter så format längst benet att det inte kommer in emellan skyddet och benet.

Annat är de ju med bootsen som har istappar i kanterna varje kväll... men dom slänger jag bara framför värmefläkten och sätter på ett torrt par.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Ohja! Så att hästen får fläkskador istället? Det låter otroligt mysigt.
Mmmm eller hur :crazy: Skulle aldrig komma på tanke att släppa ut hästen på is och snö i blanka järnskor!!! jag vet ju själv hur halt det är men gympadojjor om det är minsta halt ute. Och de lär man ha betydligt mer grepp med än ett par blanka järnskor. Så som jag spänner mig när det är halt ute vill jag INTE att min häst ska gå runt 8h om dan. :crazy: Välkommen tillbaka låsningar coh ont i ryggen som vi jobbar med i ett halvår för att få bort.
Sen fläkskador är fasen inte å leka med! Kan inte för min liv förstå att man är villig att riskera det.

Jag kan ta bild imorgon!

Jaaa :bump:

Min går i en stor hage med djup snö i partier och den här vintern har det inte fastnat någon snö i dem alls. Kan inte minnas att det gjorde det förra vintern heller... och om det nu skulle fastna lite precis runt kanterna så tror jag inte att det skulle va något problem ändå, iaf inte på min, då själva skydden sitter så format längst benet att det inte kommer in emellan skyddet och benet.

Annat är de ju med bootsen som har istappar i kanterna varje kväll... men dom slänger jag bara framför värmefläkten och sätter på ett torrt par.

De är ett par starka kandidater :D Han är ju inte ute så jättelänge heller och ofta kommer jag ut vid lunch så skulle det komma in lite snö nån dag så är det nog inte hela världen heller.

Nu har han haft kotringarna på sig ute i 2 dagar och på nätterna och än så länge inga tramp :bump::bump::bump: Hoppas det inte är tillfällighet att han hållt reda på benen bara utan att de faktiskt hjälper. Lär märkas snart. Men idag när han vände sig i boxen hörde jag hur det small till i gummit så nog fan ställde han sig på kotringarna. OCH INGA SÅR!!! :D hihi
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Skönt!

Alltså, de skydden jag har är det ju ingen större katastrof ekonomiskt att köpa, testa och sedan rata typ... kostar ju bara strax över hundringen. Värre är det ju när det handlar om dyra grejer, då vill man ju gärna veta att det antagligen kommer att funka... och som sagt, de går i stort sett inte att sätta fel på benet.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Det har du ju rätt i! Ska beställa dem tror jag :)

Hur är de i storlekarna??
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Nu har han haft kotringarna på sig ute i 2 dagar och på nätterna och än så länge inga tramp :bump::bump::bump: Hoppas det inte är tillfällighet att han hållt reda på benen bara utan att de faktiskt hjälper. Lär märkas snart. Men idag när han vände sig i boxen hörde jag hur det small till i gummit så nog fan ställde han sig på kotringarna. OCH INGA SÅR!!! :D hihi

Vad roligt att de fungerar :D
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

kotringar på sen hade jag haft hästen lindad även ute i hagen...

Kotringarna har han ju bak och där behöver han inte skydd.

Jag vill egentligen helst ha han lindad, för då kan jag göra det kvällen innan. Men nu med all snö så blir de dyngsura och jag tror inte det är så bra. Fastnar jättemycket snö och is i dem och det åker ner en del mellan ben och linda.

Vad roligt att de fungerar :D

Ja men eller hur!!! :D Hoppas bara att det inte är bara för att han haft två bra dar, utan att de verkligen fungerar :p
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Oja, att ta bort broddarna låter ju som världens bästa idé mitt i vintern när hästen dessutom leker mycket i hagen? Kan nog vara bästa idén jag sett i denna tråd, så länge man anser att fläkskador och veterinärbesök är kul :angel:
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Du kan ju kika runt lite på internet och kolla på olika skydd om något kan vara lämpligt i hagen. Tror faktiskt man kan hitta hyfsat billiga saker som ändå funkar bra. Känns inte riktigt värt att köpa superdyra grejer när hästen ska ha dem i hagen... eller så kanske de håller längre! Jag kan inte ge dig något konkret tips på skydd till hagen, själv har jag skydd som jag köpte i Kenya för x antal år sen, nu snackar vi över 10 år sedan och de håller än :bow:
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Ja ta bort brodd känns inte aktuellt mitt i vintern.

Har kikat på dessa idag... :D
29306_or_l.jpg


Fula som stryk :angel: Men billiga, kostar 149kr, men de var mjuk neopren hela skyddet. Lite tjockare typ mocka eller vad man säger på skenan. Men överlag ett rätt klent skydd. Men otroligt mjukt och skönt. Tror det är väldigt bekvämt att ha i en hel dag i hagen. Inga resårer!! ;) Men kan detta vara för klent? Därför jag tvekade och skulle fundera ett tag.
Visst nu kanske han inte slår sig så hårt utan det är mest såren jag vill förhindra. Men om han drar på ett rejält slag så skyddar ju dessa inte. Men å andra sidan för att få det skyddet måste man ju ha en hård skål.

Skulle ni skaffa med hård skål eller ett mjukt och skönt? De är ju ändå lite stötupptagande och tar bort den värsta smällen - och framförallt förhindrar dessa förbannade sår!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag har använt liknande dessa (de med reflex) i hagen och tycker de har fungerat bra. Funkar som du säger mot de värsta slagen, eller i alla fall att de dämpas. Dessutom tror jag att det är skönare för hästen att gå omkring med mjukare skydd än såna med hård skål typ, eller så förmänskligar jag bara :angel: Är bra att det inte är resår också, det finns liksom inte så många olika sätt att spänna dem på då.

Min häst slog sig själv på frambenen för några år sedan men nu gör han inte det längre men nu har han (med broddar) börjat trampa sig själv på bakbenen så som du beskriver att din gör. Kom in med ett nytt sår idag igen.. Tror att jag ska skaffa kotringar att sätta på nu när jag har läst om det här i tråden! Det borde inte vara några problem att ha de på 24/7 heller, ellerhur?
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Nä jag har åxå funderat på det att det är nog bra om de är mjuka följsamma och sköna skydden som han ska ha ute hela tiden.
Och sen är det ju bra med så enkla skydd som möjligt så de går fort att ta på och av för de som släpper ut/tar in.

Jag har fått råden att kortingarna kan sitta på 24/7. Jag har det nu och efter 3 dygn snart funkar det iafl super. Har noga koll på så han inte börjar bli svedd eller liknande. Han har ju helvita ben så det syns väl om det skulle vara så. :)
Prova kotringar. Det verkar fasen funka. Har varit skeptisk hela mitt liv. Men det är iofs mot att ha den fram för att inte trampa av sig skor. De täcker liksom inte trakterna på det sättet som boots gör. Men ja.. Till detta ändamål verkar de funka.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

*KL*

Även jag tycker de ska vara 'mjuka', inte hård skål.

Mjuka, sålänge de inte är disktrasetunna då, skyddar mer än man tror även mot slag av en sko t ex, för smällen fördelas ut över större yta.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag håller också med, mjukare skydd :) De du visade på bild såg ju bra ut!
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Ja men precis, jag har också alltid varit skeptisk och alltid föredragit boots, kotringarna täcker ju inte hela vägen ner. Men jag ska testa och se vad som händer! Man vill ju inte ha massa sår i onödan. Hur hårt har du satt dina, så att de snurrar runt utan problem eller?
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

*KL*

Även jag tycker de ska vara 'mjuka', inte hård skål.

Mjuka, sålänge de inte är disktrasetunna då, skyddar mer än man tror även mot slag av en sko t ex, för smällen fördelas ut över större yta.

Ja men det har du ju helt rätt i. Dessa var ändå av relativt tjock och stötdämpande material. Kändes bra men blev osäker på om jag ska ha såå mjuka som dessa var. Men som ni säger och jag kommit fram till med lite eftertanke så är det nog bättre med mjuka. De lär ta de smällar han hittills har åstakommat. Och man slipper alla förbannade sår iafl!!

Jag håller också med, mjukare skydd :) De du visade på bild såg ju bra ut!

Ja det blir nog ett par sådana. :D Det som är bra med att de ser ut som de gör är att om han tappar dem så lär de inte bli så svåra att hitta :angel::p

Ja men precis, jag har också alltid varit skeptisk och alltid föredragit boots, kotringarna täcker ju inte hela vägen ner. Men jag ska testa och se vad som händer! Man vill ju inte ha massa sår i onödan. Hur hårt har du satt dina, så att de snurrar runt utan problem eller?

Mina sitter väldigt löst så de ligger precis ovanför kronranden. Om man sätter dem så slangen går ihop så sitter den precis under kotan. Jag har nog en glipa på 5 cm mellan slangändarna för att få dem att ligga långt ner och skydda där han gör sig illa. Men jag var noga att se till att de inte blir för vida så om han trampar på dem så drar han av dem. Men ja,mina sitter väldigt löst och snurrar runt och far fram och tillbaka. Tror inte de ska sitta åt!
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Åååh... Idag hade han trampat sig på ena ballen. BAK! Hur lyckas han?? Jag hoppas verkligen att det är andra hästen som gjort det. Men jag är väldigt tveksam då det var insidan. Så han har lyckats igen. Men det var en rispa precis i yttersta kanten. Det blödde man var inte djupt alls. Men vad vet man, utan kotringen hade han kanske trampat av sig hela ballen? Vi fortsätter och provar och utvärderar. Ska klippa en slangbit att sätta över den öppna biten på remmen så ringen vidgas ut ännu mera. Då hamnar den lägre ner och borde skydda bättre.
:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 316
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp