Häst som inte står still i släpet

kryckan

Trådstartare
Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :)

Problemet är att han stökar runt en del i släpet när vi åker, jag har haft honom i nästan ett år och vi har åkt 5 gånger hittills. När vi hämtade honom stog han stilla nästan hela tiden, gång nummer 2 stampade och småsparkade han nästan hela tiden, tredje gången var det en del stampande men mindre nu, gången därefter stog han snällt och nu senast stog han snällt på ditvägen men levde rövare på hemvägen.
Jag har haft samma släp alla gånger utom en och båda har mjuk mellanvägg så han borde kunna stå brett om han vill. Jag har testat att ha hö till honom och då är han ganska lugn tills det är slut. Han går snällt rakt in i släpet utan att tveka och är lugn när man stänger och tills man ska åka så han verkar inte ha något emot själva släpet. Det spelar heller ingen roll om man kör på rak eller kurvig väg, i rondeller eller om man bromsar eller inte utan han kan vara lugn eller röja runt i alla lägen :/ Jag sätter fast honom i ett grimskaft som sitter fast rakt framför honom och det är långt att han kan röra huvudet.
Man kan inte se in i mitt släp från bilen och jag har ingen kamera i släpet heller men det låter som att han stampar och slår med frambenen varvat med att gunga fram och tillbaka. Detta gör ju att hela släpet rycker och när det är som värst är det lite obehagligt för jag är rädd att det börjar kränga.

Någon som har några tips på vad jag kan göra? jag vill dels ha en häst som kan slappna av någorlunda när vi åker och dels inte riskera en olycka om släpet börjar kränga. Det jag tycker är lite konstigt är att han står snällt ibland och ibland inte.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Hur kör du? Finns möjligheten att du står i släpet och kollar vad han håller på med?
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Pröva att köra utan mellanvägg aleternativt med hel vägg om det tvärtom är så att han behöver mer stöd? Har du bra ventilation i släpet?
Ge mer hö i nät så han har något att pyssla med.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Svarar båda:
Jag tror jag kör bra, bromsar mjukt, svänger försiktigt, och har kört med släp de senaste 12 åren så jag tycker jag har bra koll.

Ska se om jag ta ut mellanväggen och testa det, och om jag kan låna ett släp med hel vägg- alternativt låna en vägg :)

Ska ha mycket hö också ett tag framöver för det gör ju att han blir lite lugnare iallafall.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Har du tänkt på hur väglaget har varit? Min häst tycker att det är mycket obehagligt med blöta vägbanor = skvätter upp på undersidan av släpet och när bilar och lastbilar kör förbi så skvätter det på väggen.
Om det ösregnar är det inga problem dock. Då "trummar" det ju mot taket (och det är han van vid från stall och ligghall), och det ljudet överröstar skvättandet mot väggen/golvet. Men slutar det regna och vägen fortfarande är blöt, då blir han orolig.

Jag kör numera alltid min häst med bomull i öronen och en ordentlig trav-huva över.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Jag har kört när det snöat och här i Stockholm saltas det ju så då är vägarna blöta och på torr väg och det verkar inte göra någon skillnad. Annars har det nog varit torrt på vägen när jag kört.
Det påverkar heller inte om bilar kör om, vi får möte eller är ensamma på vägen.

Lite KL:

Jag undrar om han är kissnödig och därför blir orolig? eller att han helt enkelt är uttråkad och inte vill stå still? kanske lite långsökt för det är en cool kille i vanliga fall och som inte är petig med var han kissar i vanliga fall... :p
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

5-6 cm brukar jag ha och det kanske är för lite... om det är så att han trampar för att han är kissnödig alltså.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Jag hade nog försökt låna kamera/släp med kamera/köpt en kamera själv så du ser vad han gör.

Jag har en häst som la sig ner en gång i släpet. Med kameran kunde jag se precis vad han tyckte var okej och inte okej när jag körde.

Nu ett par år senare försöker han inte lägga sig utan han vevar med frambenen. Jag är så elak så jag "nitar" när han gör så, dvs bromsar så pass att han blir tvungen att ställa sig på alla 4 ben. Eftersom jag har kamera och har ägt denna häst i 7 år så vet jag att han inte är rädd utan uttråkad. Det är inte okej att veva runt.

Det jag menar är att det är skillnad på om hästen är rädd, som fallet var när min försökte lägga sig ner kontra när han bara är uttråkad och vevar med frambenet. Det avgör lite hur du bör hantera problemet. Lättast och säkrast är att ha kamera, annars kanske du kan åka med i släpet en bit för att se vad som händer. Ha telefonkontakt med bilföraren/nån i bilen bara så du kan förmedla vad som händer, ifall ni behöver stanna eller liknande. Det är väl olagligt att åka med i transporten egentligen har jag för mig och tämligen riskabelt med en stökig häst.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Om den levde rövare på hemvägen skulle jag tippa på kissnödig.
så gjorde min ena en enda gång som ung- kissnödig.

hur länge var ni borta? kissade han eller i släpet?

Mer hö, se till att han kissar o ev kamera är mitt tips.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Sista gången var det på hemvägen han var stökig men gången innan var det mycket värre på bortvägen, men han kan ju såklart ha varit kissnödig då med. Vi var borta ca 4 timmar totalt och han hade inte kissat i släpet men det har han gjort vid två andra tillfällen. I min kompis släp utan strö ena gången :/

Ska kolla vad en kamera kostar för jag vill veta vad han håller på med, och om han är orolig eller mest rastlös. För som Evolution skrev så påverkar ju det hur man ska lösa problemet.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Jula har en backkamera jag vet många som satt in i släp och varit nöjda med.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Min ena häst har jag lärt kissa på kommando. Efter träningarna brukar jag gå ut i högt gräs och vänta en liten stund. För det mesta kissar hon och de gånger hon inte gör det brukar hon kunna hålla sig till vi kommer hem igen.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

KL

Tack för alla tips! jag ska kolla på backkamera/trailercam och så ska jag testa med ett hönät nästa gång för nu har jag haft hösegel och då går det ju snabbare för honom att äta upp höet. Ska ha mer strö i fortsättningen också.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Har man otur kan de fastna i ett hönät. Bara en tanke...
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Har man otur kan de fastna i ett hönät. Bara en tanke...

Jag har också tänkt på det och det är därför jag tycker höseglet är bättre. Men man borde kunna knyta fast hönätet framtill och sätta höseglet under så att nätet liksom ligger i höseglet.
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

När du har kameran ser du vad som händer. Men en annan sak angående hästar som inte gillar åka släp - de kanske blir lugnare med sällskap ? Om det finns någon åkvan hästkompis som följer med kan det gå mycket bättre. Många hästar får cellskräck ensamma i ett litet utrymme = hästsläp...
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

Ska försöka skaffa/låna en kamera!

Jag tror inte han har cellskräck eller tycker det är läskigt att stå ensam i släpet dels för att han går in och ut lugnt och villigt, dels för att det är ungefär 50/50 om han står still eller inte.
Men jag ska testa med kamera och mer hö närmaste tiden, med kameran ser jag ju om han är stressad eller mest tonårsobstinat :p
 
Sv: Häst som inte står still i släpet

kamera är guld värt när man har stökiga hästar, så ser man vad de håller på med och om det är panik eller tonårs fasoner.

har en häst som är väldigt kräsen i hur man kör, svängar ska tas så stora som möjligt och i så låg fart som möjligt, inbromsar ska inte märkas och lika så fartökning.
hon gick t ex ner på knä i en svag kurva pga att föraren behövde bromsa in lite (i 20kmh)
hade gärna sett hur hon beter sig när hon åker, då hon går rätt in i släpet och lugnt ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 903
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp