Bukefalos 28 år!

Häst som inte tar sig i hullet

Kiwifrukt

Trådstartare
För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon hade gått på sommarbete, men när hon kom hem till mig ställdes hon in om nätterna, fick mat på bestämda tider och började ridas. Överskottskilona försvann och hon började sätta muskler.

Sen kom problemen. I oktober skadade hon sig i senan, vilket ledde till att hon stod inne november-december och halva januari gick hon i sjukhage. Alla, verkligen ALLA, musklerna försvann i samband med det.

Under hela våren och sommaren -10 har hon satts igång sakta, tömkörning och longering för att bygga upp ryggen, sakta ridning i skritt och trav efter det. Ingenting hjälper.

Nu har hon dessutom börjat tappa hull. Hon äter 12 kg hösilage om dagen fördelat på fyra givor, som är väl utspridda över dygnet. Utöver det äter hon 4 dl luzern, en liter kornkross och 1 dl mineraler. Hon äter precis lika mycket hö som övriga halvblod i stallet i samma storlek, ingen av de andra ser ut på det här sättet. Höet är givetvis analyserat och har fått fina värden. Hon är inte heller ranglåg, så jag är helt övertygad om att hon får i sig det hon ska i hagen, de andra vågar inte ens gå i närheten av hennes hög.

Vi ska lämna tillbaka henne av andra skäl så fort det är möjligt, men ägaren börjar bli irriterad över att hon inte tar sig i hullet. Vilket jag i och för sig mycket väl kan förstå, men jag vet inte vad jag ska göra? Inget jag gör verkar ju hjälpa? Jag har försökt öka fodergivorna inne, men då sprider hon bara ut allt höet i boxen utan att äta upp det. Ett alternativ är att byta något eller några av målen mot torrhö?

Är det någon som har något tips att komma med på vad man kan göra?
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

12 kilo hösilage till ett halvblod tycker inte jag är speciellt mycket - får hon verkligen inte i sig mer?
Likaså är 4 dl lusern i stort sett ingenting.

Då hon tappat i hull skulle jag öka på lusernen med så mycket som hästen orkar äta. Man kan även lägga till olja.
Om hon saknar protein i givan skulle jag köpa ett proteinrikt foder och lägga till i lagom dos.

Detta förutsatt att ni vet att det inte är något medicinskt problem som gör att hon är tunn (mask, tänder etc).
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Fast det spelar ju ingen roll om de andra inte ser ut som din häst, alla är ju olika. Vill hästen inte äta mer än just 12 kg ensilage ? 4 dl lusern anser jag bara vara krubbskrammel. Inget man hullar på en häst med. Ge obegränsat om du har råd.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Håller helt med. Öka på hösilaget med flera kilon, såvida inte hästen redan äter så mycket som den orkar?
I båda fallen skulle jag ge mycket mer lucern. 1 kg är inte mycket (i torrvikt). Så vill inte hästen äta mer hösilage, öka på lucernet med något/några kilon.

Nu vet ju inte jag era värden eller om det verkar vara protein eller energi som fattas. Kanske båda? Hur som helst så öka grovfodret i första hand (dit ju lucern räknas) och i andra hand ge mer kraftfoder.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Jag håller med övriga talare, öka på silaget mer om det går, annars (eller både och!) öka på lusernet mycket mer.

Ett par kg är inte en orimlig luserngiva, men man kan i princip ge hur mycket som helst. Tycker du att det blir dyrt så kanske det funkar att öka på kornet lite också, även om jag personligen hade satsat enbart på lusernet.

Du har ju analysen, räkna på en ny foderstat som innehåller mer mat, men fortfarande är balanserad. Uppenbarligen har ju din häst andra behov än stallkamraternas.:)
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Vad är fina värden? Eftersom hästen har svårt att hålla hull är det ju jätteviktigt att ta reda på vad hästen behöver, för att slippa samma problem för framtiden.

Räkna baklänges, hur mycket får hästen idag? Det du vet är att hästen inte klarar sig på de värden du får ihop med den här foderstaten. Jag hade ökat lusernen med några kilon och avvaktat så det går på rätt håll och eventuellt justerat utifrån resultatet.

Men börja med att räkna på vad hästen får idag, och vad den sedan håller sig fin på. Då slipper du ha en häst som tappar nästa höst/vinter/vår, då kan du lägga dig på rätt värden direkt.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Oj, visste inte att de kunde äta så mycket luzern. Ska öka det rejält då. Hon får ju anpassa sig ute till det de andra äter (hö), när jag har försökt öka inne äter hon helt enkelt inte upp det.

Hos ägaren har hon inte ätit mer än vad hon äter nu, det är det som är så konstigt. Vi kom ju överens om en foderstat som hon skulle klara sig bra på från början, vilket hon också gjorde till en början.

Tack för tipsen, det är några steg på vägen i alla fall!
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Men vänta nu, hade hästen samma grovfoder hos förra ägaren då?

Jag tycker du ska räkna på foderstaten innan du börjar förändra. Du har ju värden på ditt grovfoder, börja räkna och balansera upp med det som behövs utifrån de siffror du får ihop.

Lusern är ett grovfoder, så det är snällt mot magen och innehåller bra med protein men också energi.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Äter den lika mkt mat nu som när den är i fint hull så kommer hullet vara oförändrat. Du måste ge ett överskott, dvs mer än när den bara ska hålla hullet för att den ska ha något över att lagra på kroppen=lägga på sig mer hull.

Prova öka lucernet successivt till kanske 2-3 kg.( väg på våg innan du blöter det, men det brukar vara ca 3,5-5 liter pellets beroende på märke). Dela helst på minst 2 givor. Du kan prova lägga till lite linförkaka också, vilket ger både bra fettsyror och lite mer koncenterat protein så tar den sig nog snart. ca 2-3 hg brukar vara en normal giva. Nu vet ju jag inget om värdena på ditt grovofder så något mer precist kan man inte säga.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

jag har en shetlandsponny, se trådar på hästvård, som kom hem mager efter att ha varit utlånad.
Hon står på gödningsdiet just nu, vilket innebär fri tillgång till bra hösilage och 1½ kg lusern + 1½ kg Vitafor Derby/dag.
Så har du något att jämföra med....
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Ge henne mer mat, om den du ger nu inte funkar ge nåt annat. Eller mycket mer av det (typ mer lucern och olja tex.)
Eller kraftfoder om det inte finns någon anledning att inte, tex, fång.

Att resten av hästarna inte tappar hull spelar ingen roll, alla är så olika och en del behöver jättemycket mat i vissa perioder( eller jämt).

Dock skulle jag kollat upp för mask och även kanske tagit ut vet och gjort en allmänkoll med blodprov för allmänhälsa bara för att kolla att det inte är nåt annat. Även tänder såklart.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Hej! Många bra tips har du fått!! , häromdagen hade vi en foderrådgivare (Kraffts) i vårat stall som gick igenom samtliga hästar. En av hästarna skadade sig rejält hösten-10 och gick ner massor i vikt pga all smärta mm , förlorade varenda muskel osv. Hästen är friskförklarad och sattes i gång för 2-3 månader sedan. Hästen har fri tillgång på proteinrikt hösilage, får även olja, lucern och korn. Hästen har gått upp i vikt men ser gansk. mager ut ändå ... Foderrådgivaren tipsade om att ta bort allt korn och istället lägga till ett foder som hjälper till att bygga muskler , vilket "muskelfoder" ägaren har valt vet jag inte, någon som vet något bra krafftfoder som ger muskler?
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Eftersom det var Kraffts foderrådgivare så föreslog denne säkerligen Kraffts produkter, och då Krafft muskel ;)

Det finns INGET foder som kommer göra att muskler ploppar upp på hästar som äter ett speciellt foder med flådigt namn. Strunta i vad alla foder heter - kolla innehållet ! Jag menar, finns ju liksom inget som säger att ett foder som heter svinfoder inte skulle passa ypperligt för en häst, eller tvärtom. UPPREPAR !! Läs vad fodret innehåller !
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

TS: Det är något vi gärna får svar på för att kunna hjälpa dig vidare..

Jag har inte det på papper, men stallägaren har det. Får alltså kolla med henne först. Både stallägaren och den andra inackorderingen har digivande ston som dessutom börjar bli lite till åren, och gott om unghästar, jag tvivlar inte ett ögonblick på att analysen är gjord och att det verkligen är de resultat som stallägaren säger. Hon har själv varit oroad för att hennes sto ska tappa för mycket p.g.a. fjolårsfölet, men det har hon inte gjort.

Har dock pratat med en MYCKET hästkunnig person idag, som sett hästen senast idag, som tycker att hästägaren överreagerar rätt rejält. Enligt henne är hästen omusklad, men i fint hull för övrigt. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Anledningen till att hon inte är musklad är självklart att hon blev avställd på grund av senskadan. Jag (och alla andra hästmänniskor i min närhet utom hästägaren) tycker att det är musklerna som aldrig tar sig, men att hon är fin i hullet. Därför kom det som ett slag i magen det ägaren sa igår.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Anledningen till att hon inte är musklad är självklart att hon blev avställd på grund av senskadan. Jag (och alla andra hästmänniskor i min närhet utom hästägaren) tycker att det är musklerna som aldrig tar sig, men att hon är fin i hullet. Därför kom det som ett slag i magen det ägaren sa igår.
det där är en sanning med modifikation...
OM det vore så i alla lägen så skulle alla hästar som inte rids se ut som indiska kossor över ryggen, men så är ju inte fallet...
En häst som får tillräckligt mycket proteiner (och tillgodogör sig dem) behåller merparten av sin muskelmassa även om den står på boxvila. Att musklerna tappar styrka är en annan sak.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Anledningen till att hon inte är musklad är självklart att hon blev avställd på grund av senskadan. Jag (och alla andra hästmänniskor i min närhet utom hästägaren) tycker att det är musklerna som aldrig tar sig, men att hon är fin i hullet. Därför kom det som ett slag i magen det ägaren sa igår.
Detta stämmer i allafall inte på mina hästar. De tappar inte allt för att de vilar så länge det får rätt foder.
Lite försvinner men inte så de går att kalla de omusklade eller smala.

Mer mat! Grovfoder, luzern, korn/havre, soja, olja och betfor.
Öka med någon dl/dag av kraftfodren tills du är uppe på några kg luzern, 5-10 dl soja och olja. Någon liter betfor och ev havra/korn.
Vissa hästar behöver dubbelt så mycket foder i verkligheten än i teorin, men mineralkvoterna är värda att beakta. Ofta kan man ta bort de flesta tillskott efter att hästen är uppbyggd och fin i hull.

Nu kommer jag att få en hel rad människor efter mig....
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Eftersom jag själv har ett halvblod som kräver mer mat än någon annan häst i stallet så skulle jag säga att du ska prova att ge mer :-)

Foderstatsprogram för min häst tycker den får orimligt mycket mat, men det är bara för mig att gilla läget. Och då är hästen träckprovad och tandkollad. Min häst har varit konvalescent långa perioder, men jag har lärt mig att inte dra ner speciellt mycket alls om han ska hålla hullet. Som konvalescent har han ätit ca 14 kg ganska torrt hösilage med bra värden, 3 kg kraftfoder plus mineraler och betfor, och då väger han ändå inte mer än 550 kg, dvs ett ganska smäckert halvblod.

Hippo Grow Alfa och Krafft Rehab har jag tyckt funkat bra som konvalescent mat.

Och om min häst väl börjar tappa hull, så brukar aptiten minska med, så det brukar ta en tid att få upp honom igen till normalhull, tyvärr.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Till alla:
Efter att ha läst vad ni skriver, och konsulterat lite hästfolk som känner och har sett hästen, så har jag ökat både höet, luzernen och kornet. Det jag fått höra av andra är att hästen är svårfödd, vilket jag kan skriva under på efter den här soppan, men problemet kvarstår: Ägaren envisas med att hästen är lättfödd och egentligen ska klara sig på max 10 kg om dagen.

Och ja, ni har alldeles säkert rätt i att om hästen hade fått rätt foder under skadan så hade hon inte tappat muskler. Men nu var det veterinären som rådde oss till att ta bort allt kraftfoder utom mineralerna på henne under tiden hon stod inne. Och sen var vi inne i en ond cirkel. Man litar ju ändå på vad veterinären säger, samma veterinär som ägaren har för övrigt, och ägaren höll med veterinären DÅ. Allt vi har gjort har konsulterats med ägaren först, men nu vill hon ha det till att låta som om vi inte gjort det.

Och självklart är hästen avmaskad. En gång extra i år till och med eftersom vi har bytt stall.
 
Sv: Häst som inte tar sig i hullet

Men det förstår jag, att kraftfodret ska bort under vila. Risken för korsförlamning ska man inte ta lätt på. Och det finns ju faktiskt vettigt grovfoder att komplettera med under vila (t ex lusern om inte hö/silage räcker till).

Jag försöker alltid ta bort ev. kraftfoder vid vila, det kan ju skapa både kolik, korsförlamning och annat strul om hästen står på box och får kraftfoder. I de fall det inte går att plocka bort kraftfodret bevakas hästen med falköga för att det inte ska uppstå strul.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 667
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 924
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 600
Senast: Pallen
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp