Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Har inte läst alla inlägg, du verkar ha fått en del goda tips!

Vet inte om han är likadan året runt, men just nu pågår pälssättning vilket gör många hästar extra känsliga, en del är så känsliga att de t.o.m. får ont i ryggen under några veckor. En av våra hästar reagerar mycket kraftigt med irritation och ömhet några veckor varje vår och höst då hon byter päls.

Sedan så tycker en del hästar helt enkelt inte om mycket borstande och pyssel, så då får man fundera på för vems skull man egentligen gör det. Hästen kanske mår bäst av snabb avborstning så får man fokusera mer på annat istället som hästen tycker är kul! Lycka till! :-)
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Ja, det tror jag att han gör. Man märker när man tar ut honom i hagen att han är omtyckt av de andra hästarna. Han blir ruggigt missnöjd om de andra går ut och han själv får stå inne av någon anledning. Mobbad är han absolut inte. Snarare ranghög som jag uppfattar det. Ser inga tecken på att han inte skulle vara kompis med de andra. Han håller sig inte för sig själv utan verkar alltid ha sällskap när jag tittar till honom. Så fort han kommer blir han vänligt välkomnad av de andra.

Vet inte om han skulle vilja vara ute i hagen ännu mera. De flesta hästar vill väl egentligen vara ute jämt ;) På vardagarna är han ute kl. 9-14 ungefär. På helgerna i princip hela dagarna. Vi kommer att försöka rida innan hästarna går ut eller efter att de har tagits in för att han ska få gå ute så mycket som möjligt.

Stallet är medelstort och väldigt lugnt för att vara en ridskola. Jag ser inga speciella tecken på att han skulle vantrivas där. Han kommer bra överens med sin boxgranne. Han har inga ovanor för sig i boxen. Vankar inte av och an. Ser inte deppig ut. Äter bra och är i gott hull. Är jättepositiv och kul när man rider.

Nej, sammantaget tror jag inte att det handlar om någon generell vantrivsel. Då tycker jag att borde han visa andra tecken på det, och inte bara grinighet vid borstning. Jag är rätt övertygad om att det är en kombination av att han testar oss, ridskolesyndromet och kittlighet som spökar.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Jag håller med om att man inte ska pyssla i onödan, men man kan ju inte lägga sadeln på ett djur som ser ut som det nyss har stigit upp ur den svarta lagunen :D Leran måste liksom bort och det vore trevligt om det gick lite smidigare.

Han håller på att sätta vinterpälsen och det är möjligt att han är känsligare i huden på grund av det. Jag ska tänka på det! Däremot tror jag inte han har ont i ryggen. Som nyblivna hästägare är vi supernoga med daglig visitation och palperar alltid ryggen före ridning. Han har inte så mycket som viftat med ett öra :p
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Jag skulle försöka vända allt till något trevligt och undvika att "bråka" med hästen till en början. En sån ridskolehäst har ju ofta fått mängder av olika tillrättavisningar av olika människor och blir otrygg i situationen.
Jag skulle ta lydnadsträning i andra mindre spända situationer först, och Sen när man lärt känna varandra och varandras signaler ta itu med borstandet. Förmodligen kommer beteendet minska utan att du egentligen behöver göra något.

Vad som är jätteviktigt att tänka på är dock att inte använda obehagliga borstar och borsta så lite som möjligt där hästen är extra kittlig.
Jag använder bara ryktborste, ryktskrapa och piggborste på mina hästar. Rotborste har ingen av mina hästar uppskattat och den hårda varianten har jag inte använt sen jag var nybörjare..


Det där med att hästen vänder rumpan till hör nog lite ihop med allt annat, och det kommer garanterat ge med sig snart. Lite inbjudande godis (men inte varje gång), lite kliande och undvik att alltid ta ut hästen och borsta, så går det över.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Det viktigaste är att komma ihåg varför hästen har detta beteendet - och du verkar ha noga tänkt efter. Det enda jag kan tycka är att utevistelsen på vardagar är väl kort, men annars beror det väl just på hans förflutna som ridskolehäst - dvs han har blivit utsatt för människor och situationer han försökt värja sig från, men inte lyckats. Utifrån detta perspektiv blir det naturligt att visa hästen respekt (men givetvis markera om han beter sig på ett farligt sätt).

Jag känner en häst med precis samma historia. Hans tjuriga beteende gick aldrig över helt med nya personer, men ägaren fick han förtroende för efter lång tid. Man måste helt enkelt ge hästen massor av tid att förstå att han nu har en "egen" människa som kommer att vara en snäll och trygg kompis. Ridskolehästar blir ju lätt beteendestörda på detta sätt på grund av att de utsätts för olämpliga ryttare och för vara ifred för lite. Jag tror din häst med tiden kommer lära sig att tycka om sin människa om du är tydlig, rättvis och positiv mot honom :)

Själv har jag en häst som gått på turridning i flera år. Även om jag inte är så mycket för att ge hästen godis i tid och otid brukar jag ha med något gott när jag ska hämta henne i hagen. Det är en bra början för att hästen ska förknippa människan/arbete med något positivt. En häst som gått i verksamhet kan vara lite avtrubbad i kontakten i början, men med tiden kommer man igenom deras skal om man behandlar dem rätt :love: Egentligen skulle ingen häst behöva ha en sådan miljö att de blir såhär från början. Sen finns det undantag som helt enkelt har en komplicerad personlighet, där det är än viktigare att de behandlas rätt.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Vill bara tipsa om att anvanda en san har svettskrapa for att ta bort leran

9180831-origpic-1775fe.jpg


Funkar mycket battre an att borsta med gummiskrapa alt piggborste pa min ena superkansliga hast.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

KL

Tack för alla era tankar och tips! Jag uppskattar det verkligen :bow::bow: Som sagt, min fostran i hästvärlden för 30 år sedan handlade enbart om att visa var skåpet ska stå, och det gjorde man genom att sopa till hästen rejält.

Jag känner starkt att jag inte vill bråka med honom. Med hundarna har jag ju valt positiva metoder där jag så långt jag kan förstärker önskvärt beteende och ignorerar/avleder icke önskvärt beteende (förenklat beskrivet). Målet med min träning har varit att hundarna ska se mig som den bästa resursen i världen. Jag vill att de ska tänka att alla de bästa sakerna: lek, godis, promenader och äventyr kommer från matte. Och peppar peppar så tror jag faktiskt att de tänker ungefär så, efter maaaassor av träning.

Nu är det antagligen väl optimistiskt att tro att man ska få den sortens relation med en medelålders f.d. ridskolehäst. Men jag hade hoppats på att han på lite sikt skulle kunna se mig som en positiv närvaro, typ: "Här kommer matte! Då blir det godis, kli i pannan och så får jag springa! Schysst!" :D

Som ett sidospår kan jag konstatera att det är både konstigt och synd att ridskolorna inte lägger mer vikt vid hur man lär sig att fostra och bygga en relation till hästar. Teoriundervisningen handlar om anatomi, utrustning och sånt, men enligt min erfarenhet inte hur man t.ex. ska förhålla sig till en nafsig häst.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Mycket klokt att du själv insett att det där med att bara "sopa till" inte är någon bra idé, det hör inte hemma i fostring av någon levande varelse över huvud taget. Vi människor väljer att ha djur, men vem ger oss rätten att sätta oss över dem och sluta ta hänsyn till dem?! Nästan lika fel är det att förmänskliga djuren, många människor går över gränsen åt andra hållet i all välmening. Ett lyckligt djur är det djur som får utlopp för sina naturliga beteenden och hanteras väl efter sina förutsättningar. Du har verkligen rätt i att ridskolorna borde lära ut mer om hästhantering och beteende. Problemet är väl delvis att om ridskoleryttarna förstod hur en häst bör få leva och hanteras blir fortsatt ridskoleridning en paradox :grin: Få ridskolor är tyvärr särskilt hästvänliga.

Nej, din häst lär inte bli dig lika trogen som hundarna ;) Men det finns absolut likheter - är man duktig med hundar så har man kunskap om ledarskap och insikter om tajmning och positiv förstärkning. Sedan lever ju hästen över 20 timmar om dygnet utan dig och har ganska skilt beteende i övrigt. Men din ambition att hästen ska lära känna dig och se dig som något positivt i längden låter som ett lämpligt mål :) Gläd dig över att ridningen fungerar så bra och att du är så nöjd med honom i övrigt, så får resten växa fram med tiden. Var det inte du som skrev en tråd om att du skulle köpa häst tillsammans med en vän? Då är det nog bra att diskutera detta sinsemellan så att ni har samma sätt att se på och hantera det hela.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Om du har erfarenhet av klicker så ska du abslout prova på det! Prata med Migo om skillnaderna mellan häst och hund, jag tror inte det är jättestor skillnad. Förstod det som att de ofta får en tigg-period, sedan blir de "bra" igen :idea:
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Nej, jag tror inte du är för optimistisk, kör på med samma tänk som med hundarna, bara annat godis (..oftast..min islänning gillade leversnittar..:p)

Jag kan tro att "en gammal ridskolehäst" kanske tvärtom reagerar mer positivt, när han hittar sin människa, än vad en "vanlig" häst gör, som kanske från början är bortskämd med bra människor.

Angående ridskolornas fokus så är det tyvärr tillgång och efterfrågan som styr, man blir förvånad när man ser hur ovilliga eleverna är till att göra annat än rida...
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Bambi och Skuggi: Tack för era kloka ord. Man blir faktiskt helt rörd över hur många snälla människor det finns här som gärna hjälper till när man frågar. På ett sätt tänker man att man borde kunna sånt här innan man skaffar häst, men min erfarenhet är att det är förtvivlat svårt att få lära sig om man inte har just en egen häst. Det är en paradox.

Jag ska börja med att läsa den där klickerboken och även kolla upp Friendly Game. När jag känner att jag har lite på fötterna kan jag kanske PM:a Migo och fråga om handfasta tips. Men som sagt, om skillnaden mellan hästar och hundar inte är alltför stor så har jag i alla fall grunderna i klickerträning.

Och ja, förresten. Det är jag som har köpt häst tillsammans med en ridkompis. So far, so good :D Och vi är båda jätteglada för den här hästen, med hans egenheter och allt.

Ligger nog mycket i att ridskolorna får lära ut det som eleverna vill ha. Om jag tillåter mig att gå ifrån ämnet lite så tycker jag faktiskt att det avspeglas i ridutbildningen också. När jag var barn var det sitsträning och åter sitsträning som gällde. I åratal. Varenda lektion var det en massa balansövningar och ridning utan stigbyglar. Nu verkar det där mest höra till historien. Tyvärr syns det på folks sitsar också. Min egen är tyvärr betydligt sämre än när jag var barn. Kroppen motarbetar mig numera på olika sätt (det är en annan story). Men framför allt känner jag att jag aldrig får tillfälle att träna. Trots alla år jag har ridit både på ridskola och för privata tränare är det nästan aldrig något större fokus på sits och balans. Jag försöker själv så gott jag kan. Har läst Sally Swifts böcker och även andra böcker om sits och inverkan. Men det är inte så himla lätt när man inte har någon i praktiken som vägleder en.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Kan det inte vara så att han har spänningar i kroppen?

Har träffat mååånga hästar med spänningar, de vill inte gärna bli borstade.

Kan tänka mig att ridskolehästar drar på sig lite spänningar med alla ryttare de får ha.

Massage/ET kanske kan kolla igenom honom?

Har dock själv haft en häst som inte gillade att bli borstad trots regelbunden massage. Men det var ett sto...

"Trots" det du skriver tycker jag att han verkar rar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Är du säker på att han inte bara muckar och vill ha igång bus och ha "svar på tal"?

Min gamla Madam betedde sig ungefär som du beskriver och att hota med ett bakben, tja då fick hon skylla sig själv att jag "bet" henne lite i låret med handen och då blev det studsa och pipa av. :rofl:
Hon kunde även nafsa mig i ansiktet med strukna öron så jag kände hennes tänder men eftersom jag nafsade tillbaks försiktigt så blev det ju bara busnafs, aldrig ett blåmärke nånstans men massor av galna upptåg och massor med bus "häst mot människa" som hon älskade. :bump:

Vissa hästar är "knepiga" men när man hittat alla knappar och reglage så blir dom ju så mycket roligare att ha att göra med då man vet att vad som än händer så händer det inget som kan skada nån. :idea:


MacG - som tog "hästbiten" till oanade nivåer. :D
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Kan det inte vara så att han har spänningar i kroppen?

Har träffat mååånga hästar med spänningar, de vill inte gärna bli borstade.

Kan tänka mig att ridskolehästar drar på sig lite spänningar med alla ryttare de får ha.

Massage/ET kanske kan kolla igenom honom?

Har dock själv haft en häst som inte gillade att bli borstad trots regelbunden massage. Men det var ett sto...

"Trots" det du skriver tycker jag att han verkar rar ;)

Omöjligt är det absolut inte. Han är fin att rida men tar ganska lång tid på sig att "bli varm i kläderna". Vet inte om det kan tyda på att han är spänd. Vi låter nog lite tid gå och ser hur saken utvecklar sig. Men på lite sikt kan jag absolut tänka mig att ta ut en massör eller ET.

Han är faktiskt rar :love:. På sitt eget vis är han faktiskt väldigt charmig. Veterinären som gjorde besiktningen kommenterade flera gånger att det var en snäll häst. Och det är han liksom. Det är bara vid några speciella tillfällen som han visar andra sidor. Och som sagt känner jag inte att han vill mig ont. Han känns inte "elak" (om man nu kan använda sådana ord om en häst).

MacG: Haha, ja jag vet faktiskt inte. Ibland känns det som att han busar med mig, t.ex. när han viftar med frambenen.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Gör er samvaro till något kul! Nu gillar den inte att bli borstad och pillrad på. Då hade jag bara försökt ta bort det som måste bort i smutsväg och visitera.

Gillar den massage hade jag sett till att den får det.
Gillar den annan behandling hade jag testat det i hopp om att få den att tycka att kontakt med människa är ok.

Sen hade jag framför allt försökt få den att förknippa just dig med skojigheter, kul och mys. Dvs jag hade spenderat enormt mycket tid med att gå och springa i skogen med den, offroad och runt träd. Jag hade tricktränat och aktiverat hästen med mig på lite skojiga sätt där den både får tänka och röra sig. Kanske betat den också om möjligt. Miljötränat etc.. Att utsätta den för nya saker och aktivera den längre stunder än bara sedvanliga lektionstider etc. Långritter där man rider och går om vart annat och stannar och fikar är super!
Det stärker bandet mellan individer att göra sånt ihop. Då kommer den också tycka att det är mer ok med beröring er emellan.
Är det sommar och mycket flugor/bromsar etc kan man nyttja det och vifta bort dem åt hästen.
Kolla vad den gör med sina hagkompisar och gör detsamma med hästen. Klias den med någon, kolla var och gör det du med. Mankam och manke och bog brukar kunna uppskattas av valacker.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Sök om du kan hitta en tränare som håller på med centrerad ridning då? Jag hittade min för snart två år sedan, och hon är en guldgruva :love:
(har dock provat en annan CR-tränare, med inte lika bra resultat, så det är ingen garanti, man får pröva sig fram). Jag gav mig inte förrän jag hittade en som faktiskt fokuserar på min sits och mina hjälper, istf hästens huvudposition.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Tusen tack för dina bra och handfasta råd! Allt sånt där gör man ju med hundar, men jag har aldrig gjort det med hästar. På något sätt har jag aldrig fått lära mig att förhålla mig till hästar på det sättet. Hanteringen på marken har mest varit något som "ska till" för att man ska kunna rida. Men jag vill mer!

Det känns lite skönt att höra från flera att hästen inte måste ryktas noga varje dag. Det är en annan sak som jag är uppfostrad med; att en daglig och grundlig rykt var nödvändig.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Nu har jag inte läst allt i tråden, men jag kan bidra med ett exempel. Jag har haft några stycken hästar som alla har varit mycket lätta att hantera vid skötsel, varken sura eller kittliga. Men så skaffade jag en som började visa lite humör vid vissa tillfällen, gillade inte att man rörde honom under magen t.ex., slängde till med huvudet eller med ett bakben ibland. Jag ignorerade helt enkelt detta, jag tog det lite försiktigare där han visade missnöje, men undvek inte heller dessa områden. med tiden blev det bättre, lite öron bakåt kunde han ha, men inte mer.
Jag skulle kunna tänka mig att din häst testar dig litegrann, kanske har han lyckats få människor att sluta när han surar? Jag tror att du kan ge det lite tid, ni känner inte varandra riktigt än, han vet inte hur du brukar göra och du vet inte hur han vill ha det. Jag kan tänka mig att det kommer att bli bättre när ni känner varandra bättre, så till att börja med skulle inte jag göra någon stor affär av det och inte försöka "träna" på något speciellt sätt heller. Om det efter några månader inte hänt något skulle jag börja fundera på om jag behövde träna eller ändra på något.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Egentligen räcker det ju med att man kan visitera, och att det är rent under ev utrustning. Ett tips för att ta bort lera är ryktstenar. De slits vartefter och får mjuka fina former, alla våra hästar har älskat dem. Det blir en nära kontakt där det nästan är som att använda bara handen för att ta bort leran :idea:
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Är han likadan före ridning som efter? Vissa hästar är det bättre att bara bortsta av det värsta innan ridning och sen är de lugnare efteråt och man kan bortsta och rykta i lugn och ro.
Vissa hästar trivs bättre med väldigt mjuka borstar medan andra hellre vill att man använder piggborste eller grov rotborste. man får prova sig fram.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 632
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 472
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp