Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Egentligen räcker det ju med att man kan visitera, och att det är rent under ev utrustning. Ett tips för att ta bort lera är ryktstenar. De slits vartefter och får mjuka fina former, alla våra hästar har älskat dem. Det blir en nära kontakt där det nästan är som att använda bara handen för att ta bort leran :idea:

Ryktsten står härmed överst på inköpslistan!

Jag undrar: Allt det där som brukar sägas om att ryktningen är bra för blodcirkulationen etc, är det bara påhitt? Det var liksom en absolut sanning förr.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Rykten är utmärkt för cirkulationen, och en väldigt massa hästar upplever det som en viktig social aspekt - på samma sätt som den står och kliar sin hästkompis, står dess människa kliar den. :)

Andra hästar är inte riktigt lika förtjusta. Det kan vara du som gör fel (för hård / mjuk borste), de kan ha tråkiga erfarenheter i bagaget, de kan vara inne i fällnings/pälssättningsperiod och vara känsliga i huden, eller bara inte vara så fysiska som individer. Då ska man inte tränga sig på och provocera fram irritation i onödan.

PS - min hatar ryktsten, allt är relativt... ;)
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Du är klok som en bok :) Ärligt talat känner jag det är för tidigt för att veta vad hästen egentligen tycker om och inte. Det behöver kanske inte vara så att han inte tycker om rykten, utan att det kan handla om andra saker. Jag tänker att om jag börjar jobba med relationen med hjälp av alla era goda råd, så kanske det visar sig att han kan ha en annan inställning. Eller så är han en kille som inte gillar att bli borstad, och då får vi hantera det så gott vi kan. Jag ska försöka fokusera på det han tycker är mysigt, dvs. bli borstad på huvudet och runt öronen, och göra det andra så snabbt och odramatiskt som möjligt. Belöna när han står stilla och fint.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Jag har en häst som inte tycker om att bli pysslad med, men jag öser beröm över henne när hon gör rätt och det dåliga beteendet ignorerar jag. Hon är sådan som svarar tillbaka med samma mynt, men det gäller ju även när hon får beröm, hon blir alldeles salig då.:) Hon har dålig självkänsla och hon tycker inte om nya personer, men det fungerar med mig.:bow:
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

*kl*
Jag rekommenderar verkligen klicker. Det funkar naturligtvis inte till allt, om hästen är väldigt stressad till exempel (vill inte låta som en sekteristisk frälsare :D). Men min 21-åriga russvallack som alltid varit ett hår av hin så länge jag haft honom kommer nu glatt springande i hagen, blir jätteglad när det är hans tur att träna, backar på kommando utan problem, går fot lös efter att tidigare ha slitit sig om man inte haft kedjegrimskaft och träns, osv osv. Jag ångrar så att jag inte började klicka honom tidigare. Nu går han fint med min femåring, jag klickar och hon ger godis, han är glad.:laugh:

Klicka in din häst och klicka sedan för varje gång han står still på gången så ska du se att han snart står som ett ljus, och på köpet blir han lycklig för han kanske inte alls begriper meningen med att stå där. Nu får han en mening. Att han tigger i början är okej, det slutar han snart med. Börja med inklickningen direkt, det tar lite tid ibland, så kan du läsa boken sedan..! Du kan ju redan principerna.

Jag vet folk som klickat in "öronen framåt" på sura ridskolehästar ;), själv har jag just etablerat "stå still med huvudet framåt lös i boxen när jag pillar på dina bakben" på min tvååring, helt utan konflikter och hon tycker det är jättetrist när övningen är över. Alla mina hästar älskar klickerträning. Min erfarenhet är att klicker funkar skitbra på smarta hästar, och det verkar din vara.

Jag kommer alltid att använda klicker i hästträning hädanefter.

Lycka till!
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

kl

Enligt min erfarenhet är det en typisk ridskolehäst-grej. Alla hästar tycker inte det är så kul med nya människor hela tiden och ridskolans rutiner och det visar sig lite i humöret och pysslet. Låt det ta tid, så småningom vänjer han sig vid att vara privathäst.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Å vad taggad jag blev nu att börja klicka in honom lugnt och stilla :bump: Jag har funderat lite och tror att jag ska klicka in honom på något ljud som jag kan göra med rösten/munnen, i stället för att använda själva klickern. Min fantastiska klickertränare har gjort så med sina hundar för att slippa administrera klickerdosan (man har ju ofta händerna fulla med annat också). Måste bara hitta på något läte som låter likadant varje gång och som inte redan betyder något. Ett pussljud kanske:idea:
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Jag gillar också klicerträning :) Det har varit räddningen för min arbetsglada häst under konvalescensen :) Jag har provat använda annat än klickerdosan men det är verkligen skitsvårt att göra likadana ljud jämt - om det är kallt ute eller om man är torr i munnen t.ex :)

Jag har istället ett armband och en "liftkortshållare" till klickern (använder lite olika beroende på vad jag ska göra, klädsel osv) så att jag inte behöver hålla reda på den utan den hänger med även om jag bara släpper den :)
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Jag gillar också klicerträning :) Det har varit räddningen för min arbetsglada häst under konvalescensen :) Jag har provat använda annat än klickerdosan men det är verkligen skitsvårt att göra likadana ljud jämt - om det är kallt ute eller om man är torr i munnen t.ex :)

Jag har istället ett armband och en "liftkortshållare" till klickern (använder lite olika beroende på vad jag ska göra, klädsel osv) så att jag inte behöver hålla reda på den utan den hänger med även om jag bara släpper den :)

Kul att det är flera som har positiva erfarenheter av klickerträning med häst! Jag har en klicker som man kan hänga runt handleden. Kanske ska börja med den. Ligger mycket i att det är svårt att hitta ett ljud som man alltid kan upprepa. Har funderat länge med hundarna, för jag har grymma problem där med att hålla reda på mig själv, koppel (vi är på nybörjarnivå i rallylydnad då man måste ha koppel), klicker och godis. Men jag märker att alla ljud jag kan komma på är sådana som redan är värdeladdade för hundarna.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Jag har visselpipa till en av mina, för att kunna ha den i munnen t ex när jag rider. Det är skönt att ha ett neutralt ljud som funkar även om jag är hes eller på annat sätt inte kan använda rösten, samtidigt som det inte hörs om jag är arg (typ när hunden jagat bilar-igen- och man ska kalla in henne:D) Men de andra har jag hundklickern till. Den hänger behändigt i en resårsnodd genom ett hål i jackfickan... Jag börjar få in rutinen nu.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Jag vet inte varför men jag har alltid dragits till "stallets skräck" och utom synhåll för matte (man får inte göra si, man får inte göra så, man får inte handmata,,,,,,,,,Suck!) så kan det gå lite vilt till, inte så vi hoppar runt men just att sura och "bete sig illa". Grannens ena häst och jag äter motot eller äpple ihop, tar en tugga var, trycker mulen mot varann och surar, tar en tugga till, surar osv. Det är en konst att sura ihop och nu har han tom. börjat nafsa och ta för sig (nåt jag uppmanar till) för en häst som tar för sig blir lättsam att ha att göra med och ännu har ingen häst ens försökt bita av mig näsan, bara nagga lite försiktigt i den. :p

Hästar har humor (ja djur öht. tom. kossor) och törs man "släppa till" så har man hur kul som helst och jag har den filosofin att så länge ingen försöker skada den andra så är allt tillåtet, fast dom flesta håller inte med mig, och i min värld existerar inget "ledarskap" utan jag försöker få en kompisrelation, och i 99 fall så lyckas jag. Misslyckas jag så beror det på ägaren.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Ryktsten står härmed överst på inköpslistan!

Jag undrar: Allt det där som brukar sägas om att ryktningen är bra för blodcirkulationen etc, är det bara påhitt? Det var liksom en absolut sanning förr.

Klart rykten är bra för cirkulationen, men om det passar bättre efter än före ridning så varför inte? och om hästen uppenbart tycker illa om rykten så kanske man borstar mer med den borste hästen trivs bättre med. Anpassning.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Alltså, det där låter helt vansinnigt? Jag är inte helt säker på om du skämtar :o

Inget jag skulle rekommendera Hellas iaf då det låter farligt om man inte vet till 110% vad man sysslar med. Vad gör du med dina egna hästar till vardags? Jag frågar av intresse då det lät som en originell filosofi!
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Ryktsten står härmed överst på inköpslistan!

Jag undrar: Allt det där som brukar sägas om att ryktningen är bra för blodcirkulationen etc, är det bara påhitt? Det var liksom en absolut sanning förr.

Nej, massagen som rykten ger är ju toppen. Men bara om hästen gillar det. I naturen är det ju ingen häst som blir ryktad, och de har ju klarat sig bra ändå. Vartefter kommer du säkert kunna rykta/massera din häst så han njuter :)
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Nu har jag inte klickertränat mina medvetet, men jag undrar hur "noga" det egentligen är att ljudet alltid är samma?
Jag har liksom "råkat" göra så att jag ropar/säger BRAAAAAAA!!! (och ger kaka) ibland har jag också lagt till "kaka". Det där låter ju garanterat olika vare gång, ibland är det ASbra, ibland bara jättebra, men de har SNABBT lärt sig att alla varianter av det där betyder KAKA!
Kanske har det tagit längre tid att "lära" dem det, men det funkar faktiskt. Om man tycker att det är jobbigt med prylar. Är väl en stor anledning till att jag aldrig fastnade för klicker, för mycket prylar..
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

*Uppdatering*

Efter att ha tagit till mig av alla era kloka råd, började jag i går att i all stillsamhet närma mig min nya häst med ett "klickertänk". Med det menar jag tydlig och för hästen värdefull positiv förstärkning av det önskvärda beteendet, eller t.o.m. små steg mot det önskvärda beteendet.

Jag försedde mig med en rejäl näve pellets. När jag kom till boxen var det sura miner, men han blev glatt överraskad när jag visade att jag hade en godis. Så fort han kom fram fick han en godis. Sedan godis igen när grimman var på. Redan det kan ha gjort att han fick en mer positiv känsla, för jag tyckte han var lugnare på skötselplatsen. Jag fokuserade på att undersöka vilka borstar han tycker mer och mindre om. Magic brush verkar han faktiskt tycka är helt ok. Rotborsten struntade vi i, förutom på huvudet där han gillar den. När leran var borta tog jag bara några snabba tag med ryktborsten för att få bort den allra värsta dammigheten. Den var något mindre populär, men fick inte alls lika sura miner som för några dagar sedan. Under hela proceduren var jag noga med att belöna med röst och/eller godis när han stod fint. Totalt sett kändes det redan i går bättre än för några dagar sedan :banana:

Efter rengöring och visitation tog vi ut honom i solskenet och lät honom beta vid hand.

Igen: Tusen tack till er alla för att ni har delat med er av er kunskap! :bow::bow:
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Härligt att höra!!! :bump::bow:

Man kan också tänka på att "några snabba tag" kan vara obehagligt just för energin man har "borts, borst!" liksom. Du kan ju testa med ryktborsten att ta låååånga mjuuuuka drag, liksom mer massera än "rykta fin". Vissa hästar kan ogilla när man drar av ryktborsten mot skrapan, då kan man backa undan en bit när man ska göra det.

Lycka till!
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Härligt att höra!!! :bump::bow:

Man kan också tänka på att "några snabba tag" kan vara obehagligt just för energin man har "borts, borst!" liksom. Du kan ju testa med ryktborsten att ta låååånga mjuuuuka drag, liksom mer massera än "rykta fin". Vissa hästar kan ogilla när man drar av ryktborsten mot skrapan, då kan man backa undan en bit när man ska göra det.

Lycka till!

Tack snälla Skuggi! Jag försökte tänka på att hela tiden vara lugn till sättet och i rörelserna. Med "snabba tag" menade jag mest att jag inte stod och ryktade i en kvart, utan att jag bara tog det som jag upplevde som nödvändigt :) Jag tror att detta kommer att bli bra med tiden, om vi fortsätter att jobba med positiv förstärkning och utan stress. Min känsla är att det här inte är en asocial häst egentligen, även om han kan förefalla att vara sådan. Om han vore det, tror jag t.ex. inte att han skulle stå och njuta med sänkt huvud när man borstar huvudet. Ju mer han landar i att det numera bara är två personer som tar hand om honom, och som alltid är lugna, belönande och konsekventa, tror jag att han kommer att komma ur sitt skal mera. Kan tillägga att min medägare är en väldigt mjuk och lugn person, som har samma inställning till djur som jag. Så jag ser inga problem för oss att enas om ett gemensamt förhållingssätt till honom.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Kul att det börjar gå bättre redan. Om det är mer problem med ryktborsten än de andra funderade jag på om du har en syntetborste? Vi har en som man inte kan ha annat än 100 % naturborst i borstarna, hon är väldigt känslig för statisk elektricitet. Sedan finns det de som vill ha lite hårdare borstar och andra vill ha dem mjuka.
Tror annars att det är som många skrivit ett "ett ridskoleproblem". många hästar blir sådana när de inte får vara ifred och det springer en massa olika människor omkring dem. Ofrånkomligt för en ridskolehäst men en del reagerar med att försöka skapa sig lugn och eget revir genom att jaga bort dem som stör, brukar fungera bra på barn/elever som oftast inte är så säkra. Det som fungerar fortsätter de naturligtvis med.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Tack! När han gick i ridskolan hade han en nylonryktborste med hårda borst som inte var poppis. Min egen ryktborste är av hög kvalitet med naturhår. Den är varken mjuk eller superhård. Lite mittemellan tror jag. Han verkar tycka den är ok på halsen och rumpan, men är mer skeptisk på kroppens mellandel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
34
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp