Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Nej, vi sköter honom på skötselplatsen. Han är precis en sådan som din kompis häst som inte alls gillar att bli pysslad med i boxen. Så vi låter honom vara i fred där så mycket som möjligt.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Som många har skrivit är det viktigt att respektera hästen.

Beröm när den står still. Ta det värsta o beröm när den "klarat av" att bli borstad på hatstället;)
Ha en supermjuk borste till huvudet o gulla på så sätt.

hästar som tycker att sadeln eller gjorden är obehagliga kan man förekomma genom att klappa när de är som mest förbannade. Man avleder betéendet.

Man får inte glömma bort att detta betéende har kommit av en anledning- bristande respekt o konsekvens. det ena ger det andra.

Sätt gränser o beröm allt som är bra.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

KL.
Om du ska använder klicker som metod så säg "klick" - eller ngt annat ord som han ska koppla ihop med "godis" (eller annan förstärkning) - inte "bra" eftersom du förstås måste kunna berömma "normalt" också (eftergift + beröm). Klicker använder du ju vid inlärning på samma sätt som med din (-a?) hund (-ar?).

Men om hästen så tydligt visar att han vill vara ifred i boxen skulle jag nog göra iordning honom utanför den ett tag - som jag nu ser att Hellas skrivit.

Hoppas du kommer tillbaka och låter oss veta hur det går. Har blivit riktigt intresserad efter att ha läst tråden :-)
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Hästen bor kvar i samma stall och samma box som han har bott i de senaste tre åren. Han går kvar i samma hästflock. Han står på samma underlag och äter samma foder. Har sin vanliga utrustning. Han är van att hanteras av många olika personer. Den enda skillnaden i hans liv är att vi nu bara är två som hanterar honom och att han rids en i stället för två gånger per dag. Vi tränar för samma ridlärare (dvs. hans tidigare ägare). Jag hade inte föreställt mig att han skulle behöva så mycket acklimatisering mot den bakgrunden, men jag kanske har tänkt fel där.

Min policy hittills har nog varit att bara lugnt fortsätta med vad jag gör och ignorera så mycket som möjligt. Om han gör något som är helt oacceptabelt (t.ex. sparka eller försöka nafsa på riktigt) har jag sagt till på skarpen och någon gång daskat till honom på gumpen eller bogen. Min tanke är; finns det inte mer man kan göra för att bygga upp förtroende och en respektfull relation? Kan man använda klickerträning på något sätt? Borde vi pröva NH-kurs?

Så har jag också gjort med tjuriga hästar, och jag tycker det funkar bra. Man får ge det lite tid, så växer förtroendet fram med tiden, i takt med att man upplevelr saker tillsammans och vet var man har varandra.

Jag skulle inte lägga in klicker och nh, utan bara just ge det tid. Det tar tid att lära känna en häst och bygga upp ett ömsesidigt förtroende, helt enkelt.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Ang ridskola har det väl blitt för mycke pyssel o spring, känner att den inte får vara ifred på ett bra sätt . Blir nog en sorts stress inte alla klarar ridskole livet.. Bara vad jag tror. Skulle kanske behöva ett lugnare stall . Eftersom det är inne som problmet verkar vara.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Nja, jag tror faktiskt inte att hästen vantrivs. Jag vet inte om mitt första inlägg fick det att verka som att det finns enorma problem. Det gör det absolut inte. Det jag var ute efter var att hitta ett sätt att bygga upp en bra relation med min häst, eftersom han inte verkade vilja bli hämtad i boxen och dessutom surade en del när man höll på med honom. Men med detta sagt, så vill jag tillägga att han absolut inte beter sig som en stressad eller olycklig häst. Han har inga stallovanor eller stressbeteenden. Det är en liten och lugn ridskola och han står dessutom i den lugnaste delen med privathästarna. Något spring att tala om är det inte fråga om. Jag skulle inte vilja flytta honom från hans invanda miljö och sina kompisar utan väldigt goda skäl, och det tycker jag inte att det finns.

Nu har det gått lite tid och jag känner honom bättre. Hämtningen i boxen är redan helt problemfri, efter bara två veckor. Han lärde sig snabbt att det var kul att få grimma på, eftersom man då får en godis. Så nu kommer han direkt fram till dörren bara han ser mig i stallgången. Om jag har mage att gå förbi utan att hämta honom kan han t.o.m. sparka till boxdörren. :laugh: Vi har lärt oss att han är en häst som man ska ta sig tid med. Om man stressar sig igenom borstningen blir han irriterad. Tar man det lugnt kan man ha det riktigt mysigt. Vi har också lärt oss att han vill bli ompysslad på skötselplatsen och inte i boxen.

Vi har både badat och klippt honom (var helt nödvändigt - han orkade ingenting) helt utan några svårigheter. Det enda problemet som finns kvar vid borstningen är att han viftar med frambenen. Jag har inte riktigt räknat ut varför han gör det och vad han vill, men han ser inte sur ut när han gör det och han försöker inte träffa. Öronen är framåt hela tiden och han tittar lite uppfordrande på en. Jag fortsätter med "klickertänket", dvs. att jag ignorerar benviftandet men berömmer honom när han står stilla och fint. Förhoppningsvis ska det ge resultat när polletten trillar ner att benvift inte lönar sig.
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Madam viftade också mycket med frambenen, jättepraktiskt att ta tag i det hon höll upp och borsta stående. ;) Hennes framben ja, stod jag ivägen i dörren och hon ville ut så krafsade hon mig lite försiktigt på ryggen, liksom "vill du vara snäll och flytta på dig". :D


*Ja, hon var mer som en stor hund och kunde tom. morra.* :crazy:
 
Sv: Häst som inte uppskattar att bli ompysslad

Hej! Jag tänkte att jag skulle uppdatera eftersom ni var så många som hjälpte till med goda råd när vi köpte pålle. Det har nu gått ett par månader och både pysslet och ridningen går åt rätt håll. Han kan fortfarande vara lite smågrinig när man lägger på sadel eller täcke, men det är bättre än det var. Inga problem att hämta honom i boxen längre. Benviftandet och skrapandet är myyyycket bättre. Inte helt borta, men inte i närheten av vad det var i första början. Det känns som att policyn med mycket beröm och belöningar har gett utdelning. När man pysslar kommer han ofta med nosen och liksom trutar med läpparna. Då gillar han när man liksom busar lite med honom genom att leknypa lätt i mulen, varpå han slickar tillbaka :love:.

Nu längtar jag efter våren. Vi har inte hunnit börja jobba med klickerträningen ännu. Jag har inte haft tid att läsa på ordentligt och nu är det i ärlighetens namn för kallt för att jag ska klara av att hålla på. Men den rekommenderade boken om klickerträning för hästar står högst på önskelistan till jul och jag är taggad att sätta igång så snart jag kan hålla i en klicker utan att förfrysa fingrarna.

Tusen tack än en gång, alla fantastiska bukare! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 287
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 488
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp