Bukefalos 28 år!

Häst som plötsligt blivit het och stark.

Csillag

Trådstartare
Det är min häst det, han har fått kondition och muskler nu som han aldrig har haft och nu orkar han "skita i" mina hjälper. Det är bara i galoppen det handlar om. Och har han fått galoppera en gång då är det bara galopp som gäller resten av ridturen, skritt och trav vet han inte vad det är för något längre.

Han får samma mängd foder som han fått sen han kom in från betet. Ska dock byta ut hans müsli mot havrefri så fort han käkat upp det sista.

Jag vill inte jättegärna betsla upp honom men är rädd för att det kanske är den enda utvägen.. Men vilket bett är då mest lämpligt? Han går på tredelat idag och jag har ett kimblewick som jag hade till min förra som plöjde genom skogen som en ångvält men tycker att det kanske är lite saftigt?

Kommer prova nya fodret först i vilket fall och hoppas på att min lyhörda lydiga lilla häst kommer tillbaka.

Tränare är inget alternativ i dagsläget eftersom jag inte har ekonomin till det.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Hej

Min starka heta sak, hade jag graman på ute i skogen för att över huvudtaget ha någon chans att stoppa honom när han väl bestämde sig för att sluta lyssna.
Rids annars på raka eller 2 delade bett och funkar fint på banan.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Ja graman rider jag på ibland men är det verkligen bra att rida på det varje dag? Fast det kanske inte spelar någon roll iom att den bara inverkar när ryttaren själv bestämmer?

Varje gång det rider förbi någon jag inte känner igen så undrar jag om det är du. Haha. Men vad säger du, ska vi ta en runda en dag? Det rann ju ut i sanden förra gången..
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Ja jag undrar samma sak :) Fast nu har jag inte varit på i skogen på ca 2 veckor. Hästen ska jag inte ha kvar. LEtar efter ny nu. Så såfort jag hittat en så kan vi ta det :)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Jag har goda erfarenheter av rakt gummipelham med dubbla tyglar.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

svararer båda.

Varför ska du ha ny om man får lov att vara nyfiken? Ska du behålla stallplatsen?


Är inte gummibett rätt tjocka i jämförelse? Min häst är rätt så liten i munnen.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

För att det inte längre fungerar mellan oss.
Ganska trött på att inte känna mig trygg varken i hoppningen eller ute i skogen.
Stallplatsen behåller jag. Trivs super där


Ang pelham så har det fungerat bra på min också. Finns ju applemouth varianten också så är lite smalare än gummit.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Min equiterapeut brukar prata om att vissa heta hästar har ont "i bakkärran". Att det är som att de blir jagade med "en grisfösare" av smärtan.
Kanske kan det vara värt att kolla upp så att allt står rätt till, speciellt om det kommit plötsligt?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Min häst (20-årig kallblodstravare) är alltid pigg men då det blir kallare på hösten blir det extremt. Likadant varje år under de 8 år jag haft honom.:)

Han rids normal på 3-delat och funkar normalt kanon på det både ute och på banan, men på vintern byter jag till pelham ute, då funkar bromsarna. Med 3-delat blir det bara dragkamp så fort man rider fortare än skritt.

Rider helst med 2 tyglar på pelhamet men rider jag med handhäst har jag delta för jag fixar inte att hålla reda på så många snören :). Man får vara lite lättare på handen med delta bara.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Nu gör du mig orolig :crazy: Ska prova ändra i foderstaten och blir det inte bättre så får det nog kollas upp.

Är det stor skillnad mellan pelham och kimblewick? Jag har aldrig ridit på ett pelham vad jag vet..
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Samtidigt är det ju många hästar som blir extra pigga nu när det blivit svalare ut :) När de inte behöver lägga energi på att jaga undan flugor (eller stå och jäsa i solen) ;)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Härligt med en pigg häst, gäller bara att lära sig att ta vara på energin. Min är likadan, hysteriskt pigg och framåt men alltid lydig och lyssnar bra, mycket träning bakom det dock.

Vad går hästen i för hage och hur länge är den ute? Vissa hästar går det inte att rida bort all energi utan hästen behöver ha kompisar och längre hagvistelse. Mycket hellre det än att betsla upp hästen, det ska man inte behöva, speciellt inte om man själv tränat upp hästen i konditionen. Jag antar att du tränat dressyr och varit noga med lydnaden också när det gäller träningen? Även om hästen är pigg och taggad så ska den inte dra iväg eller strunta i hjälperna.

Sen också såklart ta bort kraftfodret, normalt sätt med ett normalt bra hö så behöver hästar sällan något kraftfoder, speciellt inte när dom har såpass mycket "inre" energi.

Om hästen har ont eller inte, självklart svårt att veta men är det en pigghet som är glad eller är det bara stress? Många upplever stressade hästar som väldigt pigga. Är det stress så kan hästen mycket väl känna av något obehag som den försöker springa ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Knapplån

Funderar på om du nyss rakat hästen TS?

Att plocka av dem "ylletröjan" kan göra underverk för energin.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Nej han har jättemycket päls så det skulle behövas dock..
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Är inte gummibett rätt tjocka i jämförelse? Min häst är rätt så liten i munnen.

Om du googlar "babypelham" så kommer det fram smalare varianter, ner till 12mm och du får kortare skänklar, 4,5 cm :)

Hoppas att det löser sig// Rebecka som du köpte Selle av ;)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Tror faktist att du får lägga ner mycket tålamod dvs träna på att han väntar på dig och tar förhållande hjälper på ett korrekt sätt.

Att betsla upp kommer bara lösa problemet kortsiktigt, stor risk att du får en häst som *släpper* bettet och sänker rygg med alla dessa problem de kan resultere (risk för ryggproblem liknande kissing spines mm)

Att sätta på graman riskerar ryggproblem och det är mycket svårt att få en gramanriden häst att ta förhållande hjälper på rätt sätt, dvs att ta förhållningen bak och komma in underkropp och få front att lätta som man vill med halvhalter.

Mitt råd är att helt sluta med galopp som du nu brukar göra och lägga in en speciell övning för galoppen tills hästen väntar, lyder.

Övning går ut på att lägga in en fattning men bara ta ca 3-4 språng utan att bromsen=handen blir stum, förhållande i dessa språng.
Göra en övergång till skritt efter dessa 4 sprången med en mjuk omhållning av underskänkel lite tillbakadragen.

Fortsätta på detta vis ända tills hästen lydigt väntar på att göra övergången till skritt själv.
När hästen kan varieras språng, dvs ta 6 eller tom bara 2 språng utan att skjuta iväg, lägga sig i handen kan du ytterligare försvåra övningen.

Öva då på att minska och öka steglängden. Lägger sig hästen på och blir uppspelt så gå då helt enkelt in på att göra övergångarna skritt-galopp med bara ett par språng i galopp igen tills den blir lydig.

Obs-kanske verkar vara en simpel övning men det är det inte! Det är lätt att förenkla för sig själv genom att *nöja sig* med bara lite lydnad...gör inte det!
Ju mer du kräver desto mer får du tillbaka av hästen = lyhördhet och en häst som svarar på små hjälper.

Lycka till och om du provar detta får du gärna återkomma i tråden så vi får läsa hur det går!
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Haha! oj vad världen känns liten nu :D Hur är det med dig? Säljer du fortfarande hästar?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Låter vettigt det du skriver. Ska helt klart ta det med mig :)

Kommer bli en svettig vinter känns det som :D
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Härligt!!
En fördel av övningen blir också att fattningar och alla övergångar kommer stärka muskelaturen väldigt mycket plus att du får en helt annan kontroll.

Dressyr på hög nivå helt enkelt.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Tänkte på det att nu i början kommer han explodera in i galoppen. Ska jag galoppera tills han saktar av fint eller ska jag efter några språng ta tag i honom ordentligt så han går ner i skritt? Det kommer bli en del dragkamp i början då känns det som men det är kanske rätt?
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett halvblodssto, 19 år, som jag tränar dessyr med. Hon har varit i avel några år men sen i maj har jag satt igång henne igen...
Svar
7
· Visningar
1 828
Senast: kenneth
·
C
Utrustning Hästen jag rider har en tendens att bli stark på uteritter, framförallt när jag ska galoppera, vilket naturligtvis inte är bra. Hon...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 794
Senast: Mumin69
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp