Bukefalos 28 år!

Bett till häst som blir stark på uteritter

Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Hej The Connemara.. Tack för tips, skall jag prova rak bett av pelham?..Pratade med min " ridlärare" som står i samma stall som jag.. Hon tyckte jag skulle prova pelhamsbett av rakade modell..
än delad.. hmm. Skall se o prova..
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Hur är din häst på rakt tränsbett? Testa det först. Men annars hellre rakt än delat ja om hästen inte ogillar rakt, vilket alla mina gjort o även MB:s häst... Men jag råder dig hellre testa ett rakt tränsbett än bett med hävstång, raka bett kan upplevas alldeles tillräckligt skarpa!
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Hej igen! Hmm har inte provat på rak bettet än...Kanske det är bäst prova detta först..?
Men pratade med min hästens Fd Fodervärd. Som har provat han med pelhamsnbett av rakade modell med gummi.

Hon berätta...Han blev tokig... Men gick bra träna på hemmaplan,några gånger innan,sen åkte de iväg tävla..Han kastade av henne i tävlingsbanan och sprang iväg långt bort.. Hmm..
Nu blev man lite skeptiskt att prova på detta!...
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

kl

jag tänkte tipsa om ett bett som jag av en lyckträff hittade på gr*nng*rden häromdagen!
det är ett pelhambett från pessoa som är tvådelat men utformat på så vis att det inte Går böja ihop. ena ringen i "ledningen" är tjockare baktill och det gör att det som sagt inte går böja ihop bettet som det annars gör med ett delat! resultatet är ett delat bett som går röra uppåt/neråt och går böja lite lite innan det tar stopp. perfekt för min häst som inte gillade stång! hon reagerade inte alls när jag satte på det utan stod precis som vanligt och det är ett gott tecken för mig redan på stallgången. iof var jag sen bara ute och skrittade, med tygeln i vanliga ringen, men hon verkade inte missnöjd på nåt sätt! :bump:

MEN, det var ett ganska dyrt bett det här, egentligen..:D jag hade sån tur att det var på 70%, annars hade jag aldrig köpt det, för normalpris var ca 800kr.:crazy:
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

CeciliaW skrev:
Jo, jag har funderat på det men samtidigt känns det lite osäkert att rida en häst som är stark och vill springa på bettlöst... men jag har onekligen funderat på det.

Min häst är oerhörd stark och vill gärna dra iväg, hon drar på alla bett men på hackmor holler hon sig mycket lugn. Hackamore är ju gjort för heta och starka hästar, och dom med munbesvär då, men det kan vara värt att prova, det tyckte jag i alla fall, oci min häst fungerar toppen på de...
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Vad säger ni om Egg-bettet? Provade på min häst idag..
Har 3-delad bett.. Han är " het" och pigg ute" svår att bromsa.
Provade på egg-bett.Det gav genast effekten..
Har funderat köpa 2-delad pelhamsbett...och prova på vid hoppning o uteritter..

Är denna egg-bett skarpare än rak bett? för jag frågade 2 personer som är hästkunniga.. och kan mycket om bettet.. Men ändå de säger
olika saker om bettet.


Jag köpte rakbett, men har ej provat än.. Många upplever att den är skarp, än egg-bett... hmm och ena säger egg-bett är snällare
än rakt bett.. Har användt 3-delad bett 2 år i rad.. dags prova nytt.
då han har blivit starkare i ute o hoppning...
Min häst trivdes genast med 2 delad egg-bett.. fin i munnen och
jobbade glatt.. med 3-delad drar han och tuggar på bettet. hmm.. fundersam.. TACKSAM för Svar...
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

3-delat, rakt eller "vanligt" 2-delat ? Fler och fler börjar använda de snälla 3-delade betten, de med oval i mitten ligger fint i hästens mun och passar särskilt bra på hästar med liten-och/eller känslig mun. De raka betten ( med vanliga sidoringar ) har också börjat uppskattas allt mer, ligger rakt i munnen och kan alltså inte klämma/sticka upp eller ner någonstans i hästmunnen. Tvådelade bett är fortfarande vanliga och ett normalt eller smalt passar en del hästar, men ligger sämre i en hästmun än vad ett 3-delat eller rakt bett gör. Kom alltid ihåg att ett bett är aldrig skarpare än den hand som håller i tygeln! Tänk också på att nosgrimman ska vara lagom spänd. Ett par fingrar ska lätt få plats mellan nosen & nosgrimman. Nosgrimman är endast till för att hålla bett & träns på plats! En för hårt spänd nosgrimma orsakar skavsår innuti hästens mun. Om hästen tex gapar eller lägger tungan över bettet, spänn då inte nosgrimman, utan ta reda på varför hästen gör detta. Det kan vara så enkelt som att tex bettet tar för stor plats i munnen eller tex trycker ner på tungan och känns obehagligt för hästen. Kommer du själv inte fram till någon lösning som passar din häst, kontakta en kunnig hästtandläkare. När du provar ett nytt bett: Prova gärna utan nosgrimma. Då har du störst möjlighet att märka om det är något som hästen inte tycker om. Låt även hästen prova ett bett ett par gånger. Det kan ta tid att vänja sig vid ngt nytt.
Hittade den här länken ute i nätet.. adress dit är..http://www.lillhastenistav.se/bt.htm
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

D-Bett med kopparrullar rostfritt Har jag. SKREV FEL..
HAR ej EGG-bettet. Ursäkta mig... Mindes fel namnet...
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 912
Senast: Aconite
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 933
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp