Bukefalos 28 år!

Häst som plötsligt blivit het och stark.

Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Ta du tag i honom ordentligt men då efter ca 4 språng = ingen handbroms i!
Behöver du så ta händerna rakt upp och sätt honom lite på hasorna om du behöver, bättre det än att gå in i dragkamp och han får faktist välja- antingen lyssnar man på små hjälper eller så blir hjälperna stooora....

Var noga med att omsluta honom med underskänkeln och dra dom en aning bakåt med hälarna ner, i slutändan när han är lyhörd så kan man bara trampa ner hälarna och strama upp sin bål så ska hästen kunna samla sig!

Beröm mycket med röst när du lyckas och låt han få vila på lång tygel.
Gör om och gör rätt- alltid :)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Han får samma mängd foder som han fått sen han kom in från betet. Ska dock byta ut hans müsli mot havrefri så fort han käkat upp det sista.

Vore inte det första alternativet att ta bort allt vad kraftfoder heter? Det ger just vad det heter - kraft!

Däremot om hästen bara ätit grovfoder, hade jag funderat på andra alternativ.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Kanske inte just till dig men jag har lite svårt att förstå varför folk är sååå rädd för energi??

När man tränar behövs energi, all träning bygger på att hantera energin på ett vettigt sätt. Att få hästen att ta i-styrketräna.

Visst, om hästen är oreglerbar så ska man dra ner på energifodret men ett relativt tufft träningspass kräver energi!

TS- hur går det?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Precis. Det är dessutom omöjligt att få den igenom och fram till handen, och helt omöjligt att samla, om den inte bjuder framåt själv.

Att sitta och tjuvhålla på bromsen skapar först frustration, och sedan "dör" allting, då går den av på mitten och lär sig att bara knäcka av och vanka på.

Nu vet jag inget om TS och hens häst, det kan finnas många orsaker till att den hetsar.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Ja!!

Håller med, man ska alltid sträva efter att rida på eftergift, att handen hela tiden går framåt.
Väldigt svårt att få hästen att bära sig själv annars, sen att det kräver sin ryttare är en helt annan story....

Halvhalter, övergångar och tempoväxlingar till förbannelse är ridning för mig.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

:rofl:

Man tror att man ska få rida en massa spännande krumelurer och piaffera dagarna i ända. Men det blir bara öka-minska, korta-länga, böj... Väldigt oromantiskt. :p

Ha hästen i armbågen - är en stående kommentar här. Aldrig hålla fast utan använda det största gångjärnet.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Att ha hästen i armbågen? Det var nåt nytt för mig, snor den direkt ;)

Jag tror faktist att det kallas grundridning....kan man inte grunden kommer man inte vidare. eller nåt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Japp... och den tar tamejfan aldrig slut. En besvikelse att även OS-ryttarna sitter med detta. Vad hände med den dramatiska biten man ser på TV?! ;)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Jag har bara ridit en gång sen jag fick ditt tips och det var idag.

Jag hopptränade och på väg till banan som är en bit genom skogen så var han väldigt lugnt och snäll nästan lite seg i sin reaktion. Men när vi kom in på banan så blev han väldigt pigg. Han älskar att hoppa!

När han blev för stark så provade jag att ta upp händerna som du tipsa om och han svarade förvånansvärt bra på det. Han saktade av till trav och vi kunde fortsätta. Efter det så var han mycket mer kontrollerbar, fortfarande väldigt på hugget men det får han mer än gärna vara så länge han lyssnar. Vi slog till och med vårt personliga rekord idag :D

Så summa summarum fungerade ditt tips på banan. Nu får vi se om det fungerar lika bra i skogen :banana:
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Vad roligt!

Du vet att när vi ryttare gör rätt så svarar hästen, alltså, du var duktig idag :)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Det där är så rätt, men ändå kommer jag på mig själv med att bli arg på mig och bara mig när det inte går bra, och lyckligt tala om för alla vilken duktig häst jag har när det går bra...

För det är ALLTID mitt fel när det går åt skogen, men ALDRIG min förtjänst när det går bra... :grin:
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Haha! oj vad världen känns liten nu :D Hur är det med dig? Säljer du fortfarande hästar?

Aaa,världen e liten ibland, misstänkte att det var du med det namnet, inte det vanligaste ;)

Men nej, jag säljer inga hästar längre, föder upp lite smått själv och rider in åt andra men inte mer än ett par om året ;)

Kul att det gick bra på träningen :)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Har du kvar det jättehästen på 180+ ? Han var så himla fin!

Jag har inte kvar Selle längre. Jag fick avliva honom 2008 pga frakturer i framkotorna :cry: Det absolut värsta jag gjort i hela mitt liv. Han var så rolig, han hade så många sjuka ideer för sig.

Nu har jag en ny spjuver som jag försöker göra häst av :D
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Hehe, nej, den har jag inte kvar, han var i största laget :angel:

Ajdå, vad hände med honom då? Gud vad tråkigt...:cry:

Vad är det för en polle du har nu då?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Det där är så rätt, men ändå kommer jag på mig själv med att bli arg på mig och bara mig när det inte går bra, och lyckligt tala om för alla vilken duktig häst jag har när det går bra...

För det är ALLTID mitt fel när det går åt skogen, men ALDRIG min förtjänst när det går bra... :grin:

Igenkänningsfaktorn är stor!

Själv kan jag gå hem och gråta när det inte går bra men man lever för dom där ögonblicken där kommunikationen baseras på att bara *tänka* vad man vill att hästen ska göra....ja, jag är känslig!

När det gäller mina elever är det jätteviktigt att jag alltid lägger mig på en nivå där det lyckas med övningarna.
Finns inget bättre när man ser häst och ryttare lyckas och tar med sig en aha upplevelse, häst så stolt över att förstå sin ryttare.

Det är viktigt med självförtroende, mycket beröm både för oss ryttare och defenetivt för hästen!
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Han började protestera i ridningen och halta smått så vi tog honom till en veterinär där det konstaterades att han hade frakturer på båda sina framkotor.

Veterinären misstänkte att han "vuxit" sönder. Kombinationen dåligt foder och att han vuxit fort + dåligt underlag gjorde att någon sena eller liknande dratt av benbitarna och att han antagligen haft det under hela tiden vi ägde honom, därav hans tjuriga humör. Har för mig hon förklarade det så. Men det är bara spekulationer eftersom vi inte har någon aning om hur han har haft det i ungern.

Den nya jag har är en dressyrstammad valack e: Rambo ue: Vermouth född 2005 men sent tagen pga sin storlek och gammal skada.
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Hallå TS!

Det har gått en tid nu, har du fått någon ordning på galoppen?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Det lilla vi ridit har faktiskt gått bra men tyvärr har han inte gått så mycket pga snö och slask :( Men det är på väg bort så snart är vi igång igen! ;)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

*KL*

Jag lånar din tråd lite och hoppas det är okej? Jag har liknande problem med min häst och behöver verkligen råd!

Jag klarar knappt av hästen på turer i skogen längre. Bara att skritta är ett bestyr, hon laddar och hoppar runt. Hon är verkligen inte hård i munnen utan jättemjuk och fin. Det hon gör är att hoppa uppåt och bakåt, brallar och bockar och är som en oinriden vildhäst..

När man väl börjar trava så laddas det nästan varje steg och minsta lilla grej tror hon att vi ska galoppera. Det kvittar om vi bara tar en skrittur eller en med lite trav i. Hon är laddad från början tillslut.

I paddock/manege är hon lika glad men väldigt mycket mer lättkontrollerad.

Hon får havrefri musli med div mineraler. Ute i hage ca 15h/dag där hon racear och leker massvis. Genomkollad så hon har ingen smärta, utprovad sadel och full med vinterpäls. Jag vågar inte raka henne;)



Jag vet inte vad jag ska göra, jag har inte möjlighet att rida varje dag utan hon går ca 4/veckan vilket är mer än hon gjort tidigare.. Egen uppfödning så vet allt om henne..

Vad ska jag göra?
 
Sv: Häst som plötsligt blivit het och stark.

Vad härligt med en sådann livsglad häst, vissa hästar tror jag behöver gå mer eller mindre varje dag och få ut sin energi. Min häst är sådann också, fungerar inte att låta honom vila. Nu börjar han dock lugna ner sig lite mera nu när han är lite äldre men fortfarande är han en sådann som inte kan vila ett par dagar i veckan.

Jag tror det blir bättre om hästen får gå mera, vissa hästar behöver det. Kanske någon medryttare som kan rida hästen övriga dagar? Låter bara som att den har en väldig överskottsenerig.
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett halvblodssto, 19 år, som jag tränar dessyr med. Hon har varit i avel några år men sen i maj har jag satt igång henne igen...
Svar
7
· Visningar
1 828
Senast: kenneth
·
C
Utrustning Hästen jag rider har en tendens att bli stark på uteritter, framförallt när jag ska galoppera, vilket naturligtvis inte är bra. Hon...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 791
Senast: Mumin69
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp