Bukefalos 28 år!

Häst som rycker tyglarna ur handen?

Jag tycker du ska ha bra ridvantar så att du får gräpp på tyglarna eller så så får du väll köpa bätre tyglar....lycka till.....
 
Sv: Häst som rycker tyglarna ur handen?

Håll emot!! Hr samma problem med min medryttarhäst/sköthäst. Om du låter han bestämma så blir det riktigt hemskt nästa gång du rider. Då tror han att han bestämmer.. Bara att försöka hålla emot. Om du sätter ett mål att rida tillexempel " C " Och han sköter sig DÅ ger du han långtygel och klappar han. Och sitter av :)
 
Sv: Häst som rycker tyglarna ur handen?

Håll emot!! Hr samma problem med min medryttarhäst/sköthäst. Om du låter han bestämma så blir det riktigt hemskt nästa gång du rider. Då tror han att han bestämmer.. Bara att försöka hålla emot. Om du sätter ett mål att rida tillexempel " C " Och han sköter sig DÅ ger du han långtygel och klappar han. Och sitter av :)

Varför skall ryttaren sitta av?
 
Sv: Häst som rycker tyglarna ur handen?

Varför skall ryttaren sitta av?

För då lyssnade hästen och gjorde som ryttaren sa. Då vet hästen senare att det är ryttaren som bestämmer och inte hästen! Om man är nöjd med att hästen lyssnade på en och inte drog tyglarna ur handen på en DÅ kan man sitta av. Annars vinner ju hästen ellerhur? Det blir inge bra att bara hålla på och ha dragkamp med hästen, ingen mår ju bra av det! Sätt upp ett mål sedan om hästen lyssnar då ger du lång tygel.. osvosv. När du är nöjd och du har kontrollen över tyglarna då sitter du av
 
Sv: Häst som rycker tyglarna ur handen?

Det är en fin tanke du har, men jag tror det är lite drastiskt att sitta av för ett så "enkelt" litet problem som går ganska fort att åtgärda med lite god ridning. Det blir lixom inte så mycket gjort, och det kommer att ta lååång tid om man efter varje övning skall sitta av. Vill det sig illa kommer hästen tillslut att förvänta sig att ryttaren skall sitta av direkt efter varje övning och då kan man få problem med det istället. Bättre då att "rida igenom" med flera uppehåll, snabba repetitioner och att det alltid händer något så hästen börjar tänka på annat.

Bättre råd är att få någon som är duktig på att rida rida hästen några gånger och skaffa sig själv en bra tränare.

Men tråden är gammal, så jag avslutar här. :)
 
Sv: Re: Häst som rycker tyglarna ur handen?

Var mjuk i handen och försök hålla den stilla och inte släppa om han försöker dra ur tyglarna, det fungerade på min häst i alla fall ;)
 
Sv: Re: Häst som rycker tyglarna ur handen?

Vet att tråden är gammal men jag har en häst som slår väldigt mycket med huvudet för att komma undan träning, görs mycket mer när hon är omusklad och man pressar henne och det blir jobbigt, Men fick ett tips från min tränare ganska nyligen som funkade jättebra. Lirkar med ytterhanden, leder in innerhanden med jämna mellanrum och rider på frammåt. Och mycket vägar så hon får tänka, funkade jättebra och red nästan ett helt ridpass utan att hon slog med huvdet :)
 
Sv: Häst som rycker tyglarna ur handen?

Min medryttarhäst har en ovana att rycka ut tyglarna ur handen på en vid ridning. Han eftersträvar långa tyglar, så att han kan gå med utsträckt hals, så när man kortar upp tyglarna så börjar han. Även när man t ex berömt honom, så tror han att ridturen är "slut" och han får långa tyglar. Har ni några bra tips så att jag kan få honom att sluta med denna ovanan?


Åh det är skitjobbigt! Min häst brukar börja med det i slutet av ridpasset, så rycker hon tyglarna ur handen. En dålig vana som hon har. jag vet inte vad det beror på, men jag tror inte det beror på skada eller nått liknande. Hon har gått som hopphäst och jag tror många ryttare hade väldigt hård hand och drog tillbaka henne mycket, så hon vill liksom rycka ur tyglarna från handen för att få få gå lös med halsen,eller? vad vet jag :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 522
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp