Häst som skenar!!

S

Sofiiaa

Hejsan! Jag är ny här så jag skulle vilja att så många som möjligt kan hjälpa mig. Jag har en D-ponny på 8 år. Hon är underbar:love: bara de att hon ofta skenar. Jag har en "snodd" på henne. Men mer vet jag inte vad jag ska göra. :cry:
 
Sv: Häst som skenar!!

SLUTA GENAST ATT RIDA HÄSTEN!!!:eek:

En häst som skenar är riktigt farlig för sig själv, sin ryttare och sin omgivning. Händer det dessutom lite då och då så är det allvarligt!

Skenar hon för att hon har ont? Av rädsla/panik?

Låt en veterinär gå igenom hela hästen, kolla utrustningen och ta "psykologhjälp" av en duktig tränare/NH-människa eller vad det nu kan vara för någon.
 
Sv: Häst som skenar!!

Sticker hon eller skenar hon?

Det är stor skillnad på dem begreppen!
En häst som SKENAR tokrusar i vild panik utan att se eller bry sig om var den springer. Den har blivit skrämd, har väldigt ont eller något annat obehagligt. Den är även helt okontaktbar

En häst som sticker däremot, kan iof rusa väldigt fort men är fortfarande inte panikslagen och går att få kontakt med.
En häst som sticker GÅR också att stanna även om det kan ta ett tag men det gör inte en skenande häst
 
Sv: Häst som skenar!!

Om jag skriver skenar så menar jag ju skenar , ;)

sluta rida ?:eek:
 
Sv: Häst som skenar!!

Om jag skriver skenar så menar jag ju skenar ,

sluta rida ?

Ja, sluta rida.;)

En häst som skenar helt utom kontroll bryr sig inte om vart den sätter fötterna, om den springer in i något, går omkull osv.

Alltså är det ganska vansinnigt att sätta hästen, dig själv som ryttare och eventuellt andra människor och ägodelar i den situationen. Sluta rid tills hästen slutat skena!

Tycker du själv att det känns roligt/tryggt/intressant/ att sitta på när hon skenar?:confused:
 
Sv: Häst som skenar!!

Nej det är klart att jag inte tycker det är roligt. Men vad ska jag göra då? avliva henne eller ?? Jag har ju inte skaffat häst för att inte rida henne ;)
 
Sv: Häst som skenar!!

Kanske inte, men man måste vara rädd om sig och sin häst och inse att situationen kan bli ohållbar, och ta hjälp i det läget!

Ingen häst skenar dessutom utan anledning, och skenandet i sig är ett tillräckligt allvarligt symptom för att inte sitta på hästen över huvud taget förrän du vet varför den gör så.

Så, låt en veterinär gå igenom hästen till att börja med.
 
Sv: Häst som skenar!!

skenar!!???
hade hästen skenat ofta hde du inte fortasatt rida..så jag råder dig att ta hjälp av en dukigt tränare OCH gå igenom hela häste och sadeln så att den inte har ont
 
Sv: Häst som skenar!!

Du skriver att hästen skenar "ofta" - vad är "ofta"? Sken uppstår ju i regel när hästen är rädd och flyr hejdlöst. Är det något speciellt som händer omkring er när hon skenar?

Om hästen skenar utan påtagliga faror i omgivningen så tycker jag den rekommendation du fått tidigare är på sin plats: undersök hästen veterinärt. Det kan vara så att den har någon smärta som hugger till ibland och att den då flyr ifrån denna smärta.

Om hästen verkligen skenar så tycker jag liksom andra att du inte heller ska rida förrän du fått veta vad som är felet. Det låter livsfarligt både för dig och andra. Jag vet ju inte om hon skenar på uteritt eller om du rider i ridhus. Är ni utomhus så kan skenturen resultera i döden för både dig och hästen. En skenande häst kan springa ut på bilvägen, tågrälsen eller vad som helst eller gå omkull. Har du otur är du med på ryggen när detta händer.
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag tror Choklad inte menar att vara otrevlig utan det är bara det att om en häst som SKENAR gör det i panik för att den e RÄDD/PANIKSLAGEN. En häst som sticker är en häst som är olydig.

Blir hästen verkligen RÄDD/PANIKSLAGEN varje gång du rider den? Isf så borde du itne rida mer NEJ, då är något VÄLDIGT knas med den hästen.
 
Sv: Häst som skenar!!

Bara undrar en grej..när hon skenar, hur får du stopp på henne!? Hur långt springer hon? Har du aldrig åkt av?

Och när hon gör det..är det liksom närsomhelst eller när ni rider på något speciellt ställe/sätt?
 
Sv: Häst som skenar!!

Om din häst skulle skena varje gång, så innebär det att den är hysteriskt rädd för allting :idea:
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag får henna att springa på en volt, tillslut stannar hon. Det är klart jag har ramlat av, fast då var det en häst som kom bakom, vars ryttare hade ramlat av, jag ramlade också av och bröt två revben. Öm de såklart att de hon inte skenar varje gång jag rider.
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag skriver för att det är oroväckande. Du måste ta hjälp av någon, eftersom du inte kan reda upp det själv. Det är en fara för andra också, inte bara för dig själv. Få fatt på en tränare, träna mycket dressyr och jobba från marken, hästen måste börja lyssna på dig mer i allmänhet.
 
Sv: Häst som skenar!!

Men om du lyckas styra hästen så tror jag faktiskt inte det handlar om att skena utan om ren olydnad! Ta hjälp av en tränare som kan bedömma huruvida hästen är olydig eller ej och kanske ge lite bra tips!
 
Sv: Häst som skenar!!

jag har läst mycket här på buke, men de jag då har läst har alla varit så snälla, men nu inser jag att jag har trott fel.
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag vill inte vara elak eller otrevlig, utan försöker faktiskt hjälpa som många andra här MEN:

Jag tror nog att du har blandat ihop skena och sticka. Vad jag har lärt mig och hört är att en häst som skenar, den stannar inte föränn den känner sig trygg/inte orkar springa mer. Sitter man på en häst som skenar är det bara att försöka hålla i sig eller att få hästen att gå omkull. Det finns liksom inte en chans i världen att styra hästen.

En häst som sticker däremot kan man ju styra, men kanske inte just påverka hastigheten. Skaffa dig en riktigt bra tränare, eller kanske skicka hästen på tillridning? Försök också ta reda på om hon har ont eller om det bara är djävulskap & olydnad från hennes sida.
 
Sv: Häst som skenar!!

jag har läst mycket här på buke, men de jag då har läst har alla varit så snälla, men nu inser jag att jag har trott fel.

Jag repeterar mitt inlägg från tidigare:
Du skriver att hästen skenar "ofta" - vad är "ofta"? Sken uppstår ju i regel när hästen är rädd och flyr hejdlöst. Är det något speciellt som händer omkring er när hon skenar?

Om hästen skenar utan påtagliga faror i omgivningen så tycker jag den rekommendation du fått tidigare är på sin plats: undersök hästen veterinärt. Det kan vara så att den har någon smärta som hugger till ibland och att den då flyr ifrån denna smärta.

Om hästen verkligen skenar så tycker jag liksom andra att du inte heller ska rida förrän du fått veta vad som är felet. Det låter livsfarligt både för dig och andra. Jag vet ju inte om hon skenar på uteritt eller om du rider i ridhus. Är ni utomhus så kan skenturen resultera i döden för både dig och hästen. En skenande häst kan springa ut på bilvägen, tågrälsen eller vad som helst eller gå omkull. Har du otur är du med på ryggen när detta händer.

En skenande häst är i regel helt omöjlig att stoppa. Att du kan styra in hästen på volt tyder på att hästen faktiskt "sticker". Och sånt kan i och för sig också handla om rädsla eller ont i kroppen, men alltsomoftast är det en lydnasfråga. Även en rädd häst ska kunna lyda dig - du är ledaren och hästen ska kunna känna sig trygg med och lita på att när du talar om att något inte är farligt så är det inte det.
 
Sv: Häst som skenar!!

Ah men okej!! om alls här har så j*vla mycket emot mig så okej vi säger väl att hon sticker då! så nöjda! Men vad ska jag isåfall gör aom hon sticker?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 036
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp