Häst som skenar!!

Sv: Häst som skenar!!

Men då skjuter du bara upp problemet.
Rid hästen då det är mindre trafik och testa. Du måste få hästen att sluta med sitt beteende!!

Lycka till!
 
Sv: Häst som skenar!!

Ja jag vet de ;) Men ridvägarna som finns här är en grusväg , det kan komma bilar men inte så ofta, fast istället för bilar möter jag nästan jämt en travkusk som är ute och kör. Sen så är det lite skogsvägar. Men vilken väg jag än tar, så måste jag rida en stund på vägen.
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag har haft samma bekymmer med min pålle och han fick prova på bengall 's behandling. Provade visst Björks förslag oxå och det funkade bra men inte fullt ut. Den lilla sista 100% säkerheten kom aldrig riktigt.
Jag kan bara tillägga att har du en pigg och "springvänlig" häst så behöver du en lång och otrafikerad väg för du kan få åka häst länge :eek:
Det jag har kommit på så här i efterhand är att problemet låg i min rädsla för att släppa........ Jag litade inte på honom och då litade han inte på mig.....
 
Sv: Häst som skenar!!

Det är precis mitt resonemang, varför ska hästen lita på oss när vi inte litar på hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som skenar!!

Ömsesidig tillit och respekt! En förutsättning för att få ett bra förhållande...... Ok lite sunt förnuft oxå!

För att inte tala om galopperna man får sedan när man vet att pållen stannar när man ber honom :bump: :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Häst som skenar!!

Det är inte så att hästen har ont någonstan? En del hästar försöker ju springa ifrån smärta. Annars är det nog dressyr som fattas.
Lycka till!!!!
 
Sv: Häst som skenar!!

Min ponny hon har "springlust" ibalnd bara ;) Jag kan ju säga att hon har mycke egen vilja. Hm har sett mycket om det hära att lita på varandra, hur gör jag så att hon litar på mig?
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag kom på en sak. Om jag provar det hära med att skritta för bi en annan osv , tror det var "Björk" som skrev det. Jätte bra tips :D Men händer det inte att någon av hästarna vänder rumpan till och sparkar?
 
Sv: Häst som skenar!!

Det jag menade i mitt första inlägg var att iom att jag var rädd och inte vågade släppa iväg min häst.... Rädd för att han skulle sticka, skena, bocka eller något annat han brukade sysla med så litade jag inte på honom. Detta innebar att han inte litade på mig. När jag väl en dag faktiskt vågade släppa honom och tom driva på när han sprang så fort han ville märkte han att jag litade på honom och då fick jag den tilliten tillbaka....Hmmmm blev det rörigt?

Fins många sätt att bygga upp tillit mellan dig och din häst men jag tror att det bästa sättet är att vara med hästen, göra saker ihop. Framför allt krågla inte till det gör det inte svårare än vad det är en häst är en häst.;)

Det här med att hästarna kickar mot varnadra när man rider ut flera. Lätt åtgärdat...... Håll avstånd! Ellar rid ihop med hästar som inte gör så.
 
Sv: Häst som skenar!!

Tack "björk" Jag ska prova ditt tips :D Oftast så rider jag bara ut med en person, har blivit en gång att jag red ut med två till , men de säger jag aldrig mer! en häst kom springade bakom min häst, jag ramlade av och bröt två revben. Dom som jag red med hade absolut ingen kontroll. men men, jag ska träna på.

Ja, var försiktig och ta lång tid på dig! Jag tror det är väldigt viktigt att den du rider med har full kontroll! Hoppas du får tag i någon sådan i stallet. Men börja i paddocken och hemma vid stallet först tills allt verkligen sitter!
 
Sv: Häst som skenar!!

Det jag menade i mitt första inlägg var att iom att jag var rädd och inte vågade släppa iväg min häst.... Rädd för att han skulle sticka, skena, bocka eller något annat han brukade sysla med så litade jag inte på honom. Detta innebar att han inte litade på mig. När jag väl en dag faktiskt vågade släppa honom och tom driva på när han sprang så fort han ville märkte han att jag litade på honom och då fick jag den tilliten tillbaka....Hmmmm blev det rörigt?

Ja, det hela hänger väldigt mycket på hur man själv känner sig. Jag fick en gång några repor på en mer eller mindre "halvgalen" häst (inte min) och blev efter det skräckslagen att rida under en period. Vågade inte ens trava på den snälla hästen jag skötte efter upplevelsen. Men det gick över med hjälp av en kompis.
Den metoden jag skrev om fungerar nog på de allra flesta hästar, men det hänger naturligtvis på att man vet vad man håller på med och att man INTE blir rädd. Om man "blåhåller" så fort en häst springer iväg och blir rädd så uteblir effekterna av sån träning. Och risken är att man till slut spänner sig direkt man sitter upp - hästen känner det och drar.

Har man väl blivit rädd och spänd så måste man först jobba bort den känslan. Med den egna hästen om det går, med annan häst eller helt utan häst till att börja med (beroende på hur stor "skräck" man fått).
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag kom på en sak. Om jag provar det hära med att skritta för bi en annan osv , tror det var "Björk" som skrev det. Jätte bra tips :D Men händer det inte att någon av hästarna vänder rumpan till och sparkar?

Jo, om det är såna hästar.... det bästa är väl om du kan få tag i en kompishäst som INTE kickar av att få någon annan i rumpan. Själv håller jag på med islandshäst och där är man oftast "borskämd" med att flertalet inte sparkar mot andra på ritt. Det ska ganska mycket till innan min tjej lyfter på rumpan om någon annan springer upp i den. Men alla hästar är ju inte såna... Finns ingen sådan häst att rida med så är det ju som det är. Du får försöka hålla avståndet då.
 
Sv: Häst som skenar!!

Om/när hon försöker dra iväg ska du kunna bromsa henne mot rumpan på den andra och bromsa.

Om hon inte kan det då? Om hästen tar bettet och skiter i ryttaren?

Du skriver att ditt tips kommer ta flera veckor att träna in, hur ska hon då göra tills dess att det ger resultat?
Ska hon vara beroende av att hela tiden ha en häst framför sig som hon kan rusa in i??

Säger inget om att ditt tips inte är bra, men det är inget som jag tror "går in i hästens tankeverksamhet"!

Lydnad är en självklarhet!

I detta fallet tycker jag att TS ska ta till metoder som får hästen att tänka till när den sätter i gång med sitt beteende!
 
Sv: Häst som skenar!!

...oj...det blev lite fel
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som skenar!!

Jag läste en jättebra artikel i Hästfocus om ditt problem!

När din häst skenar (springer den hem till stallet?), gör så här:

Bind upp hästen vid en påle utanför stallet. Behåll sadel och träns på. Låt den stå där tills den lugnat ner sig.

När den gjort det så rid ut igen! Nu kommer hästen skena igen. Låt den göra det! Men bind den vid pålen igen när ni kommit hem.
Fortsätt så tills du känner att hästen slutar skena när ni rider ut. MEN; släpp den inte i hagen med kompisarna! Ställ in den i stallet, alt. i en egen hage.

Detta ska du göra hela tiden!!!
Hästen kommer tillslut fatta att skena hemmåt=pålen.
QUOTE]

Eller också fattar den att hemmåt = pålen. :angel:
 
Sv: Häst som skenar!!

Om hon inte kan det då? Om hästen tar bettet och skiter i ryttaren?

Du skriver att ditt tips kommer ta flera veckor att träna in, hur ska hon då göra tills dess att det ger resultat?
Ska hon vara beroende av att hela tiden ha en häst framför sig som hon kan rusa in i??

Säger inget om att ditt tips inte är bra, men det är inget som jag tror "går in i hästens tankeverksamhet"!

Lydnad är en självklarhet!

I detta fallet tycker jag att TS ska ta till metoder som får hästen att tänka till när den sätter i gång med sitt beteende!

Jag överlåter till ryttaren att ta det tips som hon tror fungerar bäst och tänker inte sitta i någon pajkastning om vilket som är bäst. Ditt tips kan säkert funka på vissa hästar, i vissa situationer och med en person som vet vad de gör. Precis som mitt tips inte fungerar heller om man inte vet vad man gör. Men jag tror mer på att gå tillbaka några snäpp och jobba med just lydnaden.
 
Sv: Häst som skenar!!

Tack allihopa det är jätte bra tips jag har fått :D

Jag har tänkt på det här med att mig häst ska veta att det är jag som bestämmer. Stallet där hon står är ca 300 meter ifrån mitt hus. Så jag går och hämtar henne och en shettis varje morgon och tar in dom varje kväll. Igår och idag när jag gick med henne, så hade jag ganska långt grimmskaft, också stannade jag, då ville jag att hon också skulle stanna. Det gjorde hon :) Är det att bra träningstips?

Sen är jag inte säker på att min häst inte sparkar. Men det jobbar jag också på när jag leder henne till hagen eller stallet, hon går sist och får INTE gå förbi.

Imorgon ska jag ut och rida. Tänkte testa att om hon drar iväg då ska hon minsann få springa ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 036
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp