Häst som skenar!!

Sv: Häst som skenar!!

Ja det skulle vara jätte skönt, men jag vet inte om man får de. Jag får helt enkelt ringa och fråga ;)
 
Sv: Häst som skenar!!

Först vill jag bara säga att om man ber o hjälp o man får några förslag så ska man inte reagera på ett aggressivt sätt som du har gjort.

Nu till själva problemet, din häst sticker med dig. Vad rider du på för slags bett? Vad har du för nosgrimma? Det är inte så att hästen lägger tungan över bettet? Snodd är bra men inte alltid, kanske skulle behöva en martingal? Kan det vara så att hästen inte fungerar på just det bettet du rider på?

Jag hade en gång i tiden en isis som var hemsk på o sticka, gick inte att rida henne på annat än hackamore och martingal. Ibland var våra ridturer rent livsfarliga, men jag var ju bara 14-15 år då o hur orädd som helst. Hade hästen i 17 år så när jag hittade rätt utrustning så gick allt mkt lättare o roligare blev det oxå.
 
Sv: Häst som skenar!!

Hej Sofia

Min första medryttarhäst var precis likadan. :love:
Så fort han inte fick som han ville så drog han iväg i galopp.
Vad man än gjorde då, så ökade han farten tills han tyckte det räckte.
Jag hade då bara ridit i knappt ett år och naturligtvis var jag livrädd när han gjorde så. :eek:

Det jag gjorde då var att utnyttja hans galoppvillighet till att träna MIG att inte bli rädd i galoppen. Det tog en hel del timmar totalt, men till slut kunde jag driva honom till max och ändå känna mig trygg på honom.
Eftersom jag är komplett galen :crazy: , enligt min dåvarande ridskolechef som ägde hästen, så hade jag naturligtvis förlagt den här träningen till en rak och fin traktorväg (800m) hem mot ridskolan.

Därefter var det bara att låta honom dra och ge honom tyglarna. När han sen började sakta farten var det JAG som började driva. :devil:
Behöver jag tillägga att han ganska snart slutade med att sticka?:angel:

Under den tiden jobbade jag också väldigt mycket med honom från marken med ledarskapsövningar med och utan grimskaft.

Här kan du läsa lite om Atlantic, min första medryttarhäst.

Gummisnodden du har på din häst gör ingen som helst nytta, snarare tvärtom.
Det du ska ha är en martingal.
Skarpare bett är aldrig någon bra lösning. Det är mycket bättre att jobba med hanteringen.

Men, som andra har skrivit, ta hjälp av en tränare!
 
Sv: Häst som skenar!!

tack bengall :) Ja det är inte precis roligt när dom gör så. Så du menar att din häst då slutade dra iväg efter att du hade drivit honom när han vela sakta av? isåfall måste jag bara prova:d
 
Sv: Häst som skenar!!

Arabia : Jag vet det. Men det var faktist inte bara jag! Men de är klart nu så kom inte och dra upp de är du snäll
 
Sv: Häst som skenar!!

Choklad : Jag har ju kommit farm till att jag hade fel. Men nu vill jag inte ha fler svar från dig, acceptera det . Men tack ändå.


Ojå, det kommer du säkerligen få. "Choklad" bara älskar sprida elakheter omkring sig, i alla sina nick.
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag blev så less. Jag är ny här och h*n bara klagade och tröck ner mig för allt jag skrev.
 
Sv: Häst som skenar!!

Istället för att skriva och ta hjälp på ett forum, där människorna inte har någon som hellst aning om hur du rider eller vad det är för häst, så lägg ner tiden och energin istället på att leta problemet till VARFÖR din häst skenar! (ta hjälp av tränare, veterinär??) Om du inte vet varför, så kommer du inte kunna få hästen att sluta.

(Menar inte att vara otrevlig, utan försöker bara berätta ren fakta om hur du ska få ordning på problemet)
 
Sv: Häst som skenar!!

Men! det kan ju faktist finnas folk med samma problem.
 
Sv: Häst som skenar!!

tack bengall :) Ja det är inte precis roligt när dom gör så. Så du menar att din häst då slutade dra iväg efter att du hade drivit honom när han vela sakta av? isåfall måste jag bara prova:d

Ja, men det tog ju några gånger innan han fattade. :angel:
 
Sv: Häst som skenar!!

haha det gör det säkert med min ponny också, hon är lite trögfattad ;) Jag kollade på din sida förresten. Värkligen jättefin :D
 
Sv: Häst som skenar!!

Självklart, men det var inte de du frågade om när du startade tråden :confused: Du frådade vad Du skulle göra...
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag håller med Choklad om att du borde anlita en tränare, det är uppenbart att du behöver hjälp då du inte klarar av att rida hästen utan att den sticker. Sen behöver man kanske inte vara fullt så sarkastisk.
 
Sv: Häst som skenar!!

Det är lätt att bli sarkastisk på detta forum..

Själv tycker jag det är ganska skrämmande vilken brist på basläggande kunskap det finns bland många utav de som finns här...
Långt ifrån alla, men väldigt många.
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag läste en jättebra artikel i Hästfocus om ditt problem!

När din häst skenar (springer den hem till stallet?), gör så här:

Bind upp hästen vid en påle utanför stallet. Behåll sadel och träns på. Låt den stå där tills den lugnat ner sig.

När den gjort det så rid ut igen! Nu kommer hästen skena igen. Låt den göra det! Men bind den vid pålen igen när ni kommit hem.
Fortsätt så tills du känner att hästen slutar skena när ni rider ut. MEN; släpp den inte i hagen med kompisarna! Ställ in den i stallet, alt. i en egen hage.

Detta ska du göra hela tiden!!!
Hästen kommer tillslut fatta att skena hemmåt=pålen.

Hästen jag läste om i artikeln slutade med detta efter endast 4 försök.
 
Sv: Häst som skenar!!

För att över huvud taget kunna genomföra det så måste man ha helt fri väg hem, dvs ingen risk att möta någon (speciellt inte bilar!), inga vägar att korsa och inga diken/skarpa kurvor etc. att passera.

Annars är jag helt med på att det kan funka!
 
Sv: Häst som skenar!!

Tack för alla svaren. :)
Jo det värkade som ett jätte bra tips :D Men tyvärr har jag inte möjligheten att låta min ponny springa till stallet utan att kag möter en bil eller den risken finns :/ Men igår satt jag och kollade lite på internet och jag tror att jag kan få låna ett ridhus och rida i:)
Sen så ska jag ut och jobba med henne idag ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 035
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp