Häst som skenar!!

Sv: Häst som skenar!!

Fast det har du kanske redan skrivit också... :crazy: Kunde inte redigera inlägget...

Till TS: testa Björks tips först, innan du ger dig på mitt.
 
Sv: Häst som skenar!!

Igår och idag när jag gick med henne, så hade jag ganska långt grimmskaft, också stannade jag, då ville jag att hon också skulle stanna. Det gjorde hon :) Är det att bra träningstips?
Absolut! Man kan öva mycket med såna övningar. Att hon ska gå bredvid dig och stanna på kommando, följa dig när du svänger osv.
 
Sv: Häst som skenar!!

Hej!

Hur gick det med ridningen i går????
 
Sv: Häst som skenar!!

Hej hej. Bara toppen nyheter :) När jag red henne i söndags var hon super duktig. Blev lite piggare på hemvägen bara ( men vem blir inte de :d ) Sen så har jag pratat med en ridskola här, så jag ska få låna ridhuset och träna lite på lydnaden. Så hoppas jag att allt ska fungera :) Tack för alla svaren :love:
 
Sv: Häst som skenar!!

---raderat---
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som skenar!!

det där med pålen har jag hört förut..då med en häst som vände precis på samma ställe o stack hem...o som bara fick gå ut i hagen när den kom hem på ryttarens villkor...alltså när ryttaren själv valt att vända o gå hem o hästen "går med på det" så får den komma ut till kompisarna, annars pålen...

TS: har du fri sikt o bra underlag när hästen sticker så passa på att driv på som sjutton...spelar ingen roll om de går fort (håll i manen om du blir osäker) utan de viktigaste är att det är DU som säger åt den o springa, inte att den gör det för att den känner för att springa...börjar den sakta av så fortsätt driv en stund till innan DU saktar av den ger "långa" (så långa som känns säkert för dig) tyglar o berömmer... MEN detta efter att du kollat att allt är ok med häst o utrustning så att det ej beror på smärta...

lycka till!
 
Sv: Häst som skenar!!

Börja med ledaskapsövning och sådana tips du fått från andra...sen bara ytterligare en fråga som jag ser att ingen har ställt på 5 sidor, Hur är det med foderstaten?! Kan det vara så att hästen får för mkt energi i förhållande till vad den gör?! Många problem kan ju även sitta där när hästen är "omöjlig" och het i skogen som....Det behöver inte alltid vara utrustningen...bara ett tips....
 
Sv: Häst som skenar!!

Hon får ca 2dl kraftgrund morgon och kväll plus 8kl hö om dagen fast på utspridda tider ;) Så jag tror inte att hon sak bli pigg av det. :idea:
 
Sv: Häst som skenar!!

Okej men då var det ju inte det som spökade då. Tror nog att du ska ta hjälp av en riktigt duktigt NH människa och börja med att få hästen att respektera dig på marken. Sen kan du ju prova att bara skritta på hemvägen när ni är ut fler stycken så kanske hon inte drar iväg!! Hon verkar vara en häst med tävlingskalle :D Lycka till iaf!
 
Sv: Häst som skenar!!

Va skönt att det gick bra. :bump:

Kämpa på med lydnaden och när du väl känner dig säker på pållen och ni litar på varandra så är det dax för ett galopprace i skogen.;)
 
Sv: Häst som skenar!!

Nej det är klart att jag inte tycker det är roligt. Men vad ska jag göra då? avliva henne eller ?? Jag har ju inte skaffat häst för att inte rida henne ;)

Ta reda på vart problemet ligger i stället för att dra ihop henne med snodd osv.ta ut en massör elelr liknande som kan kolla om hästen tex har iont någonstans.Sen om du promt ska rida så gör det på inhägnade banor och helst inför instruktör.Säkerheten går först!!en skenande häst är rent av livsfarlig,kan hända mycket olyckor med dom.
 
Sv: Häst som skenar!!

Hejsan, ofta är det som många redan sagt något "fel" på hästen när den skenar, ryggont eller kanske nått gammalt minne från ungdommen.
Om jag var du skulle jag kolla igenom hästen , och börja om helt från början, rid i padocken och gå ut med hästen, så att den ser att du är lungn och att inget farligt händer. Bygg upp ett förtroende mellan er, och då är det lättast att börja från marken.
Jag skulle absolut inte sluta rida helt, det funkar inte att skuta upp problemen, men jag skulle hålla mig på banan/ridhuset ett tag, tills hon litar på dig .
Hoppas det löser sig!;)
 
Sv: Häst som skenar!!

Jag vet faktist inget om hennes bakrund, bara att hon är född i Rumänien, där hon drog vagnar, och t ex stod utanför en pub i ETT DYGN! :eek: hästhandlarne som köpte in henne tror inte att hon hade det så lätt där. Sen kom hon till Sverige 05. Mer vet jag inte.
Kanske kan ha nå med att göra att dom var dum på henne i Rumänien, det kanske sitter kvar och "spökar" ibland.
 
Sv: Häst som skenar!!

Usch då låter inte alls trevligt, då finns det ju en stor chans att det är det som spökar, jag skulle börja gå ut med henne som jag skrev innan, men vilken otrolig tur hon fått det som fått komma till dig:)
Lycka Till
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 036
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp