Häst som skriker?

Ms_Antrop

Trådstartare
Nordistravaren vi har hemma på prov är så himla gapig!! :crazy:

Han har ett fönster i sin box och det har han inte haft förut, så han står och glor ut genom det jättemycket när han är inne, och så skriker han med jämna mellanrum... Alltså inte högt gnägg utan verkligen ett öron- och hjärtskärande skrik! :confused: Vi börjar fundera på om han saknar någon från sitt förra hem... Ägarna nämnde inget om att han skulle ha haft nån kompis, och han har gått i hage själv (ägarna är travtränare och har nästan alla hästar i varsin hagar), men han kanske har haft nån boxgranne eller nått som han är jätte-bästis med...
Kan ju även nämna att det han ser utanför fönstret är granngården. Bostadshuset ligger ca 20 m ifrån och ca 100-150 m längre ner (alltså snett neråt) ligger två hagar med 4 shettisar i, kan det vara dom har skriker efter? Men ser hästar bra på det avståndet? Jag har hört att dom inte ser så bra på långt håll... Vi är husom ganska förvirrade av detta beteende. Han kan även skrika när man är själv med honom, alltså nere på ridbanan eller om vi kommer utom synhåll från sällskapet på ridtur. Detta har han inte gjort i början (när man rider alltså) utan det har han börjat med typ den senaste veckan...

Har nån vart med om nått sånt här?
 
Sv: Häst som skriker?

Det framgår inte om du har honom själv i stallet eller om det finns hästkompisar på gården nu.
 
Sv: Häst som skriker?

Jo, det finns 6 andra hästar i stallet/hagarna, men shettisarna han ser från sitt fönster står på granngården :)

Men jag hör ju honom bara när jag är där (såklart;)) och vi brukar vara först med att ta in, men vi har ju en häst till som står några boxar bort så han är oftast inte själv i stallet när han gör såhär... Enligt dom andra i stallet så gör han såhär när dom är där och tar in sina hästar också (dom brukar ta in ganska mycket senare än oss). Ibland när dom mockar boxen brevid honom kan han ställa sej och titta rakt mot dom och skrika :crazy:
Dom tycker föriövrigt att han beter sej väldigt hingstigt... Men jag vet inte riktigt om dom säjer så för att ha det som argument att inte ha honom tillsammans med sina hästar (suck...) :angel:
 
Sv: Häst som skriker?

Släpp ihop hästen med andra hästar! Hästar är flockdjur och ska absolut inte gå ensamma..sen får du nog låta han landa lite..komma till ett nytt ställe är inte bara bara..vissa hästar tar månader på sig att acklimatisera sig..inget ovanligt alls.
 
Sv: Häst som skriker?

vår väcker känslor hos os alla, även valacker. hästar ropar efter polare om de skriker. "här är jag! var är ni???". mina är mycket "gapigare" nu när de lämnas ensamma än de är under sommar och höst.

hästar går gärna ihop med hästar. ser de andra hästar vill de gärna vara med dem också! så jag tycker beteendet är ganska normalt. så länge han bara gapar är det ingen fara. värre om de hoppar ut ur boxen.... sällsis brukar ta bort gapigheten.

:D
 
Sv: Häst som skriker?

Hej
Något som brukar lugna hästar är att sätta in en spegel i boxen. Det brukar få dem att sluta skrika.

En som ar okrossbar är att rekommendera.

Lycka till!
Alexandra
 
Sv: Häst som skriker?

ni får nog bara ge honom tid. sen kan det ju faktisk vara så han är, bara att han inte började med förrän han blev lite hemtam.

har du provat att säga åt honom att vara tyst? min ena som varit hingst länge har fått lära sig att när man rider/pysslar med honom så måste han vara tyst. få hästens uppmärksamhet (ta tag i grimman tex) och säg "tyst". klia den och beröm när den är lugn.
 
Sv: Häst som skriker?

Haha min herre brukar hålla på sådär, men det är för att han inte vill vara ensam i stallet.
Sjukt sällskapssjuk och också ranhög o vill hålla koll på flocken.

Men jag har mest låtit det vara då han ger sig efter en stund. Det är samma sak om han är ensam i
ett ridhus, men de är bara att påminna om att inte betee sig så under ridtur. Detsamma kan jag tänka mig att
 
Sv: Häst som skriker?

jag känner igen det där :D har ett nordissto som sätter igång och skriker så fort hon bli ensam. och högt låter det. var på kurs med henne en gång och i det stallet stod en stooor nordishingst, hans gnägg lät som ett litet ponnypip i jämförelse med hennes basvrål :rofl: stackars hingsten kan inte ha känt sig så manlig då :crazy:

fast numera skriker hon mest när hon blir lämnad, inte så mycket när man går iväg med henne ifrån hagkompisen, och som någon annan sagt, mest nu när det börjar bli vår..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 324
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 028
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 071
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 770
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp