Häst som tar bettet och drar

Sofie_B

Trådstartare
Jag har ett litet problem med min häst som jag gärna bollar med er andra. Han är 6 år och väldigt otränad, så han är under uppbyggnad nu. Vilket faktiskt går framåt med en himla fart, jag har bara haft honom i 3 veckor men han är redan mycket starkare.

Vårat problem är att när han blir trött i hoppningen så tar han bara tag i bettet, kör ner huvudet och så drar han. Inte så att han skenar, men så att jag tappar allt styrning. Jag hoppade honom imorse och det är nästan så att det blir lite läskigt. Han blir liksom "blind" och fokuserar bara på att komma undan bettet, fokuserar inte alls på hindret. Nu hoppar han ju inte högt (eftersom han är så svag) och han är väldigt begåvad, modig och känslig så han löser ju liksom uppgiften ändå, men det är mer sådär "oj, nu var det visst ett hinder här, hej hopp!" än något annat.

Jag har haft många typer av hästar (har ridit 150), men aldrig någon som gör riktigt såhär. Jag kommer liksom inte åt honom alls, han drar mig bara i framåt (jag är rätt liten och lätt och tyvärr inte så superstark i min kropp just nu) och så kör vi gräsklipparen något varv innan jag får stopp på det hela. Lite som när en häst kommer på "blinda-vinkeln" med ett hackamore ni vet, när dom bara fäller in huvudet och drar.

Jag vet ju vart jag vill. Han måste bli starkare = orka bära sig själv på bakbenen längre, jag måste bli starkare = orka sitta emot och hålla upp hans huvud.

Men tills dess då? Jag behöver en "Quick-fix" som hindrar honom från att sätta det här i system (för som det är nu blir det bara värre och värre) under tiden som jag kommer tillrätta med det egentligen problemet (vilket främst är något jag kommer jobba med på marken, där vi inte alls har det här problemet).

Kan ni hjälpa mig att komma på ett bett som dom inte så gärna biter tag i? Just nu kör jag mycket på semiledade bett, men dom tycker jag brukar bjuda in till mer stöd i handen. Jag skulle alltså vilja ha ett bett som han inte så gärna söker sig framåt-nedåt på, utan "backar" av lite. Om han går i väldigt öppen form är det bara välkommet.

Och för att klargöra; han är genomgången av veterinär, av jätteskicklig kiropraktor och har fått sina tänder fixade (dock behöver dom gås över igen och ska så göras om några veckor. Det är dock ingen akut situation i munnen som bidrar till detta beteende).

Kom igen nu, alla idéer (hur knäppa dom än är!) är välkomna, allt som kan sätta igång mina funderingar.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Sluta hoppträningen innan han blir trött och inte orkar längre? Lägg ner hoppningen tills han blivit stark nog? Är han bara sex, och du haft honom i tre veckor, så låter det ju inte som att det egentligen är så tokigt bråttom.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Det är egentligen väldigt enkelt när det handlar om inlärning, vilket man ju nästan får säga att detta är med tanke på att du har haft honom i tre veckor och han inte har någon färsk träning med sig i bagaget. Nämligen: ju fler gånger du tränar på saker som går bra, desto bättre blir hästen på det. Ju fler gånger du tränar på saker som går dåligt, desto bättre blir hästen på det. Du har förmodligen ökat dina krav fortare än vad hästen klarar av, backa ett steg och försök öva bort problemet där det inte är lika svårt. Tempoväxlingar i galopp? Avbrott och igångsättningar? Ridvägar? Markbommar istället för hinder? Du har hittat ett läge där det inte fungerar, nu måste du hitta ett läge där det fungerar och hästen är trygg i det samt ett läge där det är svårt men du klarar av att hantera det utan att hästen tar över. Sedan växlar du mellan trygghetsläget och mellanläget och jobbar med att ta trygghetsläget närmare och närmare mellanläget. Efter ett tag har mellanläget blivit det nya trygghetsläget och då flyttar du mellanläget närmare det läge där det inte fungerar. Så småningom har du flyttat trygghetsläget till det läge där det inte fungerar idag och då har du inte längre något problem. Hoppas du fattar hur jag menar.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Sluta hoppträningen innan han blir trött och inte orkar längre? Lägg ner hoppningen tills han blivit stark nog? Är han bara sex, och du haft honom i tre veckor, så låter det ju inte som att det egentligen är så tokigt bråttom.

Nej, det är inte alls bråttom och han ska få all tid han behöver på sig för att bli stark. Och jag försöker verkligen att sluta precis när han blir trött (och helst inte ta de tillfällen då han ska bli trött i samband med hoppning), men jag gillar ändå inte riktigt det här beteendet och vill inte att han ska "komma undan" med det för då är jag lite rädd att han kommer inse att han kan göra så lite när som. För kommer undan arbete, det gör han ju verkligen, jag kan inte ens styra när han gör så..
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Det är egentligen väldigt enkelt när det handlar om inlärning, vilket man ju nästan får säga att detta är med tanke på att du har haft honom i tre veckor och han inte har någon färsk träning med sig i bagaget. Nämligen: ju fler gånger du tränar på saker som går bra, desto bättre blir hästen på det. Ju fler gånger du tränar på saker som går dåligt, desto bättre blir hästen på det. Du har förmodligen ökat dina krav fortare än vad hästen klarar av, backa ett steg och försök öva bort problemet där det inte är lika svårt. Tempoväxlingar i galopp? Avbrott och igångsättningar? Ridvägar? Markbommar istället för hinder? Du har hittat ett läge där det inte fungerar, nu måste du hitta ett läge där det fungerar och hästen är trygg i det samt ett läge där det är svårt men du klarar av att hantera det utan att hästen tar över. Sedan växlar du mellan trygghetsläget och mellanläget och jobbar med att ta trygghetsläget närmare och närmare mellanläget. Efter ett tag har mellanläget blivit det nya trygghetsläget och då flyttar du mellanläget närmare det läge där det inte fungerar. Så småningom har du flyttat trygghetsläget till det läge där det inte fungerar idag och då har du inte längre något problem. Hoppas du fattar hur jag menar.

Ja, jag vet.. Och på marken kommer jag åt honom när han vill göra så, då lyckas jag liksom hindra honom och bära upp honom på bakbenen igen. Dock inte i hoppningen, dels för att det går lite fortare, man ska hålla på en längre tid (när jag trimmar galopperar jag kanske 10 språng och sen bryter av/ger honom lite andrum) och jag har en lättare hoppsits än jag har när jag trimmar. Jag är inte så förtjust i att sitta jättetungt när jag hoppar, men då blir det ännu lättare för honom att rubba mig.

Jag förstår precis hur du menar, och jag försöker verkligen att jobba så, men så i hoppningen fungerar det inte mer än 5-6 språng. Men ja, det är väl så att han helt enkelt inte orkar mer just nu och då kanske jag inte ska kräva det heller.. Men sen tror jag att han testar lite också för att jag är liten och lätt (kommer från en kille), för jag har hoppat honom mer tidigare utan det här beteendet och på provridningen hoppade han fler språng än idag.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Kanske någon form av kombinationsbett skulle kunna hjälpa dig att få tag på honom? Bommar före och efter hindret borde ju också kunna bromsa upp honom.

Rider själv en liknande häst just nu och han får bara travhoppa så länge han springer iväg.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Nej, det är inte alls bråttom och han ska få all tid han behöver på sig för att bli stark. Och jag försöker verkligen att sluta precis när han blir trött (och helst inte ta de tillfällen då han ska bli trött i samband med hoppning), men jag gillar ändå inte riktigt det här beteendet och vill inte att han ska "komma undan" med det för då är jag lite rädd att han kommer inse att han kan göra så lite när som. För kommer undan arbete, det gör han ju verkligen, jag kan inte ens styra när han gör så..

Ett sätt att inte låta honom "komma undan med det" är ju att se till att det aldrig går så långt. Blir han helt oregerlig på alla sätt när han drar, eller är det på hinder han blir stark? Vad händer ifall du slutar hoppa när du känner att han börjar bli ett ånglok, och istället kör något enklare i lägre tempo, typ trav-skritt-övergångar, eller liknande?

De flesta hästar är ju inte så listiga och lata att de går och funderar på olika sätt att komma undan, de försöker göra sitt bästa på det sätt de tror är bäst, kan de välja ett enklare alternativ så gör de kanske det, men oftast vill de ju göra rätt och vara till lags. Är du rädd för att han ska tro att det är rätt att dra iväg, så beröm massor när han inte gör det? Gör det lättare för honom att göra rätt, genom att ge honom övningar där det inte är så förtvivlat svårt för honom att göra som du vill?

Du kan ju förmodligen aldrig tvinga honom till arbete ändå, så jag skulle nog försöka motivera honom till att göra rätt, genom beröm och enklare övningar som det är lättare för honom att jobba rätt i.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Ja, jag har funderat lite på det, men enda erfarenheten jag har av det var på en häst som inte alls var särskilt tung i handen (snarare att han backade av bettet för mycket) men som på det blev lite hängande och liksom seg. Men det kanske bara var han som reagerade konstigt?

Annars funderar jag på pelham med två tyglar eller kanske ett semiledat mylerbett med tungfrihet och rulle (tänker att han kanske tycker att det är lite skumt och backar av det lite).
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Gags med två tyglar skulle jag nog testa. Då blir det ju som ett vanligt ledat bett när du tar i tygelt i ringen och får gags-effekt när du tar i den andra.

Min häst gjorde ett litet tag exakt som du sa och jag upplevde att gags på två tyglar fick honom att inse att det inte funkade, efter bara några gångers användning kunde jag gå tillbaks till tränsbett
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

dels för att det går lite fortare

Ja, då har du kanske mellanläget där? Ta in större galopp, större tempoväxlingar och kanske galopp över bommar i olika steglängder och tempon och träna där, så att han övas på att lyda istället för att spela ut dig? Visst kan det lösa problemet att betsla upp men efter bara tre veckor tillsammans verkar det bättre att befästa lydnad för dig i lägen med rimliga krav än att betsla upp och fortfarande ha en häst som gör vad den kan för att vara olydig. Den känner inte dig och håller nu på att upptäcka dina signaler, dina styrkor och svagheter och då vill det till att du är taktisk i ditt upplägg, så att du får många tillfällen att berömma honom så att han tycker det är kul att jobba för dig. Tvångsmedel kan man vara tvungen att ta till, visst, men eftersom de sällan höjer motivationen hos hästen bör det ju vara den absolut sista stationen ;). Själv hade jag pelham med dubbla tyglar på ett kallblodssto som tagit för vana att vika 90 grader ånglok rakt in i skogen från vilken gångart som helst med sina tidigare småryttare. Så länge hon gick som jag ville hängde stångtygeln men vräkte hon sig på så rådde jag med att sitta emot, vilket gjorde att hon rätt fort gav upp den idén. Efter det blev ridturerna mycket trevligare för oss båda två, så visst finns det lägen när man får sätta hårt mot hårt men kan man undvika det har man ju vunnit mycket, speciellt när man har en ganska ny relation med hästen.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Ett sätt att inte låta honom "komma undan med det" är ju att se till att det aldrig går så långt. Blir han helt oregerlig på alla sätt när han drar, eller är det på hinder han blir stark? Vad händer ifall du slutar hoppa när du känner att han börjar bli ett ånglok, och istället kör något enklare i lägre tempo, typ trav-skritt-övergångar, eller liknande?

De flesta hästar är ju inte så listiga och lata att de går och funderar på olika sätt att komma undan, de försöker göra sitt bästa på det sätt de tror är bäst, kan de välja ett enklare alternativ så gör de kanske det, men oftast vill de ju göra rätt och vara till lags. Är du rädd för att han ska tro att det är rätt att dra iväg, så beröm massor när han inte gör det? Gör det lättare för honom att göra rätt, genom att ge honom övningar där det inte är så förtvivlat svårt för honom att göra som du vill?

Du kan ju förmodligen aldrig tvinga honom till arbete ändå, så jag skulle nog försöka motivera honom till att göra rätt, genom beröm och enklare övningar som det är lättare för honom att jobba rätt i.

Nej, det är mer att han blir svår att svänga och att han inte alls fokuserar på hindret som gör det svårt. Inte så mycket tempot, det kan jag fortfarande reglera.

Du har ju helt rätt i hur du tänker och så jobbar jag. Massor med beröm när han gör rätt och att jag tvingas dra honom i munnen när han drar är ju knappast bekvämt för honom.

Alltså, det jag begärde av honom idag var inte så svårt. Att vända upp på diagonalen och hoppa ett (litet) hinder på lång anridning.

Jag resonerar som du, och han är en klok och ambitiös häst som vill göra rätt så det kommer att bli bra men han får inte sätta det här i system för då kommer jag förr eller senare att behöva ta tag i det.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Ja, jag funderade på ett gagbett, men så läste jag att det ger ett tryck på nacken och tänkte om det kanske inbjuder ännu mer till att sänka huvudet? Det är ju det som är problemet, att han liksom "krullar ihop sig". När han har huvudet i vanlig position rår jag på honom. Men det låter ju bra, då kanske jag ska testa det!
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Alltså, det jag begärde av honom idag var inte så svårt. Att vända upp på diagonalen och hoppa ett (litet) hinder på lång anridning..

Fast det kanske var svårt för honom, om han inte är hoppad så mycket? Och om ni dessutom gått ganska fort fram? Det är ju rätt mycket som orutinerade hästar kan tycka är svårt, även om det kan tyckas busenkelt för den som är van. Han kanske tycker det är svårt att ligga i lång anridning och vänta på hindret? Eller så kanske han tycker själva hoppningen är rätt svår mentalt, att hålla ordning på benen och hoppa av rätt och alltihop, så efter 5-6 språng på olika övningar är han slut i kolan och orkar inte längre fokusera ordentligt?

Är han sex år, och har fått ny ryttare, ny träning och nya uppgifter på tre veckor, så är det kanske lite information overload öht för honom just nu. ;)
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Ja, då har du kanske mellanläget där? Ta in större galopp, större tempoväxlingar och kanske galopp över bommar i olika steglängder och tempon och träna där, så att han övas på att lyda istället för att spela ut dig? Visst kan det lösa problemet att betsla upp men efter bara tre veckor tillsammans verkar det bättre att befästa lydnad för dig i lägen med rimliga krav än att betsla upp och fortfarande ha en häst som gör vad den kan för att vara olydig. Den känner inte dig och håller nu på att upptäcka dina signaler, dina styrkor och svagheter och då vill det till att du är taktisk i ditt upplägg, så att du får många tillfällen att berömma honom så att han tycker det är kul att jobba för dig. Tvångsmedel kan man vara tvungen att ta till, visst, men eftersom de sällan höjer motivationen hos hästen bör det ju vara den absolut sista stationen ;). Själv hade jag pelham med dubbla tyglar på ett kallblodssto som tagit för vana att vika 90 grader ånglok rakt in i skogen från vilken gångart som helst med sina tidigare småryttare. Så länge hon gick som jag ville hängde stångtygeln men vräkte hon sig på så rådde jag med att sitta emot, vilket gjorde att hon rätt fort gav upp den idén. Efter det blev ridturerna mycket trevligare för oss båda två, så visst finns det lägen när man får sätta hårt mot hårt men kan man undvika det har man ju vunnit mycket, speciellt när man har en ganska ny relation med hästen.

Ja, det är ju helt klart så jag måste jobba! Och det är mycket lättare att ta det lite stegvis på marken eftersom jag har lättare att justera nivån där. Det är dock inte alls ett lika stort problem då, även fast jag rider i samma tempo, men det har säkert och göra med att jag ändrar min sits när det är hoppning.

Jag försöker att göra allt jag kan för att han ska tycka att det är bekvämast att göra rätt, men å andra sidan så behöver han ju inte anstränga sig så mycket när han kör "gräsklipparstilen", han får ju springa runt och lattja som han vill så det är nog rätt bekvämt det med.. Det jag vill att han ska göra, det rätta, det är ju jobbigt.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Ja, det ska vara det då, att allt som är nytt nu blir lite tilt i huvudet, för han har ju hoppat svårare övningar både hos mig och när jag provred honom utan problem och då gjorde han inte såhär.

Men det kan ju tänkas att han är lite mör i kroppen också, även om jag är noga med att ta det lugnt och vila honom ofta (han får alltid jogga ur träningsvärken och sen vila tills den är borta) så kan han ju ha lite "växtvärk" i musklerna som gör att det var väldigt jobbigt idag.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Hur tänkte du med pelham då? Det ger också tyckt i nacken.

Haft en häst med liknande beteende, använde ett smalt tredelat fullcheek bett.


Ser inte hur ett hävstångsbett/gagbett ska hjälpa dig svänga hästen, eftersom du säger att tempot inte är något problem?
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Nä, jag tänkte bara om det blev lite skarpare och att han inte lika gärna skulle vilja bita tag i det. Men helt ärligt så har jag inte så mycket bra idéer själv känner jag. ;)

Han går med fullcheek nu, dock semiledat med kopparrullar. Jag tycker att det ska hindra honom från att bita tag i det och bli lite lättare att svänga, men icke.

Jag satte idag på honom en fast martingal då jag tycker att han är lite svår att svänga rent generellt (även på marken), det kan vara den han inte tyckte om också.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

ta det lugnt och vila honom ofta (han får alltid jogga ur träningsvärken och sen vila tills den är borta)

Jag tycker du pratar emot dig själv väldigt mycket. Han fungerar på marken men problemet med styrningen finns redan där, du vill sätta på ett bett som gör att du blir starkare istället för att rida mer grundläggande arbete för att DU tycker att övningarna du gör är lätta, du har haft honom i tre veckor och har ridit svårare övningar än de han inte fungerar i nu men samtidigt skriver du ovanstående. Hur många ridpass har du egentligen hunnit göra på dessa tre veckor och på vilken nivå har de varit :confused:? Hästen är 6 år, inte så erfaren, han har massor med nya saker att hantera samtidigt. Backa av lite nu och rid honom så att han tycker det är trevligt och lätt ett tag nu! Att du gör en liten omväg från din planering på en-två veckor lär knappast spela någon roll i långa loppet, det har du igen längre fram.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Om det framför allt är styrningen som är problemet, så jobba mer med bommar? Alltså lägga ut bommar istället för hinder i en liten bana, så kan du träna på styrning och kontroll utan att han behöver plöja hinder om det går snett.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Jag tycker du pratar emot dig själv väldigt mycket. Han fungerar på marken men problemet med styrningen finns redan där, du vill sätta på ett bett som gör att du blir starkare istället för att rida mer grundläggande arbete för att DU tycker att övningarna du gör är lätta, du har haft honom i tre veckor och har ridit svårare övningar än de han inte fungerar i nu men samtidigt skriver du ovanstående. Hur många ridpass har du egentligen hunnit göra på dessa tre veckor och på vilken nivå har de varit :confused:? Hästen är 6 år, inte så erfaren, han har massor med nya saker att hantera samtidigt. Backa av lite nu och rid honom så att han tycker det är trevligt och lätt ett tag nu! Att du gör en liten omväg från din planering på en-två veckor lär knappast spela någon roll i långa loppet, det har du igen längre fram.

Ja, han är lite svårare att svänga, jämfört med en stark, vältränad häst. Inte som det var igår, utan han har en liten tendens att flyta ut med ytterbogen.

Nej, jag vill inte sätta på ett bett istället för att rida mer grundläggande arbete. Jag vill sätta på ett bett som hjälper mig under tiden jag stärker honom.

Han går ett lite tuffare pass ungefär var tredje dag, dvs ett pass där jag ett par gånger han utmanat honom med sådant som han tycker är jobbigt. Tex att rida in i en öppa ett par steg, göra en tempoväxling i galoppen, övergång skritt-galopp etc. Sen longeras han/joggas lite lätt ute var tredje dag och var tredje dag vilar han. Sen har han fått vila fler dagar i rad när jag har känt att det har behövts.

Det här har ingenting att göra med att han är osäker och på ett nytt ställe. Han är väldigt väl tillfreds med allting och har landat i det nya stallet med nya rutiner och så vidare. Det här handlar om att han effektivt har hittat ett sätt att komma undan när han är trött, och trött kommer han alltid att bli stundtals under sina år hos mig. Han kommer bli trött i slutet av en stor klass, han kommer bli trött när han ska styrketräna, han kommer bli trött när jag ska finslipa på ridbarheten.

Det är då mitt jobb att säga när nog är nog (vilket jag faktiskt, om jag får säga det själv, är väldigt duktig på att känna), inte hans.

Och nej, ett avsteg från "planen" (det finns inte ens någon sådan i nuläget, nu och ett halvår framåt kommer jag ta allting precis i den takt han utvecklas/orkar med) på ett par veckor gör ingen som helst skillnad, men om han befäster ett beteende som kommer fälla krokben för oss i framtiden så gör det stor skillnad.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp