Häst som tar bettet och drar

Sv: Häst som tar bettet och drar

Om det framför allt är styrningen som är problemet, så jobba mer med bommar? Alltså lägga ut bommar istället för hinder i en liten bana, så kan du träna på styrning och kontroll utan att han behöver plöja hinder om det går snett.

Det kan jag absolut göra, problemet är bara att när han väl gör så då kommer jag inte fram till en bom heller. Eller mellan ett par koner. Jag kommer liksom inte åt honom, det är inte vad som står framför nosen som är problemet.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Tror inte att man ska avstå från hoppningen helt och hållet tills att markarbetet är ikapp. Bara välja sina övningar:) Har upptäckta att den heta hästen jag tränar blir mycket lugnare om man hoppar i trav. Han springer för att han inte riktigt orkar bära upp sig i galoppen, när han får trava in i övningarna istället får han mycket mer plats och då är han nöjd och glad. Så småningom när han blir starkare tror jag inte att det kommer vara några problem att rida honom i galopp, men idag blir han stressad när han känner att han inte får till det, eftersom han är väldigt ambitiös och vill göra ett bra jobb:)

Har du testat att rida på baby-pelham? Tycker själv att det är lite mjukare än ett vanligt pelham.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Jag tror inte heller det. Att hoppa i trav är en bra idé och något jag har funderat över. I alla fall att svänga i trav och sen kan man fatta galopp när han har sett och tagit tag i hindret.

Nej, men jag skulle vilja.. Har dock inget själv utan bara ett vanligt med gummiklädd stång. Har ingen annan i stallet som har heller och det känns så onödigt att börja med att köpa ett.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Det kan jag absolut göra, problemet är bara att när han väl gör så då kommer jag inte fram till en bom heller. Eller mellan ett par koner. Jag kommer liksom inte åt honom, det är inte vad som står framför nosen som är problemet.

Ok, är det på nivån att han inte går att styra i galopp verkar det kanske inte läge att hoppa alls, utan stärka galoppen tills han åtminstone är styrbar på marken. Jag skulle nog vänta med hoppträningen i så fall, det kommer ju ändå inte att funka att hoppa om du inte alls kan styra.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Haha, joo, det kan jag ju! Det är bara när han gör sådär som jag inte kan. Annars har vi inga som helst problem med varken styrsel eller kontroll. Jag kan länga, korta, svänga, stanna. Inga problem. Sen är han inte perfekt, men det är ju för att han är svag. Men i förhållande till hans styrka, inga problem.
Men när han fäller ner huvudet sådär, då kommer jag liksom inte åt honom.

Jag tycker att diskussioner här har fått ett lite konstigt fokus. Om man hade problem med att en häst kastade av när det helt plötsligt inte passade den då? Vad skulle man göra med den då? Bara gå ut och gå och vänta ett tag tills det ger med sig?

Vissa problem måste man liksom ta tag i, förr eller senare och i min värld är det här ett sådant. Jag vet mycket väl vad jag sitter på, vad han orkar och vad han inte orkar och jag har inte alls särskilt bråttom. Jag vill ju dock att han ska utvecklas, även om jag tar det i en långsam takt. Det här är dock ett problem.

En situation där man som ryttare inte kan påverka sin häst är väl alltid ett rätt allvarligt problem som man ska göra vad man kan för att bryta, eller?

Och angående det som har nämnts tidigare i tråden med att jag säger emot mig själv.. Jag har inga problem utöver detta när man sätter det i relation till hans ålder och hans utbildningsgrad. Men, när man vet vart man vill komma (svår klass) så har jag en lång bit att vandra och jag vill göra det så enkelt som möjligt för honom att komma dit. Därför är lättaste sättet att hitta en utrustning som just nu eliminerar problemet för hästen, då slipper vi "bråka".
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Om det var så att hästen först jobbade fint i dressyren, för att efter c:a 20 minuters arbete bli trött och kasta av dig, så skulle nog rådet bli ungefär detsamma: rid inte tills hästen blir så trött att den inte vill ha dig på ryggen längre.

Ett skarpt bett eliminerar väl inte problemet, det gör det möjligen omöjligt för hästen att säga ifrån genom att dra, och löser ditt problem att du inte kan hoppa så mycket som du vill, men det löser ju inte hans problem att han blir trött/ofokuserad/vad det nu är. Hästens problem elimineras väl inte genom att det börjar göra ont i munnen när den drar, bara ditt problem att du inte kan styra honom?

Blir de första 5-6 sprången styrbara, så nöj dig där, fortsätt med att stärka honom, och öka på gradvis vartefter han orkar?

Om det är en häst som du tänkt att ha ända upp i svår klass så känns det väl ännu mer motiverat att backa lite, ge honom lite mer tid, och bygga upp en bra relation er emellan? Jag håller med om att man ska göra vad man kan för att bryta vad som riskerar att bli ett dåligt mönster, och ett sätt är ju att sluta hoppa innan han kommer dit, så att det inte blir just ett mönster, utan ni kan hoppa de språng som blir bra, och inte dessutom de som blir dåliga. Tre veckor är ju verkligen absolut ingenting i utbildningen på en häst, det är väl i princip mycket nog att du hoppat så pass mycket som det låter, med tanke på att han är grön och ny och precis har bytt miljö och ryttare?

Sen finns det väl alltid flera lösningar på samma problem, det kan säkert funka att slänga på ett skarpare bett, och det kan funka att träna bort problemet istället - du får väl välja den lösning som passar dig bäst?
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Detta har jag när jag hoppar + terrängen.. det bästa jag någonsin provat när det gäller det problemet..inget häv, inget tryck i nacken.. och dom kan inte dra en någonstans..

27148_10151571286496797_104454422_n.jpg
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Om det var så att hästen först jobbade fint i dressyren, för att efter c:a 20 minuters arbete bli trött och kasta av dig, så skulle nog rådet bli ungefär detsamma: rid inte tills hästen blir så trött att den inte vill ha dig på ryggen längre.

Ett skarpt bett eliminerar väl inte problemet, det gör det möjligen omöjligt för hästen att säga ifrån genom att dra, och löser ditt problem att du inte kan hoppa så mycket som du vill, men det löser ju inte hans problem att han blir trött/ofokuserad/vad det nu är. Hästens problem elimineras väl inte genom att det börjar göra ont i munnen när den drar, bara ditt problem att du inte kan styra honom?

Blir de första 5-6 sprången styrbara, så nöj dig där, fortsätt med att stärka honom, och öka på gradvis vartefter han orkar?

Om det är en häst som du tänkt att ha ända upp i svår klass så känns det väl ännu mer motiverat att backa lite, ge honom lite mer tid, och bygga upp en bra relation er emellan? Jag håller med om att man ska göra vad man kan för att bryta vad som riskerar att bli ett dåligt mönster, och ett sätt är ju att sluta hoppa innan han kommer dit, så att det inte blir just ett mönster, utan ni kan hoppa de språng som blir bra, och inte dessutom de som blir dåliga. Tre veckor är ju verkligen absolut ingenting i utbildningen på en häst, det är väl i princip mycket nog att du hoppat så pass mycket som det låter, med tanke på att han är grön och ny och precis har bytt miljö och ryttare?

Sen finns det väl alltid flera lösningar på samma problem, det kan säkert funka att slänga på ett skarpare bett, och det kan funka att träna bort problemet istället - du får väl välja den lösning som passar dig bäst?

Hästens problem försvinner ju inte alls och självklart letar jag liksom inte en lösning som gör att jag kan hålla på efter det att han blir trött. Om vi säger att han orkar 6 språng bra, då är ju planen att sluta sen alldeles oavsett. Jag vill inte hoppa på en trött häst, det ger oss ingenting annat än en tråkig upplevelse för hästen och en stor risk för en dyr veterinärräkning. Så där är jag helt med dig. Det här är ingen lösning för att ska kunna hoppa "hur mycket som helst" så att säga.

Däremot är det en säkerhetsåtgärd, för det får inte vara så att han när han blir trött (eller i förlängningen kanske uttråkad, bekväm eller bara lite busig) bara kan säga upp sig, lyfta mig ur sadeln och vandra iväg. Då måste jag ha något att sätta emot.

Med det säger jag som sagt inte att jag ska fortsätta där och då, han är fortfarande trött och ska avsluta passet. Men det får inte vara som det var nu senast, som en av- och påknapp där han är fullt reglerbar - helt okontaktbar bara beroende på hur han håller sitt huvud.

Vi tror ju på samma sak du och jag och har samma filosofi om hur jag ska nå dit (stärka hästen). Jag ogillar bara känslan av att han så snabbt kan göra mig totalt maktlös. Visst, nu är det för att han blir trött, men han är en ung häst som har kommit till ett nytt ställe - det hör också till att han ska testa vem som bestämmer, det ska en frisk häst göra, och kommer han på att det här är ett bra sätt att visa att det är han, ja då kan det bli farligt t.ex när man rider ut och så vidare.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Det ser spännande ut! Hur fungerar det och vart kan man köpa?
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Bettet som jag har är ett vanligt rakt tränsbett.. det är nosgrimman som är det extra. Jag köpte det i en galoppshop för 20 år sedan.. används när hästarna pullar.. du får ett tryck på näsan samtidigt så det blir som ett kombinationsbett utan häveffekt. Den hästen var en jäkel på att ta en massa tygel innan och över hindren och sen dra en framlänges efter hindren.. helt hopplöst om man ska kunna stå i lätt sits .. precis som du säger tappar man allt.. styrning och rubb och stubb.. Men nu kan han inte göra det.

Dressyren är det ju inga problem i utan det är ju när det handlar om hinder
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Bettet som jag har är ett vanligt rakt tränsbett.. det är nosgrimman som är det extra. Jag köpte det i en galoppshop för 20 år sedan.. används när hästarna pullar.. du får ett tryck på näsan samtidigt så det blir som ett kombinationsbett utan häveffekt. Den hästen var en jäkel på att ta en massa tygel innan och över hindren och sen dra en framlänges efter hindren.. helt hopplöst om man ska kunna stå i lätt sits .. precis som du säger tappar man allt.. styrning och rubb och stubb.. Men nu kan han inte göra det.

Dressyren är det ju inga problem i utan det är ju när det handlar om hinder

Men åh, låter precis som min! Får man tävla på det? Låter som att det verkligen skulle kunna vara något.. Och om jag gissar rätt så gör det inte så mycket när dom inte pullar?
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Ja jag tävlar ju på det både hoppning och fälttävlan.. Nä dom får trycket när dom pullar sas.. och eftersom dom inte kommer någonstans då så gör dom inget.. Min blev ju gärna låg fram och drog framåt neråt.. så himla obehagligt framförallt när man rider terräng.. på detta kommer han mer upp och fram med hela frampartiet troligtvis för att han vinklar om sig bak eftersom han inte kan dra ut sig lång och låg.

Jag har sett många sådana nosgrimmor som har väldigt dålig passform bara så mitt tips är att leta i en galoppaffär eller ta kontakt med någon galoppmänniska som kanske kan låna dig en att prova. Kineton-nosgrimma heter det.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Så det är mer att du vill ha nånting så att du får stopp på honom, men sen ändå se det som "ok, point taken, du är trött, vi gör nåt annat - men du får ändå inte dra sådär!" ? Då är jag med på hur du tänker.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Ja jag tävlar ju på det både hoppning och fälttävlan.. Nä dom får trycket när dom pullar sas.. och eftersom dom inte kommer någonstans då så gör dom inget.. Min blev ju gärna låg fram och drog framåt neråt.. så himla obehagligt framförallt när man rider terräng.. på detta kommer han mer upp och fram med hela frampartiet troligtvis för att han vinklar om sig bak eftersom han inte kan dra ut sig lång och låg.

Jag har sett många sådana nosgrimmor som har väldigt dålig passform bara så mitt tips är att leta i en galoppaffär eller ta kontakt med någon galoppmänniska som kanske kan låna dig en att prova. Kineton-nosgrimma heter det.

Men åh, nu ringde jag till en galoppbutik och frågade om det här (för dom hade det ju hemma så jag blev jätteglad). Men då sa hon att om dom inte lägger tungan över bettet så har det ingen effekt. Hon föreslog istället ett ringbett;

1427_Ringbett_Gummi_12_5_cm_thumb.JPG


Som skulle vara det optimala när dom drar ner huvudet och man inte riktigt orkar på dom.

Jag vet inte riktigt, jag tycker ju att ditt ser snällare ut, men hon sa att det här är snäll när dom är snälla, mindre snällt när dom hänger sig på bettet.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Fast min lägger ju inte över tungan och det har verkligen effekt ;) Jag använder det ihop med ett rakt bett för att jag inte tycker man får så mkt effekt av det på ett ledat tränsbett. Tillsammans med ett rakt så funkar det lite som en bettlyftare oxå.

Det andra där har jag ingen erfarenhet av alls faktiskt. Fråga om det är möjligt att låna hem båda? Eller så får du helt enkelt köpa båda och prova ..
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som tar bettet och drar

Så det är mer att du vill ha nånting så att du får stopp på honom, men sen ändå se det som "ok, point taken, du är trött, vi gör nåt annat - men du får ändå inte dra sådär!" ? Då är jag med på hur du tänker.

Ja, precis så! :)
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Fast min lägger ju inte över tungan och det har verkligen effekt ;) Jag använder det ihop med ett rakt bett för att jag inte tycker man får så mkt effekt av det på ett ledat tränsbett. Tillsammans med ett rakt så funkar det lite som en bettlyftare oxå.

Det andra där har jag ingen erfarenhet av alls faktiskt. Fråga om det är möjligt att låna hem båda? Eller så får du helt enkelt köpa båda och prova ..

Ja, eftersom min har en fin mun och är rätt känslig så tror jag nog att han reagerar när minsta lilla är annorlunda. Jag testar hellre med det där först, jag behöver nog bara lite som säger "hej, kom igen, inte så!" än något som ryter i ordentligt. I alla fall i början.

Om inte annat så har jag en kompis som verkligen har problem med att hennes först lägger tungan över bettet och sen drar precis som min, så för henne måste det här ju vara guld värt. Får jag sälja det när jag är klar med det (för jag är ganska säker på att det är en övergående fas). ;)
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Min har oxå en väldigt fin och känslig mun och skulle inte fungera på något skarpt eller häv av något slag, därför blev jag själaglad när jag hittade den nosgrimman i mitt bettbibliotek.. jag hade faktiskt aldrig använt den , trots att den har hängt där i över 20 år så jag tänkte hmm.. det här kanske kan funka. Jag skulle rekommendera att du använder det med ett rakt tränsbett, helst med rörliga ringar och så se till att nosremmen inte hamnar för långt ner.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Varför börjar du inte med att höja handen och sätta honom på rumpan när han börjar dra iväg med dig? Jag tror det är en lydnadsgrej. Träna mycket lydnad.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Varför börjar du inte med att höja handen och sätta honom på rumpan när han börjar dra iväg med dig? Jag tror det är en lydnadsgrej. Träna mycket lydnad.

Jag försöker för glatta livet, men orkar inte tyvärr. Det är definitivt en lydnads- och styrkegrej. Ingen fråga om saken. Men just nu är det också en säkerhetsrisk som jag behöver häva.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp