Häst som tar bettet och drar

Sv: Häst som tar bettet och drar

Min har oxå en väldigt fin och känslig mun och skulle inte fungera på något skarpt eller häv av något slag, därför blev jag själaglad när jag hittade den nosgrimman i mitt bettbibliotek.. jag hade faktiskt aldrig använt den , trots att den har hängt där i över 20 år så jag tänkte hmm.. det här kanske kan funka. Jag skulle rekommendera att du använder det med ett rakt tränsbett, helst med rörliga ringar och så se till att nosremmen inte hamnar för långt ner.

Perfekt. Tror du att det kan funka med ett semiledat bett, dvs rörligt framåt men inte bakåt? För sådana bett trivs han allra bäst med (med rörliga ringar). Sätter man det så att det liksom inte har någon effekt på bettet när hästen står som din gör på bilden eller ska man spänna det så att det lyfter bettet även då?
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Det kan säkert funka med ett sådant bett.. man får prova sig fram.. jag brukar höja nosgrimman om han är extra stark tex i början av terrängsäsongen och sen under passet kan jag sänka ner den igen.. ju längre ner desto mindre inverkan har den har jag märkt.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Det kan säkert funka med ett sådant bett.. man får prova sig fram.. jag brukar höja nosgrimman om han är extra stark tex i början av terrängsäsongen och sen under passet kan jag sänka ner den igen.. ju längre ner desto mindre inverkan har den har jag märkt.

Okej, jättebra. Tusen tack för hjälpen, det här tror jag verkligen på!
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Varför skulle den göra det? Du har ju forfarande ett vanligt tränsbett i munnen utan häveffekt. Nosgrimman funkar inte på det viset.. alls.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Varför skulle den göra det? Du har ju forfarande ett vanligt tränsbett i munnen utan häveffekt. Nosgrimman funkar inte på det viset.. alls.

OK ett rakt bett är kanske inte så skarpt och jag är inte heller helt och hållet emot skarpa bett om man tex inte orkar som i TS fall. Men jag tycker inte att man ska se det som en lösning utan man ska jobba vidare på grunderna. Ett rakt bett fungerar tex dåligt när du ska böja igenom och lösgöra hästen, men kan säkert funka ibland som nödbroms i kritiska lägen.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

En uppdatering kanske skulle vara på plats, nu när jag äntligen känner att jag har löst "problemet".

Jag hittade aldrig den nosgrimman som fio rekommenderade, den var slutsåld och ingen av de (få) galoppkontakter jag hade ägde en. Jag red då ett kort tag på ett mylerbett med tungfrihet, semiledat. Red på två tyglar, en med lite häv och en "vanlig". Det fungerade, han drog i alla fall inte i mig, men jag fick rida helt utan kontakt i munnen vilket inte riktigt är hållbart.

Sen fick jag snabbt en tid hos min tandläkare vilket var planen hela tiden, men jag skulle först få vänta två veckor men sedan löste det sig så jag åkte dit bara någon dag efter att jag skapade den här tråden.

Han var ju "fixad" i munnen innan jag köpte honom, dvs för en månad sedan, men jag misstänkte ändå att det var något som störde honom. Mycket riktigt så hade de allra bakersta tänderna i underkäken växt upp för långt, vilket medförde att käkarna liksom låstes fast i varandra när han skulle jobba i korrekt form. Tydligen uppkommer det hos i stort sett alla 5-7 åringar, men vissa reagerar inte alls och vissa får i likhet med min mer eller mindre panik. Det är också något som de flesta inte vågar ta ner då det bara är några millimeters marginal innan dom råkar smälla till ett blodkärl vilket kan få förödande konsekvenser.

Jag märkte direkt när det lugnande klingade av att han var som förändrad, att han tuggade på ett helt annat sätt.

Idag har jag hoppat min fina häst och han var som en dröm. Han går nu på en silikonstång (typ nova) och är helt nöjd och glad. Inget stark, inget krånglig med huvudet och fullt fokuserad på mig. Till och med när livet blev lite jobbigt.

Så tack för alla era tips, men det löste sig väldigt enkelt ändå den här gången!
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

Jag har ett galoppbett som jag haft ett par ggr på hästar som biter tag i bettet. Kan tyvärr inte länka, skriver från telefonen, men det är som ett vanligt tränsbett med en stor ring på. Hittar du inte kan jag länka senare ikväll.
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

En liten ide, du kan väll rida på bettlöst och hoppa mer studs, för det stärker doms uthållighet i bakbenen+ Då kan du träna på att få honom igenom studsen i en hämnas takt. Och så tar du det bara så han tycker det är kul och slutar när du får honom igenom studsen riktigt bra någon gång?
 
Sv: Häst som tar bettet och drar

En liten ide, du kan väll rida på bettlöst och hoppa mer studs, för det stärker doms uthållighet i bakbenen+ Då kan du träna på att få honom igenom studsen i en hämnas takt. Och så tar du det bara så han tycker det är kul och slutar när du får honom igenom studsen riktigt bra någon gång?

Bra tips, men nu är problemet löst. Det var en tand längst in i underkäken som var boven till beteendet. När den är fixad är han glad igen, även när han blir trött. :)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp