Häst testar och jag blir rädd.

Ms_Antrop

Trådstartare
Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk).
Han är snäll i "vanlig" hantering, som in och ut ur hagen, all hantering i stallet, med hovslagare osv. Men han är riktigt jobbig när man ska rida eller jobba från marken.

Bakgrund: Blivit inriden hos uppfödaren och inte så mycket mer, ägaren jag har lånat honom av har haft honom sen han var 5 år och har i princip bara ridit i skogen utan att ställa några speciella krav alls på honom. Hos förra ägaren var han flockledare i hagen men hos mig är han lägst i rang, upplever att det är rätt lugnt i hagen (står med två valacker som är äldre), visst har han lite småblessyrer ibland så dom andra hästarna får nog säga åt honom men det har absolut inte vart nå konstigt.

Han hade lite ont i ett ben när han kom (jag visste om detta, ägaren och jag har en bra kommunikation), så han är behandlad för det och även genomgången av en equiterapeut som inte hittade några större grejer alls (equiterapeuten var alltså mest bara som en check i övrigt, förutom benet, för att jag skulle få lite mer koll). Han bör alltså inte ha ont någonstans i nuläget.

Han har vart krånglig att rida, och har bockat och kastat av mig en gång över en ren meningsskiljaktighet - jag ville vända ifrån grinden på ridbanan, det ville inte hästen. Så han är rätt bestämd eller hur man nu ska säga, och jag är inte helt van vid att ha en häst som reagerar så starkt när jag kräver någonting - och jag har tagit det jättelugnt med honom och typ försökt börja om från början. Utbildningsmässigt är han typ som nyinriden, kan grunderna men inte mycket mer, så jag försöker verkligen att inte vara orimlig i vilka krav jag ställer - men hittills får jag typ inte göra nånting utan att han protesterar. Han surar lite i boxen ibland, men det känns mest som att han testar om jag blir rädd, när jag inte bryr mig så slutar han och sen är det inget mer med det typ.

Igår skulle vi ut och rida, jag på den här hästen, min sambo på min andra häst och min kompis på sin. Dessa 3 hästar är dom som står tillsammans i hagen. Detta var första gången jag försökte rida sen har blivit behandlad och jag märker ju att han är mycket piggare och mer explosiv efter benhandlingen, vilket är förståeligt om han haft ont såklart. Hursom så kom jag inte ens upp på honom (han har vart jättesnäll annars), eftersom han började studsa runt och ville inte alls vara still och tyvärr blev jag rädd och gick in med honom i stallet igen och dom andra red ut själva. Tänkte att jag skulle ta ner honom på ridbanan och jobba från marken istället (han har vart snäll med det tidigare och är väldigt följsam från marken), men så fort jag tog ut honom och började gå ner mot ridbanan började han studsa runt igen och jag blir rädd =(

Suck, jättelångt jag vet men jag känner mig lite uppgiven... Jag vill ju att det ska funka men det är så jäkla svårt när jag blir rädd =/

Har tänkt att jag lär få ner honom på ridbanan och jobba med honom där tills jag känner mig säkrare, känns ju som att det är rädd döfött att försöka jobba från ryggen när jag blir rädd och nervös....
 
Ja, kan ju tillägga också att jag har ridit efter att jag ramlade av, två lugna skritt-turer i skogen med en häst som sällskap. Har inte lyckats trava än eftersom han blir alldeles för ivrig och studsar och springer mer åt sidan än framåt.
 
Ta ner honom till ridbanan med longerlina o långpisk så du kan hålla honom ifrån dig om han skrämmer dig men ändå ta dig dit. Longera av överskottsenergin och sitt sedan upp. Gör detta tills det blivit en vana så lugnar han sig säkert. Rid bara i sällskap ett tag så lugnar de sig också snabbare.
 
Ta ner honom till ridbanan med longerlina o långpisk så du kan hålla honom ifrån dig om han skrämmer dig men ändå ta dig dit. Longera av överskottsenergin och sitt sedan upp. Gör detta tills det blivit en vana så lugnar han sig säkert. Rid bara i sällskap ett tag så lugnar de sig också snabbare.

Normalt skulle jag hålla med dig, men en häst som varit halt och precis ska börja sättas igång igen? Nej, då skulle jag vara väldigt försiktig med att låta den trava av sig på volt det första jag gör när jag tar ut den från stallet. Annars känns det som att man skulle få tillbaks den där hältan som ett brev på posten.

TS: Det låter ju helt enkelt som att den har överskottsenergi och skulle behöva springa av sig samtidigt ska den ju inte springa när den fortfarande är i början av igångsättningen. Eftersom det inte är din häst utan bara en foderhäst, finns det möjlighet att lämna tillbaks den till ägaren, som kanske vågar rida den fast den är pigg?
 
Normalt skulle jag hålla med dig, men en häst som varit halt och precis ska börja sättas igång igen? Nej, då skulle jag vara väldigt försiktig med att låta den trava av sig på volt det första jag gör när jag tar ut den från stallet. Annars känns det som att man skulle få tillbaks den där hältan som ett brev på posten.

TS: Det låter ju helt enkelt som att den har överskottsenergi och skulle behöva springa av sig samtidigt ska den ju inte springa när den fortfarande är i början av igångsättningen. Eftersom det inte är din häst utan bara en foderhäst, finns det möjlighet att lämna tillbaks den till ägaren, som kanske vågar rida den fast den är pigg?

Ja, det känns ju som att det här blir dilemmat.

Mja, jag kan ju prata med ägaren iofs men hon har inte tid skulle jag tro. Hon vill ju sälja honom dels för att hon inte har tid (hon har 4 hästar till) och dels för att hon tycker att han är för svår för henne (hon har aldrig ridit på ridskola eller så, utan är bara "självlärd" hemma). Han har dock alltid vart snäll med henne, har inte bockat eller stegrat eller vart såhär som han är nu hos mig, men då har ju hon å andra sidan inte krävt nånting av honom.

Ja, han har inte stegrat hos mig, men innan jag tog honom sålde ägaren honom till en tjej som lämnade tillbaka honom efter några månader för att han bockade, stegrade och krånglade + att han inte gick igenom veterinärbesiktningen (vilket nu alltså är behandlat). Varför man inte gjorde veterinärbesiktningen direkt vid köpet vet jag inte, verkar konstigt menmen.... Jag kan dock tänka mig varför han stegrade, nu när jag lärt känna honom lite mer - för han är väldigt känslig och reagerar väldigt starkt på saker som t.ex min andra häst inte skulle reagera fullt så starkt på. Jag provade att byta bett från en tjock tvådelat till ett något smalare tredelat, helt enkelt för att enligt min erfarenhet så brukar hästar gilla såna bett, men det gick inte hem hos den här. Han visade väldigt tydligt att nått annat är tvådelat är ej önskvärt. Så nu har vi tvådelat och då går det bra, nosgrimmor är inte heller poppis (han är kollad i munnen och det är lugnt så det är väl bara vad han trivs med antar jag).
 
Ja, det känns ju som att det här blir dilemmat.

Mja, jag kan ju prata med ägaren iofs men hon har inte tid skulle jag tro. Hon vill ju sälja honom dels för att hon inte har tid (hon har 4 hästar till) och dels för att hon tycker att han är för svår för henne (hon har aldrig ridit på ridskola eller så, utan är bara "självlärd" hemma). Han har dock alltid vart snäll med henne, har inte bockat eller stegrat eller vart såhär som han är nu hos mig, men då har ju hon å andra sidan inte krävt nånting av honom.

Ja, han har inte stegrat hos mig, men innan jag tog honom sålde ägaren honom till en tjej som lämnade tillbaka honom efter några månader för att han bockade, stegrade och krånglade + att han inte gick igenom veterinärbesiktningen (vilket nu alltså är behandlat). Varför man inte gjorde veterinärbesiktningen direkt vid köpet vet jag inte, verkar konstigt menmen.... Jag kan dock tänka mig varför han stegrade, nu när jag lärt känna honom lite mer - för han är väldigt känslig och reagerar väldigt starkt på saker som t.ex min andra häst inte skulle reagera fullt så starkt på. Jag provade att byta bett från en tjock tvådelat till ett något smalare tredelat, helt enkelt för att enligt min erfarenhet så brukar hästar gilla såna bett, men det gick inte hem hos den här. Han visade väldigt tydligt att nått annat är tvådelat är ej önskvärt. Så nu har vi tvådelat och då går det bra, nosgrimmor är inte heller poppis (han är kollad i munnen och det är lugnt så det är väl bara vad han trivs med antar jag).

Det är ju hennes häst, du måste ju kunna lämna tillbaks den? Om hästen är hoppig och studsig för att den har överenergi, så är nästan det eda som hjälper, enligt min erfarenhet, att rasta den. Och har en häst med mycket energi vilat, så kan den bli rena rodeohästen när den ska sättas igång, och då är väl det enda som hjälper att hitta någon riktigt sadelfast och orädd person som kan sätta igång den. När den väl är igång så kan man ju longera eller galoppera bort överskottsenergin, men det funkar ju inte så länge den är under igångsättning. Då behöver man nån som vågar och kan sitta kvar fast den hoppar och far, medan den fortfarande inte får springa särskilt mycket.
 
Det är ju hennes häst, du måste ju kunna lämna tillbaks den? Om hästen är hoppig och studsig för att den har överenergi, så är nästan det eda som hjälper, enligt min erfarenhet, att rasta den. Och har en häst med mycket energi vilat, så kan den bli rena rodeohästen när den ska sättas igång, och då är väl det enda som hjälper att hitta någon riktigt sadelfast och orädd person som kan sätta igång den. När den väl är igång så kan man ju longera eller galoppera bort överskottsenergin, men det funkar ju inte så länge den är under igångsättning. Då behöver man nån som vågar och kan sitta kvar fast den hoppar och far, medan den fortfarande inte får springa särskilt mycket.

Ja, självklart hjälper hon väl mig om det behövs, det är ju hennes häst. Hon bor på gården bredvid också så det är nära och bra ;) Det är väl bara jag som är van vid att lösa allt själv hela tiden...
 
Ja, självklart hjälper hon väl mig om det behövs, det är ju hennes häst. Hon bor på gården bredvid också så det är nära och bra ;) Det är väl bara jag som är van vid att lösa allt själv hela tiden...

Lösningen tror jag helt enkelt är att sätta upp en orädd och sadelfast ryttare, som kan sätta igång hästen. Om du inte är den personen, så någon annan?

Har man en gång blivit rädd för en häst kan det vara väldigt svårt att bygga upp förtroendet igen, särskilt om hästen är av den skarpa och energiska sorten, och man själv kanske är lite försiktig och vill ha en snäll häst som inte hittar på så mycket. Så av den anledningen så tänker jag att ett alternativ faktiskt är att lämna tillbaka hästen. Alltså inte bara ta hjälp av ägaren, utan helt enkelt lämna tillbaka hästen.
 
Lösningen tror jag helt enkelt är att sätta upp en orädd och sadelfast ryttare, som kan sätta igång hästen. Om du inte är den personen, så någon annan?

Har man en gång blivit rädd för en häst kan det vara väldigt svårt att bygga upp förtroendet igen, särskilt om hästen är av den skarpa och energiska sorten, och man själv kanske är lite försiktig och vill ha en snäll häst som inte hittar på så mycket. Så av den anledningen så tänker jag att ett alternativ faktiskt är att lämna tillbaka hästen. Alltså inte bara ta hjälp av ägaren, utan helt enkelt lämna tillbaka hästen.

Ja, det kan ju såklart bli så också. Jag ska såklart prata med henne och förklara hur det ligger till. Har en del duktigt folk som kanske skulle kunna hjälpa mig också :)
 
Fast en häst som inte klarar att springa några varv på en stor volt utan ryttare är i mina ögon inte alls så frisk att den ska ridas. Sen har det ju inte direkt framkommit att den varit så halt eller hur länge heller.
 
Det ser ut som den behöver rastas.
Och att den behöver rastas innan uppsittning.

Sen i nästa steg behöver den nog en tydlig konsekvent sadelfast ryttare som kan reda ut när han protesterar, ihop med mycket tålamod och känsla.
Att när man ställer krav på honom se till att han förstår vad som förväntas och att man är tydlig nog och övertygande konsekvent.
Är den såpass grön vet han ju heller inte något annat utan behöver tydlig vägledning till allting den inte redan känner till och är trygg i.

Och tills dess- helt enkelt inte sätta krav på den som man inte vill/ inte orkar/är rädd för att reda ut. Det ger inget för någon av er.

Om jag blir rädd och därmed osäker och återhållsam så hade jag inte velat fortsatt med hästen.

Hoppas det löser sej! :)
 
Fast en häst som inte klarar att springa några varv på en stor volt utan ryttare är i mina ögon inte alls så frisk att den ska ridas. Sen har det ju inte direkt framkommit att den varit så halt eller hur länge heller.

Även om hästen är frisk nu är det ju inte bara att börja rida som att den aldrig har varit halt, den måste ju sättas igång? Och trav på böjda spår (allra helst om hästen springer fort och kanske lite obalanserat för att den är pigg och har mycket spring i benen, eller kanske bockar och far lite), med eller utan ryttare, är ju inte det första man gör när man ska sätta igång en häst. Det kommer ju ganska långt fram i igångsättningen, rimligen rider man väl några veckor på rakt spår först? En häst som har varit halt och vilat måste ju byggas upp igen, innan man utsätter den för påfrestningar som att springa på volter.

Bygger man inte upp hästen med förnuft, så känns det ju som att man bäddar för att få bakslag, och återkommande hältor. Och det är ju synd.
 
Lämna tillbaka hästen. Att hålla på med en häst man är rädd för fungerar inte, och risken är att rädslan ökar så du blir rädd för att rida andra hästar också. Sen har vi skaderisken - hästen är redan på tårna - du spänner dig - hästen ännu mer på tårna - sen smäller det på ett eller annat vis.

Det är inte heller din sak att ordna en mer sadelfast ryttare, vill ägaren ha hästen tillriden är det upp till den.
 
I vilken utsträckning ska den sättas igång? Vad har ni fått för restriktioner?
Om ni bara ska skritta i gång försiktigt känns tipsen att "rasta av" inte så bra, då det kanske kan riva upp skadan igen (om hästen långsamt ska vänjas vid belastning). Att springa på volt som vid longering är väldigt belastande. Lika så att göra krumsprång och bockningar.

Jag har flera i min närhet som helt enkelt fått lugnande medel utskrivet av veterinären när de ska sätta igång sina hetsporrar. Och det har ibland varit riktigt duktiga ryttare som tävlat dressyr eller hoppning på SM-nivå. Men det är helt enkelt jättesvårt att få en superhet häst att bara skritta, om den ligger högt i blod. Så lösning beror på restriktionerna från veterinären.

Lycka till!
 
Lämna tillbaka hästen. Att hålla på med en häst man är rädd för fungerar inte, och risken är att rädslan ökar så du blir rädd för att rida andra hästar också. Sen har vi skaderisken - hästen är redan på tårna - du spänner dig - hästen ännu mer på tårna - sen smäller det på ett eller annat vis.

Det är inte heller din sak att ordna en mer sadelfast ryttare, vill ägaren ha hästen tillriden är det upp till den.

Håller med ovanstående.

TS: fel häst för dig, lämna tillbaks den o hitta en trevlig foderhäst som inte skrämmer dig.
 
Jag har flera i min närhet som helt enkelt fått lugnande medel utskrivet av veterinären när de ska sätta igång sina hetsporrar. Och det har ibland varit riktigt duktiga ryttare som tävlat dressyr eller hoppning på SM-nivå. Men det är helt enkelt jättesvårt att få en superhet häst att bara skritta, om den ligger högt i blod. Så lösning beror på restriktionerna från veterinären.

Lycka till!
Är det bara jag som reagera med :eek::eek: på det??
Har hästaveln kommit dithän, att man måste ge lugnande för att alls kunna rida en häst som varit skadad?!
 
Är det verkligen så konstigt? Hästar är liksom gjorda för att röra på sig och har man en häst med hög energinivå som kanske stått på boxvila/sjukhage ett tag så tycker jag inte alls att det är underligt om den blir lite lattjolajbans när den väl får komma ut. Det kallas överskottsenergi. ;)
 
Låter olämpligt att skicka runt en häst som tydligen har tendenser att testa. Man kan ju inte räkna med att en fodervärd ska rehabilitera och problemlösa. Sånt ska man ha betalt för att göra - och veta vad man gör. Så bäst för hästen är väl att den säljs för ett rätt lågt pris med öppna kort till en rutinerad människa. Det låter som hästen är rätt vilsen och behöver en egen människa. Det är inte något negativt att 'ge upp' i ett sånt läge, snarare klokt och troligen bättre för alla på lite sikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 301
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 372
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp