Häst testar och jag blir rädd.

:rofl: "kissy spot"

Jag kan uppdatera med att ägaren kommer att ta hem hästen redan nu på fredag, så jag behöver inte ha honom hela uppsägningstiden (vilket såklart inte hade vart nått problem, men han blir ju inte riden under tiden).
Allt känns väldigt bra och jag känner ny glädje med hästarna nu, en lättnad! :)
 
Uppdatering igen....

När stallägaren släppte ut honom igår så stegrade han när han va tvungen att vänta vid grinden :crazy:. Så såklart blev ju jag jättenervös inför utsläppet imorse... Men sambon följde med och tog honom. Så vi hade grinden öppen och ledde bara i grimman och då va han snäll. Min sambo har inte hanterat honom nånting tidigare så jag vet inte, kanske va därför han inte krånglade...

Hästen är ju inte dum egentligen, han är ju bara pigg och tycker att det är tråkigt med våra hästar i hagen... Han är ju superbusig och våra är av den lite lugnare sorten ;)
Men jag ska höra med stallägaren om hon vill att jag tar utsläppet imorn (sista dagen, han ska tillbaka till ägaren imorn eftermiddag/kväll), men det är säkert lugnt. Hon brukar inte bry sig om dom krånglar - det är mer jag som är rädd att nån ska bli skadad! :nailbiting:

Usch, det har verkligen gått helt fel med denna häst känner jag... Han behöver aktivering! Inte för att jag vet om han blir så mycket mer riden just hos ägaren, men då har han iaf 4 yngre bushästar att leka med i hagen hela dagarna + en tjej att uppvakta ;)

Jaajaaa, det blir säkert bra... Men det känns ju som att man har misslyckats på nått sätt. Men det är ju rätt beslut iaf att lämna tillbaka honom, så det känns ju bra.
 
Jaajaaa, det blir säkert bra... Men det känns ju som att man har misslyckats på nått sätt. Men det är ju rätt beslut iaf att lämna tillbaka honom, så det känns ju bra.

Jag kan förstå att det känns som ett misslyckande @Ms_Antrop men du får se det som att du lärt dig vilken slags häst du inte ska ha i fortsättningen.

Själv har jag alltid stått ut, varit rädd och lagt ner miljoner timmar på att klara av de hästar jag skaffat mig. Numer känner jag dock mig lite klokare och har lärt mig vad jag inte ska skaffa mig i fortsättningen. Det som dock gjort det möjligt för mig att så att säga stå ut är att jag alltid haft en eller två hästar till (och tid för allihop) att ha roligt med. För det är ju trots allt roligt det ska vara till största delen av tiden när man har häst.
 
Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk).
Han är snäll i "vanlig" hantering, som in och ut ur hagen, all hantering i stallet, med hovslagare osv. Men han är riktigt jobbig när man ska rida eller jobba från marken.

Bakgrund: Blivit inriden hos uppfödaren och inte så mycket mer, ägaren jag har lånat honom av har haft honom sen han var 5 år och har i princip bara ridit i skogen utan att ställa några speciella krav alls på honom. Hos förra ägaren var han flockledare i hagen men hos mig är han lägst i rang, upplever att det är rätt lugnt i hagen (står med två valacker som är äldre), visst har han lite småblessyrer ibland så dom andra hästarna får nog säga åt honom men det har absolut inte vart nå konstigt.

Han hade lite ont i ett ben när han kom (jag visste om detta, ägaren och jag har en bra kommunikation), så han är behandlad för det och även genomgången av en equiterapeut som inte hittade några större grejer alls (equiterapeuten var alltså mest bara som en check i övrigt, förutom benet, för att jag skulle få lite mer koll). Han bör alltså inte ha ont någonstans i nuläget.

Han har vart krånglig att rida, och har bockat och kastat av mig en gång över en ren meningsskiljaktighet - jag ville vända ifrån grinden på ridbanan, det ville inte hästen. Så han är rätt bestämd eller hur man nu ska säga, och jag är inte helt van vid att ha en häst som reagerar så starkt när jag kräver någonting - och jag har tagit det jättelugnt med honom och typ försökt börja om från början. Utbildningsmässigt är han typ som nyinriden, kan grunderna men inte mycket mer, så jag försöker verkligen att inte vara orimlig i vilka krav jag ställer - men hittills får jag typ inte göra nånting utan att han protesterar. Han surar lite i boxen ibland, men det känns mest som att han testar om jag blir rädd, när jag inte bryr mig så slutar han och sen är det inget mer med det typ.

Igår skulle vi ut och rida, jag på den här hästen, min sambo på min andra häst och min kompis på sin. Dessa 3 hästar är dom som står tillsammans i hagen. Detta var första gången jag försökte rida sen har blivit behandlad och jag märker ju att han är mycket piggare och mer explosiv efter benhandlingen, vilket är förståeligt om han haft ont såklart. Hursom så kom jag inte ens upp på honom (han har vart jättesnäll annars), eftersom han började studsa runt och ville inte alls vara still och tyvärr blev jag rädd och gick in med honom i stallet igen och dom andra red ut själva. Tänkte att jag skulle ta ner honom på ridbanan och jobba från marken istället (han har vart snäll med det tidigare och är väldigt följsam från marken), men så fort jag tog ut honom och började gå ner mot ridbanan började han studsa runt igen och jag blir rädd =(

Suck, jättelångt jag vet men jag känner mig lite uppgiven... Jag vill ju att det ska funka men det är så jäkla svårt när jag blir rädd =/

Har tänkt att jag lär få ner honom på ridbanan och jobba med honom där tills jag känner mig säkrare, känns ju som att det är rädd döfött att försöka jobba från ryggen när jag blir rädd och nervös....
Förutsatt att hästen inte har ont:
Jag tror hästen behöver inriden på nytt. Av någon som kan, är utbildad och har erfarenheten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 302
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp