Bukefalos 28 år!

Häst totalvägrar vid uteritt

sows

Trådstartare
Jag har en undran om en häst jag rider ibland.
Ett fullblodssto född 95 som TOTALVÄGRAR när man ens tänker tanken på att rida ut.

Separationsångest? Dåliga erfarenheter? Av ren envishet?

Vad ska man göra om hon totalvägrar?


Sedan blir hon sk*tsur på skänklarna. Minsta lilla tryck börjar hon bocka, grymta och stegra om man står still.

Vet inte om ägaren har kollat henne. Om sadeln ligger rätt, ont i ryggen osv.
Jag har känt på henne själv men hon visar inget över att hon har ont.

:confused:
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Vad säger ägaren om detta?
Ta sällskap med tryggt ekipage eller person till fots.
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Hon har inte sagt något. Bara att hon är en bestämd dam.
Saken är ju den att jag är minst lika envis som pållen. Men hon ger sig ju aldrig!

Det funkar med ett annat ekipage. Men den hästen är bara sällskapshäst så man kan ju inte ut och motionsrida. (Sällskapshästen är inte i form, har gått i pension) Om de går först. Pållen totalvägrar annars.
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

håller med de andra :) rid i sällskap med någon, eller promenera korta sträckor i början :)
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

har testat att promenera den första biten med henne men när jag sitter upp så stegrar och bockar hon mitt på en 70 väg. Livsfarligt.. Men vänder man och går mot stallet så går det ju bra att gå fram. Men så fort man vill dit inte hon vill så protesterar hon.

Hon kan protestera på banan också ibland. Men det går bättre på banan än vid uteritt.
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Om den går ut med sällskap och den kan ridas på banan utan protest så lär det ju vara ren trots.

Nej, inte trots utan flockbundenhet och bristande förtroende för ryttaren. Det kan få hästar att hitta på allt möjligt för att slippa lämna tryggheten på stallplanen.
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Min häst gör sådär fast efter halva ridturen, när vi kommer till beteshagen. Då vägrar han att gå iväg eller att gå till stallet. Envis jävel. Men med sällskap funkar det!
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Ja, motvilja, trots, att lämna flocken, motvilja, trots, att lita på ryttaren. (En häst är ju även trotsig om den har ont, men då har trotset en fysisk förklaring, nu skrev jag lite fort, men jag tänkte som ren trots - bara psykiskt).
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Jag hade tidigare ett varmblodssto som hade separationsångest så när jag fick henne kunde jag inte rida utan sällskap alls. Hon blev också sur på skänklarna och stregrade osv. så jag började att backa henne istället. Backa åt det hållet jag hade bestämt att vi skulle gå. Efter ett tag så lärde hon sig att om hon gick emot så fick hon backa istället. Nu är hon världens mysigaste och älskar skogen, hon behövde bara en liten knuff för att förstå att skogen faktiskt kan vara mysig även utan sällskap i hästform ;)

Lycka till!
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Att backa hästen har funkat mycket bra även för mig på sådana hästar. Efter några gånger har det gått utmärkt att lämna stallet med nosen åt rätt håll.
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

så har jag också testat att göra. det funkar ju. Men med tanke på att hon inte gillar skänklarna blir hon ju sur på dom istället. Men hon gick ju fram. Synd att man inte kunde gå baklänges hela uteritten bara. Hon totalvägrar ju så fort man vänder henne om igen :(
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

det är lättare att backa en häst när man själv står på marken så du kan prova att promenera med henne och direkt hon börjar att protestera så backar du henne ett x antal steg, vänder henne åt rätt håll, och ifall hon fortsätter protestera så backar du henne igen och håller på sådär till hon ger upp och går framåt några steg utan protest. glöm inte att ge mycket beröm när hon går framåt med nosen åt rätt håll :) lycka till!
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Du menar att ägaren inte heller kan rida ut?

Ta inte strid utan tömkör ut den- om du har kunskapen.

Om du har sällskap o det ska göra ngn nytta så ska du rida först o bara ta hjälp om det krisar sig.

Man måste vara rättvis mot de flesta stona o du kanske kör fel metod.
Lång tygel o var positiv. Beröm den mkt- positiv förstärkning.

Om man får för sig att backa hästen kan nästa steg vara att den reser sig. Klarar man av det?
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

har testat att promenera den första biten med henne men när jag sitter upp så stegrar och bockar hon mitt på en 70 väg. Livsfarligt.. Men vänder man och går mot stallet så går det ju bra att gå fram. Men så fort man vill dit inte hon vill så protesterar hon.

Hon kan protestera på banan också ibland. Men det går bättre på banan än vid uteritt.

Kan ägaren inte heller rida ut? Det brukar vara att hästen inte litar på/respekterar ryttaren i så fall, litar inte på er helt enkelt.

Nu sticker jag väl ut hakan men jag tror att ju mera tjafs med att hoppa av och leda och hålla på att försöka dutta så ju mer osäker blir en sån häst på den människan som tycks göra affär av allting:cool:

Jag föreslår som många andra att försöka hitta ridsällskap så att ni kommer iväg, ofta, och sen när det är vardagsmat så prova korta sträckor själv och var envis, MEN - banka inte med skänkeln på ett fullblodssto, klart hon blir sur! Hellre spö. Men helst av allt vänta ut och vägra låta henne vända tillbaka, går hon inte fram så låt henne stå där tills hon går, ta god tid på dej.


Hoppa inte upp och ner ute i naturen det är mera risker med det och du bara stör hästen. Hon ser dej inte som tryggare för det. Hellre förhäst tills ni känner varandra riktigt ordentligt, då kan du nog rida ut också ensam, när du kan slappna av så hon blir trygg med dej.
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

Hon har inte sagt något. Bara att hon är en bestämd dam.
Saken är ju den att jag är minst lika envis som pållen. Men hon ger sig ju aldrig!

Det funkar med ett annat ekipage. Men den hästen är bara sällskapshäst så man kan ju inte ut och motionsrida. (Sällskapshästen är inte i form, har gått i pension) Om de går först. Pållen totalvägrar annars.

Finns bara två hästar i stallet? Det kan vara en orsak att hon inte vill gå i så fall. Kanske den andra ropar, eller att dom är så tighta när dom bara är två. En del hästar som tidigare stått i stora stall kan bli otrygga i väldigt små sammanhang med bara en eller två kompisar.
 
Sv: Häst totalvägrar vid uteritt

De är väldigt tighta dom två. Han ropar ibland på henne. Och då går det verkligen inte.

Jag bankar aldrig på en häst. Däremot om jag använder spöt så stegrar hon i protest.
Men jag har provat att låta henne stå stilla. men då ryggar hon, stegrar och har sig. Det är väldigt jobbigt!

Har också trott att det beror på brist på tillit. Har aldrig hoppat av henne och lett henne ute i skogen. Hon kan ju börja bråka när man står på marken och då är man ju inte så tuff längre :P

Jag får försöka få någon att börja rida halvblodet med mig ut så vi kan börja någonstans :)
Tills dess får jag fortsätta ute på banan. (tråkigt för har aldrig ridit ut på henne på två år. Och jag får inte hoppa/markarbete med henne heller. (det är en annan som hoppar osv. Hen är lite dryg av sig och beter sig som att det är dennes häst. Vilket det inte är!) Visserligen inte min häst heller, men jag säger ju inte vad man får och inte får göra. det är ju ägaren som bestämmer det :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 486
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 270
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 158
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp