Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Jag har gått igenom en liknande historia som du. Och slutet kanske inte var det bästa, jag ångrar att jag inte tog bort hästen.
I din situation hade jag tagit bort hästen om det inte visar något på fredag, (vet inte vad det innebär det som kan visas då..) När det gått så lång tid och hästen inte visar några förbättringar, man blir ganska trött, apatisk på hästar... Man orkar inte försöka hjälpa hästen tillslut... Och det bästa man gör är att ta bort hästen innan det har gått för långt, :( tyvärr är det ju så att en död häst inte lider.

på ditt inlägg låter det nästan som om du nånstans bestämt dig för avlivning. Det är inte fel.

Som min häst, det var resor fram å tillbaka till ATG-klinik x antal gånger, behandlingar hit å dit, men inget hjälpte det blev bara värre och värre. Tillslut hade jag bestämt mig, jag bokade tid på Kolmården, för jag tyckte att hästen skulle gå vidare, bli till nån nytta till slut. jag tycker det är fint det dom gör i Kolmården. Det jag märkte på min häst var att hon var inte lycklig när hon inte fick arbeta, och arbeta henne det gick inte. Men tragiskt nog blev det inte avlivning. Men den historien vill inte jag ta här.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

+ kryddan

Vi var på Åby. Visserligen kollades det med Skara OCKSÅ, men diagnosen var ställd redan innan det.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Tack snälla för alla svar. Skönt att få lite stöd för det här är så jobbigt.

Vi var idag inne på Ultuna. Mycket sämre. Vet såg direkt allvarliga rörelsestörningar i longeringen och hältor på 2 ben. Halt på 3 ben efter böjprov. Jätteöm när han tryckte på halsen. Trodde också att det var halskotpelaren. Sen röntgade vi hela halsen, nacken och sen ryggen igen (redan röntgat tornutskotten) men denna gång alla ligament.

INGENTING på plåtarna. Blev ju förkrossad.. hade ändå hoppats på att de skulle se något. De ville inte ta Elichiaprov vilket jag frågade om. sa att han inte rörde sig på det viset :confused:

Det som hänt nu i alla fall är att han även rör sig sämre i hagen. Wobblar med bakdelen lite korsgalopp och så. Vet trodde han har ont. Det sätter allt i ett annat läge. Innan har han bara visat besvär i ridningen men om det är så att han har ont och förämras även när han bara vilar och går i hage finns en djurskyddsaspekt på det. Så det lutar mot att jag tar bort honom.
Pratade med veterinären som remitterade mig till Ultuna och han är så himla bra och tog också upp att sätta djuret i första rummet. Visst kan vi utreda och utreda medans han blir sämre men det är inte bussigt.

Vi har också haft kiropraktik, akupunktur och allt annat sånt.

Mitt försäkringsbolag, (det stora som börjar på A) sa när jag ringde och var förtvivlad att de aldrig ersätter om hästen inte har en klar diagnos. Att djuret lider under tiden verkar de inte ta i beaktan. Så jag vet inte alls om det är så att de ersätter, men det spelar ingen roll längre, räkningarna för alla utredningar och behandlingar har ändå kostat mer än försäkringsvärdet.

Ja fy vad jobbigt det är. :cry:
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Just det ett annat beslut som jag tror jag tagit, som jag hoppas är rätt, är att eftersom han blir sämre av bara stå i hagen vill jag inte heller ge bort honom som sällskapshäst eller på lösdrift. Känns helt fel mot hästen.

Det som är så hemskt är ju att hur vet man om man
a) är en ansvarsfull hästägare som sätter hästen först och besparar den lidande

b) är en icke ansvarsfull hästägare som väljer att ta bort en 8 årig häst utan diagnos... tänk om man på något vis ändå kan laga honom. Kanske är det vid just nästa klinikbesök de hittar det där enkla lilla felet.

?????
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Att ta bort hästen kan inte någonstans anses vara motsatsen till ansvarsfull... Det är ju enda garantin för att den inte lider.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Jag lider med dig och din häst men jag hoppas att du inte ger dig mot försäkringsbolaget och den ersättningen för att du inte har en diagnos om du blir tvungen att ta bort hästen pga av djurskyddsskäl .....

Är så trött på försäkringsbolag och har själv Agria och tycker de beter sig fruktansvärt illa numer mot sina kunder skulle själv inte få ersätt ning efter vet besök som inte gav en direkt diagnos men det gäller att inte ge sig och hälta är väll en diagnos ? Fick till slut ersättning för vetundersökning :devil:


Mia
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Vad fräckt att försäkringsbolaget inte går med på att betala för en häst som vet. säger lider av de problem han har! :mad: Jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt, och du verkar verkligen ha gjort allt du kan. En häst som visar att den har ont när den rör sig lös i hagen har inte ett värdigt liv, kan jag tycka. Jag hoppas du finner råd och tröst i att du gjort allt du kan.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

men vill dem inte ta blodprov utifall av ngn minsta % om du nu har råd en chans till att det är något sådant?
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Jag tycker detta är ett solklart fall. Nu ska hästen inte utsättas för mer. Inte du heller! Det finns en gräns för vad man klarar och det verkar som din är nådd. Jag tycker det är konstigt att försäkringsbolaget svara på det sättet. Jag hade nog tagit kontakt igen och bett veterinären prata med dem.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Ska vänta nu på att Ultuna skickar journalrapporten till min veterinär. Sen ska vi diskutera den och ta beslut. Men han pratade mycket om djurskyddsaspekten och att man inte bara kan utreda och utreda, när jag ringde honom idag så jag hoppas han kan hjälpa mig att ringa försäkringsbolaget.

Jag tycker det är skit också att man har hästen för 120.000 i veterinärvård och rörelsestörningar täcker 10% upp till 12.000. Jag har fått teckna tilläggsförsäkringen som täcker upp till 30.000 också.

Tankarna klarnar lite och det lutar att jag får ta bort honom som sagt, med eller utan ersättning från försäkringsbolaget. Kan bara inte stå och se på när han blir sämre.

Tack snälla igen för allt stöd.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Svarar på några andra frågor i inläggen också:

Han går i en stor hage med kompisar så det är inte det att han står inne mkt tvärtom tror jag att han mår bra av att röra sig. I somras gick han på bete hela sommaren.

Pålagringar i SI-leden låter ju intressant. Men ingen frågan är ju hur mkt ska man utreda och låta hästen åka till olika kliniker... om jag hade hur mkt pengar som helst och visste att hästen inte led skulle jag så klart vilja kolla massa saker och scinta och ultraljuda hela hästen och göra alla prov som existerar. Men det är just det, hur mkt ska man utsätta honom för.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Hur tänker försäkringsbolaget egentligen? Jag förutsätter utifrån vad du skriver här att veterinären är beredd att döma ut hästen utifrån hur den lider.

Har du en våldsamt hög livförsäkring på hästen?
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Jag fick min avlivad pga en bakbenshälta (och fång iofs) som inte gav med sig på ett år. Inte på långa vägar lika allvarligt som hos din häst.
Samma f.b.
Tror det är lättare om de får höra från veterinär, från min fick de en lååååång redogörelse om alla kontroller o sådär.

Fast å andra sidan så hade jag väldigt lågt livbelopp, så om du har hög kanske de är ovilliga att ge ut pengar om det inte finns diagnos..
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Mitt försäkringsbolag, (det stora som börjar på A) sa när jag ringde och var förtvivlad att de aldrig ersätter om hästen inte har en klar diagnos. Att djuret lider under tiden verkar de inte ta i beaktan. Så jag vet inte alls om det är så att de ersätter, men det spelar ingen roll längre, räkningarna för alla utredningar och behandlingar har ändå kostat mer än försäkringsvärdet.

Ja fy vad jobbigt det är. :cry:

Hej, känner otroligt mkt med dig & vet vilken jobbig situation du sitter i då jag själv var där i våras .
Mitt råd till dig ang försäkringsbolaget A**** är att gå på dom mera... min häst hade inte heller klar diagnos men vi hade inga som helst problem m att få ut livvärdet. Prata m din veterinär & be h*n ringa chefsvetrinären på A**** då brukar det gå bättre .
om du vill ha mer info så får du gärna pm`a.

mvh/nihe
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Låter som du kommer att ta ett klokt beslut. skickar en tröstkram!
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Kan ju trösta dig med att Ultuna är fantastiskt bra på diffusa saker, eller de har lixom en bra syn på det och sätter hästen först. Jag var där en gång/månad under ungefär ett år med min förra häst, han visade aldrig hältor eller ömhet någonstans, det fanns ingenting på röntgenplåtarna och helt enkelt så fanns det ingenting som de kunda sätta fingret på. Men hästen kunde vissa dagar helt enkelt inte arbeta i form, det tog lixom stopp, han var inte istadig eller "farlig" på något vis d.v.s. han stegrade, drog, sparkade inte eller något liknande, han blev snarare introvärt och bara stod, hängde sig lite mot väggarna i ridhus o.s.v.
Vi behandlade SI-leden ett par ggr, sprutade hela ryggen med kortison, lasrade, red på smärtstillande, tömkörde, tömkörde på smärtstillande, provade olika sätt att rida; bara rida ut, bara galoppera på långa tyglar och stå upp i fullt ös. Helt enkelt så provade vi allt vi kunde komma på, bytte utrustning och bara allt allt allt men det blev ingen skillnad, det var som vanligt.
Sen tog vi en pause från att åka in och försökte sätta igång honom ordentligt men när han kändes knackig och väldigt avvaktande åkte vi in, ställde av honom helt på rejält hög dos smärtstillande i en hel månad (och magsårsmedecin för att inte förstöra honom för mkt i magen) och det var först då som han visade obehag och lite små hältor, han hade ont i hela kroppen. När vi åkte in sista gången till Ultuna sa våran vet. att det här fungerade inte, det var ju nästan djurplågeri och det höll vi med om och jag hade bestämt att ta bort honom hur som även om försäkringsbolaget inte godkände det hela.
Han togs bort på Ultuna och obducerades och jag fick en 3 sidor lång obduktionsrapport. Han hade sammanvuxna kotor i nacken, manken och ländryggen som inte gick att separera på efter de kokats, de inre organen var väldigt kajko (vilket antagligen var anledningen till att han ett par ggr/år fick lättare kolik), urkalkade ben och alltså bara jättemycket fel. Men det kom inte fram förräns han tappat ordentligt med muskler och gick själv i hagen = rörde sig inte lika mycket.
Det var sjukt sorgligt och hemskt men jag ångrar inte en sekund att han fick somna in för den stackaren måste ha haft ont precis hela tiden och lixom vant sig med det. Det var verkligen sjukt för en del dagar var han bara så fantastisk och hade så lätt för att göra allt och vissa dagar bara stod han helt stilla och såg förtvivlad ut.
Precis samma tankar som du har hade jag också, Wille blev bara 9 år och var köpt för att han var en väldigt lovande dressyrhäst, han var röntgad och besiktigad u.a. och vi röntgade även en gång på annan klinik innan vi började åka till Ultuna, men som sagt, ingenting har synts på plåtar.
Han stod kvar på Ultuna en omgång och reds av dom där uppe o.s.v. och alla kom fram till samma sak, att han antingen var fantastisk eller inte kunde röra sig i stort sett.
Lider med dig men på något vis får man ro i själen efteråt för de slipper lida, i slutet kunde man inte ens borsta eller klappa på min häst utan att det gjorde ont på honom och det var det värsta för mig, min snälla underbara häst som älskade att man pysslade kunde inte ens bli klappad. Det var det som vet. uppmärksammade först av allt, han la handen på Willes rygg och hästen nästan ramlade ihop av smärta och han hade tidigare aldrig visat någon typ av obehag oavsett vad.
Usch. Lider verkligen med dig som sagt!
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Hur skulle ni resonerat i min situation?

- Kosta vad det kosta vill. Får låna pengar för att gå till botten med detta och betala själv för fortsatta utredningar eller prova ännu fler veterinärer.
- Inse att det går inte ekonomiskt och i så fall a) släppa hästen på lösdrift på obestämd framtid utan att han blivit frisk med risken att han blir sämre eller man bara skjuter problemet framför sig b) ge bort honom som sällskapshäst om ngn vill ha honom. Med risken att han vandrar runt och folk rider på honom.
- … eller ta bort honom  utan att han är utdömd och utan en klar diagnos. Har ju häst för att kunna rida. Jag besparar pållen massa lidande och undersökningar som aldrig leder nån vart. Och försöker ge honom några riktigt fina sista månader med pyssel och gos istället.

Usch det är hemskt men jag hoppas någon kan ge lite kloka tankar hur ni skulle resonerat. Hur länge ska man hålla på när alla står handfallna och man provat massa duktiga, seriösa kliniker och veterinärer och när pengarna och orken är helt slut..

Jag kämpade i två år med min pålle och provade allt. Men efter att blivit sprutad jag vet inte hur många gånger i både kotor och knä fram och friskförklarad och igångsatt efter vet. ordinationer och hästens förmåga så blir han tokhalt igen.
Jag tog beslutet att ta bort honom då han älskade att arbeta och ett liv som sällskapshäst inte skulle vara någonting för honom. Beslutet är svårt, men kanske det rätta?
Skriv till försäkringsbolaget att du inte kan använda din häst till det du köpte den för. Vi förklarade hela sjukdomshistorian och hade aldrig några problem med försäkringsbolaget. (Det stora på A)

Jag hade tagit bort hästen, han lider, du lider. Det är inte rättvist om ni inte kommer till rätta med det.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Åh tack igen för alla svar. Skönt att veta att man inte är ensam... och att fler gått igenom samma sak. Det är nog så att tiden innan man bestämmer sig är den värsta. Sen får man lite ro förhoppningsvis.

Fick husveterinären idag att i alla fall ta blodprov för Erlichia.

Kändes så himla tungt i stallet när man ser hästen stå och mumsa och se frisk och glad ut i boxen. Ska bara göra mysiga saker den sista tiden och pussa mycket. Ska ta tag i försäkringsbolaget också. Han är försäkrad för 30tusen vilket jag inte tycker är direkt jättemycket. Det är bara så jobbigt att man ska behöva bråka dessutom när man är ledsen. Men ska prata med veterinären och hoppas han kan ta diskussionerna så kanske det går vägen.

Kram
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Kan ju trösta dig med att Ultuna är fantastiskt bra på diffusa saker, eller de har lixom en bra syn på det och sätter hästen först. Jag var där en gång/månad under ungefär ett år med min förra häst, han visade aldrig hältor eller ömhet någonstans, det fanns ingenting på röntgenplåtarna och helt enkelt så fanns det ingenting som de kunda sätta fingret på. Men hästen kunde vissa dagar helt enkelt inte arbeta i form, det tog lixom stopp, han var inte istadig eller "farlig" på något vis d.v.s. han stegrade, drog, sparkade inte eller något liknande, han blev snarare introvärt och bara stod, hängde sig lite mot väggarna i ridhus o.s.v.
Vi behandlade SI-leden ett par ggr, sprutade hela ryggen med kortison, lasrade, red på smärtstillande, tömkörde, tömkörde på smärtstillande, provade olika sätt att rida; bara rida ut, bara galoppera på långa tyglar och stå upp i fullt ös. Helt enkelt så provade vi allt vi kunde komma på, bytte utrustning och bara allt allt allt men det blev ingen skillnad, det var som vanligt.
Sen tog vi en pause från att åka in och försökte sätta igång honom ordentligt men när han kändes knackig och väldigt avvaktande åkte vi in, ställde av honom helt på rejält hög dos smärtstillande i en hel månad (och magsårsmedecin för att inte förstöra honom för mkt i magen) och det var först då som han visade obehag och lite små hältor, han hade ont i hela kroppen. När vi åkte in sista gången till Ultuna sa våran vet. att det här fungerade inte, det var ju nästan djurplågeri och det höll vi med om och jag hade bestämt att ta bort honom hur som även om försäkringsbolaget inte godkände det hela.
Han togs bort på Ultuna och obducerades och jag fick en 3 sidor lång obduktionsrapport. Han hade sammanvuxna kotor i nacken, manken och ländryggen som inte gick att separera på efter de kokats, de inre organen var väldigt kajko (vilket antagligen var anledningen till att han ett par ggr/år fick lättare kolik), urkalkade ben och alltså bara jättemycket fel. Men det kom inte fram förräns han tappat ordentligt med muskler och gick själv i hagen = rörde sig inte lika mycket.
Det var sjukt sorgligt och hemskt men jag ångrar inte en sekund att han fick somna in för den stackaren måste ha haft ont precis hela tiden och lixom vant sig med det. Det var verkligen sjukt för en del dagar var han bara så fantastisk och hade så lätt för att göra allt och vissa dagar bara stod han helt stilla och såg förtvivlad ut.
Precis samma tankar som du har hade jag också, Wille blev bara 9 år och var köpt för att han var en väldigt lovande dressyrhäst, han var röntgad och besiktigad u.a. och vi röntgade även en gång på annan klinik innan vi började åka till Ultuna, men som sagt, ingenting har synts på plåtar.
Han stod kvar på Ultuna en omgång och reds av dom där uppe o.s.v. och alla kom fram till samma sak, att han antingen var fantastisk eller inte kunde röra sig i stort sett.
!


Blir ju helt varm i hjärtat över dessa fantastiska djur som gör sitt bästa trots att de har ont. Klart man måste göra allt för dem! Och se till att de inte behöver lida i onödan.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

b) är en icke ansvarsfull hästägare som väljer att ta bort en 8 årig häst utan diagnos... tänk om man på något vis ändå kan laga honom. Kanske är det vid just nästa klinikbesök de hittar det där enkla lilla felet.

Det är inte ansvarslöst att ta bort honom i detta läge. Jag är imponerad över hur mycket du redan gjort och jag tror det är få som skulle klandra dig för att du inte fortsätter...

Jag stod i liknande sits med en 7åring för några år sedan, utblottad, skuldsatt och utan hjälp av försäkringsbolaget. Jag valde att ta bort honom och hur jävligt det än var så såg jag ingen annan utväg. Visst, en bortskänkesannons på blocket kanske... men hur ansvarsfullt hade det varit.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: netschjen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp