Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Fast ska man bara se till räkneövningen kan du ju (hypotetiskt) vänta till nästa försäkringsperiod och plocka ut lika mycket till i veterinärvård. För bolagets sida blir det ju överskådligt vad de ska betala ut, om du väljer att avliva och de tar livutbetalningen.

Skulle du välja att ha kvar hästen i tre år riskerar bolaget att du plockar ut max veterinärvård i tre år till, och sedan får hästen utdömd, vilket blir bra mycket mer pengar än att bara gå på veterinärens utdömning.

Jag håller tummarna för att det går vägen - det är alltid ett tufft beslut.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Fick besked från försäkringsbolaget att de ersätter. Så på fredag ska finaste hästen tas bort. Jobbigaste veckan.... får se hur det går att vara i stallet.

Tack alla för peppningen. Känns som jag accepterat beslutet och att det är rätt. Men såååå tråkigt. Förstår inte hur det ska gå att leva utan mjuka mulen och pållen som väntar i stallet.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Usch o fy, jag vet hur det känns. Trösta dig med att du gjort allt vad du kunnat för din häst och att den inte kommer lida mera i gräshimlen. Du gör helt rätt! *tröstkram*
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Skönt att ha pappersbiten färdig, det är jobbigt innan det är färdigt även den praktiska delen. Men det är rätt beslut och det är en lättnad när allt är över.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: netschjen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp