Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Hoppas provet är positivt då så ni får veta? :)
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Hej!

Jag tycker att det låter som att du har gjort allt du kunnat för din älskade häst och även om varken du eller någon utav veterinärerna förstår exakt vad som är fel med hästen så vet ni ju alla att det är något som är fel.

Jag fick ta bort min arabvalack för lite mer än en vecka sedan. Han drog på sig en senskada efter att han sprungit omkull i hagen och denna skadan ville inte läka utan blev bara sämre. Det var jobbigt att ta beslutet om att få låta honom somna in men det var det enda rätta.

Man får inte vara egoistisk i sitt tänkande utan man måste som djurägare tänka på djurets bästa. Djuret får inte lida och i ditt fall så verkar ju hästen inte bli bättre utan snarare tvärtom, sämre. Du har gjort allt du kunnat. Klandra inte dig själv genom att tänka att du inte gjort nog för det stämmer inte. Du har ju gjort mer än någon förmodligen skulle ha gjort med en sådan här häst.

Försäkringsbolaget tycker jag har betett sig illa. Där ska du inte ge dig. Stå på dig! Låt veterinären ringa till bolaget och prata vett med dom. :idea:

Massor av styrkekramar till dig!!
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

skriv kl näsa gång ;) not me
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

*KL*
Jag lider med dig. Det finns gränser, både ekonomiskt, etiskt och hur mycket man orkar. Det är väl en sak om man vet felet och har en bra behandling, då hade jag tagit ett lån men när man famlar i blindo...

Min medryttarhäst blev halt i våras. Efter många om och men där vi egentligen inte hittade något fel men behandlade mot kotledsinflammation samt rent allmänt med lång vila + butta spattröntgade de och såg att Ösp hade spatt i ena bakbenet med riktigt fula pålagringar.
Hon måste ha haft mycket ont långt innan hon visade hälta. Veterinären menade att kanske skulle det funka med minst ett års vila men troligtvis skulle hon aldrig gå att rida igen. Under tiden som hon stod på butta blev hon sämre trots vila och jag glömmer aldrig veterinärens ord "jag ser en liten ledsen häst framför mig och hon har ont". Det fanns ju egentligen bara en sak att göra och en vecka senare fick hon somna in. Jag är ändå glad att vi hittade felet, det måste vara fruktansvärt att inte veta.

Jag menar inte att din häst har spatt, bara att jag förstår din sits. Om han har ont i hagen så finns det väl rent etiskt bara ett alternativ.
Styrkekramar, det är ett tungt beslut även om man innerst inne vet att man gör rätt.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Låter inte som någon rolig situation direkt :S Svår fråga om hur man skulle göra, men jag skulle utgå från hästens bästa! Hittar ingen något fel på honom så skulle jag nog ha tagi bort hästen. Som hästägare är man inte överdrivet rik! du måste tänka på det bästa för er båda! Tänk på en sak skulle du välja att ta bort hästen så slipper den ha ont eller flytta omkring till olika stall! Jag vet att det är jätte jobbigt att ta bort en häst! Men ibland är det det bästa.

Hoppas du kommer fram till en lösning.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Fast jag vet att man kan om Distriktsveterinären anser att det är djurplågeri att utreda/medicinera kan lägga in om tvångsavlivning till jordbruksverket. Har en väninna som var fodervärd på en hund och uppfödaren totalvägrade att inse att hunden aldrig skulle bli frisk från sina konstiga åkommor. Hon bad distrikten om hjälp med att tvångsavliva hunden via jordbruksverket då veterinären berättade att de enl lag får fatta sådana beslut. I det läget tror jag inte att A**** har mycket att komma med.

Om ett djur anser lida tror jag inte att försäkringsbolagen ur djurskyddssynpunkt får motsätta sig veterinärens beslut oavsett utredning eller ej, Jag skulle nog ringa både jordbruksverket och konsumentverket och rådfråga. Vi har trots allt ett ganska starkt djurskydd i vårt land och även ett ganska bra konsumentskydd så jag tror att det går att få rätt med lite envishet
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Fast nu var det väl inte att ta bort djuret som var problemet utan att få ok från försäkringsbolaget så man får ut livbeloppet...
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Självklart får man ta bort sitt djur när man vill, det är inte det som är frågan. Det är vad bolaget kräver för att godkänna utdömningen och betala ut livbeloppet. Två helt olika frågeställningar.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Nej det stämmer. Alla har rätt att ta bort sin häst närhelst man vill. Sjuk eller frisk. Men så resonerar man ju inte, iaf inte jag. Det är ju sista utvägen... Skillnaden är att vid en utdömning som försäkringsbolaget godkänner (tror de måste godkänna i alla fall) så utfaller livförsäkringen. Väljer man att ta bort hästen utan att den är utdömd av veterinär faller inte försäkringen ut.

Skrev ett långt mail idag till min veterinär där jag berättade hur jag resonerar. Så får vi diskutera i veckan. Men även om han inte dömer ut pga oklar diagnos så kommer jag ta bort honom. Jag vet inte alls hur veterinärer resonerar ang djurskyddsaspekten och utdömning. Jag kan ju förstå att om det är ett uppenbart lidande och smärta att det inte är några frågetecken.
Sist han var där så han också: "Jag ser en ledsen häst som inte tycker att livet är så bra just nu". :cry::cry:

Detta är min första häst så det känns så hemskt. Men tack alla för allt stöd. Känner mig stärkt att veta att vi är flera som gått igenom detta,
Kram
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Men om du har en något så när bra kontakt med din vet. kan han väl skriva en diagnos...?

Visst kan det ses som bedrägeri, men ingen veterinär jag har varit i kontakt med har varit sega med att ställa diagnos. Sen att diagnoserna kan vara mer eller mindre tokiga är tydligen inte deras största bekymmer...
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Fast nu var det väl inte att ta bort djuret som var problemet utan att få ok från försäkringsbolaget så man får ut livbeloppet...

Men det var det jag menade, kan f-bolaget neka till livbeloppet om vet anser det var fel att låta hästen leva under en ännu längre utredningsperiod? Det var bara en tanke från min sida då vetten gjorde det med en hund och bolaget utbetalade livbeloppet då.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Nej det stämmer. Alla har rätt att ta bort sin häst närhelst man vill. Sjuk eller frisk. Men så resonerar man ju inte, iaf inte jag. Det är ju sista utvägen... Skillnaden är att vid en utdömning som försäkringsbolaget godkänner (tror de måste godkänna i alla fall) så utfaller livförsäkringen. Väljer man att ta bort hästen utan att den är utdömd av veterinär faller inte försäkringen ut.

Skrev ett långt mail idag till min veterinär där jag berättade hur jag resonerar. Så får vi diskutera i veckan. Men även om han inte dömer ut pga oklar diagnos så kommer jag ta bort honom. Jag vet inte alls hur veterinärer resonerar ang djurskyddsaspekten och utdömning. Jag kan ju förstå att om det är ett uppenbart lidande och smärta att det inte är några frågetecken.
Sist han var där så han också: "Jag ser en ledsen häst som inte tycker att livet är så bra just nu". :cry::cry:

Detta är min första häst så det känns så hemskt. Men tack alla för allt stöd. Känner mig stärkt att veta att vi är flera som gått igenom detta,
Kram

Aha, jag trodde vetten utdömt honom och f-bolaget vägrade betala ut för de vill ha mer utredning. Jag missuppfattade dig, f'låt
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Ja om de inte anser att det hästen döms ut för täcks av deras villkor eller att de anser att den ska utredas mer så kan de neka.

Om man bara kunde avliva "hur som helst" och ändå få ut livbeloppet skulle försäkringarna vara mångdubbelt dyrare än vad de är idag.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Ibland så måste man även räkna på vad det kostar att ha hästen sjuk.
Kanske kostar det merta att klämma ut livbeloppet av försäkringsbolaget än att bara avsluta det hela?
Pengarna rinner ju varje månad på hästen.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Sen så aktuellt bolag har iofs gjort om en hel massa, men de har godkänt avlivningar utan diagnos förr. I de fall där det står bortom allt rimligt tvivel att hästen aldrig kommer att bli bra och den lider som det är.

Alla bolag har dessutom nuförtiden en klausul där möjligheten för dem finns att godkänna avlivning istället för vidare utredningar om kostnaden för utredningarna/behandlingen överstiger livvärdet, och prognosen är dålig.

Men mitt ungsto som hade vad starkt misstänktes vara en ovanlig autoimmun sjukdom med mycket dålig prognos, och som inte svarade på någon behandling utan bara blev sämre. Hon avlivades akut av djurskyddskäl med försäkringsbolagets medgivande. De gav tillstånd direkt över telefonen. Diagnos fanns inte (dock samma dag hon tagits bort kom provsvaren som bekräftade diagnosen, men det visste inte f-bolaget när de beviljade utdömning)

Mitt andra ungsto som drogs med hältor som misstänktes men inte kunde bevisas vara från permamenta skador kring höftled/bäcken efter en hagvurpa flera år tidigare, och som behandlats i flera år men hela tiden fick återfall, hon avlivades för 'ej behandlingsbar hälta VF'. Med försäkringsbolagets godkännande. 'Ej behandlingsbar hälta VF' var bara för att skriva någonting, hon var halt runt om, men utan att någon kunde förklara varför. Hon svarade på behandling, för att bli dålig lika snabbt igen.

Så, även om försäkringsbolaget nekar, så jag skulle ta bort hästen (den kostar ju att ha kvar med som IU sa), och sen överklaga bolagets beslut.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Jag tycker att du fattat ett klokt beslut, hur trist det än är.
Min kompis fölunge hade liknande symtom, vilket efter obduktion visade sig vara trasiga nervbanor i nacken. En gissning var att han busat i hagen och gått ikull.
Själv tog jag bort min häst på långfredan förra året. Han busade i hagen och fick benet avsparkat - i den allmänna paniken ringde vi inte veterinären (diagnosen var fullständigt solklar) utan ringde nödslakt på en gång. När vi kontaktade A**** efter helgen så blev reaktionen ungefär "jaha. Kan du bevisa det?" Det hade jag väl kunnat om någon haft sinnesnärvaro att fotografera eländet, men det är ju inte det första man tänker på. Lyckades i alla fall - utan allt för mycket krångel - få ut ersättningen efter intygande av flera ögonvittnen.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Hoppas att det löser sig för dig... Jag har själv i år tagit bort min märr pga diffusa hältor utan diagnos. Jag hade försökt med allt under fem års tid, att hitta felet men misslyckats. Det är tungt att ta beslutet, men det är det bästa man kan göra för sin häst. Mitt försäkringsbolag betalade inte ut livförsäkringen trots att hon blev utdömd, men det beror på att jag inte hade henne full försäkrad i liv, så försäkringen täckte bara olyckor. Men jag hade en utökad vet vård, så jag fick halva avlivningen betald och den är dyr om man inte kör hästen till Kolmården och gör en god gärning. Sänder dig iaf varma tankar och hoppas på det bästa för er båda.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Hej

Beslutet är taget och jag tar bort honom nästa fredag... har varit helt fruktansvärt. Knappt kunnat vara i stallet utan att gråta ögonen ur mig. Men nu är det bestämt. Han är fortfarande halt och när jag ser honom springa i hagen så vet jag ju att det är rätt.

Veterinären dömde ut honom det var inga problem. Han skrev att han inte hade någon framtida chans att vara användbar som ridhäst och "tveksam överlevnad" . Han ringde även försäkringsbolagets veterinär som hade gett ett med tvekan positivt förhandsbesked. Men jag vet inte utan väntar på beskedet. Jag är skeptisk för när jag tänker på hur de resonerar så har jag ju nått taket för hältor/rörelsestörningar vilket gör att fortsatta utredningar skulle inte kosta dem nåt. Så om de även ger avslag på att livförsäkringen ska falla ut så kostar han ju inte heller dem något. Och jag är rätt cynisk och tänker att det enbart handlar om en räkneövning från deras sida. Men jag berättar när jag får beskedet.
 
Sv: Häst utan diagnos som aldrig blir bättre. Avliva, ge bort, ha kvar?

Jag vet hur det känns, när man väl bestämt sig. Hur hårt det är att gå och vänta och bara titta på hästen.
Jag tog bort min första häst i februari, och sista dagarna var jag inte i stallet. Min tränare var med när det gjordes och hon ringde min pappa som ringde mig och berättade när det var över.

Det du måste komma ihåg är att du faktiskt har försökt, du har gjort allt du kunnat och det finns helt enkelt inte mer att göra.
Jag hade fullservice på den tiden, och tog farväl av min häst på söndagen. Jag ville inte åka till stallet och bara klappa på honom dom två sista dagarna, man bara drar ut på smärtan och plågar sig själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: netschjen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 349
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp