Hästägande och grovfoderstrul

DarkInNight

Trådstartare
BLää känner jag rent ut sagt.

Fick äntligen tag på fint hö som jag hämtade hos en bonde några mil bort för någon vecka sedan. Till och med analyserat, kors i taket.
Nu ringer jag igen och han har typ slut, två rundbalar till får jag köpa.

Förra bonden köpte jag hösilage under hela hösten, han lovade att jag skulle få köpa resten av vintern men så meddelar han plötsligt att allt är slut och att han är snäll som låter mig köpa en till...

Köpte hö av en bonde under sensommaren, fick med mig hö som var alldeles mögligt när jag öppnade balarna. Skjutsa tillbaka, nya balar, dåliga, skjutsa tillbaka och pengarna tillbaka..

Provade även en annan hösilageleverantör i sensomras, bal på bal var mögliga, provade en annan åker och lika där. Bara strul, fram och tillbaka.

Det är så hela tiden, under flera år har jag jävlats med bönder som inte håller vad de lovat. Flera gånger har de lovat att hålla balar, nej jag behöver inte betala i förskott, men så meddelar de att det är slut. Jag börjar lessna :(

Jag vill ha en stadigvarande pålitlig bonde som jag kan köpa av. Men det verkar ju hopplöst.


Trött, illamående och bitter. Det är fan inte kul att ha häst längre.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det är likadant för mig med, nu såg jag att min bonde har satt upp annons på blocket trots han inte har mycket balar kvar, jag vet att han kommer att säga nej till de som ringer för han inser väl till slut att balar börjar ta slut.

Det har hänt mig att när vi ringde så sade han att resten balar behöver han själv men ja det kunde han ha sagt till i god tid så vi kunde leta efter annan. Istället fick vi stressa oss och leta efter annan... Suck.. :banghead:
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Varför inte köpa hela partiet du behöver, på en gång? Det är ENDA sättet att hantera detta vettigt. Ja, då blir ju också risken din, men å andra sidan är frågan vilket strul som är störst. En risk du själv kan eliminera (lagringsskador) eller en risk du inte kan påverka (han säljer sitt parti som han vill).
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Håller med Lovisaleonora_ - bäst är att köpa in hela partiet direkt. Det är ju lite för sent för det nu, så nu får du kanske strula tills i sommar. Men inget ont som inte har något gott med sig, passa på att köp från flera nu i vår, då kan du ju "välja" den som verkar ha bäst hö och verkar vettigast ;)
Antingen så får du ta hem hela partiet eller stå på dig att du vill förskottsbetala för att vara säker. Det finns nog inget annat alternativ är jag rädd, bönderna är ju också rädda för att få osålt hö kvar...
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Varför inte köpa hela partiet du behöver, på en gång? Det är ENDA sättet att hantera detta vettigt. Ja, då blir ju också risken din, men å andra sidan är frågan vilket strul som är störst. En risk du själv kan eliminera (lagringsskador) eller en risk du inte kan påverka (han säljer sitt parti som han vill).

Ja det vore det ultimata, förr köpte jag alltid in vinterns hela förbrukning på hösten.
Sen flyttade jag, två gånger.

Så nu först måste jag hitta någon som har så bra foder att jag vågar köpa hela vinterns förbrukning.

Förra bonden som iallafall hade bra foder ville inte sälja helt parti, utan en bal åt gången. Visst var det drygt att åka och hämta hela tiden men fodret var fint så det var värt det. Ja för stunden då.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det vill jag också, sälja en åt gången. Då är jag ju fri att sälja till den som kommer förbi, om jag kanske kan få högre pris eller vill ha in en ny kund eller har andra orsaker till att vilja ha lager.

Detta är ju en medveten strategi från säljarens håll. Fullt förståeligt. Men även köpare kan ju välja.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Håller med Lovisaleonora_ - bäst är att köpa in hela partiet direkt. Det är ju lite för sent för det nu, så nu får du kanske strula tills i sommar. Men inget ont som inte har något gott med sig, passa på att köp från flera nu i vår, då kan du ju "välja" den som verkar ha bäst hö och verkar vettigast ;)
Antingen så får du ta hem hela partiet eller stå på dig att du vill förskottsbetala för att vara säker. Det finns nog inget annat alternativ är jag rädd, bönderna är ju också rädda för att få osålt hö kvar...

Tack för lite perspektiv, jag blir så nere tills jag börjar fundera mig ut ur problemet.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det finns bra bönder. Min leverantör är underbar. Jag bokar vad jag vill ha under sommaren och sen ser han till att jag har foder hela vintern. Hemleverans sker om möjligt på de dagar jag önskar :bow:
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det vill jag också, sälja en åt gången. Då är jag ju fri att sälja till den som kommer förbi, om jag kanske kan få högre pris eller vill ha in en ny kund eller har andra orsaker till att vilja ha lager.

Detta är ju en medveten strategi från säljarens håll. Fullt förståeligt. Men även köpare kan ju välja.

Bonden sa att det var för att ha koll så att varje bal var mögelfri, men det kan ju som du säger finnas mer bakom.

Jag har full förståelse för att det kan ta slut, men jag blir bara så ledsen när jag först frågar om jag kan få köpa X balar under resten av vinterperioden och bonden lovar att det fixar han. En vecka senare får jag veta att det är slut.
Hade han bara varit ärligare hade jag inte stått där mitt i säsongen utan grovfoder med bara dagar på mig att hitta nytt foder.

Jag är glad att jag denna säsongen iallafall inte har en fånghäst att ta hänsyn till... han hade inte överlevt foderbytena.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det är därför jag står i ett stall där grovfoder ingår. Även om det i slutändan betyder att jag betalar mer per kilo, så hade jag inte stått ut med oron :o Jag lider med dig, man vill ju ha både tillgång till foder samt foder som går att ge...
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

kl

För två vintrar sedan köpte jag förresten in vinterns foder under hösten, köpte då av bonde som jag köpt av stadigvarande under två år.

Fick det hemlevererat. Hösilagebalar, fyrkantsbal. Bonde som tar in hundratals ton grovfoder varje år. Levererar till större stall.
Analyserat, inkl moms och låg i de övre prisklasserna om man jämför priserna här i länet. Trodde jag gjorde allt rätt.

2/3 av balarna var mögliga.
Bonden tyckte jag bara skulle ta bort de fläckar där det var mögel, tjugotal 5x5cm prickar på varje bal... nej tack, det vill jag inte betala för och absolut inte fodra med.
Till slut hämtade han resterande balar. Men tyckte jag var fjantig som inte ville fodra med det .


Det har jag upplevt många gånger, att bönderna tycker man ska fodra med dammigt hö eller mögligt hösilage.
Har hört många varianter på anledningar till att hö dammar genom åren.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det är därför jag står i ett stall där grovfoder ingår. Även om det i slutändan betyder att jag betalar mer per kilo, så hade jag inte stått ut med oron :o Jag lider med dig, man vill ju ha både tillgång till foder samt foder som går att ge...

Ja det är så jag funderar över det jag med. Tänk vad skönt att slippa det här strulet
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det du skrev om att köpa hela partiet, det hade jag kunnat gjort om det funnits plats hos stall som jag är inhyrd. Jag kan bara hämta ungefär 7-10 småbal hösilage varje månad. Har ju bara en häst därför kan jag inte köpa större bal. Dock har jag inte provat fråga bonde om jag kunde köpa hela partiet men ha balar hemma hos honom som gör att jag kan fortfarande hämta som jag brukar göra.. Det kan vara en alternativ att prova.. Går det inte så finns det inte så mycket att göra åt det än att leta efter annan hö när det tar slut hos nuvarande bonde.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Hade jag sålt hö så skulle jag själv vilja få sålt så fort som möjlig i stället för att undra om jag får stå där med hälften kvar till nästa sommaren när ny skörd ska in.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

BLää känner jag rent ut sagt.

Fick äntligen tag på fint hö som jag hämtade hos en bonde några mil bort för någon vecka sedan. Till och med analyserat, kors i taket.
Nu ringer jag igen och han har typ slut, två rundbalar till får jag köpa.

Förra bonden köpte jag hösilage under hela hösten, han lovade att jag skulle få köpa resten av vintern men så meddelar han plötsligt att allt är slut och att han är snäll som låter mig köpa en till...

Köpte hö av en bonde under sensommaren, fick med mig hö som var alldeles mögligt när jag öppnade balarna. Skjutsa tillbaka, nya balar, dåliga, skjutsa tillbaka och pengarna tillbaka..

Provade även en annan hösilageleverantör i sensomras, bal på bal var mögliga, provade en annan åker och lika där. Bara strul, fram och tillbaka.

Det är så hela tiden, under flera år har jag jävlats med bönder som inte håller vad de lovat. Flera gånger har de lovat att hålla balar, nej jag behöver inte betala i förskott, men så meddelar de att det är slut. Jag börjar lessna :(

Jag vill ha en stadigvarande pålitlig bonde som jag kan köpa av. Men det verkar ju hopplöst.


Trött, illamående och bitter. Det är fan inte kul att ha häst längre.

Usch, vad jobbigt!

Just för att undvika den typen av situation har jag hittat en (dyr) foderleverantör där jag beställer mina ca 200 storbalar per år. Får av samma kvalitet året runt, vilket förstås är bra.

Priset är dock ganska högt.

Detta är inte en lokal bonde, utan en foderproducent som säljer både hösilage och havre (som jag köper i storsäck à 700kg) coh som också är återförsäljare för kutterspån om man vill ha det, och som kan tillhandahålla gödselhantering.

Dyrt men bra.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

kl


Fick det hemlevererat. Hösilagebalar, fyrkantsbal. Bonde som tar in hundratals ton grovfoder varje år. Levererar till större stall.
Analyserat, inkl moms och låg i de övre prisklasserna om man jämför priserna här i länet. Trodde jag gjorde allt rätt.

2/3 av balarna var mögliga.
Bonden tyckte jag bara skulle ta bort de fläckar där det var mögel, tjugotal 5x5cm prickar på varje bal... .

Min levererar också hem.
De balar som är mögliga, tar han med tillbaka nästa gång och så får jag en ny gratis. Han tar också med plasten tillbaka.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Varför inte köpa hela partiet du behöver, på en gång? Det är ENDA sättet att hantera detta vettigt. Ja, då blir ju också risken din,.....

Mina leverantörer har då ersatt dåliga balar även om jag har köpt allt på en gång på hösten.
Jag beställer oftast mitt foder redan i maj så de kan skörda det som jag vill ha det.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

JAg har tidigare år tagit några hösilagebalar i taget, ca 3-4 balar/gång. Det har varit lite meck med det och stressigt att hela tiden ringa. Har haft den turen att han har haft balar hela vintern så på det viset är det skönt. Men de balar har varit åt det blötare hållet så på våren/hösten har de möglat fort.:meh:

I år prova jag att ta hem alla storbalar med hösilage på gården, de blev dock från 2 olika bönder, de va inte planerat.Han som jag tänkte ta av märkte att hans balar inte höll rätt kvalite så han ville inte sälja fler än de jag fått. Då hade han skaffat en annan bonde som säljer bra hösilage till samma pris som han. Det kallar jag service! :D Jag tycker nu när vi öppnat dem att de inte var så dåliga i kvaliten men ändå bra att han säger till.
Det har varit så skönt att ha alla hemma, slipper man fundera när man ska skaffa mer. Ett stressmoment mindre. De va lite fullt på stallplanen i höstas men inget som man stördes av. Räkna ut att på tre hästar går det ca 32 balar. Räkna med någon extra då när man inte vet hur vintern blir.
Kommer att köra samma princip nästa år att ta hem allt på en gång för att minska stressen...

Ska till nästa vinter ta av han andra bonden, mest för att han är närmare, avståndsmässigt och så har han mindre hösilagebalar till hösten/våren, så behöver de inte gå så mycket spill.

Hoppas det ordnar sig med hö till dig!
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Vi beställer av samma bonde jämt, analyserat, oftast bra. Och ibland, som i år, händer det att han får för lite, nu blev det ju knappt någon andraskörd i våra trakter. Men det löser han då. Han vet att vi ska ha hö, och han löser det. Guld värt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 883
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 230
Senast: Sara75
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 187
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp