Råd ang hästköp

Wera

Trådstartare
Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare.

Idag var jag och provred en maxad D-ponny idag. Han är inte så gammal, 6-7 år men utbildad LA dressyr och LD hopp. Han hade stått på ridskola på lån en månad som reserv och han skötte sig nog bra där, men när jag provred han hade han inte ridits på en vecka så han var lite "taggad" och pigg verkade det som.

Första intrycket av han var att han var lite "bufflig"? Och inte så uppfostrad! Han drog iväg med ägaren (en stor karl, så vad ska han göra med lilla mig?!) och gick runt, kunde inte stå helt still och skulle nosa och välta allt (typ hinkar etc). Ägaren sa att han bara var hungrig och gav han lite hö medan jag rykta. Men han kunde ändå inte stå helt still som jag är van vid. Ägaren kratsa hovarna och då börja han backa. Han var lite stirrig och blev lite löjlig över ljud och så men ändå kontrollerbar. Snäll att tränsa/sadla och så men höjde huvudet lite...
När jag satt upp stod han still, skrittade iväg lugnt och så. Det fanns inget ridhus eller ridbana så jag fick lov att rida på en åker med djup snö (till mina knän). Han var känslig för skänken och lyssnade fort på vad man ville (plus) men han lyssnade inte hundra på tygeln (var inte lika reglerbar som jag önskar/föredrar) jag kunde inte samla han eller rida i en långsam trav som jag föredrar - kanske pga för lite muskler? Han började dock bocka! Två gånger i traven men jag höll mig kvar och vi fortsatte. När jag kände att det gick bättre fatta jag galopp, då tänkte jag "men det här går väl bra" - men när jag började sakta in han och ville ha en lite mer "arbetad galopp" började han bocka för tredje gången och slutade inte för än jag föll av (mjukt i snön ;)).

Det här är inte min första häst, men jag har haft äldre läromästare som ALLA kan rida. Jag är INTE van vid busiga hästar eller sånna som jämt måste ridas för att inte bli så här. Men jag kände ändå att han KAN vara något för mig? Kan tänka mig att han bara var på glatt bus humör pga att han dels inte hade ridits på en vecka men OCKSÅ för att han antagligen inte hade ridits ut på över en månad hos ridskolan? Ägaren sa att det inte alls "är lik han" och han brukar inte göra så! Deras barn rider han - men samtidigt "arbetar" de ju inte han och så som jag vill. Kändes som han testade mig lite?! Han verkar ju vara SNÄLL, men envis/testar sin dominans och aningen ouppfostrad? Han nafsade i ägarens jacka bl.a.

Jag tänkte att han nog inte var något för mig för jag är väldigt mesig av mig faktiskt. Vill ha en trygg häst. Men samtidigt är jag villig att ta han på prov för att se hur han blir i ridningen när han rids mer regelbundet (har även en vän som är duktig på dressyr). Jag vill även prova se om man kan träna och arbeta bort hans beteende i hanteringen från marken. Så det ÄR ju en del jobb isf! T.ex ha grimskaftet i sidoringen så att han vänder huvudet mot mig, flytta tillbaka han på sin plats varje gång han flyttar på sig vid borstning så att han kan stå still osv, han är ju fortfarande ung.

Vad tror ni om denna häst? Skulle ni provat? Jag tänker nog inte köpa han utan prövotid, så jag ska få meddelande av ägarna om de godkänner det. Han verkar snäll men man måste nog visa vem som bestämmer och det blir jag osäker på pga min vana till mer "lydiga hästar".
 
Sv: Råd ang hästköp

Du beskriver dig som mesig, du skriver att du vill ha en trygg häst att ha roligt med. Men denna häst beskriver du som ouppfostrad, busig och bufflig. Dominant.

Nej, jag tycker du ska söka en annan häst.
 
Sv: Råd ang hästköp

Alltså jag är mesig när det gäller att de tänker kasta av en - i ridningen. Inte på marken.
 
Sv: Råd ang hästköp

Den här hästen har ju uppenbarligen en tendens att bocka, och är inte rädd för att tappa ryttare.

Nej, jag tycker inte det verkar som en häst för dig. Av det du skriver är det raka motsatsen till vad du söker.
 
Sv: Råd ang hästköp

Jag skulle provat, för jag gillar hästar med lite bus och så. Men jag tycker inte du ska prova du beskriver ponnyn som motsatsen till det du vill ha och letar efter. Ibland blir det bra ändå, men du skriver att det inte är vad du är ute efter och att du är mesig i ridningen där ponnyn bockade både i trav och galopp tills du ramlade av.
 
Sv: Råd ang hästköp

Det finns gott om fina hästar till salu, så det där låter väldigt oseriöst i mina öron, regarerar främst på att du inte fick rida i ridhus/ridbana.. jag skulle helt klart letat vidare.
 
Sv: Råd ang hästköp

han nog inte var något för mig... Vill ha en trygg häst.
Lita på dina instinkter och leta vidare. Varför ta på dig en massa jobb med en ouppfostrad häst, när det finns så många välhanterade och väluppfostrade hästar? Prova många hästar innan du bestämmer dig, så du får lite att jämföra med. Då blir du mer och mer säker på precis vad det är du söker.
 
Sv: Råd ang hästköp

Skriv en lista med positiva och negativa saker om hästen. När du är klar så kollar du igenom listan med kritiska ögon. Det viktigaste är trots allt magkänslan av helheten.

Jag köpte en häst för ca en månad sen och hade inte heller möjlighet att provrida på ridbana/ridhus utan det som erbjöds var att rida ut i skogen/längs en väg. Jag slog till och köpte honom för att mitt helhetsintryck av honom som individ var bra och att han har ett väldigt fint steg. Magkänslan var väldigt positiv men jag var inte hundra procent säker efter att jag hade provridit.

Jag tycker inte att man behöver lägga stor vikt vid hur ägaren hanterar hästen. Det brukar inte ta lång tid att lära dom att följa dig, stå still när man borstar och att inte bröta iväg hur som helst så länge man är tydlig och konsekvent.

Åk ut och provrid igen och se hur du känner efteråt :)
 
Sv: Råd ang hästköp

Om du skriver en lista väger det väldigt tungt att han bockade av dig. Sånt är lite lika kul om det är hårt underlag. Har du ringt och pratat med ridskolan som han stod på tidigare för att få en bättre uppfattning om hur han har vart med tidigare ryttare? :)
 
Sv: Råd ang hästköp

Ett tips, skriv upp en lista på önskemål hur du vill att din häst ska vara. Det kan vara allt från ålder till färg och sedan placerar du en stjärna intill ett par av punkterna, de egenskaper eller önskemål du inte kan vara utan. Sedan jämför du detta med den hästen du provred och skriver en kortare sammanfattning av din allmänna upplevelse av den. På sådant sätt minskar risken att man blir färgad och känslostyrd när man provrider på plats. Försök att lämna det emotionella utanför och var väldigt kritisk till de du provrider, låt gärna andra hästkunniga eller tränare etc se hästen. Uppfyller inte hästen dina "krav" så är det bara att gå vidare och prova nästa :) Sedan, lita på din magkänsla, känns det helt rätt så är det ofta så :)
 
Sv: Råd ang hästköp

Tycker absolut inte du ska ta den på prov det är inte schysst mot någon. Hade det varit min ponny hade jag INTE lämnat ut den på prov till dig, jag hade ansett att du inte klarade av den.
Däremot kan du ju åka och provrida den flera gånger hos säljaren, och även säga till att du vill prova den i ridhus så att du kan rida ordentligt med tanke på underlaget. Då får du dessutom se hur den är att lasta och beter sig när man åker iväg.
 
Sv: Råd ang hästköp

Tycker nog att du ska leta vidare. Gillar inte när dom inte kan stå stilla, är buffiga och så.
Det finns så många andra hästar till salu nu så leta vidare du.
 
Sv: Råd ang hästköp

Det finns gott om fina hästar till salu, så det där låter väldigt oseriöst i mina öron, regarerar främst på att du inte fick rida i ridhus/ridbana.. jag skulle helt klart letat vidare.

Suck. Är man oseriös om man inte har ridhus eller plogad ridbana?

Ts. provrid hästen ett par ggr till. Det låter som att du verkligen gillade hästen.
 
Sv: Råd ang hästköp

Anledningen till varför jag vill prova är också för jag har en boxplats som väntar (finns inte så många hästar till salu nu som i vår/sommar), hittar inga hästar i närheten i min prisklass... då jag bara kan ha valack blir det ännu svårare. Min kompis följde md och tittade och hon tyckte jag skulle prova, hon är mycket mer van och rider dressyr FEI och MSv osv, med storhäst. Vi har ridbana vid stallet och jag vill helst inte åka och bara provrida igen för det var en bilresa på över 2 timmar + snökaos i princip. :crazy:
Jag fick ta han på prov av ägaren iaf. Det var en annan som hade provridit och då skötte han sig bra, han kastade inte av dom osv. men ägaren vill inte sälja till dom då det inte kändes rätt. Jag tror mer att han bara hade överskottsenergi då han hade ridits varje dag flera lektioner en månad och sedan stått en hel vecka innan jag red. Inte att han brukar vilja kasta av osv. men det är väl mer därför jag vill prova ha han för att se om han ändras med mer egelbunden motion.

Varför skulle det vara oseriöst utan ridbana/ridhus, alla har inte den möjligheten även om det är ett plus :/ När jag hade häst på landet (som dom) hade jag ingen chans till ridbana eller ridhus... mer än lite i hagen kanske men det var inget att hurra för. Nu har jag andra möjligheter.

Finns en annan häst jag tittat lite på som verkar helt underbar annars och väldigt "min typ" Men istället har han förkalkning i strålbenet... han skos med ringskor men har aldrig visat hälta utan det upptäcltes i samband med röntgen vid försäljning. Han är ung än så man vet ju inte om han kommer bli värre. Men enligt ägaren och veterinären borde det inte påverka hans framtid så mkt. Jag vill ju inte hoppa mer än små skutt och inte heller tävla. Det enda jag blir rädd för är svindyra veterinärkostnader (han är dock fullt försäkrad).

"Ts. provrid hästen ett par ggr till. Det låter som att du verkligen gillade hästen." Pga avståndet vill jag inte bara provrida som jag skrivit men ja något fanns i han, potiential till att bli en mycket mer trevlig häst alltså. Man får tänka på hans ålder också och det klart man vara lite stojig då...
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang hästköp

Det blir ju inte lättare att köra fram och tillbaka med en häst som inte fungerar.

Jag vidhåller att du har beskrivit en häst du INTE vill ha. Att ta hem den kostar pengar, hästen är under ditt ansvar och om det inte fungerar ska den tillbaka.

Har du tagit referenser? Det KAN ju vara så att den bockat av på ridskolan och därför är för utlåning/försäljning. Lätt desperat ägare låter det som. Känner du dem som påstås ha varit och provridit och det fungerat med? Om inte, ta den uppgiften med en nypa salt.

Jag tycker att du absolut ska provrida en gång till innan du bestämmer dig. Och utgå då från att hästen är som den bär sig åt. Inte som den kanske möjligen kan vara om du tar hem den, rider den etc.
 
Sv: Råd ang hästköp

Suck. Är man oseriös om man inte har ridhus eller plogad ridbana?

Ts. provrid hästen ett par ggr till. Det låter som att du verkligen gillade hästen.

Ja, hur ska man annars kunna prova hästen under korrekta förutsättningar? Utan ridhus/plogad ridbana är det omöjligt i mina ögon och är man som ägare inte intresserad av att erbjuda den möjligheten skulle jag klassa försäljaren som oseriös.
 
Sv: Råd ang hästköp

Jag hade klart föredragit att provrida i paddock/ridhus, men att säga att det är oseriöst?

Vi vet ju ingenting om vart hästen står, hur ridhus/paddock-tätt det är där och huruvida ägaren ens har möjlighet att köra hästen. Dessutom, med tanke på hur vädret och väglaget har varit det senaste kanske det helt enkelt inte var ett alternativ?

Just nu kommer vi inte ens upp med enbart bilen upp till vårat stall, så för oss hade det varit uteslutet att erbjuda ridhus.
 
Sv: Råd ang hästköp

Köp inte på dig prolem! Låt det ta tid att hitta rätt häst!
Det är när man har för bråttom och inte orkar åka runt som man gör misstag och sen står med för svår eller sjuk häst.

Kolla vidare du eller åk dit och provrid fler ggr iaf.

Som någon sa blir det inte enklare att åka dit med transport om det är så att ponnyn och du inte funkar.

Jag möter så många som köpt på sig för mkt eller fel häst.

Skriv en lista med saker du vill ha i en häst. Skriv sen en lista med saker du INTE vill ha i dem. Det du vill ha kan man ibland tumma på(bla jag vill ha den tävlad msv.. kanske kan en häst som går LB fungera om den är rätt i övrigt). Men det du inte vill ha ska du inte tumma på(tex inte bocka, inte skrämma dig, inte vara nervös, för het för din smak etc..).
Att sen andra tycker att DE skulle ha kul med den ponnyn är inte samma som att DU skulle ha det.
Var också jäääävligt skeptisk när säljare berättar saker.
Jag hade funderat kring varför ponnyn bara var en månad på ridskolan. Vore jag intresserad hade jag ringt dem och kollat, ev kollat med elever där etc..

Är du osäker uppsuttet ska du köpa dig en cool häst. Du låter ganska ung. Nu ska ditt grundsjälvförtroende som ryttare byggas. Du ska ha en häst som du känner dig trygg på i alla situationer och då kan ha kul med.
Du kommer INTE ha kul om du blir skrämd.
 
Sv: Råd ang hästköp

Jag är 19...
Ja ni kanske har rätt och jag ska nog höra med ridskolan om det blir något :)
 
Sv: Råd ang hästköp

Jag skulle inte ha köpt , ha inte bråttom , billigare att betala boxhyra utan häst än att köpa fel häst .Jag tycker också att säljaren inte verkar seriös... rida i tung snö ... kanske hade han varit ännu busigare på lätt underlag ... en köpare till typiskt sånt säljare tar till.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 069
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 629
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp