Saknar höanalys

Tinkerkorsning

Trådstartare
Hej alla duktiga här..
Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns rent skämmigt att berätta att man nu själv inte har lyckats inköpa analyserat hö. Har för första gången köpt hö till eget stall.
Hoppar över historien om varför hö/hösilage införskaffades sent i år,så det är väl därför har jag inte hittat något med bra analysvärden -de är slut i länet. Har köpt ett gäng höbalar som visade sig ha för låg kvot (3,5 och ingen mineral-analys, suck). De får jag börja ge av nu när de fortfarande finns lite ute att beta. Nu har jag även beställt ett gäng hösilagebalar från förra året med "bra värden, enligt bonden" men ingen analys på det. I år är det inget bra hö så nu skulle bonden ta analys på det, för det gör han de år han blir osäker -"ta förra årets balar, det var ett bättre år", sa han. Han har själv flera hästar och lät kunnig när vi diskuterade hö-värden för unghästen, lite har man ju försökt lära sig och frågade om, bl a kalium/fosfor. De var bra i hans hö och mycket viktiga, ansåg han. Ge även lusern till unghästen, tipsade han mig.
Har varit i kontakt med ett antal hästfolk nu och bönder men de hade ingen analys på det hö jag tänkte köpa. De utfodrar sina hästar med det ändå.
Har stått på två stall tidigare och där hade ingen analys på sitt hö/hösilage. När jag reagerat på det har man bara konstaterat att man utgått från hur hästarna ser ut att må. Jag blir lite orolig över sånt för när man ser en eventuell försämring är det ju kanske inget man snabbt "rättar till".
Jag har en unghäst (3 år) och en betydligt äldre häst. Båda är fina i päls och hull, har fri tillgång till bete/hö (lösdrift).
Nästa år ska jag vara tidigt ute och köpa bra analyserat hö! Men nu är det som det är och jag får göra det bästa av det och hoppas jag kan få goda råd av er här.
Kan/bör jag ge unghästen även lusern nu samtidigt som hösilage för att vara säker på att hon får i sig bra med proteiner? Har aldrig gett lusern förut, det finns ju en mängd olika lusern-sorter, vilken ska jag då ta?
De får en mindre mängd betfor med sina mineraler (Avel Granngårdens)
Med hopp om trevliga och bra svar!
 
Jag har tagit egen analys och skickat in till Eurofins två år i rad. Gör både hygien- och näringsanalys genom dem. Gör det du med som @svea säger, så vet du vad du får.
 
Du behöver inte skämmas för du köpt icke analyserat hö. Förr analyserade inte så många sitt hö och vissa vägrar fortfarande att göra det. Det är jättebra att man själv kan göra det och jag såg du skrev att du skulle göra det så jag själv hade väntat med att mata unghästen med lusern tills du vet värdena och med den redan har fint hull.
 
Häromkring kan du leta dig tokig, det finns nästan inget analyserat hö att köpa. Försök har gjorts av den lokale kvarnägaren för att uppmuntra till analyser men finns inte kunskapen och förståelsen hos varken konsument eller producent, gemeneman efterfrågar det inte, så är det få producenter som gör analys. Du ska alltså inte skämmas för att du inte har köpt analyserat hö utan skicka in prover för en egen analys istället :) Jag skulle ärligt talat aldrig lita på en analys som någon annan tagit ändå för alltför ofta har folk inte kunskap nog och gör fel när de tar proverna vilket resulterar i att analysen inte stämmer. Analysen blir ju aldrig rättvisande om proverna har tagits fel eller som vissa gör, tar analys på ett gärde och anser att den analysen gäller för hela årets skörd oavsett var det har växt och oavsett var och när det har tagits. En sådan analys kan ju aldrig stämma.

Att en producent säger att värdena är bra hade jag tagit med en stor nypa salt. Finns ingen analys kan man inte veta och det som är bra värden för mina hästar behöver inte innebära att det passar och därmed är bra värden för dina hästar. Många tror fortfarande att hästar inte behöver särskilt mycket protein och att proteinöverskott från grovfoder är farligt vilket såklart inte stämmer och många har ingen koll alls på mineralerna.

Du har helt rätt i att det är jätteviktigt att kunna räkna ordentligt. Över och underskott, mineraler i fel balans, kan och gör hästar sjuka och är inget som syns förren det är illa och då kan det i värsta fall vara försent. En häst ska inte heller behöva falla ur eller bli fet varje år för att ägaren inte har koll. Det är helt enkelt inte försvarbart.

Jag skickar alltid proverna för analys till USA. Kostar ca 250 kr inklusive frakt och jag får då en fullständig analys på mikro och makromineralerna, lysinvärde, sockerarter, fiberinnehåll, energi och protein.
 
Det är inte ovanligt att bönderna häromkring tittar konstigt på en och undrar om man är riktigt klok när man frågar efter höanalys :meh:. "Hästhö" är också en term man kan råka på och med det menas då vad vi skulle säga hö med dåliga värden och visst, det höet passa nordisen men för halvblodet är det en katastrof :eek:. Man måste tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: mily
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp