Råd ang hästköp

Sv: Råd ang hästköp

finns inte så många hästar till salu nu som i vår/sommar), hittar inga hästar i närheten i min prisklass...
Vänta och sök vidare; låt det ta den tid det tar att hitta rätt häst och var beredd på att åka en bit för rätt häst, så kan du ha den i många år sen. När du provrider ska du inte behöva ursäkta hästens beteende och gissa dig till hur den skulle uppfört sig under andra omständigheter; det ska kännas bra och tveklöst rätt. Titta efter en häst som är lite äldre och väluppfostrad. Då kan du bara ägna dig åt att njuta av hästen sen och ha roligt, istället för att kämpa med problem. Ta tid på dig.
 
Sv: Råd ang hästköp

Ja, hur ska man annars kunna prova hästen under korrekta förutsättningar? Utan ridhus/plogad ridbana är det omöjligt i mina ögon och är man som ägare inte intresserad av att erbjuda den möjligheten skulle jag klassa försäljaren som oseriös.

Men herre jösses!
TS var ju inte ens intresserad av att rida i ridhus kanske! Du kanske missat att största delen av sveriges ryttare inte alls rider i ridhus?
Hur kan man tro att bara ridhusryttare är seriösa? Vill man ha en häst som går att rida ute så är det väl just det att rida hästen UTE som är "korrekt förutsättning"?

Jag skulle inte lasta en häst i snöstorm för att köra till ridhus, om jag har ett bra fält en ryttare kunde testa hästen på.

TS, prova hästen hemma nån månad.
Jag tror du kommer stormtrivas med den när ni ridit ihop er lite.
 
Sv: Råd ang hästköp

Det beror ju på. Du har fått bra råd om att låta bli och jag skulle nog, utifrån ditt inlägg, också råda dig till att låta bli.

Jag har två tuffa hästar, den ena köptes när jag var 11 år och jag hade ingen direkt glädje av henne förrän två år senare när jag faktiskt kunde rida henne ordentligt. Den andra inhandlad när jag var 19 tror jag, unghäst på 2.5 år så alla sidor såg jag ju inte då. Jag har att göra idag men hästen är helt fantastisk ändå :)

Jag tycker att du ska ge hästen ett nytt försök på ridbana (steget kan t.ex ha med snön att göra då mina hästar även i tränat skick är väldigt luriga att rida i djupsnö). Helst efter att hästen varit igång en vecka och du slipper all överskottsenergi. Ta även med en erfaren tränare som kan handleda dig och känna på hästen. De brukar kunna avgöra om det är "enklare" bus eller om det riskerar att bli en svår nöt att knäcka. Gillar du hästen så prova igen!

Och glöm inte ordentlig vet.besiktning innan köp så inte problemen beror på något fysiskt också :)
 
Sv: Råd ang hästköp

Men herre jösses!
TS var ju inte ens intresserad av att rida i ridhus kanske! Du kanske missat att största delen av sveriges ryttare inte alls rider i ridhus?
Hur kan man tro att bara ridhusryttare är seriösa? Vill man ha en häst som går att rida ute så är det väl just det att rida hästen UTE som är "korrekt förutsättning"?

Jag skulle inte lasta en häst i snöstorm för att köra till ridhus, om jag har ett bra fält en ryttare kunde testa hästen på.

TS, prova hästen hemma nån månad.
Jag tror du kommer stormtrivas med den när ni ridit ihop er lite.

Ja, när det är något så viktigt som en provridning anser jag absolut att man bör prova hsten i ridhus/plogad paddock, iallafall under första provridningen. Hade jag kommit till en provridning och fått blivit erbjuden att prova under de förutsättningarna hade jag vänt på klacken och åkt hem. Visst, nu kanske jag trampar många på tårna, men så resonerar jag.
 
Sv: Råd ang hästköp

Hej!
Har själv varit hästletartaget ett bra tag nu, typ...6 månader. Hittade ett välutbildat halvblod till bra pris, som jag var väldigt sugen på. MEN den var oerhört stirrig. Nu är jag en rutinerad hästägare, med skinn på näsan och erfarenhet men jag valde ändå att leta vidare. VARFÖR: Jo därför att jag vill ha KUL med min häst, och känner att jag har tröttnat på att lära om hästar. Det tar tid och energi, därför att man är AMATÖR. Är man dessutom ung och mindre erfaren så är det svårare (absolut dock inte omöjligt) att känna sig trygg och säker kring ett visst förhållningssätt och oavsett vad andra gör - förhålla sig till det på ett konsekvent sätt! Bättre att denna känsla och kunskap växer fram med åren och att man sedan kanske inte tvekar att ta sig an lite stökigare hästar. Det finns en hel uppsjö av ponnyer på marknaden idag som säkert har vad du söker, både vad gäller temperament, utbildningsnivå och önskvärt beteende. Ridning är den del av hästeriet som man troligtvis ägnar minst tid- resten är ju faktiskt hantering och skötsel.

Bara mina funderingar... Men OM du tänker ta dig an denna häst, se då till att du har en del på fötterna och bakom ryggen!! Mvh Amelia
 
Sv: Råd ang hästköp

Det värsta man kan göra är att skaffa sig en häst som man inte känner sig trygg på. Det slutar med att man blir begränsad i sin ridning och då tappar man lätt lusten. Sen måste det ju inte vara en svår häst bara för att man fick det intrycket vid provridningen. Min trotjänare som jag red utan sadel o träns i alla situationer under åren drog iväg med sin ägare (kästkarl) på provridningen nör jag tittade på honom. Men han var en riktigt vänlig häst. Så man kan aldrig veta. Men ta inga risker som kan leda till att hästen kanske måste byta ägare igen. När man hittar rätt häst vill man ta med den hem, punkt slut. Finns där tvivel om man passar ihop skulle jag se mig om lite till.
 
Sv: Råd ang hästköp

Jag "släppte" hästen i fråga. Men har nu provridit en annan som var absolut mer passande i smak. Det kändes bra och tryggt! Inga problem eller så, lite envis men det får man ta som ponny ;) Och att han stod 4 mil bort var bara en plus i kanten så ägarna skjutsar hem han till mig och kollar hur han ska bo :) så nu har jag nog funnit min häst :) samtidigt känns det bra med säljarna, de var måna, trevliga och seriösa! Viktigt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang hästköp

Ja, när det är något så viktigt som en provridning anser jag absolut att man bör prova hsten i ridhus/plogad paddock, iallafall under första provridningen. Hade jag kommit till en provridning och fått blivit erbjuden att prova under de förutsättningarna hade jag vänt på klacken och åkt hem. Visst, nu kanske jag trampar många på tårna, men så resonerar jag.

För mig är det inte SÅ viktigt även om det är ett stort plus i kanten men eftersom att jag är mest ute efter en häst att rida ut på och inte träna eller tävla med så är det uteritt som jag vill känna på :) denna andra häst som jag provred hade ingen paddock och ängen som de brukar rida på bestod av hårdpackad snö så det var inget alternativ. Fick rida ut på olika grusvägar men funka bra ändå. Förra gången jag skulle köpa häst provred jag i en hage och han köpte jag. En annan häst jag provred före det red jag bara i ridhus men det gav mig inget för även om det är ok i ridhus kan det vara "hemskt" ute (stark het pigg eller rädd) och just hästen i fråga stod på ridskola och de visste inte ens hur hon betedde sig ute.
 
Sv: Råd ang hästköp

Jo, det är klart, det beror väl mycket på vad man vill "få ut" av hästen så att säga. Rider man mest ut så förstår jag att man prioriterar detta högt och det har jag självklart full förståelse för, men att endast provrida där, eller under de förusättningar som TS beskriver tycker jag låter mycket originellt...

Kanske bör tillägga att jag letade efter en blivande tävlingshäst för runt en kvarts miljon, så hade blivit mycket besviken om de inte kunde erbjuda ridhus.
 
Sv: Råd ang hästköp

Första tanken var att du fick rida i djup snö för att inte hästen skulle kunna sticka lika lätt. Dessutom landade du som sagt mjukt när han bockade.

Jag skulle nog vara lite misstänksam med den hästen, bockandet kan bero på överenergi och bus ja, men också på ryggont och illasittande sadel. Likaså att han inte står still i stallet, kan vara ouppfostran men också att han har ont.
 
Sv: Råd ang hästköp

Vill du ha en lugn och trygg häst bör du nog kolla på hästar över 12 år i så fall. Svårt att hitta en lugn och trygg häst på 6-7 år. Även om den är välutbildad och väluppfostrad så kommer den med stor sannolik att testa dig med både det ena och andra hysset när den börjar känna sig hemma på det nya stallet.

Trivs du med den hästen som du provade och vill ha lite utmaning så skulle jag ändå kanske ha gett den en chans. Förutsättningarna var kanske inte det bästa i snö som går upp till knäna. Väldigt svårt att rida en häst i balans på rätt sätt då. Men jag tror att det kan bli en hel del jobb och utmaningar för dig om du väljer den hästen. Så fundera lite på vad du egentligen vill och om du kan få hjälp av nån bra tränare också.
 
Sv: Råd ang hästköp

Ja, när det är något så viktigt som en provridning anser jag absolut att man bör prova hsten i ridhus/plogad paddock, iallafall under första provridningen. Hade jag kommit till en provridning och fått blivit erbjuden att prova under de förutsättningarna hade jag vänt på klacken och åkt hem. Visst, nu kanske jag trampar många på tårna, men så resonerar jag.

Tycker det är mest lite tråkigt för din egen skull. Vi har olika förutsättningar att stalla upp våra hästar och att det är det som avgör vilken häst du åker och provrider. Tänker på alla bra hästar du går miste om bara för att det inte finns ett ridhus! Frågan jag ställer mig är om du är intresserad att köpa ny häst eller åka omkring och rida på "bra" underlag.


I min värld är alltid en provridning just en provridning. Jobb är det alltid med en häst, vart den ens finns på skalan i utbildningsnivå......
 
Sv: Råd ang hästköp

Leta annat. Att få fel häst som raserar självförtroendet i ridningen är hopplöst.
 
Sv: Råd ang hästköp

Tycker det är mest lite tråkigt för din egen skull. Vi har olika förutsättningar att stalla upp våra hästar och att det är det som avgör vilken häst du åker och provrider. Tänker på alla bra hästar du går miste om bara för att det inte finns ett ridhus! Frågan jag ställer mig är om du är intresserad att köpa ny häst eller åka omkring och rida på "bra" underlag.


I min värld är alltid en provridning just en provridning. Jobb är det alltid med en häst, vart den ens finns på skalan i utbildningsnivå......

Fast är säljaren engagerad så går det enkelt att ordna med en transport...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 082
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 663
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp