Hästägare som inte bryr sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Stenmagi

För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon var i akut behov av en stallplats till sina hästar då hon blivit utkastad från stallet hon hade sina hästar i. Enligt henne hade hon och stallägaren hamnat i bråk och till sist hade stallägaren sagt åt henne att hästarna skulle vara ute ur stallet inom ett dygn. Jag tyckte att denna tjejen lät trevlig och erbjöd henne att ha hästarna i min lösdrift.

Hon kom med hästarna dagen därpå. Hon hade dom lösa i ett släp och när de skulle lasta av hästarna stod de med mularna mot bakluckan. Livsfarligt, tänkte jag. Som tur var kastade sig inte hästarna över henne när hon öppnade bakluckan utan stod nästan lite chockade i transporten och tog inte ett steg ut själva utan hon fick leda ut dom och in i lösdriften. Det tog sedan 5 minuter sedan åkte hon hem. Bad henne att se över kontraktet men hon hade bråttom och lovade skriva på det dagen efter.

Och så blev det ny dag. Hon dök inte upp på hela dagen och hörde heller inte av sig. Hon hade inte frågat om jag kunde ge dom hö (mitt hö) eller om jag gav de vatten eller om de var lugna i sin hage. Hon verkade inte bry sig det minsta eller så räknade hon med att jag gav dom hö, fixade vatten och att jag skulle höra av mig till henne om de inte mådde bra. Givetvis, jag hade hört av mig om något var galet med dom men hur kan hon ta det för givet? Hon kände inte mig! Jag hade själv aldrig litat på att en okänd människa skulle höra av sig om min häst blev sjuk eller skadad. Man kan aldrig veta! Jag hade ringt så fort jag vaknat dagen efter jag lämnat mina hästar i ett nytt stall och frågat hur det var med dom, bara för att kolla.

På kvällen skickar jag ett SMS till henne och frågar om hon inte kan komma och skriva på kontraktet för det är ju himla viktigt. Efter någon timme ringer hennes kompis och säger att "Hon är sjuk, har feber, därför kan vi inte komma idag men vi kommer i morgon" Jag blev lite fundersam. Varför kan inte ägaren ringa själv och säga att hon har feber? Kan hon berätta för sin kompis att hon har feber kan hon väl orka ringa till mig och berätta det? Hon är ändå 25 år gammal! Lät lustigt!

Dagen efter så ringer hon till mig och säger att hon hade "tillfällig feber" och att hon nu mår bra. Senare på dagen så kommer hon och hennes kompis och då som först får jag veta att kompisen äger en av hästarna. Det hade hon inte nämnt tidigare. De hade köpt hästarna samtidigt från samma ägare och uppfödare. Det är två årsföl, korsning mellan arab och halvblod. De är uppväxta tillsammans och otroligt sammansvetsade, nästan som sto och föl. De går inte tre meter ifrån varandra. Inte mycket hanterade, den ena är extremt skygg. Går inte att gå fram till. Den andra är tvärtom, vill helst sitta i knäet!

De hade köpt dessa hästarna för tre veckor sedan och ställt upp dom i ett stall i närheten av där de bodde och under tre veckor lyckades de hamna i bråk med stallägaren och bli utslängda. Hur lyckas man? Jag fick reda på detta efter de flyttat hit hästarna. När hon ringde mig lät det som att hon nästan fött upp fölen själv eller att hon i alla fall haft dom längre än vad hon egentligen hade.

Nåväl, de frågade efter två dygn om de fick köpa hö utav mig och visst, det går väl bra men varför fråga det efter två dygn? Sedan första dagen har jag även tjatat på dom om att ta hit kraftfoder till dom så att de har något att hålla värmen på. "Jaja, sa dom.. vi tar hit det" och så rabblade de upp en massa dyra matsorter som de tydligen brukade ge dom. Nu har det snart gått en vecka sedan hästarna kom och något kraftfoder har de inte kommit hit med.

De har varit här två gånger sedan de lämnade hästarna. Jag anser att man åker till sin häst varje dag och om man inte ska åka till sin häst någon dag, kanske för att man är sjuk eller av annan anledning inte kan komma, så hör man av sig till hyresvärden och säger att man inte kommer. Eller vad tycker ni? Är ni hos er häst varje dag? Säger ni till någon i stallet att ni inte kan komma?

I kontraktet så står det att jag ska fodra, vattna och titta till dom dagligen men det står inte att jag ska rykta dom, kratsa hovarna etc. Det är nu tredje dagen som ägaren inte är här. Jag börjar bli lite orolig.

De har berättat att under de tre veckorna de haft hästarna så har de vant dom vid grimma, varit ute och gått med dom, vant dom vid täcken osv. men jag har svårt att tro att de hunnit med det. De är ju aldrig hos dom? Och när de väl kommer så kommer de när det är kolsvart, runt klockan 19.00 och så är de här i max en kvart.

Vad ska man tro? Seriöst eller inte? Jag börjar bli rädd för att de inte kommer att bry sig det minsta om sina hästar och att de blev utslängda från sitt tidigare stall på grund utav att de inte skötte sina hästar. Vad tror ni? Borde jag säga till dom att bry sig mer? Är det mitt problem egentligen? Vad har hyresvärden för rätt att säga till ägaren? Har hyresvärden rätt att begära att ägaren dyker upp varje dag förutom de dagar de absolut inte kan? Vad säger ni?

/Isabel
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag tycker det låter sanslöst att man inte löser foderfrågan förrän efter 2 dagar. Men annars så tycker inte jag att de måste förstå att de ska vara uppe varje dag. Om du åtagit dig sköta foder vatten och tillsyn.

Sätt dig ner och prata med tjejjerna vad som ska gälla för att du ska må bra. Att hästar i en hage inte ryktas och kratsas hovarna på varje dag lider hästarna ju knappast av. Däremot om man inte verkar hovarna regelbundet osv. Tänk ut vad du behöver för att du ska trivas och bestäm det för tjejjerna. Det är ju din lösdrift.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Vi har kommit överens om att de ska betala senast den sista i varje månad.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Det här verkar skumt redan från början! :crazy:

Om jag hade varit i ditt ställe hade jag nog tagit reda på allt som kan gå snett och sedan sätta dig ner och skriva ett rejält kontrakt.

Och definitivt skriva in i kontraktet att hyran ska vara betald i förväg. Skriv även in om hyran inte kommer in i tid så överlåtes hästarna till dig, eller något väldigt drastiskt.

Det finns många här på buke som är duktiga på kontrakt och vad som ska stå i för att de ska göra någon nytta!
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag tycker inte att de behöver komma varje dag men jag själv hade åkt till min häst varje dag, speciellt om jag haft ett föl som behövts "tämjas". Nu har det gått tre dagar sedan de var här sist och de har inte så mycket som skickat ett SMS under de här tre dagarna. Det har varit 11 minus som mest om nätterna här och som sagt, de vägrar komma hit med kraftfoder trots mitt tjat. Det står inte i kontraktet att hästarna ska fodras med kraftfoder eller att ägaren måste ju hästarna kraftfoder men för mig är det en självklarhet att man ger hästar på lösdrift kraftfoder när det är såhär kallt.

Som sagt, undrar även varför de blev utslängda från det andra stallet.. hur man lyckas med det på under tre veckor. Kanske är jag extra skeptisk mot dom just för att jag vet att de blivit utslängda. Därför jag frågar er hur mycket en hästägare egentligen ska bry sig om sina hästar.

För mig som har eget stall så är det ju självklart för mig att gå ut till hästarna minst tre gånger om dagen och jag tycker att det låter knäppt att ha häst och inte komma varje dag men för andra verkar det vara fullt normalt.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Vi har kommit överens om att de ska betala senast den sista i varje månad.

Ujuj...
Går det inte att ändra till att de ska betala i förväg?

Jag hörde en historia från hovis där det var en tjej som hade satt i system att "betala senare" till hovslagare, stallägare osv. När det blev för många som ville ha betalt på ett ställe så flyttade hon till nästa.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Det här verkar skumt redan från början! :crazy:

Om jag hade varit i ditt ställe hade jag nog tagit reda på allt som kan gå snett och sedan sätta dig ner och skriva ett rejält kontrakt.

Och definitivt skriva in i kontraktet att hyran ska vara betald i förväg. Skriv även in om hyran inte kommer in i tid så överlåtes hästarna till dig, eller något väldigt drastiskt.

Det finns många här på buke som är duktiga på kontrakt och vad som ska stå i för att de ska göra någon nytta!

Jag har skrivit in i kontraktet vad som gäller om de inte betalar i tid och jag har skrivit ett ordentligt kontrakt. Skrev faktiskt en tråd här på Bukefalos samma dag som tjejen ringde mig och fick då hjälp av många duktiga medlemmar här på Bukefalos!
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Ujuj...
Går det inte att ändra till att de ska betala i förväg?

Jag hörde en historia från hovis där det var en tjej som hade satt i system att "betala senare" till hovslagare, stallägare osv. När det blev för många som ville ha betalt på ett ställe så flyttade hon till nästa.

Det är snart den 31:a, tänkte se om de betalar då som de lovat. Om de inte gör det så blir det konsekvenser. I värsta fall får jag ta kontakt med inkasso (om det går) då jag är företagare eller så får jag ta kontakt med Kronofogden.

Min granne har en kompis i Sölvesborg som har två varmblod inhyrda i sitt stall och har haft i två månaden. Ägaren har varit hos sina hästar två gånger på dessa två månaderna och inte betalat en krona för varken mat, hovslagare eller uppstallning. Nu hade ägaren till nyår på sig att betala och flytta hästarna!

Man blir rädd när man hör vilket folk det finns.. tänk om man skulle sälja sin häst till en sådan människa? Pah!!!!
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag skulle kräva att få betalt i förskott. Då vet man ju direkt de inte betalat att man ev inte får pengarna för det man lägger ut månaden efter.
Kanske de tror att du ska vara "snäll" och ge dem kraftfoder om de inget tar med sig.
Annars kan du ju skriva in att du ger dem en viss grundmängd och tar betalt för det. Om du oroar dej för hästarna.

När jag hade inackorderingar hade vi ett par som bara kom ut till hästen var 3 helg när de skulle ta in och utsläpp och mocka.
De kom då kl 13 ( bilen gick alltid sönder den dan, så vi tog till slut ut dem) och tänkte ta in dem efter mockningen, men det gick inte vi med på, då de bara bodde 10 minuter härifrån.
Var en lättnad när de till slut sålde hästen. De hade varken träns eller sadel och fick låna mina när folk skulle provrida :confused:

Jag skulle sätta mej med dem och säga hur du vill ha det.
Att de inte kommer varje dag tycker jag kanske inte är helt nödvändigt även om jag i stort sett var hos min varje dag när den stod på lösdrift.

När någon blivit utslängd från ett stall efter 3 veckor är det nog nåt som fattas ..

Jag vill aldrig mer ha inackorderingar. Funkar det inte, är risken att det drar ner ens eget intresse, då man får fullt upp att reta sig på folk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Hej!
Det du säjer låter väldigt skumt..flyttar man in i ett nytt stall vare sig det är box eller lösdrift så skriver man på kontrakt en "försäkring" för både stallägare och inhyrare.Att höra av sig 2 dgr efter, angående köp av foder är ju att lägga ALLT ansvar på dig samt att dom som nu har lämnat hästarna där inte har så stor kunskap om hur det går till.Självklart låter man ju ingen häst stå utan mat,vatten etc när dom andra får.Ta ALLTID betalt iförskott,skriv kontrakt(muntligt gäller också).Men var försiktig man slutar aldrig att förvånas över hur vissa männinskor är!Innan jag tar in folk i mitt stall gör jag en koll på dom dvs ekonomi/kronofogden etc,för att vara säker på att jag får in vettigt folk i stallet! Lycka till och hoppas det löser sig för dig!
:laugh:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

det är många som har sina föl på lösdrift tills de är två år och blir under denna tiden inte hanterade mer än att de verkas och så, det viktigaste. Annars får de gå i flock och bara vara föl. Men fråga dom vad det är dom har tänkt sig med fölen, de kanske bara vill att de ska få vara föl och inte tänkt hantera dom så mycket. eller om dom vill gå med dom, hantera dom mm så fråga hur många ggr i veckan dom har tänkt, så att man vet på ett ungefär. Det kanske känns bättre och skönare när man vet att de tänkt komma tre ggr eller 7 med mera.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

De betalar väl hyra i förskott hoppas jag?
Jag skulle tagit reda på vilket stall de stod i innan för att prata med stallägaren om vad som föranledde att h*n kastade ut dem. Men det luktar problem lång väg ...

Edit: Såg att de inte gjorde det, betalade i förväg alltså ...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Det är snart den 31:a, tänkte se om de betalar då som de lovat. Om de inte gör det så blir det konsekvenser. I värsta fall får jag ta kontakt med inkasso (om det går) då jag är företagare eller så får jag ta kontakt med Kronofogden.
Det tycker jag absolut att du ska göra. Något säger mig att tjejerna råkar ut för tillfällig pengabrist väldigt snart...men de lovar på heder och samvete att de ska betala för sig, så fort x, y och z har ordnat sig.

Jag fick dåliga vibbar när jag läste att tjejen blivit utslängd ur stallet, men jag är väl gammal och cynisk. :devil:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Vis av tidigare erfarenhet så KRÄV FÖRSKOTTSBETALNING (hyr du lägenhet betalar du ju i förskott....).

Hade en som ringde mej ang. att hyra in sina 2 hästar. Det var akut.:crazy: Vederbörande hade oxå blivit utslängd med buller och bång.:eek:
Iaf berättade jag direkt att förskottsbetalning krävdes samt hyresalternativen.
Hon hörde inte av sej mera.....:mad:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Vet ni vad? Ägarna har varit här med kraftfoder nu. Tjihoo! Hästarna fick mumsig kvällsmat idag! Som sagt, vi får se om de betąlar innan den sista. Ska bli spännande!

/Isabel
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

När mina hästar har varit inackorderade har det alltid varit förskottsbetalning. Det är kutym.
Och eftersom du verkar ha problemhästägare på gång - kräv förskottsbetalning. Obönhörligt. Som det låter på din beskrivning kommer du -även med förskottsbetalning - att ha en krånglig resa framför dig.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Vet ni vad? Ägarna har varit här med kraftfoder nu. Tjihoo! Hästarna fick mumsig kvällsmat idag! Som sagt, vi får se om de betąlar innan den sista. Ska bli spännande!

/Isabel

Bra att det kom men för att hålla värmen är det grovfoder som gäller. Värmer som en kamin.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

skicka et rekommenderat brev istället och ta det genom retentionsrätten....betalar dom inte innan 3 månader sin skuld så tilfaller hästen dig, dom får INTE flytta hästen förrän skulden är betald, gör dom det polisanmäls dom ( till din kompis vars hästägare inte betalat på 2 mån) Under förutsättning att det finns kontrakt o fakturor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Senast: bobbbo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 053
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 237
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp