Hästägare som inte bryr sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag har hittills inte hittat något hö/silage som innehåller vitaminer och en del nödvändiga mineraler. Jordens marker har blivit urarmade så enormt länge så det är nästan obefintligt. Skulle aldrig låta min häst enbart leva på grovfoder analyserat eller ej (mitt är analyserat med toppvärden men inga vitaminer och stor brist på selen)

Till Ts, jag vet inte vad ni kommit överens om men det enklaste vore väl att skriva en summa på kontrakt där ni avtalar om lösdriftsplats. När jag har hyrt in mina unghästar på lösdrift så är det all inkl. Fördelen med lösdrift är just att man inte behöver åka till sin/a häst/ar vara och varannan dag.

Det finns ju faktiskt de som bor långt som sjutton bort men lämnar sin häst i unghästflock på ex.vis Öland. Dessa ägare åker ju knappast mer än några ggr per år och kollar hur hästen utvecklas.

Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden så jag ska göra det nu ;)

Det beror ju alldeles på näringsinnehållet i grovfodret. Har det rätt proportioner och mängd protein och energi, kalcium, fosfor, järn, selen, vitaminer osv. Så är det självklart att det räcker. Däremot är det svårt att peta in en äldre häst i en flock där man ger fri tillgång på ett grovfoder med så högt näringsinnehåll. Därför är det oftast så att man behöver ge tillskott till unghästar på både protein, vitaminer och mineraler, för att man blandar åldrarna.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Nej, unghästar klarar sig inte enbart med hö under denna kyla. Dom kan helt enkelt inte äta så mycket som dom behöver få i sig för att både få extra underhållsenergi samtidigt som dom växer. Jag förstår inte varför så många tror att kraftfoder är av ondo, självklart så är grovfodret huvudfoder i alla lägen men det är alldeles för många hästar som får för dåligt grovfoder för att det ska kompensera vad dom behöver. Man kan aldrig kompensera att hästar får för lite mat när dom är små.

Håller med dig till 110%. Unghästar har helt andra näringsbehov än vuxna för att växa korrekt osv Sedan kan man ju fundera över om det är en bidragande orsak till att hästar inte håller pga undermåligt med näring under tillväxtperioden, i vissa fall kanske en del skador beror på en dålig start mao?
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Tyvarr ar det de priser som galler i det omradet. Prissattningen lever kvar fran stenaldern.

Men frågan kvarstår:

Varför ha en massa extra bekymmer med 2 hästar man inte själv äger för att kanske tjäna någon hundralapp i månaden?

Såvida man inte får höet GRATIS och även levererat till ens stall kostnadsfritt så blir det ju ändå så att en normal häst äter MINST 6 kilo om dagen (nu har jag snålat men bara för beräkningens skull) och att man har kostnader för detta.

Om så höet kostar 1 krona kilot så äter hästen i så fall för 6x 30= 180 kronor i månaden.

Säg att strö kostar samma per dag (också lågt räknat) = 180 kronor i månaden.

Suma kostnader: 360 kronor.

Summa intäkter: 700x 1,25 (moms) = 875 kronor

VINST: max, max, max 500 kronor per häst, dvs 1000 kronor för 2 hästar.

Då har jag verkligen räknat lågt vad gäller foder och strö och inte alls räknat någon som helst arbetskostnad vad gäller att fodra, mocka, ta in och ut ur hagen osv. Även med en lösdrift antar jag att man har ett visst mått av arbete?
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Ja varfor man staller upp pa det ar kanske for att de inte raknar efter helt enkelt. Men da kravs det att alla i omradet hojer priset for ingen betalar mer an de behover oavsett.

Jag har hyrt ut en box en gang men det var till en foretagare inom hastbranchen och hon hade vett att betala det jag begarde trots att det i omradet var ett overpris. Sadana kunder har jag garna annars later jag hellre bli.

Sommarbete hyr jag garna ut for det innebar knappt nagot arbete alls for min del och har jag inga djur som betar sa vaxer det ingen pa nolltid. Dar ar fortjansten betydligt battre :D
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Ja varfor man staller upp pa det ar kanske for att de inte raknar efter helt enkelt. Men da kravs det att alla i omradet hojer priset for ingen betalar mer an de behover oavsett.

Jag har hyrt ut en box en gang men det var till en foretagare inom hastbranchen och hon hade vett att betala det jag begarde trots att det i omradet var ett overpris. Sadana kunder har jag garna annars later jag hellre bli.

Sommarbete hyr jag garna ut for det innebar knappt nagot arbete alls for min del och har jag inga djur som betar sa vaxer det ingen pa nolltid. Dar ar fortjansten betydligt battre :D

Ja, då är vi HELT överens!

Hur det än är så är det faktiskt ett himla ANSVAR att ta sig an andras hästar, särskilt som i TS:s fall där ägarna själva inte verkar bry sig speciellt mycket.

Då kan man påräkna minimalt med HJÄLP (vilket annars kan kompensera en liten förtjänst) och i värsta fall stå med exempelvis sjuka hästar som man inte har hjärta att strunta i medan ägaren själv inte går att få tag på.

Och utifrån just TS:s beskrivning av hela händelseförloppet sedan dessa 2 hästar kom till stallet så skulle det inte förvåna mig en sekund om det blir en massa strul med betalning osv och varför ska man hålla på och ha besvär med sådant för att andra ska kunna hålla häst billigt? Nääää....helt obegripligt för mig!
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Hej!

Hur gamla är ägarna? kanske dags att ta kontakt med föräldrar?
Kanske inte är så svårt att ta kontakt med det förra stallet och dess ägare heller?
om du frågar runt lite i byn så måste ju folk veta vilka de är (med förutsättning att de inte skött sig).;)

Har varit med om att folk inte betalat hyror, inte mockat, ridit eller skött om sina hästar i stallet de står i... Som ägare/medryttare i stallet så mår man bara dåligt av att se hästar bli misskötta, man förstår inte hur folk kan skaffa djur för att sedan inte ta hand om dem på rätt sätt... Jag tycker du ska be dem flytta så du slipper gå runt å må dåligt för att du anser att hästarna i blir rätt skötta.... Jag hade inte haft dem kvar..
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Och var i detta långa inlägg står det att hästar fryser om de inte får kraftfoder?
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Fast det är väl ändå inte kraftfodret i sig som ifrågasätts, jag ger t.ex. mina egna hästar kraftfoder o har gjort sedan fölåldern. MEN, det jag inte hört förut är att man ska ge kraftfoder för att de inte ska frysa. Vilket du påstår i tidigare inlägg.
Jag har lärt mig att de håller värmen genom att äta, det är därför av vikt att öka grovfodergivan när det är riktigt kallt. Men kraftfoder kan de inte stå o äta med fri tillgång. Därför är jag frågande till det påståendet.

Men jag ska lyda moderatorn nu o fundera vidare. Intressant ämne dock!
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

KL

Trots att moderator påtalat att ni ska återgå till ursprungsfrågan och detta inte gjort utan fortsätter så låses tråden.

mvh
moderator
mysko
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 676
Senast: bobbbo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 236
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp