Hästägare som inte bryr sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Det är tätheten av energin i fodret som avgör hur bra det förhindrar att hästen fryser.

Det fanns ju en stor artikel om det i Ridsport förra året. Det tog längre tid för en klippt tävlingshäst med hög kraftfodergiva att frysa en en "vanlig" häst som i princip bara stod på grovfoder.

Mvh

Tora

Och i en annan stor hästtidning stod det att lucern är en blandning mellan kraftfoder och grovfoder och det borde alla veta att lucern är baljväxter precis som klöver och det är grovfoder.

Jag litar mer på SLU´s ledande foderforskare och det faktum att hästar är gräsätare.

Men det vore intressant att veta om denne/dessa tävlingshäst/ar fick tillräckligt med energi via sitt grovfoder, alltså om grovfodret var anpassat till just den hästen:) Själva tuggandet är också ju värmande.

För att återgå till tråden så tycker jag att du ska säga till dem att du vill ha hyran i förskott i fortsättningen.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Fast detta var ju forskning som har bedrivits på SLU. Ridsport brukar alltid ha artiklar om forskning som bedrivs på SLU så gott som hela tiden. Ibland är det bara en liten notis och ibland (som det var nu) på två hela sidor.

Mvh

Tora
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Fast är det så lämpligt att jämföra klippta tävlingshästar i full kondis med åringar? Eller anser du att man bör mata i åringar stora mängder kraftfoder för att de ska hålla värmen? Det är i så fall helt nya rön för mig...
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

KL

OM det inte kommer in pengar i tid så är det väl fortfarande så att det inte finns några påskrivna kontrakt och att stallägaren alltså i princip kan slänga ut hästarna på stört?! :devil:

Annars är det väl brukligt med uppsägningstid även vid kontraktsbrott och att en gång inte betala på utsatt tid kan väl inträffa för alla, särskilt vid jul- nyårshelgen med alla röda dagar.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Har man inget kontrakt är det närmast svårare att slänga ut, då kan ju hyresgästen påstå att man har 6 månaders uppsägningstid, ord står mot ord och enligt djurskyddet kan du som stallägare inte sonika lämna hästarna vind för våg. Har du tagit in dem har du också ett skötselansvar.

Det är otroligt viktigt med påskrivna kontrakt, INNAN hyresgästen flyttar in. Själv hade jag aldrig accepterat annat än förskottsbetalning innan inflyttning och gärna deposition på en månadsavgift. Och så undertecknat kontrakt efter kontrollerade referenser.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

De har fri tillgång på hö men en häst behöver ändå kraftfoder för att hålla värmen ordentligt, i alla fall om de går på lösdrift.

Kan inte hålla med om det, generellt talat, utan det beror helt och hållet på vad höet har för VÄRDEN och hur lättfödd hästen är, hur lätt den fryser osv.
Har man ett hö med höga värden energi och protein så räcker det nog mer än väl till att hålla även unghästar i gott hull, utan kraftfoder, till hästar som är normalfödda.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Nej, unghästar klarar sig inte enbart med hö under denna kyla. Dom kan helt enkelt inte äta så mycket som dom behöver få i sig för att både få extra underhållsenergi samtidigt som dom växer. Jag förstår inte varför så många tror att kraftfoder är av ondo, självklart så är grovfodret huvudfoder i alla lägen men det är alldeles för många hästar som får för dåligt grovfoder för att det ska kompensera vad dom behöver. Man kan aldrig kompensera att hästar får för lite mat när dom är små.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Nej, unghästar klarar sig inte enbart med hö under denna kyla. Dom kan helt enkelt inte äta så mycket som dom behöver få i sig för att både få extra underhållsenergi samtidigt som dom växer. Jag förstår inte varför så många tror att kraftfoder är av ondo, självklart så är grovfodret huvudfoder i alla lägen men det är alldeles för många hästar som får för dåligt grovfoder för att det ska kompensera vad dom behöver. Man kan aldrig kompensera att hästar får för lite mat när dom är små.

Givetvis kan de äta så mycket som de behöver om grovfodret är anpassat efter deras behov.
Men om det inte täcker deras behov så måste man ge kraftfoder, men inte bara för att det är kallt och för att de skulle frysa mindre om de får kraftfoder istället för ett grovfoder som täcker deras behov.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag kan inte hitta forskningen du hänvisar till, däremot hittade jag det här:
http://www.slu.se/?id=135&Nyheter_ID=10583&FunktionID=20 och det här (sidan 29) http://www2.slu.se/forskning/amne/vetmed/hasten.pdf

Ingenstans kan jag hitta att kraftfoder skulle ge mer eller bättre värme än grovfoder men jag tar gärna emot en länk som bevisar motsatsen.

Nu har jag bara skummat igenom det du har länkat till (skall till Liseberg) men jag hittar inget om det som jag har skrivit om (du får gärna peka ut exakt). Att grovfoder är bättre för hästen än kraftfoder är det väl ändå ingen som har ifrågasatt?

Tänk så här istället ett grovfoder med 9 Mj är effektivare värmeskapare än ett med bara 6 Mj (per kg foder). Ett kraftfoder som då har 12 Mj är då ännu effektivare. Det är ju organismerna i tarmen som bryter ned fodret som avger värme som en biprodukt. Det är ju därför hästen äter för att hålla värmen (obs, väldigt förenklat). Är då energin mer koncentrerad så blir det mer värme.

Det står i Ridsport för ca ett år sedan. Har inte de tidningarna kvar. Någon annan som har lust att kolla kanske, eller någon annan som kommer ihåg mer detaljerat (som tex namnet på forskaren)?

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Nu har jag bara skummat igenom det du har länkat till (skall till Liseberg) men jag hittar inget om det som jag har skrivit om (du får gärna peka ut exakt). Att grovfoder är bättre för hästen än kraftfoder är det väl ändå ingen som har ifrågasatt?

Tänk så här istället ett grovfoder med 9 Mj är effektivare värmeskapare än ett med bara 6 Mj (per kg foder). Ett kraftfoder som då har 12 Mj är då ännu effektivare. Det är ju organismerna i tarmen som bryter ned fodret som avger värme som en biprodukt. Det är ju därför hästen äter för att hålla värmen (obs, väldigt förenklat). Är då energin mer koncentrerad så blir det mer värme.

Det står i Ridsport för ca ett år sedan. Har inte de tidningarna kvar. Någon annan som har lust att kolla kanske, eller någon annan som kommer ihåg mer detaljerat (som tex namnet på forskaren)?

Mvh

Tora

Givetvis är det så, man kan ju inte jämföra äpplen och päron;)
Man får ju isåfall jämföra ett grovfoder med 12 Mj/kg foder och ett kraftfoder med 12 Mj/kg foder. Gör man det så lovar jag att hästen håller sig bättre varm med hjälp av grovfodret än av kraftfodret.
Kraftfodret tar kanske 5-10 minuter att äta upp och sedan står hästen bara där medans med hö så har den att tugga (vilket ger värme i sig) i 30-60 minuter.
Om du har ett grovfoder som passar hästen så behöver du inget kraftfoder.
Om hästen behöver 12 mj/kg foder så får man köpa ett grovfoder som innehåller 12 Mj/kg foder, svårare än så är det inte.

Finns inte möjligheten att köpa ett grovfoder med 12 MJ/kg foder så får man ta till ett sämre alternativ, nämligen att komplettera grovfodret med kraftfoder.

Men hästen mår alltid bäst av att få sina behov fyllda genom grovfodret.
Grovfoder kan den äta dygnet runt och må bra, skulle man ge kraftfoder på fritillgång skulle ingen häst må bra eftersom dess mage inte klarar av att hantera det.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

For en gangs skull haller jag med Tiny Winny. Och kan bevisa det ocksa.

Min 18 manader unghingst (arab) var forra vintern (i Iowa) crossad majs, soybean mjol och mineraler tva ganger om dagen ungefar 3lb varje gang. Sen hade han fri tillgang till rundbal av normalt ho. Vet inte vad vardena var pa det hoet men de var feta som sma grisar, han och hans kompisar. Nar rundbalen var slut fick de ny..

Sedan man i Sverige inte anvander majs till hastfoder och det som finns ar fruktansvart dyrt har jag valt ett annat satt.

Han far 6 dl alfalfa pellets varje morgon och kvall (12dl totalt),med mineraler iblandat, samt hosilage. Detta silage har en torrsubstans pa 78% sa det ar ganska torrt. Proteinvardet om jag nu inte sager fel ar ungefar 38%. Detta har han fritillgang till ocksa. Ute far de (4 hastar) 3 - 10kgs kakor och inne har de over natten en kaka var..
Han ar i bra kondition, lite rund om magen men de star utan tacke bade inne och ute och har inte sett dem frysa en gang, aven nar det var -17C.
Nu arbetar han inget alls, alltsa ingen traning att prata om men nar det blir sa dags kommer han forstas att fa kraftfoder som avspeglar behovet for arbete.

Beroende pa hur dessa tva hastar ser ut, kanske de behover ngt kraftfoder, men ar de utomhus/losdrift dar de kan komma in fran vinden och snon tror jag nog att ett hogkvalite ho skall vara nog. De star ju dar och tuggar hela tiden da och det ger mer varme an 20 minutes av kraftfodertuggande. Men vi foder alla vara hastar olika sa....
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Givetvis är det så, man kan ju inte jämföra äpplen och päron;)
Man får ju isåfall jämföra ett grovfoder med 12 Mj/kg foder och ett kraftfoder med 12 Mj/kg foder. Gör man det så lovar jag att hästen håller sig bättre varm med hjälp av grovfodret än av kraftfodret.
Kraftfodret tar kanske 5-10 minuter att äta upp och sedan står hästen bara där medans med hö så har den att tugga (vilket ger värme i sig) i 30-60 minuter.
Om du har ett grovfoder som passar hästen så behöver du inget kraftfoder.
Om hästen behöver 12 mj/kg foder så får man köpa ett grovfoder som innehåller 12 Mj/kg foder, svårare än så är det inte.

Finns inte möjligheten att köpa ett grovfoder med 12 MJ/kg foder så får man ta till ett sämre alternativ, nämligen att komplettera grovfodret med kraftfoder.

Men hästen mår alltid bäst av att få sina behov fyllda genom grovfodret.
Grovfoder kan den äta dygnet runt och må bra, skulle man ge kraftfoder på fritillgång skulle ingen häst må bra eftersom dess mage inte klarar av att hantera det.

Enligt studien så var det tog längre tid för en klippt tävlingshäst att frysa en en vanlig häst. Anledningen till detta trodde dom var att tävlingshästen fick mer och tätare Mj än den vanliga. Det är alltså frågan om vad de organsimer som bryter ner maten blir "varmast" på.

Sen återigen så har jag aldrig påstått att kraftfoder skulle vara bättre för hästen än grovfoder.

Mvh

Tora
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Nej, unghästar klarar sig inte enbart med hö under denna kyla. Dom kan helt enkelt inte äta så mycket som dom behöver få i sig för att både få extra underhållsenergi samtidigt som dom växer. Jag förstår inte varför så många tror att kraftfoder är av ondo, självklart så är grovfodret huvudfoder i alla lägen men det är alldeles för många hästar som får för dåligt grovfoder för att det ska kompensera vad dom behöver. Man kan aldrig kompensera att hästar får för lite mat när dom är små.

Det var det dummaste jag hört hittils!
Min unghäst (1år o 3mån) har fri tillgång på grovfoder med mkt höga värden o fryser inte ett dugg + att han är fet som en gris .
Han går på lösdrift här hemma o jag ser han flera ggr om dagen .
Massa supertjock päls o rejält överhull o han får aldrig kraftfoder då jag har lärt mej att spannmål jäser i tarmarna o hästarna kan bli sjuka + att ge spannmål kan trigga i gång en muskelnedbrytningsjukdom so´m jag nu i dagarna får avliva mitt sto för .
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

+ att ge spannmål kan trigga i gång en muskelnedbrytningsjukdom so´m jag nu i dagarna får avliva mitt sto för .

Det lät läskigt, varför triggas en sån sjukdom igång? Eller vad är det som gör att den triggas igång av fodret?
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag håller med Kenneth! Jag tror inte att de årsfölen som går på min lösdrift kan tugga så pass mycket hö så att de klarar av att hålla värmen ordentligt. Därför är kraftfoder nödvändigt för dom! Det är nästan 18 minusgrader ute nu! De äter Hippo Breed, kornkross och mineraler och så har de givetvis fri tillgång på grovfoder, skördat innan midsommar med höga värden i - mycket fisar! ;)

By the way.. nu har det gått två dagar till sedan de lämnade av kraftfodret och har inte hört ett knyst ifrån dom. Stod på tavlan när de lämnat kraftfodret att den ena skulle komma dagen därpå men hon dök aldrig upp. :angel:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

tydligen är sjukdommen medfödd men ligger latent epsm heter den.
Spannmål = socker = socker bryter ner musklerna som aldrig kan återfås.
O mitt sto har fått extremt lite spannmål o betfor dom senaste 6 åren iaf men det räckte .
Mina hästar får aldrig spannmål eller melass produkter igen.
Skulle min lilla behöva nåt får han solrosfrön och lusern .

Hästfolk i min närhet skrek i höstas att man var tvungen att ge åringarna tillskott när betesvärdet gick ner så jag gav lusern i en vecka några dl om dagen ,, han fick fettvalkar tom på benen!
Så nej alla åringar fryser INTE eller behöver kraftfoder .
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Jag håller med Kenneth! Jag tror inte att de årsfölen som går på min lösdrift kan tugga så pass mycket hö så att de klarar av att hålla värmen ordentligt. Därför är kraftfoder nödvändigt för dom! Det är nästan 18 minusgrader ute nu! De äter Hippo Breed, kornkross och mineraler och så har de givetvis fri tillgång på grovfoder, skördat innan midsommar med höga värden i - mycket fisar! ;)

By the way.. nu har det gått två dagar till sedan de lämnade av kraftfodret och har inte hört ett knyst ifrån dom. Stod på tavlan när de lämnat kraftfodret att den ena skulle komma dagen därpå men hon dök aldrig upp. :angel:

Snälla du, fisarna beror inte på höga värden utan på att mag-tarmbalansen är rubbad.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

TimyWiny du och jag har väldigt olika kunskaper, att hästen är rund betyder inte att det har fått det protein och de mineraler som den behöver för att bli en stark häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Senast: bobbbo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 236
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp