Hästägare som inte bryr sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Är lite förvirrad av diskussionen. Det är väl ingen här som påstått att unga hästar inte behöver en väl sammansatt foderstat för att utvecklas på bästa sätt?
Men däremot utgår man ju från värdet på det hö man har, om det är analyserat. Om höet är så bra att det uppfyller de behov hästen har så kan man fråga sig om kraftfoder är nödvändigt?

Det som ifrågasattes här var ju varför dessa unga hästar i TS stall skulle ha kraftfoder för att hålla värmen. Skulle kraftfodret ge någon sorts "långtidseffekt" då? Det äts ju upp på kort tid medan höet räcker hela tiden. Hur mycket kraftfoder behöver ges för att ge en "värmande effekt"?
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Det kan behövas både ock då enerigbehovet går upp när temperaturen går ner så kan det vara så att inte grovfodret räcker till.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Hoppas att du tar bra betalt, för full service och utfodring.

En fördel ser jag åtminstone. Det var att när förra stallägaren sa till dem att de skulle vara ute inom ett dygn, så var de det. Så kanske försvinner de om du säger ifrån. Annars är det kul för dig.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Ja men efter 3 månader är hästarna hennes och hon kan sälja dom o få in pengarna den vägen.

..om dom är värda nåt vill säga...annars ut med dom så fort som möjligt

Det där tror jag nog inte stämmer. Då måste det vara något alldeles speciellt kontrakt man skrivit i förväg. Jag vet så många som fastnat med hästar som stallägare som de inte kunnat göra varken bu eller bä med, då de har djur"ägare"ansvaret för hästens väl och ve som stallägare, men inte äger hästarna.

Jag var dum nog en gång att köpa ett trevligt travssto i tioårsåldern. Ja, menar en häst som har ett värde på under 10 000 kr. Hon hade stått på ett ställe några ägare tillbaka där de inte betalat för sig. Kronofogden hade då bedömt att hästen tillföll stallägaren. Papper fanns. De två tidigare ägarna hade inte registrerat sig som ägare, men det gjorde jag. Då hittade den första ägaren mig och hans advokat kontaktade mig. Jag anlitade en advokat och fick klart för mig att jag varit j-ligt dum och inte skulle ha en chans att få dömt till min fördel. Så jag återlämnade hästen till den förste ägaren - den som inte betalt sina kostnader för uppstallning. Det var så synd om förste ägaren som verkligen älskade sin häst och så längtade efter henne. Och jag fick stå mitt kast och förlorade köpeskillingen. Kunde stämt den jag köpt hästen av, men det hade känts lika knäppt som gubben.

Ett år senare ringde en stallägaren från Skåne. Han hade "min" häst stående hos sig. Betäckt och snart skulle föla. Han hade aldrig träffat ägaren. Hästen hade gått med transportör direkt till det stallet. Gubben hade betalat två månadshyror och hade sedan inte hörts av igen. Han hade aldrig ens sett hästen. Glad var jag att jag hade domstolspapper i min låda, som bevisade att hästen inte längre var min. Även om jag stod kvar som registrerad ägare.

Så att sälja inackoderade hästar skall man noga akta sig för.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Nej, unghästar klarar sig inte enbart med hö under denna kyla. Dom kan helt enkelt inte äta så mycket som dom behöver få i sig för att både få extra underhållsenergi samtidigt som dom växer. Jag förstår inte varför så många tror att kraftfoder är av ondo, självklart så är grovfodret huvudfoder i alla lägen men det är alldeles för många hästar som får för dåligt grovfoder för att det ska kompensera vad dom behöver. Man kan aldrig kompensera att hästar får för lite mat när dom är små.

Det beror ju alldeles på näringsinnehållet i grovfodret. Har det rätt proportioner och mängd protein och energi, kalcium, fosfor, järn, selen, vitaminer osv. Så är det självklart att det räcker. Däremot är det svårt att peta in en äldre häst i en flock där man ger fri tillgång på ett grovfoder med så högt näringsinnehåll. Därför är det oftast så att man behöver ge tillskott till unghästar på både protein, vitaminer och mineraler, för att man blandar åldrarna.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Och det kan ju också vara så att höet räcker till. Det beror ju på hur bra det är.
Har man inte tillgång till ett väldigt bra hö så behöver man naturligtvis komplettera med annat foder.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Hoppas att du tar bra betalt, för full service och utfodring.

En fördel ser jag åtminstone. Det var att när förra stallägaren sa till dem att de skulle vara ute inom ett dygn, så var de det. Så kanske försvinner de om du säger ifrån. Annars är det kul för dig.

Hälsning Maja

De betalar 500 kr i stallhyra per häst + 200 kr var för höet varje månad. Har räknat på att de två hästarna äter en rundbal tillsammans ungefär i månaden. Moms tillkommer på priserna. Egentligen borde jag kanske tagit mer i hyra.. vet inte.. :confused:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

När det gäller växande unghästar så har dom inte kapacitet att äta så mycket grovfoder som dom behöver därför måste man komplettera med kraftfoder, detta gäller stora raser, ej ponnier.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

*delvis knapplån*

Jag tycker foderdiskussionen är både intressant och komplicerad, men jag tror vi får försöka hålla den ur denna tråd, då det trots allt är ett sidospår.

Lovis
moderator
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

När det gäller växande unghästar så har dom inte kapacitet att äta så mycket grovfoder som dom behöver därför måste man komplettera med kraftfoder, detta gäller stora raser, ej ponnier.

Precis! :bump:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

När det gäller växande unghästar så har dom inte kapacitet att äta så mycket grovfoder som dom behöver därför måste man komplettera med kraftfoder, detta gäller stora raser, ej ponnier.

Vad grundar du detta på *nyfiken*? Det finns en risk att överfodra unghästar, att man får en för snabb tillväxt och då finns ökad risk för bildandet av osteochondros (även om det givetvis beror på arv också). Jag tror att ämnet är ytterst individuellt och precis som många skrivit innan så kan man inte hårddra påståendet. Många faktorer spelar in, såsom kvalitet/värde på grovfoder, individen och flocksammansättningen etc.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

De betalar 500 kr i stallhyra per häst + 200 kr var för höet varje månad. Har räknat på att de två hästarna äter en rundbal tillsammans ungefär i månaden. Moms tillkommer på priserna. Egentligen borde jag kanske tagit mer i hyra.. vet inte.. :confused:


??? Antar att du har svårigheter att få ditt företag att gå med vinst om du har har full service till kunderna och tar så lite betalt....
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Hej hej å God Jul.. Jag hoppas verkligen att du inte blir blåst... det verkar finnas så mkt oärligt folk i rikets alla stall.... Personligen så tycker jag att dina nya inackorderingar låter lite skumma... dessutom gick det ju väldans fort för dom att åka ut från det tidigare stallet... varför kan man undra?!?.. Nja, släpp dom inte bara för långt... så du får betala för att ha deras pållar hos dig...:crazy:
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

De betalar 500 kr i stallhyra per häst + 200 kr var för höet varje månad. Har räknat på att de två hästarna äter en rundbal tillsammans ungefär i månaden. Moms tillkommer på priserna. Egentligen borde jag kanske tagit mer i hyra.. vet inte.. :confused:

Ursäkta att jag BAXNAR men jag måste fråga:

Menar du att man för 700 kronor per månad kan få ha sin häst hos dig och få fri tillgång på hö och så mycket strö som behövs?

Om detta är rätt uppfattat måste jag fråga VARFÖR?????????

Har du räknat ut vad du "tjänar" på detta? Får du själv hö gratis någonstans ifrån liksom ströet?

Är du i desperat behov av sällskap till egna hästar?

Endast i det sistnämnda exemplet kan jag förstå dig till viss del.

Annars är det för mig fullständigt obegripligt att du ens vill befatt dig med allt "bök" det innebär med 2 extra, tämligen ohanterade hästar, där du inte ens TJÄNAR några pengar på det hela.

Varför jobbar du gratis?
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

De har fri tillgång på hö men en häst behöver ändå kraftfoder för att hålla värmen ordentligt, i alla fall om de går på lösdrift. Kraftfoder ger extra energi vilket resulterar i att hästarna springer och busar, vilket i sin tur leder till värme!!! :rofl:

Är det så du tror att värmeutväxlingen sker hos hästen? Värme avges i metabolismen via cellandningen även om hästen står helt stilla.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

De betalar 500 kr i stallhyra per häst + 200 kr var för höet varje månad. Har räknat på att de två hästarna äter en rundbal tillsammans ungefär i månaden. Moms tillkommer på priserna. Egentligen borde jag kanske tagit mer i hyra.. vet inte.. :confused:

500kr skojar du :confused:.

Det är ju ett pris man tar som ren kall hyra = inga fodringar, inga ut/in släpp, inga inköp av foder, inget ansvar för hagar, inget nada.

För det du gör skulle jag lätt ta minst 2000kr + foder och strö kosnader.

Kram
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

KL
Priset var väl ex.momsen? Då blir det väl 700+momsen. Jag tycker egentligen inte att det är så hysteriskt billigt förutsatt att det inte finns manege och fin paddock och mycket annan bekvämlighet i stallet.

Däremot så var det väl lite billigt kanske med fodret, min häst äter 12kg om dagen och jag betalar runt 700 i månaden för det.
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Det här är en trådkapning jag vet men för er som tycker att det räcker med hö till växande stora hästar så kan ni väl läsa detta.



INNEHÅLL:
Startsidan

Hovens anatomi

Hästens skelett

Hästens muskler

Hästhälsa

Hästfakta

Forskning

Hästreportage

Rasbesskrivningar

Hästjuridik

Krönikor

Tävlingskalender

Aktuell smittinfo

Frågespalten

Hästturism

AlltOmOss

Livet i Hagen

Tävla här

Ridklubbar

Länkar

Foderstatsprogram

Tips från våra läsare

Övrigt om Häst och Ryttare



Den växande hästen, del 5 - Föl växer fort

Varför växer föl fort, kan man påverka hästens slutliga storlek genom restriktiv utfodring och varför löper ”stora” hästar större risk för att bli underutfodrade...







Av Margareta Rundgren, Universitetslektor, AgrD, Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU
hippocampus.slu.se

Varför växer föl fort?
Föl har en hög tillväxtkapacitet. Även detta är en anpassning till ett liv på stäppen med ständig risk för att bli föda åt rovdjur. Risken för att bli tagen av ett rovdjur minskar ju större fölet blir. De föl som växte snabbast hade alltså en fördel i detta avseende. De föl som uppnått störst andel av sin vuxna vikt, när vintern kom hade också störst chans att klara denna period med begränsad födotillgång. I områden med stor födobrist, som t.ex. öar premierades hästar med liten vuxenvikt, vilket innebar att varje häst inte behövde växa så många kg för att uppnå en stor del av sin vuxna vikt under det första året. Den relativa tillväxthastigheten, d.v.s. hur mycket fölet växer i förhållande till sin storlek minskades däremot inte. Shetlandsponnyföl växer snabbare än såväl varmblodshästar som tunga kallblodshästar under sitt första levnadsår, d.v.s. uppnår störst andel av sin vuxna vikt.







När växer föl?
Fölfostret växer mycket långsamt de sju första månaderna av dräktighetstiden. I sjunde månaden har det bara uppnått ca 17% av födelsevikten och endast 10-15 % av kroppens torrsubstans är inlagrad. De sista dräktighetsmånaderna ökar däremot viktökningen snabbt och både den absoluta och den relativa viktökningen är som störst vid födelsen.







Första veckorna efter denna växer fölen mycket fort. Hastigheten avtar samtidigt snabbt för att sedan plana ut. I en liten svensk studie av 10 travhästföl ökade dessa ca 2 kg per dag i vikt första veckan. Därefter sjönk viktökningen till drygt 1,5 kg vid fjorton dagar och låg sedan på 1,2-1,3 kg per dag fram till 3-4 månader då viktökningen sjönk till ca 1 kg per dag.

Generellt räknar man med att föl uppnått 60% av sin vuxna vikt, 90% av sin vuxna mankhöjd och 95 % av sin slutliga skelettillväxt vid 12 månaders ålder. Dessa siffror påverkas dock både av vilken ras hästen är och hur mycket näring den får. Unghästar som fodras restriktivt växer långsammare, men tar igen det senare genom att växa snabbare, när de får tillgång till foder, så kallad kompensatorisk tillväxt, eller genom att växa under längre tid, d.v.s. uppnå vuxenstorleken vid en högre ålder. Den slutliga storleken påverkas inte av restriktiv utfodring.

Hästar som skall tävla i relativt tidig ålder behöver utnyttja en stor del av sin tillväxtkapacitet. Detta ställer stora krav på en balanserad näringstillförsel. För denna typ av hästar bör man etersträva en så jämn viktökning som möjligt och inte medvetet utnyttja förmågan till kompensatorisk tillväxt. Trots att storvuxna hästar i regel har en lägre relativ viktökning och uppnår vuxenvikten senare än mindre, är det oftare de större hästarna inom en ras som får problem med hållbarheten än de mindre. Detta kan bero på att det är svårare att förse dem med tillräckligt mycket näring. Även om de har en lägre relativ viktökning växer de på grund av sin storlek fler gram per dag, vilket kräver mer "byggstenar". Vi vet inte heller om vi ökat aptiten hos våra hästar i samma utsträckning, som vi ökat deras storlek, vilket kan medföra att de inte äter tillräckligt, även om det finns foder. Det största problemet är nog att vi inte vet deras vuxenvikt och därmed viktökning i förväg. Unghästar utfodras efter sin beräknade vuxenvikt. Ofta utgår man då från medelvikten för rasen, vilket medför att de stora hästarna riskerar att bli underutfodrade, medan de mindre blir väl försedda.





Hur fort växer travhästföl?
Det finns inte så mycket undersökningar av viktökningen hos varmblodiga travhästföl under svenska förhållanden. De svenska utfodringsrekommendationerna bygger på att de uppnått 67% av sin vuxna vikt vid 12 månaders ålder. I Björn Sandgrens undersökning om osteochondros (OCD) var medelvikten för hingstar vid 12 månaders ålder 324 kg och för ston 315 kg. Det motsvarar 72 respektive 70 % av en vuxen vikt på 450 kg, vilket är den vikt man vanligtvis räknar med för en vuxen travhäst i träning.

Skillnaderna mellan olika individer är emellertid mycket stor. I OCD studien var medelvikten för hästar utan OCD 317 kg och för hästar med OCD 338 kg, d.v.s. 70 respektive 75 kg % av 450 kg. I en liten studie av åtta föl/åringar på ett annat stuteri fann Ulrika Lundberg en medelvikt på ca 390 kg, d.v.s. 87 % av 450 kg. Även räknat på vikten på en travhäst, som inte är i tävlingskondition (500-550 kg), är detta över 67%. Skillnaden mellan den lättaste och den tyngsta åringen var dessutom stor (370 respektive 430 kg). En lägre medelvikt, men motsvarande spridning mellan individer upptäcktes i en annan liten studie. Det var sex åringar, alla med samma far, vars vikter varierade mellan 300 och 375 kg , d.v.s. 67 - 83 % av 450 kg.


Kan man veta hur stort fölet kommer att bli?
Den första utmaningen, när man skall beräkna en foderstat till sina föl är alltså att skatta hur stora de kommer att bli. Det går naturligtvis inte att helt förutse hur stort fölet kommer att bli, men en viss vägledning kan man få av födelsevikten. Det finns ett ganska starkt samband mellan den och vuxenvikten. Ett stort föl blir oftast en stor häst och ett litet föl blir sannolikt inte en stor häst. Detta förutsatt att litenheten inte beror på att fölet är för tidigt fött eller att modern inte förmått förse fostret med tillräcklig mycket näring. Unga ston, som fortfarande växer lite själva (<7 år), och gamla ston, vars blodcirkulation inte är så effektiv längre (>16 år), får ofta lite lättare föl, men dessa kan kompensera detta efter födseln.

Grovt räknat är födelsevikten ca 10 % av den vuxna vikten. Man bör naturligtvis också ta hänsyn till föräldrarnas storlek. Sannolikheten för att ett stort sto och en stor hingst skall få en stor avkomma är ju större än att små föräldrar skall få det. Eventuella vuxna syskon kan också ge en viss vägledning.

Det kan löna sig att lägga ner lite möda på att försöka skatta sina unghästars framtida storlek. I ett norskt försök med olika kalciumtillförsel till växande travhästar, fann man att de storvuxna hästarna hade problem med att hålla för träning, medan de småvuxna klarade sig bra i detta avseende. Med kännedom om konsumtionen av olika näringsämnen och den verkliga vuxenvikten, kunde man i efterhand konstatera att de större hästarna i praktiken blivit underutfodrade, medan de mindre fått sitt näringsbehov uppfyllt.








Källa: Text av Margareta Rundgren, Universitetslektor, AgrD,
Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU
hippocampus.slu.se
Foto (3 översta) av Lars Borg, Susanne Svensson, Foto (2 understa) av Jenny Nilsson















Startsidan Hästens musklerHästens skelettHovens anatomiHästfakta Hästhälsa ForskningHästreportageRasbesskrivningarHästjuridikKrönikorTävlingskalenderAktuell smittinfoFrågespaltenHästturismAlltOmOssLivet i HagenTävla härRidklubbarFoderstatsprogramLänkarTips från våra läsareÖvrigt om Häst och Ryttare
 
Sv: Hästägare som inte bryr sig

Ursäkta att jag BAXNAR men jag måste fråga:

Menar du att man för 700 kronor per månad kan få ha sin häst hos dig och få fri tillgång på hö och så mycket strö som behövs?

Om detta är rätt uppfattat måste jag fråga VARFÖR?????????

Har du räknat ut vad du "tjänar" på detta? Får du själv hö gratis någonstans ifrån liksom ströet?

Är du i desperat behov av sällskap till egna hästar?

Endast i det sistnämnda exemplet kan jag förstå dig till viss del.

Annars är det för mig fullständigt obegripligt att du ens vill befatt dig med allt "bök" det innebär med 2 extra, tämligen ohanterade hästar, där du inte ens TJÄNAR några pengar på det hela.

Varför jobbar du gratis?


Tyvarr ar det de priser som galler i det omradet. Prissattningen lever kvar fran stenaldern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: bobbbo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 046
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 237
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp