Hästägaren djupt ångerfull

(Gefle Dagblad) Det var ordföranden i islandshästföreningen Gyda, Inge Johansson i Åshammar, som fick sina 20 hästar omhändertagna i onsdags. I går var han djupt ångerfull. - Vi älskar våra hästar och har inte skaffat dem för att plåga dem, säger han. Det var vid en oanmäld inspektion i tisdags som...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Men nu fungerar det inte alltid så...det finns ju folk som hänger på buke som inte mår riktigt bra....tycker du att bara för de orkar hänga här så ska de orka allt annat också?
QUOTE]

Att du ens kan jämföra så!?!

Jag tror att dom skäms så jäkla mycket för vad dom gör(inte gör) mot sina djur att det är därför det går alldeles åt helskotta för långt.
Det tycker jag i sej betyder att dom ändå är medveten om vad dom gör.

Alkolister...- på vilket vis skulle dom kunna jämföras med en djurplågare?
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

KL
läste en artikel för några år sedan där en djurinspektör sa att den största orsaken till att folk vanvårdar sina djur är lathet. Hur sjukt är inte det?? Jag anser inte att det finns någon vettig förklaring till hur någon kan bete sig på det här sättet. Vidrigt är det! Vanvårdsfallen bara ökar och nej jag tror knappast att det beror på att alla dessa är psykiskt sjuka. De är tydligen tillräckligt friska för att försörja sig själva men struntar i sina djur. Varför är det en rättighet att äga djur? Om man inte orkar mer varken psykiskt eller fysiskt då gör man sin plikt säljer eller ger bort djuren eller i absolut värsta fall avlivar, bättre det än att plågas till döds.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

KL
läste en artikel för några år sedan där en djurinspektör sa att den största orsaken till att folk vanvårdar sina djur är lathet. .
Den djurskyddsinspektören var antingen felciterad eller hade inte förstått hur människor fungerar. Att vanvårdsfallen ökar beror mycket på att folk numera vågar ringa in en anmälan till länsstyrelsen och därför syns mer. Handläggningen av ärendena är också lite annorlunda. Det går inte att snacka sig ur situationen på samma sätt längre = fler förelägganden snabbare = tidningsartiklar.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

[Det tycker jag i sej betyder att dom ändå är medveten om vad dom gör.

Alkolister...- på vilket vis skulle dom kunna jämföras med en djurplågare?

Behöver inte vara så. Där jag bodde förut hade vi en bonde, högt uppsatt i LRF och med många åtaganden. Denne hade byggt en ligghall för sina mjölkkor fast bara hunnit med taket. Det fanns alltså inga väggar som skydd för blåst o regn, snö. Det löste denne genom att stapla rundbalar av halm som väggar- resultat, djuren fick inget strö, det räckte inte, samt att väggarna var rätt ostabila.
Det blev anmälan o väsen såklart men bonden såg inte det felaktiga- inte ens av det att djuren stod utan halm och var jättegödsliga o blöta.

Som svar på nedersta- sjukdom med förträngande av verkligheten i det skede innan insikt.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

KL

Såg en notis i tidningen att Gyda ställt in sitt extra årsmöte(?).

Vad händer egentligen? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 132
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp