Hästägaren djupt ångerfull

(Gefle Dagblad) Det var ordföranden i islandshästföreningen Gyda, Inge Johansson i Åshammar, som fick sina 20 hästar omhändertagna i onsdags. I går var han djupt ångerfull. - Vi älskar våra hästar och har inte skaffat dem för att plåga dem, säger han. Det var vid en oanmäld inspektion i tisdags som...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Visst kan alla bli sjuka och i ett akut läge kanske hästarna hade blivit utan mat och vatten i 2 dagar, men att skylla på sjukdom när det gäller ren vanvård - näää. Och sedan börja peka finger åt Länsstyrelsen?! Skylla på hovslagaren. Lågt, mycket lågt.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Reagerade på det sista som stod, att hästarna var stora, starka och skygga... De försöker väll inte med våld att verka dom hoppas jag?

"– Vi håller på och individundersöker hästarna, klipper hovarna bland annat, men de är stora, starka och dessutom skygga så det är inte det lättaste."
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Nej, inget våld finns med i bilden! :)

De lugnar ju ner sig och "landar" efter ett tag, och det är ett fantastiskt team av hovslagare och veterinärer inblandade.

Han som uttalar sig i artikeln har ju inte sett hästarna nu, men var kanske med och hämtade dem? DÅ kan jag tänka mig att det var livat... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Att komma och vara "ångerfull" i efterhand går bra, men att ta hand om hästarna medan det hela beger sig, nädå, det går inte för sig... Patetiskt beteende...
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Nej, inget våld finns med i bilden! :)

De lugnar ju ner sig och "landar" efter ett tag, och det är ett fantastiskt team av hovslagare och veterinärer inblandade.

Han som uttalar sig i artikeln har ju inte sett hästarna nu, men var kanske med och hämtade dem? DÅ kan jag tänka mig att det var livat... :(

Ja, verkligen - o Lizzie kommer att fisa hästhov i flera dagar nu ;)
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Var hästarna hanterade övht sen innan?

Inte för att jag ser det som konstigt om de inte var det. Många uppfödare vet att det bästa sättet att få en trevlig individ är att antingen hantera fölen och då ordentligt/dagligen och rätt, eller inte alls. Mitt emellan skapar olater.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Hovarna ser ju ut att inte ha blivit verkade på flera år! Jag har sett hovar som inte varit verkade på ca ett år, hästen gått i hagen, och de såg inte ut så där illa som på bilderna.

Hästen på bild var mycket mager, det tar lång tid för en häst att bli så utmärglad. :(
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Var hästarna hanterade övht sen innan?

Inte för att jag ser det som konstigt om de inte var det. Många uppfödare vet att det bästa sättet att få en trevlig individ är att antingen hantera fölen och då ordentligt/dagligen och rätt, eller inte alls. Mitt emellan skapar olater.

Några, främst de äldre är ju helt klart hanterade, men inte på länge.

En ettåring som stått med sin mamma inne i stallet (hela livet?) har helt klart ingen petat på någonsin. Du kanske tycker att det är "hemskt", men med sedering och en fantastisk hovis kan man lyckas väldigt bra och smidigt med det mest nödvändiga.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

ja, jag har ju oxå sett dem i verkligheten nu eftersom jag bor nära och måste säga att hästarna inne är fruktansvärt trevliga även den lilla damen - klart att de är lite rädda - de har ju hänt mkt nytt men de verkar trivas väldigt bra i sitt nya stall. Och "Ni" gör ett fantastiskt bra jobb =) Alla inblandande...
Hörde ryktas om att det ev var mer djur oxå så som katter ?? hoppas det reder ut sig för alla djuren men just nu verkar det ju lovande för alla hästarna iallafall o de flesta hittar säkert nya bra hem på sikt. "Byns" gullegrisar ;-)
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Visst kan alla bli sjuka och i ett akut läge kanske hästarna hade blivit utan mat och vatten i 2 dagar, men att skylla på sjukdom när det gäller ren vanvård - näää.


Fast just när det gäller vanvård av djur så är det sjukdom som ofta är orsaken, både fysisk men ffa psykisk- faktum är att det kan drabba oss alla , både dig o mig-de som inte förstår det tänker inte särskilt långt.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Gå in i väggen kanske, men då är det väl mer lämpligt att rea ut sina hästar, eller låna ut dom på foder, inte bygga in dom i stallet....

Skylla på att det inte fanns tid är ju rent bullsh*t..... Det där var inte en eller två månaders försummande....
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Gå in i väggen kanske, men då är det väl mer lämpligt att rea ut sina hästar, eller låna ut dom på foder, inte bygga in dom i stallet....

Jag skulle köpa en kalv förrförra våren, kom hem med 4 varav 3 var inbyggda som denne mans häst, i små lådor där det byggdes upp allteftersom gödslen växte- de var anmälda men inget hände.

Och om man går ex som du säger in i väggen- vem orkar i det börja fixa med hästar??, vem som helst kan drabbas om det är sjukdom som är grund, vissa har hjälp o skyddsnät, andra inte.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Och om man går ex som du säger in i väggen- vem orkar i det börja fixa med hästar??, vem som helst kan drabbas om det är sjukdom som är grund, vissa har hjälp o skyddsnät, andra inte.
Absolut:bow::bow: Det handlar inte om "ta sitt ansvar" när sånt här händer. Hela livet blir övermäktigt och djurägaren klarar inte att förstå konsekvenserna av sitt handlande. Bortförklaringarna och sättet att skylla ifrån sig är klassiskt för sådana här fall (där det har gått riktigt åt helsike). Ett försök att inte lägga mer skuld på sig själv än man redan gjort. Att vanvårda djur är inte någons rättighet hur h*n än mår psykiskt eller fysiskt, det är inte det jag menar, men att personen reagerar som han gör i det här sammanhanget (förnekelse, försök att skylla problemen på andra) är verkligen inte ovanligt när det gäller grav vanvård av djur.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Skulle du resonera likadant om det gällde barn? Man får väl förfan tänka efter före! Jag har två hästar det räcker mer än väl för mig som har heltidsjobb. Man kan inte bara lägga sig platt när man har ansvar för någon annan.

Såg nu att du inte förvarar honom, inlägget var mest menat till ginnies.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Skulle du resonera likadant om det gällde barn? Man får väl förfan tänka efter före! Jag har två hästar det räcker mer än väl för mig som har heltidsjobb. Man kan inte bara lägga sig platt när man har ansvar för någon annan.

Vad då för faan tänka efter innan man blir....... sjuk????-kan du tala om för mig hur man alltid kan det????

Och vad gäller barn så hoppas jag att samhällets skyddsnät fungerar så bra att de kan reagera o agera om vårdnadshavare blir sjuk på det sättet att den är oförmögenhet att ta hand om- tror du verkligen livet är så enkelt vid allvarlig sjukdom att det bara "räcker" att intala sig "inte lägga sig platt", och att de som inte gör det, eller kan, är jävligt dåliga människor, ja, man kan faktiskt tolka dig som om de får skylla sig själva....????? Jösses , säger jag.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Fast så fruktansvärt sjuk kan han knappast ha varit, då han enligt uppgift varit "oumbärlig" för föreningen och den som drev projektet för istävlingarna som går av stapeln i Göranssons arena i Mars :grin:

Hur faan klarade han av det, men inte förmögen att förstå att han behövde söka hjälp för sin situation hemma? Och hur kunde alla i styrelsen undgå att förstå hur illa det var?

Något stämmer inte här.......... Jag kan hålla med dig om förnekelse osv men har man gått så långt in i den berömda väggen klarar man inte styrelsemöten och att leda ett projekt.... borde vara rena terapin att mocka dynga :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Det jag oroar mig starkt för här är den ettåringens fysiska hälsa.
Det första levnadsåret är av största vikt för utveckling av skelett och muskler.

Att inte få röra sig på ett advekat underlag i lagom mängd, ger ett försvagat skelett. Dessutom har den inte fått tillräckligt med näringsriktig mat, har den inte fått rätt byggstenar till att sätta muskler och växa, och det kan bli ren katastrof när den nu får det.... :cry:
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Fast så fruktansvärt sjuk kan han knappast ha varit, då han enligt uppgift varit "oumbärlig" för föreningen och den som drev projektet för istävlingarna som går av stapeln i Göranssons arena i Mars :grin:

Hur faan klarade han av det, men inte förmögen att förstå att han behövde söka hjälp för sin situation hemma? Och hur kunde alla i styrelsen undgå att förstå hur illa det var?

Fast ingenstans har jag skrivit att det tvärsäkert är sjukdom just här- det kan det vara, kanske inte...och vad gäller förtroendeposter så har det varit så här att flera av de som engagerat sig i LRF ex, inte har varit kapabla att se hur deras egna djur skötts eller då inte skötts, så nej, jag tror inte ett förtroendeuppdrag och engagemang i det automatiskt friskförklarar en person, tror du?:grin:
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

De flesta människor vill ju faktiskt inte vanvårda sina djur.

Och den mänskliga hjärnan är läskigt bra på att rationalisera.

Psykisk sjukdom är inte att leka med och att ytan ser bra ut betyder ingenting.

(Alltså typ hmm jag håller med.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp