Hästägaren djupt ångerfull

(Gefle Dagblad) Det var ordföranden i islandshästföreningen Gyda, Inge Johansson i Åshammar, som fick sina 20 hästar omhändertagna i onsdags. I går var han djupt ångerfull. - Vi älskar våra hästar och har inte skaffat dem för att plåga dem, säger han. Det var vid en oanmäld inspektion i tisdags som...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Skulle du resonera likadant om det gällde barn? Man får väl förfan tänka efter före! Jag har två hästar det räcker mer än väl för mig som har heltidsjobb. Man kan inte bara lägga sig platt när man har ansvar för någon annan.

Såg nu att du inte förvarar honom, inlägget var mest menat till ginnies.
Det är just det. Om alla tänkte före och kände efter hur de egentligen mådde i tid så skulle det inte finnas något som kallades för "gå in i väggen". Man skulle bromsa i tid och tänka till så att man inte hann bli sjuk. Jag uppfattar det inte som om Ginnies heller försvarar denna persons agerande, bara konstaterar att det händer såna här tragiska saker, och att det i de allra flesta fall rör sig om sjukdom. Vissa klarar av att bromsa i tid, andra inte. Har man då inte folk runt omkring sig som hjälper en eller säger ifrån när det börjar barka åt helsike så kan det gå fruktansvärt långt, vilket det gjort här.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

citat: Och om man går ex som du säger in i väggen- vem orkar i det börja fixa med hästar??, vem som helst kan drabbas om det är sjukdom som är grund, vissa har hjälp o skyddsnät, andra inte.


Jag uppfattade det som om det var vad som diskuterades.
Och nej, jag tror inte man är kapabel till att sköta sådan uppdrag på ett bra sätt och uppföra sig helt normalt om man nu mår så dåligt utan att visa tecken på det. (Om han nu skötte det bra, som någon från styrelsen uttryckt det.) :grin:
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Jag håller med dig, oumbärlig i styrelsen, lägger ner mycket jobb där etc.....Jag har svårt få det gå ihop.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Jag håller med dig, oumbärlig i styrelsen, lägger ner mycket jobb där etc.....Jag har svårt få det gå ihop.
Inte konstigt alls. Beteendet visar sig i alla möjliga sammanhang. Ta t ex. extrema samlare (har du säkert sett på tv någon gång) Många av dem sköter sitt jobb alldeles utmärkt för att sedan gå hem och fortsätta med sitt maniska samlande. Ingen utom möjligen den allra närmaste familjen känner till sjukdomen (som det ju faktiskt är) Eller de som visar den lyxiga fasaden utåt med massor av konsumtion av lyxvaror, medan skulderna ligger hos kronofogden (lyxfällan). Jag hade ett djurskyddsärende för några år sedan med en kvinna som utåt sett var fullständigt normal. Hemma hos henne däremot låg det ett ca tio cm tjockt lager med hund- och kattskit över hela golvet, hundar och katter överallt och hund- och kattkadaver på flera platser i trädgården. Som sagt fullständigt normal utåt (fanns inte en chans att man kunde misstänka att något var fel) men levde i total misär och led av en mycket djup depression sedan mycket lång tid tillbaka (vet jag nu). Jag får väl lov att säga att kvinnan blev av med sina djur och fick hjälp med sina sjukdomar, tyvärr ungefär 30 år för sent.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

*KL*

Psykisk ohälsadelen är MYCKET beroende av 'socialt skyddsnät/omgivning som reagerar' samt även sjukdoms och självinsikt. Så den lämnar jag därhän.

JAG blir lite 'upprörd' över dylika uttalanden dock, av djurägaren, taget ur ridsportartikel. Min fetstil.

Att tre av hästarna avlivades anser Inge Johansson är fel.
- Jag hade ett jättefint och värdefullt avelssto. Veterinären rådfrågade en expert på hovar om det skulle gå att fixa och fick till svar jo, men det tar tid och kostar pengar. Ändå avlivades hon.


http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=1132685

Om det nu var så jättefint och värdefullt - varför togs det inte bättre om hand? Alltså psykisk/fysisk ohälsa eller ej, men att just EFTERÅT komma och tycka en sådan sak, när hästen bortom alla tvivel (oavsett om den nu med tid och pengar hovmässigt HADE kunnat rehabiliteras eller ej) vanvårdats/kraftigt misskötts. Var det så jättefint och värdefullt borde ju det ha spelat roll och trängt igenom ÄVEN det psykiska/fysiska måendet sas, och setts efter bättre.

Jag orkade INTE ta hand om mina hästar ordentligt när jag gick in i väggen. Men jag låg inte där i sängen och struntade i att ge dem mat, hovvård och mocka helt 'ovetande om att jag hade hästar'. Jag 'glömde inte bort' att jag hade hästar för jag blev djupt deprimerad.

Jag bad dock om hjälp, och fixade en lösning som fungerade bättre (i mitt fall lösdrift istället för fortsätta stå på stall. Samt att informera hovslagaren och boka in en radda tider med 7 v mellanrum, och se till att någon fanns där för att ta in, göra ren, hålla i hästarna och betala hovslagaren. Sånt)

HADE jag inte det, hade jag faktiskt på fullt allvar hoppats att den första som upptäckte att 'hon fixar inte det här, det går ut över hästarna' endera hjälpt mig på något vis (t ex tipsa om lösdrift/andra lösningar så), 'larmat' anhöriga så hästarnas välfärd tryggats, eller om det varit vad som krävts - anmält mig så hästarna tagits ifrån mig.

Och i det aktuella fallet så av döma av kommentarer på vissa tidningar, bloggar och forum har mer än en person känt till hur läget var - men ingen verkar riktigt ha reagerat =/
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Alexandra_W;14775646Jag orkade INTE ta hand om mina hästar ordentligt när jag gick in i väggen. Men jag låg inte där i sängen och struntade i att ge dem mat skrev:
Fast alla är inte som du- det finns de som går in i väggen såpass att de inte klarar något och du får det att låta som det bara är att ta sig i kragen för du minsann gjorde det, så antingen reagerar människor olika eller så finns det de som går in i väggen värre än du eller båda delarna.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Ja, och då skrev jag att då får man hoppas att omgivningen reagerar. Och i det aktuella fallet HAR folk vetat om det, men ingen verkar gjort något.

Och ang när jag gick in i väggen så tja, jag kom inte ur sängen en dag helt enkelt. Så, nej jag orkade inget. Dock så togs hästarna omhand då ändå då det antogs jag 'var sjuk' helt enkelt. Den förmånen har ju inte alla. Var inget 'bara ta sig i kragen inte'

Men personen i fråga gick inte in i väggen i DEN omfattningen. Han hade kvar talförmågan och kunde bett om hjälp. Nu gjorde han inte det, kan berott på att han trodde han skulle klara det i början, sen att han snart klarat det och sen när det är tillräckligt iilla skäms man t ex.

Men har man 'ringt och ringt en hovslagare som aldrig kom' kunde man ringt ett till samtal eller två och bett om hjälp.

Men det jag for efter, om du inte bara citerat ut en del av inlägget, var att omgivningen borde ha slagit larm tidigare, för det framgår tydligt i kommentarer både här och där att mer än en person har VETAT hur det ligger till. Där kan naturligtvis vem personen är (var) ha spelat in att ingen anmält. Men det är hur man än vänder det tragiskt.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

*kl*

SÅ sängliggande kan han ju inte varit, då han löpande snickrat på extra plank på boxväggarna, när gödslen höjt golvet så mycket att hästarna kunde kliva över...

Ligger man helt hjälplös och utan ork i sängen kan jag förstå det, men att gå ut och SNICKRA istället för att mocka?? :eek:

Nej, det finns inga ursäkter.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

*kl*

SÅ sängliggande kan han ju inte varit, då han löpande snickrat på extra plank på boxväggarna, när gödslen höjt golvet så mycket att hästarna kunde kliva över...

Ligger man helt hjälplös och utan ork i sängen kan jag förstå det, men att gå ut och SNICKRA istället för att mocka?? :eek:

Nej, det finns inga ursäkter.

Fast det är väl ingen som har sagt att det är en ursäkt, utan en förklaring.

Ja det är fullt möjligt att gå in i väggen och utåt sett så ser det ut som allt är som det ska. Vissa blir to m överaktiva, medan andra lägger sig ner och gör absolut ingenting. För vissa är fasaden utåt viktig, för andra vill inte sätta sin om givning på pottkanten bara däför att de själva har fått problem.

Att förstå på allvar krävs att man själv drabbas, eller har sett det i sin närhet och då helst på nära håll.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

*kl*

SÅ sängliggande kan han ju inte varit, då han löpande snickrat på extra plank på boxväggarna, när gödslen höjt golvet så mycket att hästarna kunde kliva över...

Ligger man helt hjälplös och utan ork i sängen kan jag förstå det, men att gå ut och SNICKRA istället för att mocka?? :eek:

Nej, det finns inga ursäkter.

Inga ursäkter nej, men som någon annan redan sagt - förklaringar.

När man börjar spika dit en extra bräda för att bädden vuxit sig så hög att hästen kan 'kliva över boxväggen'. Ja då ÄR det även för en fullt frisk (fysiskt och mentalt) faktiskt rent arbets/insatsmässigt enklare att spika dit både en och fem brädor - än att tömma bädden.

Alla som tömt en vanlig, välskött permanentbädd på våren vet vilken jobb det är.

Så, det går att förstå varför man om orken inte är som den ska spikar dit en bräda eller fem innan man mockar ur säg en 70 cm (gissar bara) stenpackad gödselbädd för hand.

Och id et läget har det dessutom nått 'skämsläge' även om man har insikt om hur illa hästarna faktiskt far. Dvs att en person i ett SÅDANT läge ska be om hjälp om h*n inte gjort det innan - det är ganska otroligt.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Man kan alltid förklara allt, men allt kan inte accepteras.
Hans beteende är oacceptabelt, han har varit frisk nog att spika, och då är han banne mig frisk nog att se till att få hjälp med hästarna.

Precis som att man kan förklara varför storebror förgriper sig på lillasyster, men att storebror själv har blivit utsatt för övergrepp. Det kan inte accepteras, man är ansvarig för sina handlingar.
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Läser du resten av mina inlägg i tråden inser du vi är helt ense i vattnet är oacceptabelt oavsett
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Ja, jag tror... och du vet, tydligen.

Inkluderar det familjen också...... eller levde han själv?


Ja, jag vet och du tror tydligen fortfarande.

Vad gäller familj så känner jag till flera som har det så att kvinnan har noll koll på djuren i företaget, eget förvärvsarbete samt flera fastigheter där djuren inte finns vid hemman ex.

Till er andra också, det finns en bra artikel i ridsport om beteende vid djursamlande, där forskning(usa) visar att de inte ser ens de döda djuren fast de går över dem men samtidigt kan fungera fullt normalt utanför, står tom om det jag skrev att ibland är de tom aktiva i djurskyddsorganisationer- verbala, utåtriktade personer så som a1agnlju skrev, ingen blir heller mer hjälpt av att spotta o håna eller idiotförklaras som många av er gör, ung som man skulle sätta en sådan stämpel på en alkoholist istället för behandling- vem blir frisk då??
 
Sv: Hästägaren djupt ångerfull

Man kan alltid förklara allt, men allt kan inte accepteras.
Hans beteende är oacceptabelt, han har varit frisk nog att spika, och då är han banne mig frisk nog att se till att få hjälp med hästarna.

Men nu fungerar det inte alltid så...det finns ju folk som hänger på buke som inte mår riktigt bra....tycker du att bara för de orkar hänga här så ska de orka allt annat också?

Och detta med att spika bräder o stänga in djur, förekommer fortfarande tydligen, inget som leder till någon åtgärd vid anmälan vid annat djurslag, och det var faktiskt inte ovanligt förr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp