Hästägarens alla ska och måsten.

kopparberg

Trådstartare
Jag har på senare tid sett/hört/läst mycket om hur vi hästägare/ryttare ska sköta oss själva, och också mycket "skylla sig själv" när kroppen inte fungerar, vardagen inte fungerar osv. Vilket har fått mig att fundera lite!

Jag har hobbyhäst, jobbar heltid och har som högst haft en lön på 22.000:- före skatt. En lönenivå som jag tror jag inte är ensam om i hobbyhästvärlden, många har nog mindre än det.
40 timmars arbetsvecka tar ju också sin tid.

Men ändå så får man rådet att utöver sitt arbete, sin hästs skötsel och vård ska göra ändå mer! Tex gå på gym ett par dagar i veckan, träna annat osv. Alltså saker som tar tid och kostar pengar.

Är jag ensam om att inte ha mer tid? :confused:
När jobbet är klart, hästen skött och motionerad, hushållet skött, då är mitt dygns timmar slut! I allafall är det aldrig så många timmar kvar att jag regelbundet kan hålla på med annat!

Likaså så tycker jag gymkort och liknande kostar pengar! Är jag ensam om att inte ha råd med så mycket mer än hästen? Om jag ska kunna "unna mig" pensionsspar, vettig bil (bränslesnål och miljövänlig) och sparande.

Vad tycker ni?
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Nej som du säger är tiden slut när ma fixat jobb, arbetsresor, stall och häst. Jag tycker stallarbetet och ridningen, hölastningar, staketjobb mm ihop med att jag går ganska mycket får duga som motion och styrketräning. För att få lite extra styrka i bålen och bli smidig kör jag Yoga minst en gång i veckan, men det man lägga in i lite kortare pass hemma i vardagsrummet:)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag jobbar vanligtvis mellan 8-17. Sedan hem en snabbis och byta om till ridkläder. Sedan är jag hemma från stallet i bästa fall till halv 8, är det träning eller kvällsfodring blir det vid 9. Och då är man ju helt utsvulten och måste fixa lite mat. Att åka från hemmet till något gym, vid 21-22-tiden känns ju allt annat än lockande. Om det ens är öppet? Vi har väldigt förmånliga bidrag på jobbet, så det kostar nog bara en hundring i månaden, vilket är en spottstyvel mot allt man lägger på hästen, men jag har faktiskt inte tid. Vilket många har svårt att förstå, det är ett himla tjatande om hur omoralisk man är som inte utnyttjar friskvårdsbidraget. Hade varit bättre om man kunde få bidrag för hästen istället ...

Pratade föresten med en jobbar-kompis som är gympaledare. Hon får betalt 8 000 kronor för sin hobby i månaden. Själv betalar jag ungefär lika mycket för min hobby. Snacka om att man har valt fel intresse ...
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Håller med dig, skulle verkligen behöva träna men det finns absolut ingen tid över till det.

Tränar pilates hemma framför tv-n tre kvällar i veckan, men jag skulle behöva springa eller simma för att få lite kondis.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag har möjlighet till friskvårdsbidrag från jobbet, så det skulle inte kosta mig så mycket att motionera på gym el liknande 1-2 gånger/vecka.

Men tiden! Mina kvällar går ju åt till stallskötsel och ridning (har hästarna hemma). Inte sjutton skulle jag offra två kvällar i veckan på att åka in till närmaste tätort för att gå på gym när jag har två hästar som behöver motioneras.

Nej, jag nöjer mig med den motion jag får i stallet och på hästryggen. Plus att jag går rejäla promenader med hunden på helgerna. Och jag tror faktiskt att jag får mer motion o träning än vad mina arbetskollegor får - trots att de utnyttjar sitt friskvårdsbidrag.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag tränade på gym fem dagar i veckan innan jag flyttade ut på landet. Det gjorde jag innan jobbet. Efter jobbet var det häst och stall, hade jag hästledigt (vilket jag betalade för) så var det ärende eller någon enstaka gång bio eller så.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Precis som du har jag ingen tid över till annan träning. Har tillgång till gratis träningslokal på min arbetsplats, men får inte träna på arbetstid. Så då spricker det. När jag jobbat klart så är det full fart hemåt för att ta hand om hästar och hund. Har fullt sjå att hinna åka till affären för att fylla på förråden mellan varven ;). Bor ju själv och har hus, djur och stall hemma - så jag har inte tid över till nåt annat. Helgerna går ju åt till att hinna kapp med tvätt och städning.

Vi får också ett friskvårdsbidrag på 1000 kr per år, men eftersom man inte får använda till ridning så vet jag inte när jag ska ha tid att utnyttja det. För träna annat behövs!

Däremot så blir det cykeln så fort snöhelvete försvinner! Cykla fram och tillbaka till jobbet är bra både för min plånbok och min kondition :D

/Lizzie
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag känner igen mig väl! Jag löste dock motionerandet på ett smart sätt tyckte jag själv i alla fall;). Min häst behövde skrittas igång i höstas efter betet och en skada så prommenerade jag själv bredvid. Jag tog med hunden också och slog tre flugor i en smäll så att säga. Nu kan jag inte vara utan våra prommenader, har börjat jogga också! Flåset har blivit rejält bättre, framför allt på mig själv. Visst jag rider också, oftast varvar jag när vi är ute för att jag ska få min träning också. Man måste vara lite tidsmart när man har barn också! Gym är inte att tänka på!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Ja, men precis!

Jag tömkör dessutom min häst två gånger i veckan så då får jag kuta en hel del. Det ska ju både travas och galopperas så jag får göra detsamma. :D
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag har ridit på ridskola (ett par gånger i veckan) i många år, och parallellt med det tränat på gym och/eller yoga. Har problem med ryggen och höften och fått rådet av min naprapat att träna just styrketräning eller yoga.

Jag har tränat och tränat och ändå haft problem :mad:
Förbannat tråkigt har det också varit :mad::mad:

För ett år sen köpte jag häst, och trots att jag har medryttare som tar henne tre dar i veckan, så var det bara att ge upp all annan träning. Jag hinner helt enkelt inte.
Och nu har jag inte alls lika mycket problem med ryggen - halleluja :D:D:D
Pilutta det d-a gymmet! Det är mycket roligare med häst.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Alla får prioritera exakt som dom vill. Själv har jag jobbat mer än heltid, haft häst,sprungit 10 mil i veckan och aldrig känt mig piggare. Jag mår dåligt utan min löpning så jag ser den lika självklart som att äta nu mera. Att man sen kan kombinera hästeriet med träningen är väl självklart. Ska man skritta ut en dag kan man lika gärna promenera bredvid.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Här får man ju oxå tala om att alla är olika.

Är det tex en människa med sömnproblem som det tar 2-3 timmar för att somna, och dessutom kanske behöver 9 h sömn/dygn, ja, då blir det jävligt svårt att få det att gå ihop helt enkelt.

En annan människa behöver bara 6 timmar sömn, och somnar inom 30 min. Väldigt stor skillnad i hur mkt man hinner på ett dygn då.

Jag har varit den sistnämnda, men är i dagsläget den förstnämda tyvärr :(
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag Är överlag mycket piggare när jag tränar, behöver inte sova lika länge och är utvilad när jag stiger upp. Och visst är vi alla olika. Men det tar jag som en självklarhet att alla vet vid det här laget.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Alla får prioritera exakt som dom vill. Själv har jag jobbat mer än heltid, haft häst,sprungit 10 mil i veckan och aldrig känt mig piggare. Jag mår dåligt utan min löpning så jag ser den lika självklart som att äta nu mera. Att man sen kan kombinera hästeriet med träningen är väl självklart. Ska man skritta ut en dag kan man lika gärna promenera bredvid.

har du barn och dagis och familj också?
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Nope. Jag är nöjd med sambo och prioriterar helt klart bort barnafödande till förmån för mina andra intressen :-)
Som sagt. Jag tycker det inte ska finnas några måsten utan var och en måste få avgöra vad som är bäst för dom själva.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Det är så mycket man "ska"! Vara skicklig på sitt yrke, vara en bra hästmänniska, ta hand om hushållet, vara en duglig sambo och prioritera sina vänner. Jag hinner då inte med allt! Jag är nöjd med att jobba 45-timmarsveckor, ta hand om fyra hästar så mycket jag orkar och ge kärlek till min sambo. Annan träning utöver hästarna kommer inte på tal!

Även om jag nu saknar att kunna röra mig ordentligt, så får jag helt enkelt ta hand om mig själv genom att vila när jag är ledig. Men det är inte lätt- jag får lätt dåligt samvete och tycker att jag borde orka mer.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Mitt motionerande består av att promenera med hundarna. Vill jag spara tid så tar jag med min spatthäst ut på promenaden så har jag slått två flugor i en smäll. Förhoppningen är att gå raskare proemander till våren och så smått kanske börja jogga t.o.m.! Med hästen såklart och hundarna.

Jag hade kunnat ha tid med gym -på bekostnad av annat, men jag hade aldrig fått det på rutin pga mina arbetstider. Jag hade oxå haft råd med gymavgift utan större bekymmer, då jag har en väldigt bra lön. Hade jag inte hatat miljön på gym så hade jag nog gymmat :angel:


Något jag är imponerad över är alla småbarnsföräldrar som har häst! HUR hinner och orkar man? Jag får ju iaf sova på nätterna (när jag inte jobbar), har ingen annan än hundar/hästar att tänka på och prioritera. Ingen att servera mat till (sambon får klara sig själv) eller så. Att både hinna med barn, sätta dom i första rummet och dessutom sköta/rida häst DET är helt otroligt!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Låter bra att det funkar med ridningen för dig. Har funkar för mig också fram till i höstas och nu har jag fått gå till sjukgymnast får att få bukt på ryggproblemen som kommit tillbaka i annan skepnad än förut. Det jag kan konstatera är att man inte ska glömma att stretcha när man ridit, för vilken annan idrott struntar man i det när man är klar? Ostretchad benböjare i kombination med lite för dåliga magmuskler var mitt problem och lite stretch och magträning hemma framför TV gjorde susen på bara några dagar. Tydligen kortas benböjaren lätt när man rider vilket kan resultera i ryggproblem pga tiltat bäckene, fick jag lära mig av sjukgymnasten. Jag kommer (förhoppningsvis) alltid se till att göra lite hemmastyrketräning i fortsättningen för att jag tror att jag får ut mer av ridningen då (och man är så hjälplös med allt som har med hästen att göra när ryggen pajar)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

kl

Ska hit och ska dit. Jag ska då minsann ingenting. Jag är arbetslös för tillfället, vikar när jobbet behöver mig och kommer att läsa en kvällskurs en gång i veckan fr om imorgon. Och så har jag hästen. Sen ska jag då fasiken inte nånting. Finns ingen anledning för mig att jag SKA träna om jag inte vill. Och jag vill faktiskt inte :angel: Rör på mig gör jag tillräckligt när jag cyklar till stallet, mockar, går promenader med hästen, rider (När hon brunstar får jag väldans mycket motion :idea: ) osv. Det räcker faktiskt. Fattar inte varför alla måste vara rippade till max.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 764
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 170
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp