Hästägarens alla ska och måsten.

Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Du får väl bjuda på en provridtur? Sedan fråga igen om ridning är motion! :devil:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Perfekt att ha det avståndet till stallet! :)
När jag bodde kvar i min födelseort hade jag 5 km enkel resa till stallet. Dessutom på cykelvänliga vägar. Då cyklade jag hela våren, sommaren och hösten om det inte vräkte ner regn eller att jag skulle åka någonstans med hästen. Saknar att inte kunna cykla! :(
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Har erbjudit detta..
Dock ingen som vågat nappa.. ä
Men vänta bara, dom ska allt få prova någongång.. :devil:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

beror på vilken nivå man vill lägga sin ridning på. Jag har min häst på lösdrift och är ute i stallet 4-5 dagar/vecka. Ca 3 av dessa är jag ute längre än en timme och rider eller gör nåt vettigt med hästarna mer än gulla med dom!

Jag har massor med tid att göra annat men det gör jag inte ändå för jag tycker gym är typ det tråkigaste som finns!


För mig räcker det med att hålla nere portionerna för att inte gå upp i vikt liksom! Hålla på med gym när man ändå 3-4 dagar i veckan är i stallet och mockar, bär vatten, hovvård på hästarna, ridning eller annan motionering... nä, finns liksom ingen anledning.



Men har man hästen på stall, mockar själv varje dag, tränar flera gånger i veckan, hästen måste gå varje dag osv osv osv så förstår jag folk har ont om tid. Men varför de skulle behöva gå på gym hajar jag inte riktigt?

Men detta är ju ett val som alla andra. Tycker man det tar så mycket tid och pengar så kan man sälja hästen. Eller börja med att ställa den i billigare stall!

Jag har mina två hästar billigare nu än vad jag hade EN häst förut, detta för att jag har bytt stall.

Det är längre att åka men eftersom jag inte behöver vara ute varje dag nu så spar jag bensin. Dessutom kunde jag i gamla stallet vara där 2-3 ggr/dag så. Nu är jag max en gång om dagen om det inte är nåt speciellt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

beror på vilken nivå man vill lägga sin ridning på. Jag har min häst på lösdrift och är ute i stallet 4-5 dagar/vecka. Ca 3 av dessa är jag ute längre än en timme och rider eller gör nåt vettigt med hästarna mer än gulla med dom!

Jag har massor med tid att göra annat men det gör jag inte ändå för jag tycker gym är typ det tråkigaste som finns!


För mig räcker det med att hålla nere portionerna för att inte gå upp i vikt liksom! Hålla på med gym när man ändå 3-4 dagar i veckan är i stallet och mockar, bär vatten, hovvård på hästarna, ridning eller annan motionering... nä, finns liksom ingen anledning.



Men har man hästen på stall, mockar själv varje dag, tränar flera gånger i veckan, hästen måste gå varje dag osv osv osv så förstår jag folk har ont om tid. Men varför de skulle behöva gå på gym hajar jag inte riktigt?

Men detta är ju ett val som alla andra. Tycker man det tar så mycket tid och pengar så kan man sälja hästen. Eller börja med att ställa den i billigare stall!

Jag har mina två hästar billigare nu än vad jag hade EN häst förut, detta för att jag har bytt stall.

Det är längre att åka men eftersom jag inte behöver vara ute varje dag nu så spar jag bensin. Dessutom kunde jag i gamla stallet vara där 2-3 ggr/dag så. Nu är jag max en gång om dagen om det inte är nåt speciellt!

Men grejen är den att man ridning och stallarbete sliter på kroppen. Stallarbetet är tungt och enformigt. Ridning gör att du får korta och statiska muskler. Så man BEHÖVER faktsikt träna på gym och träna kondition för att orka med ridning och stallarbete. Detta för att kroppen ska hålla i det långa loppet.

Jag jobbar dessutom på kontor och sitter framför dator hela dagarna och behöver styrketräning för att hålla igång axlarna. Tyvärr hinner jag inte nu.

Det är inte alla som kan ha sådan hästhållning att man bara åker till hästen 4-5 dgr/vecka. Har man stall hemma, som jag har, då har du arbete varje dag. Även om man har lösdrift så ska den skötas.

Min häst jobbas 5 dgr/veckan, de övriga två dagarna försöker jag hinna med allt annat, tvätta, städa, stryktvätt etc...

Det jag prioriterar för tillfället är en foto-kurs eftersom jag måste ha något mer kul än bara hästarna :D.

Men för att få ihop det hela med ett heltidsjobb så gäller det att vara ruskigt effektiv.

/Lizzie
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Klart man inte måste gymma om man inte vill eller hinner. Jag jobbar 65% natt och pluggar 100% distans, är helledig från jobbet var tredje vecka och hinner göra nästan allt skolarbete under mina jobbnätter. Jag har alltså hur mycket tid som helst. Den tiden ägnar jag åt mina djur, inte något gym. Jag är inte heller speciallt förmögen, så mina pengar går till det nödvändigaste och resten lägger jag undan. Får ut ca 12500 i månaden.

Jag vill inte lämna hundarna mer än nödvändigt, och där ingår inte några gymbesök. Alltså är min enda träning promenader med hundarna, stallpysslet och ridning på medryttarhästen. Min egen häst hjälper inte till så mycket i motionsväg nu :p
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag bryr mig inte om vad "andra" tycker utan gör mina val och prioriteringar utifrån mig själv som person.

Jag har hästarna för mitt eget välmående. De är avkopplingen från ett krävande jobb. Visst, det händer ju att vi är med på någon tävling ibland men det är inte det primära för mig. Jag är dock väldigt noga med hur hästarna arbetas och att de ska arbeta optimalt oavsett om jag är på en lång "trailride" eller på en clinic. Kan väl sammanfatta att målet för mig är att både hästarna och jag ska må bra och vara i harmoni med varandra.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag säger som dig, jag har ju hästintresset för mitt eget välmående! Bra sagt! :laugh:

Är det "modernt" att ställa allt för höga krav? Samhället i stort ställer ju högre och högre krav, är det så att det även nått hästvärlden? Det ska vara så perfekt och alla ska kunna och hinna allt, vaddå hinner du inte, vad slö du är, är det så det blivit?

Några nämnde barn här i tråden! Och jag är full av beundran för de som förutom arbete, hushåll och häst även får in BARN i tidsplaneringen! :bow:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Kl - det jag ser som ett problem, för mig iaf, är att jag planerar hur hästen ska arbetas, varierat, för att han ska ha optimal kondition och styrka för det arbete jag kräver av honom. Jag räknar hans foderstat och ger så bra förutsättningar som möjligt.

MEN jag gör inte samma sak med mig själv. Jag hade också behövt träna varierat och regelbundet för att matcha min häst på bästa sätt (och mitt jobb, förstås, men det är en annan sak:) ) Och jag tror absolut att jag hade varit en bättre ryttare om jag hade orkat mer, både muskel- och konditionsmässigt.

Men när jag kommer hem efter jobbet på em fixar jag stallet, rider de dagar jag ska (delar med dottern) och sen gitter (ska inte säga orkar...) jag inte åka in till stan igen för att gå på gym, även om jag är övertygad om att det hade varit bra för mig. Så fort det är barmark ska jag iaf börja ta mig runt min trekilometare igen...

Har förresten fyra barn, även om det bara är en kvar hemma nu:)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag har familj, sambo,hund ocht vå små barn, tvilingar på snart 2 år och har häst, har bara en "hemma" ifs men ändå, visst tar det tid. Jag har löst det så att jag har hästen helinackorderad, annars går det inte, jag har försökt med kollektivt, men det tar alldeles för mkt tid. Och visst kostar det pengar oxå, utan min snälla sambo skulle jag ha galet svårt att ha kvar hästen :love: jag har dessutom gått ned i arbetstid då jag vill ha mer tid med barnen. Men jag är i stallet ca 3 dagar i veckan, jag har lagt tävlingsambitionerna på hyllan, utbildar honom själv så mkt jag kan, åker och tränar när tiden och pengarna tillåter :)
Utöver hästen motionerar jag inte mer än hundpromenader, det räcker bra för mig :)
Min häst är mitt andningshål, min fristad, utan stallet och hästen skulle jag inte må lika bra som jag gör :) jag prioriterar att ha kvar honom mot utekvällar, dyra kläder och frisörbesök osv. Det är min vardagslyx!!:laugh:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag säger som dig, jag har ju hästintresset för mitt eget välmående! Bra sagt! :laugh:

Är det "modernt" att ställa allt för höga krav? Samhället i stort ställer ju högre och högre krav, är det så att det även nått hästvärlden? Det ska vara så perfekt och alla ska kunna och hinna allt, vaddå hinner du inte, vad slö du är, är det så det blivit?

Några nämnde barn här i tråden! Och jag är full av beundran för de som förutom arbete, hushåll och häst även får in BARN i tidsplaneringen! :bow:

Sen undrar folk varför dom går in i väggen. :crazy:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Ja nog skulle vi hästfolk må bättre av eget motionsschema och framräknad foderstat, lika noggrant som vi gör till våra hästar! ;)

Jag bor granne med gymet, jag kan inte skylla på att jag har resväg dit heller! :angel: Så vi får se hur det blir med gymandet när jag kommer sätta igång min häst nästa årsskifte!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag tycker du planerat smart och prioriterat sunt! :)

Jag ska också försöka ha medryttare när jag börjar rida igen. Har haft en tjej som hjälpt mig då och då, och hon är så toppen att jag hoppas och ber hon vill vara medryttare då igen!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Sen undrar folk varför dom går in i väggen. :crazy:

Typ precis så ja! :angel:

Men jag har märkt att även Ridsportförbundet litegrann har börjat med "ska och måsten", det är mycket att man ska göra si och så, gymma här och motionera där! Vilket jag tycker är konstigt när så många har hästen just för att få motion!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Men grejen är den att man ridning och stallarbete sliter på kroppen. Stallarbetet är tungt och enformigt. Ridning gör att du får korta och statiska muskler. Så man BEHÖVER faktsikt träna på gym och träna kondition för att orka med ridning och stallarbete. Detta för att kroppen ska hålla i det långa loppet.
Inte om du gör rätt när du tex mockar och lyfter. Man ska vrida sig med hela kroppen, lyfta med benen osv...
Jag har jobbat i stall och provat olika varianter efter att ha samtal med utbildad hur man ska göra stalljobb så ergonomiskt som möjligt (näst intill omöjligt men det finns vissa saker faktiskt att tänka på).
Och såklart stretcha efter jobb och ridning :)


Jag jobbar dessutom på kontor och sitter framför dator hela dagarna och behöver styrketräning för att hålla igång axlarna. Tyvärr hinner jag inte nu.

Det är ju väldigt individuellt. Alla människor som har häst jobbar ju inte på kontor, således behöver inte gymma.

Det är inte alla som kan ha sådan hästhållning att man bara åker till hästen 4-5 dgr/vecka. Har man stall hemma, som jag har, då har du arbete varje dag. Även om man har lösdrift så ska den skötas.
Du kan absolut stalla upp din häst hos någon annan. Du behöver inte ha den hemma bara för att du har stall och lösdrift.


Min häst jobbas 5 dgr/veckan, de övriga två dagarna försöker jag hinna med allt annat, tvätta, städa, stryktvätt etc...

Du jobbar ju hästen för din egen skull. Den skulle inte må sämre för att du sluta rida den. En häst vill helst gå i hagen i stor flock och äta.

Det jag prioriterar för tillfället är en foto-kurs eftersom jag måste ha något mer kul än bara hästarna :D.

Det är ju det jag säger, allting handlar om prioritet.

Men för att få ihop det hela med ett heltidsjobb så gäller det att vara ruskigt effektiv.

Jag vet inget annat folkslag, än hästmänniskor, som är så pass effektiva som vi är ;)


Och alla är vi individuella. Som jag skrev så behöver inte jag gymma, jag rör mig tillräckligt ändå både på jobb och fritid är jag aktiv.
Bättre kondition skulle jag få om jag slutade röka, inte nödvändigtvis började springa. (mitt val)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag tycker du planerat smart och prioriterat sunt! :)

Jag ska också försöka ha medryttare när jag börjar rida igen. Har haft en tjej som hjälpt mig då och då, och hon är så toppen att jag hoppas och ber hon vill vara medryttare då igen!

Tacakr :D

Åååå ja en medryttare vore wonderful, jag har letat i ett års tid men inte hittat rätt person, jättetrist :( verkar inte finnas någon seriös här där jag bor som vill ha nästan som egen häst utan att betala en förmögenhet.. jag som tycker jag har ett supererbjudande till rätt person, men icke då... nåja, kanske en vacker dag dyker det upp nån :)

Hoppas du får ha kvar din medryttare sen, dom bra ska man hålla HÅRT i!! :)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag pluggar 100%, börjat jobba 25%, har häst, hund, lägenhet och allt.. Tränar 3gånger i veckan.. För mig är det super viktigt att prioritera det. 3timmar i veckan kan man fixa fram på ett eller annat sett... Utan att min kropp mår bra klarar jag inte göra nått annat. Så för mig är det en investering för livet :) Ridning och hästar i all ära, men oj så mycket bättre jag mår mentalt och fysiskt av att komma ner till gymmet..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 464
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 838
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp