Hästägarens alla ska och måsten.

Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Nu blev jag inspirerad att också börja stretcha! Jag är usel på det, och har ofta träningsvärk som följd... vilka övningar gör du?
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Ja nog är det svårt att lyckas hinna med allt man behöver och vill i vardagen. Jag brukar försöka hinna gymma eller springa med hunden mellan 5 och 6 innan jobbet. Sen jobbar jag 7-16. Promenerar alltid en halvtimme på lunchen. Med en timmes pendlingstid är jag i stallet vid 17. Åter hemma vid 20-tiden och då ska det springas med hunden de dagar då jag inte gjort det på morgonen och sen skall mat lagas till dagen därpå och alla andra hushållsbestyr. Två vardagar per vecka är jag hästfri. En av de dagarna går jag på något pass på gymmet och den andra dagen umgås jag med sambon och/eller vänner.

Ibland undrar man ju om livet ska vara så här?! Samtidigt så vill jag ju inte skippa något av mina intressen! Den bästa lösningen vore att gå ner i tid på jobbet och jobba 75% men det är tyvärr inte arbetsgivaren intresserad av och jag vill ogärna byta jobb.... :(
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag har liknande vardagsförhållanden som dig verkar det som, med jobb/pengar, och för mig är det likadant! Vi är tre st i mitt stall som sköter allt själva - alltså är det ofta 2 ggr/dag som gäller. Efter jobbet, stallet och vardagliga sysslor är tiden slut. Jag varken hinner eller orkar träna, gå på bio, fika, shoppa osv på vardagar, och helgen går åt till att pyssla med sånt som man inte hinner i veckorna.

Tycker det är lika kul varje gång någon påstår att "ALLA hinner träna, det tar ingen tid" Svarar alltid som det är, att jag gick hemifrån 6.30 imorse och kommer vara hemma tidigast kl 21 om inget krånglar - då är det mat, dusch osv, exakt NÄR skulle jag träna?

Men, det handlar väl om att vi gör detta för att vi vill. Jag (och alla andra hästnördar) har valt att ha livet såhär, och blir lycklig av att ha häst - oavsett hur många fikakvällar jag missar.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Skönt att det finns fler som mig! :)
Just nu går jag på gym, men det är för att min häst är dräktig, jag rider, tränar och tävlar inte just nu. Men rider jag "för fullt" så tycker jag också det räcker som träning.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Ja nog har man fler än en gång hört detta med varför man inte utnyttjar företagets frikostiga träningsbidrag! :grin:

Och jag håller med om att man valt fel hobby när det gäller inkomster, för de existerar ju inte! :p
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Cykla, det håller jag med om är bra! Och det är något jag saknar att inte kunna göra numera!
Jag har ungefär 4 mil enkel resa till jobbet och 1 mil till stallet! Är jag ledig så har jag tid att cykla till stallet, men efter jobbet så har jag inte 45 minuter x 2 över! Dessutom är det en helt olämplig väg att cykla i mörker! :crazy:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag brukar också promernera med hästen! Mer motion än att sitta på om hästen bara ska skrittas!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Nej min tid räcker då inte till. Jag tränar lite hemma med hantlar och liknande och försöker göra det hyfsat regelbundet, (och ska skaffa mig ett hopprep för kondisens skull) men samtidigt är jag ju medveten om att jag inte hinner med allt jag tycker jag borde hemma i huset. Det är inte riktigt så städat som jag skulle önska. Det är i och för sig ett val jag gjort, att låta det vara lite ostädat ibland för tiden räcker inte till. Man måste få ta det lugnt i bland också. Ibland tar jag med mig häst och hund på rejäl promenad så får vi alla tre motion. Då spar man lite tid. Sen rör vi oss rätt mycket i stallet också. Man mockar, borstar, sopar, bär hö osv, så helt otränade är vi ju inte vi hästägare.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Vad bra du blivit bättre i ryggen! :laugh:

Jag tycker ridning är kanon för ryggen! När jag var runt 25 år så fick jag ett grymt ryggont, läkaren som behandlade mig sa att jag absolut inte skulle sluta rida, då skulle jag få problem med ryggen.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Ja nog är det så att man måste prioritera efter sitt eget liv!

Jag åker hemifrån 6.15 de flesta morgnar. Får sätta mina 40 timmar/vecka nära nog när jag vill måndag till fredag, men med 45 minuters resväg enkel resa och jobb vissa kvällar i veckan så hinner jag inte med att sköta hästen väl, resten av alla "måsten" och även träna med annat!

Visst, vill man slarva över hästen och inte rykta den mer än någon gång i veckan, strunta i att skritta fram och av ordentligt mm, då får man ju mer tid över. Men jag är pedant med min häst, den ska skötas 100% väl!

I nuläget går jag till gymet flera gånger i veckan, men som jag tidigare nämnde så är det för att hästen är dräktig. Dessutom så ska hon snart flytta till "BB", och då har jag inte ens skötseln av henne på ett år.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag tycker också vi hästägare oftast är rätt vältränade! För att vi håller på med just det du räknar upp som ingår i hästägandet.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Här är en småbarnsmamma med häst... Har två barn, 2 och 4 år, och jobbar dessutom heltid. Kan säga att, nej det går inte ihop tidsmässigt, men att sälja hästen är inget alternativ så jag pusslar så gott det går. Har för tillfället två medryttare som hjälper mig, men det är nog mer för att jag inte känner att intresset räcker till för tillfället. Min lösning på vardagspusslandet är att hästen får vänta tills barnen har somnat på kvällarna, så mina stallpass förläggs till mellan klockan 20 och 23 på kvällarna. Lugnt och skönt i stallet och så här års är det ju inte så att man går miste om dagsljuset ändå... Visst blir det lite lite sömn, men jag är rätt dålig på att gå och lägga mig även om jag inte är i stallet så jag tror inte det hade gjort någon skillnad om jag inte haft hästen.

När det gäller träning utöver ridningen brukar jag satsa på att springa. Det är nog den mest tidseffektiva träning man kan få och man blir så mycket piggare av att springa att man snabbt tjänar in den tiden (30 min 3 ggr/vecka ger väldigt bra resultat!). Styrketräning hemma framför tv:n är också bra och någonting jag brukar köra i perioder. Annars är det vardagsmotion man får förlita sig på och som hästägare brukar det inte vara någon större brist på möjligheter till vardagsmotion. Så nåt dåligt samvete för att man inte tränar på gym som "alla andra" tror jag inte alls att man behöver ha.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Godmorgon!

Jag håller med om att det finns en press på oss hästägare att få in extra träning utöver ridningen. Men egentligen så finns ju den pressen i samhället i stort idag; träningshypen är ju stor. Särskilt såhär efter jul och nyår... Men om vi ska hålla oss till pressen som finns på oss hästägare;

Jag är 19 år, jobbar heltid (8-17 mån-fre). Efter jobbet är det givetvis hästen som tar all tid, och som t.ex. kopparberg skrev så är jag såpass noggrann att jag inte vill eller kan slarva med hästens återhämtning, mockningen etc. Alltså, min fysträning utförs före jobbet. Jag gymmar, springer utomhus, gör styrkeövningar hemma... De tävlingsfria helgerna använder jag också till att passa på att träna. Jag vet hur bra jag mår av träningen, och upplever mig som bättre i sadeln när jag inte slarvar med träningen på sidan av ridningen.

Under hösten jobbade jag i stall, och då FANNS det verkligen ingen tid för någon träning utöver all den motion man fick i jobbet och i sadeln. Så jag är fullt förstående för de som inte hittar tiden också. Sedan är det ju så att det inte är bra att stressa/ha ångest för att lyckas få in den där träningen i sin vardag, för då blir man nog definitift ingen bättre ryttare...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

kl.

Man behöver ju faktiskt inte träna för sitt friskvårdsbidrag. Jag går på massage istället :) Något som jag har svårt att lägga pengar på annars men som behövs.

Att ta ut ett gymkort för de pengarna är något jag bara får dåligt samvete för eftersom att jag aldrig hinner gå dit.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Cykla, det håller jag med om är bra! Och det är något jag saknar att inte kunna göra numera!
Jag har ungefär 4 mil enkel resa till jobbet och 1 mil till stallet! Är jag ledig så har jag tid att cykla till stallet, men efter jobbet så har jag inte 45 minuter x 2 över! Dessutom är det en helt olämplig väg att cykla i mörker! :crazy:

Jag har ju 13 km enkel resa till jobbet så det funkar att cykla. Dessutom är ju banvallen numera asfalterad och det tog i höstas 33 min att cykla till jobbet. Eftersom det 20 min bil (köra+parkera) så förlorar jag inte så mycket tid på att cykla.

Väntar bara på att snö och mörker ska försvinna... :p

/Lizzie
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Det som är mest skrämmande är att ridning/hästhantering inte ses som träning.
Visst jag skulle väl kunna röra på mig mer och jag har faktiskt en Crosstrainer hemma framför tv.
Men i min bekantskaps krets fnyser man åt mig när jag försöker förklara vilka fysiska påfrestningar vi ställs inför.
Kanske kan de gå med på att det är jobbigt att bära vattenhinkar, men ridning är ju töntigt -man sitter ju bara där.. :grin:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Min är också dräktig:) Jag rider på halvfart nu, vilket gör att jag just nu får mer tid över och stressar mindre än tex förra året när jag trailade till ridhuset minst 2ggr i veckan och red ca 5-6 lektioner i månaden. Men jag har eget stall så själva stallarbetet tar rätt mycket tid.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Ja passar också på att cyklar om det känns ok. Ha bara 3,5 km till stallet så det är ju perfekt att cykla när det är varmt ute, då spar jag bensinpengar och får lite gratis motion:)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Bra du får använda ditt bidrag till något nyttigt du behöver! :laugh:

Men tyvärr är det så att det står företagen fritt att välja vad som ska inkluderas i ett friskvårdsbidrag! Ett företag jag jobbade hos ansåg just fysvård som massage och fysioterapi som något de inte skulle lägga pengar på, här skulle det vara gymkort, kort till badhus osv.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

En fördel med Örebro, de vill verkligen att invånarna ska kunna cykla! :laugh:

Faktiskt så har det i Nora varit på tal att göra cykelväg drygt halva den vägen jag har haft till stallet. Hade den funnits hade jag absolut cyklat oftare till stallet!
Men även om den cykelvägen kommer till nu så kommer jag inte ha nytta av den, jag flyttar min häst denna månad. Känns trist men det finns ju bara två boxar och jag behöver ju två när jag får två hästar och kompisen har ju sin häst så stallet är fullt! :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 764
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 170
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp