Hästägarens alla ska och måsten.

Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jadu jag jobbar (har fysiskt krävande arbete), tränar, har häst, hund, kör rr, båtracing och åker en hel del skidor..
+ att jag har ett hem att ta hand om.

Motion får jag dels genom ridning och stallsysslor. För att RIDA häst är ju jobbigt! Däremot inte att åka häst..
Jag rider 5-6ggr/vecka

Hunden ska ju ha sina promenader varje dag så det är ju också motion att gå.
Hundpromenader blir ca 3h/dag

RR, båtracing och skidor är också fysiskt krävande.
Det skiljer sig åt men några timmar i veckan blir det iaf :)

För att jag ska orka hålla på med allt måste jag träna någonting.
Jag får ont i hela kroppen när jag inte tränar och håller igång :crazy:

Just nu är det spinning 3 dagar i veckan men jag ska försöka utöka det till helst 4-5 ggr i veckan.
När det blir bättre underlag att springa på kommer jag även att löpträna mån-fre innan jobb tillsammans med häst och hund som får springa med :)

Både jag, hunden och hästen behöver lite mera motion utöver de vanliga träningarna för att bli riktigt fit och orka allihopa :)

Men jag tycker om att träna och jag gillar att vara vältränad och hård i kroppen. Hatar att vara plufsig som jag är just nu :mad:

All träning kostar ju inte pengar... Tex promenader i rask takt eller löpträning kostar ju ingenting :)
Möjligtvis ett par bra skor för ändamålet men det kanske man har iaf?
Många styrkeövningar går ju att göra hemma utan massa dyra maskiner och då är det också gratis
Tex Push-ups, sit-ups, rygglyft, dips mm :)

Men om man inte vill träna mer än hästar och stallgöra så är det väl inget fel i det? Det är ju också motion, men i många fall skulle det vara bra att komplettera med något :)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Helt rätt att du gör det som du mår bra av! :)

Men skulle jag ha det schemat, då skulle jag stressa ihop totalt! :crazy:
Jag har med åren lärt mig precis hur mycket jag kan klara av innan jag börjar få ont i magen, sömnproblem och yrsel.
I nuläget så har jag fått löfte om att rida en häst så mycket jag vill vilket jag är jätteglad för, det är en fin häst! Men jag avstår ridningen en hel del för att hinna till gymet för att det bränner mer fett och jag vill gå ner i vikt!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Nu har jag ingen häst längre men även när jag hade så tränade jag extra. Jag tycker jag rider bättre och jag får inte lika ont i kroppen om jag tränar.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Oj vilket schema! Jag är imponerad! :laugh:

Jag älskar att cykla! I somras cyklade jag turer på dryga milen flera dagar i veckan! Finns verkligen kanonbra cykelvägar här! Kostade på mig en bra cykel för några tusen, tyckte att om jag ska cykla som motion, då funkar inte riktigt min cykel utan växlar årsmodell -56. :angel:

Jag ska inte jogga. Självklart får jag springa en bit, men jogga regelbundet är en av de få saker jag är avrådd att göra. Det och att börja med bollsporter typ stop-spring-stop-spring osv. Har kvaddat ett knä.

Nu ska jag köra mycket på gymet, jag blir ju hästlös i ett år, kommer bara att rida hästen jag får låna några gånger/vecka. Sedan får vi se hur det blir med gym, kanske hinner jag med det också när jag börjar rida hästen!
Hoppas på stallplats på cykelavstånd när jag får hem pållen, i så fall blir det cykling varje gång jag ska till stallet.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Angående att man kanske rider bättre när man tränar blir intressant att se om det gäller för även mig! Jag har ju aldrig tränat på gym förut, så kanske kommer jag känna jag också rider bättre. Man kan ju alltid hoppas! :)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag tränar också för att rida bättre. Tränar upp bålstabilitet bl.a.
Tränar ca 2-3 ggr/vecka. Jag har pållarna hemma, men rider inte varje dag. Men allt är ju en prioriteringsfråga.
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jo det är ofta mycket att göra, men jag gillar det :)

Dock så vill jag påpeka att jag kan skita totalt i träning en dag eller en hel vecka om det krävs för att jag behöver göra annat eller om jag är för trött!
Man MÅSTE lyssna på kroppen annars går man in i väggen, det har jag gjort en gång och det är inte värt det någonstans!

Men träning på en rimlig nivå är bra för kroppen och jag tror också att vi rider bättre när vi själva är mer vältränade :)
Då orkar vi ju hålla om, vi orkar sitta rakryggade osv...

Jo kan man inte springa så finns ju alternativet att gå, eller som du cykla nu när du har investerat i en fin cykel :)
Att försöka få in cykling till och från stallet som vardagsmotion är ju kanon bra!

Om du inte är van att gymma så tänk på att inte gå ut för hårt då blir det bara jobbigt.
Hellre börja med kanske 2 dagar och enklare övningar och sen öka på, man måste ju inte vara spyfärdig efter ett pass på gymmet som många tror...
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Jag kör på för fullt i gymet! :angel: Fast jag har inga problem med det, jag är en sådan som vill köra hårt när jag väl "kör". Känns så skönt att bli riktigt trött!
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

jag med! man får ju faktisk bra mycket träning av både ridningen och skötseln och allt vad därtill hör.
liten moralisk saga:
Min kompis är ensam med 2 barn i dagisålder. Hon bor på fjerde våning utan hiss och tvättstuga i källarvåningen.
Hon tar cykel till jobbet och dagis och när hon handlar.
Jobbarkompisar har tjatat: spelar du innebandy? tennis? springer? simmar? gympar? etc etc.... men snälla du, du får ju INGEN motion!
Tydligen är det endast organiserad rörelse som man deltar i i grupp som räknas?
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Din kompis får säga att hon kör step-up! För är inte step-up när man går upp och ner för en liten trappa? Att din kompis gör det i en trappuppgång och de andra i en gympasal gör väl ingen skillnad? :laugh:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Nu är jag föräldrarledig. Men jag kände av den här stora hetsen att man ska vara med överallt, föreningar hit och dit och gå på gymmet när jag jobbade.
Nu jobbade jag 75 % bara, men jag har en gård att ta hand om och två hästar. De sköter sig inte sig självt.
De flesta på mitt jobb bor i lägenhet i stan. De har max 10 minuter hem ifrån jobbet. Jag får pendla 35-40 minuter i bil. Är inte så sugen på att betala dyra pengar på gym när jag kan få den här träningen gratis hemma + det blir saker gjort.
Vedklyvning, dra ris, mockning, kasta ner hö ifrån rännet, vända potatislandet, höbärgning, klippa gräs, laga staket, snickra, ridning, snöskottning... Ja, listan kan göras lång. Nu har jag snart 2 barn att se efter också! :D
Min kära svärmor gav mig faktiskt en komplimang en sommardag när vi satt och fikade. Jag hade linne på mig då vi hade gjort något arbete utomhus. Då sa hon rätt ut: "Oj, vilka fina muskler du fått" Då hade arbetet här på gården gett resultat, jag känner mig starkare och piggare och då när jag kände att jag behövde få upp flåset, så sprang jag en tur med en av hästarna. Två flugor i en smäll! :)
Då blev man glad! :laugh:
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

Så praktiskt, du kan sköta gården och få den motion du behöver! :)
 
Sv: Hästägarens alla ska och måsten.

kl.

Man behöver ju faktiskt inte träna för sitt friskvårdsbidrag. Jag går på massage istället :) Något som jag har svårt att lägga pengar på annars men som behövs.

Så har jag också gjort! Förra året var första gången - fram till dess hade mina "friskvårdsslantar" bara frusit inne... Men i fortsättningen blir det definitivt hot stone-massage för dem!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 784
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 186
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp