Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Fia79

Trådstartare
Jag undrar om någon mer kanske är i min sits och jag vet inte hur man ska göra för att det ska bli rättvist.

Jag är så att jag tycker att inte bara tjejerna ska stå i köket och tvätta, ta hand om barnen osv.
Utan mannen kan hjälpa till ibland med.

Men nu när jag är mammaledig med en 1åring hur går detta ihop då?
Är det jag som "det minsta jag kan göra när jag är mammaledig" ska tvätta, laga mat till mannen kommer hem, ha barnet 24timmar om dygnet osv?

Jag har två hästar och egen gård med att ta hand om och sambon har inget intresse i det, när han kommer hem från jobbet är jag ju slutkörd och vill direkt ut till hästarna.
Men då menar han på att han är trött och vill vila för att han jobbat hela dagen....vem ska få göra det de vill/vem ska få "ledigt"?

Han menar på att han tjänar ju "alla" pengarna och han "betalar" mina hästar och vi har inte råd med något intresse till honom(hans intresse är dyra bilar) så det minsta jag kan göra är att hålla fint här hemma och ta hand om barnet osv.

Har han rätt?

Det känns som att jag kan glömma att hinna med hästarna, det känns som att han inte är nöjd förrän jag sålt dem:(.
Har redan sånt en av hästarna men han fortsätter tjata om hur dyra de är trots att jag betalar dem helt själv nu men då menar han på att jag tjänar ju mindre så då får han betala mer i slutändan endå:(.

Jag skulle dö inombords utan mina älskade hästar, jag är inte jag utan dem eller om jag inte får umgås med dem.
Jag har minskat utgifterna kring hästarna till minimum men att de fortfarande mår bra och får bra foder, men har försökt hitta allt så billigt som det bara går.

Vad ska jag mer göra, han verkar ju inte bli nöjd förrän de är borta:cry:

Måste vi göra slut pga detta?
Usch vet inte vad jag ska göra om det är han eller mig det är fel på och hur vi ska lösa detta.
Vi har ju löst allt annat men detta är svårt.
Han har aldrig tyckt om hästar men har hjälpt mig med dem emellanåt en då och jag har alltid varit naturmänniska och älskar djur.
Han tycker om djur men han är absolut inte en sån naturmänniska som jag.

Men vi har snart varit ihop i 10år så jag vill inte göra slut heller egentligen vi har ju ett barn ihop och vi älskar ju varann men vi är så olika på dessa punkter och förstår inte varandra riktigt.

Hjälp!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Tycker inte han verkar respektera dig och ditt intresse alls.
Vet han hur viktiga hästarna är för dig? (efter 10 år borde han verkligen göra det kan man ju tycka)
Har ni pratat om det ordentligt?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Kan ni inte gå och prata med någon prof om det? Jag och min sambo går till en psykolog en gång varje månad för att rensa alla ovissheter och ha en opartisk person som lyssnar och kommer med råd och förslag hur man ska se på det.

Ni tänker väldigt annorlunda, det finns alltid två fönster att se ut genom, så det är viktigt att ni båda börjar förstå och respektera varandra. Jag tycker varken att ni ska sälja hästarna, eller att du behöver vara mamma 24 om dygnet, han har väl också blivit förälder? Jag kan som sagt verkligen rekommendera en samtalsperson, för oss har det gjort underverk.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag har en 2-åring, hästar, gård och vi båda jobbar heltid. Det är lite svårt att få ihop det och jag funderar ofta på att lägga ner eller minska drastiskt, men behöver få tid att hitta lösningar själv.

Ekonomin är inget problem för oss, men tiden. Självklart ska du inte vara den som sköter allt 24h om dygnet, 7 dagar i veckan. Men jag och min sambo har resonerat som så att vara hemma med barn och att jobba är likställt. Det innebär att vi delar på tiden efter jobbdagen. (nu pratar jag utifrån när jag gick hemma, men konceptet är samma fortfarande).

Självklart måste även sambon ha fritid efter jobbet ibland, jag tyckte aldrig att han skulle ta ALLA kvällar i veckan efter jobbet. Självklart är det skittungt att inte få vila från barnet, men båda måste ju ha rätten till egentid = tid utanför barn och jobb. Sen har vi försökt pussla så att jag alltid hunnit med det nödvändigaste, men det är ett konstant krig i huvudet på mig, för jag vill massor mer än jag faktiskt klarar av.

Hushållsarbetet - det kan han gott hjälpa till med när han kommer hem, det delar vi lika på också. Det som inte hunnits under dagen får man försöka hjälpas åt med, men lite skevt blir det här också då sambon gör många andra saker som jag inte klarar/orkar/kan/ vill (typ rensa avlopp, byta däck på bilen, meka med traktorn, ploga snö osv.)

Jag har väldigt svårt att förlika mig med tanken på att göra mig av med hästarna helt och vi har haft diskussioner de senaste veckorna hur det ska bli med allt. Jag måste hitta någon lösning som känns ok för mig och som inte innebär inga hästar, även om den tanken känns "enklast" i många avseenden.

Ursäkta rörigt inlägg, men jag förstår hur du känner det.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Ta hjälp av någon samtalsperson! någon som tänker i en helt annan bana då man själv kan fastna i sitt eget!

De ska vi väl hoppas att ni inte ska behöva dela på er, alla får juh en fnurra på tråden nån gång, de blir ju denna vardagstristess som man måste komma ur men de är skitsvårt!!

Jag tycker de där är jättesvårt med hans egentid å min egentid! när han kommer hem från jobbet så vill jag gärna ut i stallet å dyl, dock tänker jag att jag inte kan va där flera timmar varje dag för även om han är på jobbet och "barnfri" så är det ju inte hans fritid han sitter där, å när han kommer hem å ska ta barnet så får han ju fortfarande ingen fritid så det är ett väldigt pussel, men förstår dig till fullo! Men har ni ett krävande barn eftersom han måste sova?! Vår tjej är jättesnäll så när gubben kommer hem om han är trött osv så kan han ändå ligga å slöa på soffan när hon är vaken å leker, men måste ju inte sova för att vila!

Många "pappor" tar nog småbarnslivet å hemmalivet för givet, tyvärr...Jag har absolut inget emot att sköta hemmet osv men här är de aldrig nån som tjatar att de ska göras, bara att ska de bli gjort får man göra de själv:grin: å endel dagar vill man juh bara slå igen dörren efter sig å gå..

Hade verkligen inget å komma med ser jag nu när jag är klar..
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det där har jag och sambon "stött och blött" också... Nu har jag i och för sig inte häst längre, men jag har ju faktiskt ändå behov av egentid och sovmorgnar.

Vår tråkiga lösning på det är schema... Torsdagar och lördagar har jag min medryttarhäst, tisdagar har han hundträning. Det är sånt som är spikat. Sen måste förstås hunden tränas fler dagar i veckan, men det blir ju på egen hand och kan anpassas så att det blir ett "familjeprojekt" eller att man tar babyvakten och går ut och tränar i trädgården när dottern sover (vi tränar alltså hunden båda två men det är han som åker på den organiserade träningen).

Vår uppdelning i övrigt är att jag tvättar åt alla, städar och sköter planering (inköpslistor, ser till att barn och djur kommer iväg till BVC/veterinär, anmäler hunden till tävlingar, ser till att räkningar betalas i tid). Han lagar mat, kör gräsklippare/snöslunga och tar hand om grovsopor/returpapper. Disken tar den som inte går kvällsrundan med hunden.

Kan barnet vara med i stallet, antingen att hen får en lekhörna på ett säkert ställe eller sova i vagnen? Så kan du ju göra klart sysslorna under dagen?
I så fall kan ni ju komma överens om att tre dagar i veckan har du kvalitetstid med hästarna när han kommer från jobbet och tre dagar i veckan gör han vad sjutton han vill när han kommer hem. Och den återstående dagen kan ni ju umgås :)

Du håller förstås inte en tävlingshäst i toppkondis på tre dagars ridning, men är alternativet att sälja så...

Ekonomin har vi faktiskt aldrig haft uppe till diskussion, det har varit väldigt knapert stundtals (då sambon oväntat blev sjukskriven en period) men det var aldrig ett ont ord om hästen då hon levde, trots att hon var dyyyr i drift. Så där har jag inte mycket att komma med...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vi tänker också så som flera andra skrivit. 8h/dag är sambon på kontoret och jobbar och mitt jobb är att ta hand om barnen. I terorin delar vi på "fritiden" precis som hushållsarbetet. Jag försöker göra så mycket jag hinner/orkar hemma på dagen så vi kan få mer tid för familjen övrig tid men jag känner inget krav på mig att jag måste göra vissa saker. Vi gör mycket tillsammans hela familjen så ingen av oss har egentligen så mycket egentid men det har vi inget behov av.

Nu har varken jag eller sambon några fritidsintressen som tar tid och sambon vill gärna umgås så mycket han kan med sina barn när han inte är på jobbet så helt kan jag inte sätta mig in i din situation. I praktiken tar jag också den mesta av städningen och sånt hemma, dels för att det känns som avkoppning från barnen och sambon får mer tid med barnen.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

de e lite synd att din sambo inte gillar hästar alls..min är inte intresserad av hästar men vissa kvällar följer han + dotter med ut i stallet...han får träffa dottern, vi varandra och jag mina pållar..han följer ju givetvis med frivilligt!

Jag kan tycka som så att om man inte träffas vidare mycket och har olika intressen att man ibland får "offra" soig och följa med på den andras intresse för att "ställa upp" lite och faktiskt räkna de lite som kvalitetstid... så har vi alltid gjort här, han har varit med mig med mina hästar å träning ibland, å jag har varit med honom på traktorpulling mm mm...de har funkat för oss för om inte annat så har man nåt å prata om sen:laugh:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag vet precis hur det är, vi haft några diskussioner.

Vi har en 15 månaders hemma, en till på väg, en inackorderad häst, inget dagis, båda jobbar, fast vi har gått ner i tid. Vi har en ganska bra ekonomi men kan ha delade meningar om vart pengarna ska gå emellanåt.

Jag anser(och även min man nu efter lite diskussioner) att bara för att den ena får in mer pengar på sitt konto så betyder ju inte det att den som går hemma inte drar in pengar(i början när jag var mammaledig). Någon måste ju vara hemma med barnet och tyvärr kan man inte få hur mycket betalt som helst av det "jobbet", för det är faktiskt ett jobb kombinerat med nöje tycker jag.
Det krävs en hel del av en att ha barnet en hel dag plus att sköta allt annat i hemmet, samtidigt som man njuter av att få vara med barnet.

Så nej, din man drar inte in mer pengar än dej. Om man ska räkna lika där så får man ju utgå i från vilken lön du brukar ha och han får betala dej hälften av det som faller bort när man är föräldraledig. Men är man en familj så tycker jag att man delar på dom utgifter som finns, livet kan inte alltid vara helt rättvist.

Jag har gjort som du, försökt dra ner så mycket som möjligt på hästens utgifter utan att det drabbar hästen.

När det gäller intressen så har min man oxå bilar som sitt intresse och det är dyrt, precis som hästintresset. Skillnaden där är väl dock att man kan lägga sitt bildelsköpande på is ett tag för att sen ta upp det när ekonomin finns igen, att låna ut/sälja ett djur är en helt annan femma ur min synvinkel och jag har sagt att vi får dela på oss om han inte kan acceptera att jag har min häst och att han faktiskt kostar pengar.
Lite orättvist, det tycker även jag, men som sagt, det handlar om en annan själ så därför prioriterar jag det högre än att han köper dyra bildelar.

Lite orättvist kan det oxå vara när man tänker på hur många timmar jag lägger på stallet varje dag, men jag måste, jag har inte någon som hjälper mej för tillfället och hästen måste tas om hand samt motioneras.
Jag har sagt att min man får säga till om han vill ha egentid, och då menar jag även om han känner för att kolla på en film i lugn och ro, han måste inte lämna hemmet. Men, jag måste veta det i god tid så jag kan planera min tid i stallet efter det. Så tyvärr är det svårt att spontant säga att nu vill han göra det eller det.

Vi delar på sysslorna hemma men jag sköter tvätten i princip själv. Vi jobbar ju båda två, har dock gått ner i tid och han har gått ner lite mer än mej. Ibland "gnäller" han över att han är trött en dag när han går hemma och är med vår son för att han fick gå upp kl 6. Då kan jag känna lite olustighet över det hela, jag jobbar nästan fulltid, har hästen helt själv, har en son jag vill umgås med samt att jag är gravid med foglossning, trötthet osv. Allt är ju självförvållat men ändå.
Tex, igårkväll kom jag hem från jobbet 23:30, klockan ringde 05:30 imorse och jag var i stallet till 06:05. Gjorde allt där och var hemma till 9. Duschade, gjorde matlåda, "umgicks" med sonen i farten och cyklade upp till tåget 9:45. Jobbar till 19:49, är hemma till 20:30, då är det bara at byta om och åka till stallet för att kvällsfodra. Hemma runt 21 för att få ta det lite lugnt innan man ska upp o jobba morgonpass på torsdag.

Det där är en dag med mycket att göra för min del och min man får ju vara med vår son hela dagen. Vi jobbar på olika sätt, men jag "drar in mer pengar" för tillfället. Surt är det dock att jag knappt får umgås med sonen en sån här dag.

I övrigt så brukar min man ta sonen när han själv har jobbat och kommit hem så jag kan ta stallet och vi får lite tid tillsammans allihopa efter det.
Ibland så följer dom båda med till stallet. Igår var vi ute och åkte häst och vagn allihopa, min jobbade morgon pass, slutade 9 på hemmaplan, jag började jobba vid 15. Så vi hann med att umgås en del tillsammans allihopa trotts att båda jobbade den dagen.

Nån gång har jag bett min man ta hästen med allt vad det innebär, jag var på jobbet hela dagen, medryttaren blev sjuk, han var hemma med sonen men som tur var så var farmor och farfar på besök så vi hade barnvakt.
Efter att han varit hos hästen så sa han hur skönt han tyckte det var att få komma ut i skogen och tänka från hästryggen, i lugn och ro:idea:

Jag sa att han gärna får åka ut själv fler gånger om han vill, jag kan vara hemma och leka med barnet. Så han har ju möjligheten att utnyttja hästen om han vill.

Sen brukar jag tänka, och säga till min man, att det här gäller inte för hela livet, just nu är det en tuff period och kommer vara några år framöver, men det mesta går att lösa så att alla kan vara nöjda och glada, även min man.
Men jag har nog tur att han faktist är så förstående(efter lite diskussioner) och låter mej ha min häst och väljer att leva med mej trotts att han sätter sej själv lite åt sidan:love: Men det är väl så man ska leva i en familj?
En annan period är det jag som får göra nått för att han ska kunna göra vad han vill.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det låter som att du skaffat barn med min fd;)

Jag har inga barn, men för mig handlar ett förhållande om att ställa upp för varandra och se till att båda mår bra. Min sambo ställer upp mer för mig än vad jag gör för honom, just för att jag har fler intressen än vad han har.
Tex igår var han med hos hästarna när hovis var ute och hjälpte till att hålla fölis, när vi kom hem lagade han mat medans jag duschade hundar och snabbstädade. Tänk om han sagt, "nä, du får laga mat eftersom jag redan har hjälpt dig med hästarna". Nu kunde vi båda landa i soffan samma tid och hade fått gjort det som behövdes göras, trots att både hästar och hundar i grunden är mina.

Självklart får man prioritera och tänka om emellanåt, men det känns som många mammor hamnar i kläm när det kommer en bebis.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Både du och din sambo behöver egen tid. Kanske kan du låta ditt barn hänga med på snabbvisit i stallet vissa dagar och då bara göra det som måste göras som fodra, mocka mm så att sambon kan få göra något själv efter jobbet. Andra dagar får han snällt ta barnet så du kan rida och pyssla ilugn och ro. Ibland hinner man massa när man är hemma med barn och ibland hinner man ingenting, så är det bara. Låt dammtussarna vara och gör en gemensam insats med all städning när ni hinner. Om du hinner städa och laga mat när han är på jobbet så se det som en bonus. Sen kanske din sambo vill vara lite föräldraledig. Ibland är allt som behövs att få känna lite hur det känns för den andre.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag undrar om någon mer kanske är i min sits och jag vet inte hur man ska göra för att det ska bli rättvist.

Jag är så att jag tycker att inte bara tjejerna ska stå i köket och tvätta, ta hand om barnen osv.
Utan mannen kan hjälpa till ibland med.

Men nu när jag är mammaledig med en 1åring hur går detta ihop då?
Är det jag som "det minsta jag kan göra när jag är mammaledig" ska tvätta, laga mat till mannen kommer hem, ha barnet 24timmar om dygnet osv?

Jag har två hästar och egen gård med att ta hand om och sambon har inget intresse i det, när han kommer hem från jobbet är jag ju slutkörd och vill direkt ut till hästarna.
Men då menar han på att han är trött och vill vila för att han jobbat hela dagen....vem ska få göra det de vill/vem ska få "ledigt"?

Han menar på att han tjänar ju "alla" pengarna och han "betalar" mina hästar och vi har inte råd med något intresse till honom(hans intresse är dyra bilar) så det minsta jag kan göra är att hålla fint här hemma och ta hand om barnet osv.

Har han rätt?

Det känns som att jag kan glömma att hinna med hästarna, det känns som att han inte är nöjd förrän jag sålt dem:(.
Har redan sånt en av hästarna men han fortsätter tjata om hur dyra de är trots att jag betalar dem helt själv nu men då menar han på att jag tjänar ju mindre så då får han betala mer i slutändan endå:(.

Jag skulle dö inombords utan mina älskade hästar, jag är inte jag utan dem eller om jag inte får umgås med dem.
Jag har minskat utgifterna kring hästarna till minimum men att de fortfarande mår bra och får bra foder, men har försökt hitta allt så billigt som det bara går.

Vad ska jag mer göra, han verkar ju inte bli nöjd förrän de är borta:cry:

Måste vi göra slut pga detta?
Usch vet inte vad jag ska göra om det är han eller mig det är fel på och hur vi ska lösa detta.
Vi har ju löst allt annat men detta är svårt.
Han har aldrig tyckt om hästar men har hjälpt mig med dem emellanåt en då och jag har alltid varit naturmänniska och älskar djur.
Han tycker om djur men han är absolut inte en sån naturmänniska som jag.

Men vi har snart varit ihop i 10år så jag vill inte göra slut heller egentligen vi har ju ett barn ihop och vi älskar ju varann men vi är så olika på dessa punkter och förstår inte varandra riktigt.

Hjälp!

För det första; Mannen ska inte hjälpa till. Barn hjälper till hemma. Föräldrar delar på ansvaret.

För det andra; När ska han vara pappaledig. Om han inte ska det; varför inte?

För det tredje; Du jobbar och tar hand om hans barn. Om inte du fanns skulle han behöva göra ditt jobb eller betala någon för det. Du ska inte behlöva känna att din insats är gratis.

För det fjärde; Delar ni ett liv eller betalar han dig (med hästar) för att få hushållstjänster utförda?

Jag tycker din man verkar lite känslokall. Om du betalar för hästarna OCH tar hand om hans barn medan han får göra karriär och köra sitt race, vad är då problemet? Är han svartsjuk på hästarna?

Tjänar du mindre även när du jobbar och inte är föräldraledig? I så fall, tycker han att det är OK att du jobbar mer hemma för att kompensera den (ekonomiska) skillnaden?

Jag har träffat andra med den åsikten och jag tycker det är helt galet. Bara för att samhället inte vädrerar ex vis ett sjukvårdsbidträdes arbete lika mycket som en sopgubbes, ska man behöva slita extra hemma bara för det?

NEJ; Ni ska ha lika mycket egentid oavsett hur mycket pengar ni släpar hem. Allt annat är repektlöst.

Låt kar'n vara hemma med barnen ett tag, så får vi se hur pendeln svänger.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag tycker sambon är ute och cyklar ordentligt. När han kommit hem på e m tycker jag att ni ska dela på resten av tiden och sysslorna. Du har "jobbet" att vara med och ta hand om barnet dagtid, och självfallet passar ju du på att, om tid ges, att göra vissa sysslor hemma ändå då (typ diska efter maten ni ätit under dagen etc). Allt utöver får man dela på¨tycker jag - egentligen jobbar ni ju heltid båda två - du med ert barn och han på sitt jobb. Klart du måte få lägga lite tid på hästarna när han kommit hem.

Samtidigt måste ju även sambon få ha lite andrum mellan barn och jobb så visst, ingen förälder, oavsett kön, hinner ju lägga lika mycket tid på egna intressen som innan man fick barn, men det vet man väl om från början, och barnet uppväger ju tidsbristen på sitt sätt tycker jag.

Som jag förstod det så är både hästarna och gården ni bor på DITT intresse? Vi bor oxå på en liten hästgård (p g a mitt hästintresse), men sambon trivs bra med det och var redan från början införstådd och engagerad i att det ÄR pyssel med att bo på gård, och han trivs med det. Om din sambo ö h t inte alls har något intresse av att bo som ni gör p g a hästarna kanske ni skulle fundera på att flytta till ett hus eller lägenhet och du kunde ha hästen/hästarnma uppstallade? Då kommer man ju i från mycket av kringgörat med hästarna.

Ska sambon var föräldraledig förresten? det brukar skapa viss förståelse för att man inte hinner hålla hemmet tiptop när man är hemma med småbarn. Och om han inte ska -varför i hela friden inte då??
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det finns alltid två sidor av samma mynt, nu har vi fått din sida och saknar den andra. Så är det ju iof ofta på diskussionsforum, men det gör att jag inte känner att jag kan döma din make rakt av.

Men som tidigare föreslagits av Lottch så kanske samtalsterapi vore något, tycker även att ako är inne och nosar på ett alternativ.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

En tant sa till mig för ett tag sen " de tjatas å tjatas om jämställdhet och vem som ska göra vad, men vet du vad jag tycker jämnställdhet är?! Det är när var och en får göra det dom vill med sig själva och andra och resten delar man lika på!"..Det har jag funderat ganska mycket på, man kan givetvis tolka det som man vill men de lät ganska klokt!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men visst borde väl din sambo vilja träffa barnen när han varit från det hela dagen?

Med tjejerna lämnade jag bara över dem till sambon och åkte till stallet när sambon kom hem. Med pojken gjorde jag bort stallet under dagen när han sov i vagnen (unghäst som ännu inte var ridbar).

Vi har också gett varandra sovmorgnar på helgerna (där har nog dock sambon tagit fler mornar än mig:o) men jag har konsekvent tagit nätterna när jag varit föräldraledig eftersom jag kunnat sova i kapp med bebin/bebisarna under dagen.

Jag tror att det är oerhört viktigt att den som varit hemma med barnen får en chans till en stunds ensamtid när den andre kommit hem. Vad man sedan gör med tiden spelar ingen större roll (duschar, handlar, städar, åker till hästen, tar en kaffe hos en vän) men det är bra med en paus.

När lägger sig ert barn? Kan inte sambon ta barnet när han kommit hem och sedan ha sin egentid efter att barnet har lagt sig? Eller att ni tar varannan dag (får du bort stallsysslorna under dagen är det bara ridningen kvar- som ju även den går att göra efter att barnet lagt sig)?

Och hur kommer det att gå när du går tillbaka till jobb? Vem har rätt att "vila" då? Personligen är jag inte intresserad av att åka iväg till hästen innan barnen lagt sig, det är ju ändå rätt korta timmar från de att barnen blivit hämtade, middagen är uppäten och att det sedan är dags att lägga sig.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Efter många om och men så har jag och min sambo äntligen kommit överens om just denna fråga. Vi delar hus, liv och familj så därför anser vi båda att vem som betalar inte spelar någon som helst roll (säker självklart för vissa med inte för alla) okej, jag köper inte nya packningar till traktormotorn och han köper inte täcken till min häst men vi har förståelse för varandras intressen och hjälps åt med det övriga rent ekonomiskt.

Tidsmässigt så nu när jag är hemma så gör jag det jag hinner hemma och fixar med matinköp och planering, när vi båda jobbade turades vi om med detta eller hjälptes åt.

Vad gällande egentid så har vi fått in ett bra system som fungerar än så länge med bara ett barn (nr 2 kommer i januari då får vi nog tänka om) när gossen sover åker jag till stallet och han gör det han vill. Nu motionerar inte jag hästen varje dag och många ggr så fixar jag stallet på dagen, med eller utan son. Vi har kommit överrens om att familjen ska komma först och nu har båda rättat in sig efter det. Sonen går i säng runt 19 så fram tills dess umgås hela familjen.

Så här kommer det nog fungera även sen när jag börjar jobba igen, vi lägger barnen och sen tar vi egentid om vi vill. Sonen sover inne med babyvakten på som sambon alltid har med sig ut i garaget om inte jag är hemma! Han ser inga som helst problem med att ha babyvakten med sig kan tilläggas!

Men det har varit en halvtung process att komma fram till detta och få det att fungera, vet rätt väl vilken sits du sitter i, befann mig där själv för bara någon månad sedan. Hade vi inte kunnat lösa detta själva hade vi fått ta till professionell hjälp.

Lycka till!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag är så att jag tycker att inte bara tjejerna ska stå i köket och tvätta, ta hand om barnen osv.
Utan mannen kan hjälpa till ibland med.

Är det jag som "det minsta jag kan göra när jag är mammaledig" ska tvätta, laga mat till mannen kommer hem, ha barnet 24timmar om dygnet osv?

Usch vet inte vad jag ska göra om det är han eller mig det är fel på och hur vi ska lösa detta.

Hur har det funkat under de hyfsat många år ni var tillsammans innan ni fick barn? Har ni delat lika på arbete och tillgångar då, eller har det helt enkelt funkat i alla fall?

Hur ser ni på din mans föräldraskap? Det verkar ju som att du utnyttjar det allra mesta av föräldraledigheten? Om din man då ska ha minsta chans att bli en likvärdig förälder så borde han ju ta över barnet genast vid hemkomsten och vara med det större delen av helgerna? Varför ser det inte ut så? Vill du att ni är två likvärdiga föräldrar? Vill han? Har ni pratat om det?

Eftersom du skriver att du tycker att mannen ska hjälpa till ibland, antar jag att djupare delaktighet i allt som rör ert gemensamma liv inte ens är något du hoppas på eller vill ha från den man du lever med?

Jag tycker inte att frågan om vem det är fel på är särskilt intressant, men det är ju intressant om ni kan leva tillsammans som de personer ni är eller inte.

Vad händer om du helt enkelt talar om hur du vill ha livet, nu med barn och hästar och allt? Vad svarar han då? Hur vill han ha livet, nu med barn och bilar och allt? Vad svarar du då? Går era önskemål att kombinera ens i teorin? Om inte, tror du då att det går att få ihop en gemensam fungerande praktik?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det här är ju en STÄNDIGT återkommande fråga, särskilt bland hästfolk.
men vad jag inte fattar är:

Vill inte din sambo träffa/umgås med barnet när han kommer hem från jobbet?!

Är det bara jag som har en man som "snyter" ungen så fort han kliver innanför dörren? :confused: Han har ju längtat hela dan efter det bästa i hans liv - VÅRT barn .... :love:

I övrigt är vi fruktansvärt ojämlika: jag och barnet fixar det mesta hushållsarbetet på dagarna. på så vis kan vi ge varandra tid på kvällarna, både till varandra och så att vi får vara ensamma och göra det vi tycker är viktigt ...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 400
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
677
Senast: valy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 069
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp